Gevolgen verbod op brandmerken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:15

Roxx schreef:
Kan me toch niet voorstellen dat dit ook geldt voor paarden die al een brandmerk hebben! Dat zou dus inhouden dat al die in Nederland gebrandmerkte paarden niet meer naar wedstrijden mogen en niet meer verkocht mogen worden... Is het probleem met overvolle startlijsten ook direct opgelost Tong uitsteken

Ik neem aan dat dit gaat gelden voor paarden die geboren zijn op of na de ingangsdatum van deze regelgeving... toch?


Dat hoop ik toch wel ja, anders kan ik namelijk ook niet meer naar wedstrijden maar denk niet dat ze dat kunnen maken er zijn zoveel pony`s en paarden gebrandmerkt.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:35

Volgens mij geldt dit idd alleen voor paarden die zijn gebrandmerkt nadat het verbod is ingegaan. Zou een mooie boel zijn, dan sluit je een hoop mensen uit om iets wat in die tijd niet verboden was.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:35

Kan me niet voorstellen dat het geen pijn doet, maar goed. Wat mij betreft mogen ze het afschaffen. Zo'n brandmerk is toch 3/4 van het jaar niet goed te zien en heeft wat mij betreft ook weinig zin, in tegenstelling tot chippen waardoor de eigenaar te achterhalen valt. Ik kan me voorstellen dat kuddes die in uitgestrekte gebieden in bv Canada of de Verenigde staten lopen een brandmerk van de farm krijgen, daar zie ik het nut nog van in.

Eigenlijk dacht ik dat het brandmerken al verboden was........

En wat betreft het couperen?? Dat is niks meer of minder dan verminking in de naam van traditie. Voor honden is dat al een aantal jaren geleden verboden.

Uiteraard moeten deze dingen wel in Europees verband worden aangepakt ter voorkoming van allerlei rare kunstgrepen die mensen gaan uitvoeren.

TinkerSilke
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: In de buurt van Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:26

laurae schreef:
Volgens mij geldt dit idd alleen voor paarden die zijn gebrandmerkt nadat het verbod is ingegaan. Zou een mooie boel zijn, dan sluit je een hoop mensen uit om iets wat in die tijd niet verboden was.


Klopt, het geldt alleen voor paarden die zijn gebrandmerkt nadat het verbod is ingegaan.

Overigens heeft mijn pony van het branden geen last gehad, maar WEL van de chip, daar had hij 3 dagen koorts van... Verdrietig

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:16

Zoals het er staat in het bericht is het niet echt duidelijk. Zoals je het leest zou je zeggen dat je met geen enkel gebrandmerkt paard (die in Nederland gebrandmerkt is), zou mogen starten.
En dat zou idd heel wat zijn, ik rijd ook een gebrandmerkte NRPS'er voor iemand, speciaal voor het uitbrengen, dus dan zou ik daar ook niets meer mee kunnen..

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:20

echt wel goed dat de brandmerken afgeschafd zijn OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:02

Ik vind dat hele afschaffen van het brandmerken typisch Nederlands Getrut!

Iemand op een of ander ministerie vond het snielug, zonder zich werkelijk te verdiepen in feiten, en die heeft dus besloten dat het dan maar afgeschaft moet worden. Belachelijk!! Echt Nederlands Getrut in de ergste vorm..... bah!

Ik heb heel veel brandmerken mee gemaakt op keuringen vroeger........ paarden werden ter plekke gebrand en nooit, maar dan ook nooit kreeg je een reactie, ja soms van schrik..... maar niet van pijn.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:28

Ik vind het ook onzin hoor, moet je kijken wat ze bij koeien, schapen en geiten e.d. doen, daar drukken ze toch ook gewoon zo'n nummer in het oor, reken maar dat ze dat voelen hoor, en dat is zelfs verplicht, en dan zou een brandmerk niet meer mogen..

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:11

Ik weet zeker dat de oormerken voor veel dierenleed zorgen. Het brandmerken is een veel kleinere ingreep (zie ervaringen hierboven).

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:46

Ok, de brandmerken mogen niet meer. Maar wat voor nut heeft het om elk gebrandmerkt paard uit te sluiten Verward

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:44

Geen enkel. Maar ik geloof ook niet dat ze dat gedaan hebben, dat zou er nog even bij moeten komen Boos!

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:39

tja ik vindt het wel een goede zaak brandmerken niet meer toe te laten

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:06

Ik denk net als hierboven als eerder vermeld dat het brandmerken maar even pijn doet en vind het zelfs wel jammer dat het verboden is.
Mijn paard is van 1995 en heeft een schitterend brandmerk
Ben dat ook erg blij dat hij er eentje heeft, vind het wel wat hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:41

Ik vind dat ze iig afgekeurde paarden die A moeten blijven geven......... zo valt er iig daar niet meer mee te rommelen, dat is pas dier onvriendelijk

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:50

Dat vind ik idd ook, die A mag er absoluut niet uit!

desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:07

mijn verzorg fries van 15 heeft een brand merk "f5 op haar hals

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:39

ik vin het een beetje een raar besluit, stel nou dat je een paard koopt en die heeft een brandmerk gewoon simpel omdat hij bij een stamboek hoort!! je hebt hem zo gekocht, het is een prima paard enje mag er niet eens mee op wedstrijden verschijnen....
btje vreemd...tenzij het vanaf nu is dat iedereen die nu nog word gebrand niet mee mag doen!

desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:59

ja mijn verzorgfries had dat brandmerk ook al toen ze haar kochten Scheve mond als ik dan ook geen wedstrijden meer met haar mag rijden Boos!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:11

Ik vind dat chippen inderdaad veel pijnlijker is dan een brandmerk, want een brandmerk voelen ze maar heel even, maar zo'n chip in je spier. Dat kan toch niet goed zijn?

En weet je hoeveel paarden (duits vooral) uit buitenland gehaalt worden en nog wel gewoon brandmerk krijgen. Wat dan? Kan je dan ook niet starten?

Heb nog met Lusitano gestart en die had er 2! 1tje op zijn kont en een supermega getal 50 in zijn nek (wel 25 cm hoog en 10 breed).

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:30

Vriesmerken mogen nog wel toch? Of ook niet meer?

Je mag wel blijven starten met gebrandmerkte paarden, voor zover ik weet.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:30

Oh, daar hoort nog bij: Mits ze voor een bepaalde datum gebrandmerkt zijn. Anders zijn ze illegaal gebrandmerkt en dan mag je er natuurlijk weer niet mee starten.