Anky wint voor zesde maal Wereldbekerfinale; Edwar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Anky wint voor zesde maal Wereldbekerfinale; Edwar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 17:47

DÜSSELDORF - Anky van Grunsven heeft een uitzonderlijk goed weekeinde achter de rug. Niet alleen zegevierde zij zowel in de Grand Prix als in de kür op muziek, maar ook voor de zesde maal in de finale van de World Cup, dit keer met met Gestion Salinero. De mede in haar bezit zijnde hengst Painted Black (v. Gribaldi), waarmee Anky van Grunsven vorig jaar tweede werd op het WK voor jonge dressuurpaarden in het Duitse Verden, werd vrijdag als dekhengst goedgekeurd door het KWPN. En daarmee was de koek nog niet op. Haar leerling Edward Gal werd met Gestion Lingh (v. Flemmingh) tweede in de wereldbeker finale. "Hij mag tweede, worden maar niet van me winnen", lachte Anky breed.

Het was een uitzonderlijke wereldbeker finale in de Philipshalle in Düsseldorf, die zondag tijdens de kür op muziek tot de allerlaatste plaats bezet was. De toon voor de goede vorm waarin de Nederlanders verkeerden werd gezet door Sven Rothenberger met Barclay II, die in de troost finale naar een zeer verdienstelijke tweede plaats reed. Van de storingen die de combinatie op vrijdag plaagden was geen sprake meer en Rothenberger werd in deze wedstrijd netjes tweede. Marlies van Baalen, die dankzij een wild card als vierde Nederlandse combinatie in Düsseldorf mocht meerijden, maakte deze wild card helemaal waar. Marlies, met haar 23 jaar de jongste in het deelnemersveld, toonde haar KWPN goedgekeurde hengst Idocus (v. Equador) zeer gedurfd en kreeg geheel verdiend een hoge score, waarmee ze als zevende in de eindstand eindigde. "Ik ben verschrikkelijk blij met dit resultaat. Het is pas mijn tweede wereldbeker finale en nu bijna 77% scoren is helemaal te gek".

Alle combinaties reden op zondag een betere wedstrijd dan op vrijdag, vandaar dat de hele hoge waardering ook in de percentages tot uitdrukking kwam. Zelfs de twaalfde geplaatste, de Zweedse Louise Nathorst, scoorde met Guinness nog 72%. Natuurlijk waren alle ogen van het publiek gericht op de prestatie van de favoriet van het Duitse publiek Heike Kemmer met Bonaparte. De Duitse amazone, die bekend is om haar risicovolle ritten, stuurde haar paard op de middenlijn in een voluit gereden uitgestrekte draf recht op de voorzitter van de jury af. Die verblikte of verbloosde niet, maar constateerde wel net als zijn vier collega's dat aan het einde de amazone de controle bijna had verloren. Net als zijn collega's had Volker Moritz weinig punten over voor deze fout, voortkomende uit gebrek aan controle, waardoor Kemmer niet verder kwam dan een voor haar teleurstellende vierde plek.

Anky van Grunsven reed haar Gestion Salinero zeer gedurfd. "Ik heb zo af en toe de adem ingehouden, omdat ik dacht dat er ergens fouten zouden worden gemaakt. Maar gelukkig voor Anky bleven die foutjes uit en konden we niet anders dan haar op de eerste plaat zetten", stelde diezelfde Moritz. Hij ook veel waardering voor de rit van Edward Gal, maar vooral in het artistieke gedeelte vond hij Gal net even te kort schieten.

Voor Anky was deze zege voor de ogen van haar onlangs geopereerde vader een voorlopig hoogtepunt. "Ik heb nog niet verder durven kijken dan de dag van vandaag, maar morgen ga ik mij richten op Athene", stelde de uit Erp afkomstige amazone. Anky is van plan om zich met zowel Salinero als met Krack C (v. Flemmingh) de marsroute richting Athene in te zetten. "Zo heb je twee paarden en zo heb je er maar één meer. Een blessure is snel gekregen", lichtte Anky haar tweesporenbeleid toe.

Voor Edward Gal was deze tweede plaats in de wereldbeker finale een absoluut hoogtepunt. "Vorig jaar tijdens het EK in Hickstead kon in wel door de grond zakken", vertelde de daar toen internationaal debuterende, in Harskamp woonachtige ruiter. "We plaatsten ons niet eens voor de Spécial en konden na één wedstrijd eigenlijk wel weer naar huis. Toch heb ik daar veel geleerd, want zowel in Maastricht, als in Amsterdam, als vorige week tijdens Indoor Brabant ging het steeds beter en die progressie heb ik tot hier vast kunnen houden", lachte Gal zeer tevreden. "Ik kan mij voorstellen dat jullie mij niet kennen", stelde hij op de persconferentie jegens het verzamelde journaille. "Dat lijkt mij logisch, want ik rijd pas een jaar op Grand Prix niveau en dit is mijn eerste wereldbeker finale".

Voor Gal en Van Grunsven lijkt de weg naar Athene nu open te liggen, ondanks het gegeven dat de eigenaar van Gestion Lingh het paard te koop heeft staan. "We zijn op zoek naar mensen die een syndicaat willen gaan vormen om dit paard voor mij te behouden. Nu, met dit fantastische resultaat, moet dat doel toch een beetje dichter bij gekomen zijn", hoopte Gal.

Uitslag World Cup finale:


1) Anky van Grubnsven Gestion Salinero 83.45%

2) Edward Gal Gestion Lingh 80.62%

3) Hubertus Schmidt Wansuela Suerte 78.87%

4) Heike Kemmer Bonaparte 78.65%

7) Marlies van Baalen Blom's Idocus 76.90%