VLD wil blokstaarten Trekpaarden mogelijk maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:47

Het is schandalig dat ze het alleen al opperen om dit terug te draaien. Een paard heeft een straart en daar mee uit. Die flauwe kul excuuses over mooi en hygienisch. Het is een achterlijke traditie en dient afgeschaft te blijven Boos!

Die rare lui die een korte staart willen zien zijn naar mijn idee niet goed bij hun hoofd. Dat tjak de staart er af is niet meer van deze tijd en gewoon verminking van een dier!


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:50

Afentoe een spons doet wonderen voor die hygienische problemen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:57

Barvrouwke"]
[quote="gouda schreef:
brrr staartwortel weggeknipt? gebeurt dit onder narcose?

Wat ikk heb gehoort is dat ze er visgaren strak omheen binden waardoor het bloed wordt afgekneld en de staart er vanzelf afvalt. Maar of dit de waarheid is????
[/quote]

Ja, dit is helaas waar. Doen ze ook wel eens bij boerderijhonden.

Mijn voorstel is om de staart van die meneer De Padt maar eens te blokken Extreme duivel

There is no reality, only perception.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:55

Tanneke schreef:
Toen bij ons ook nog de staarten van de trekpaarden gecoupeerd werden. Werd dit door de dierenarts gedaan. Meestal gingen we met ze
naar de praktijk, zodat ze het daar hygienisch konden doen. En natuurlijk kregen ze dan ook een verdoving.


dat wil toch niet zeggen dat het dan goed is Verward
ik bedoel ze krijgen door moeder natuur niet voor niks een staart en 's zomers hebben ze die gewoon nodig. en als ie te zwaar zou zijn dan dun je hem maar uit ofsow.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:29

droppie_18 schreef:
nu zal ik wel het nodige over mee heen krijgen, Verward maar ik vind het wel mooi, van mij mag het, de staart wortel word wel afgeknipt, maar het haar groeit wel door, Knipoog dat word door de eigenaar zelf iedere keer kortgeknipt, dus als je het zomers laat groeien hebben ze toch nog iets om mee te zwiepen.en als ze met hun vel trekken dan gaan de vliegen ook wel weg. maar dit is geheel mijn mening, ik vind een paard wat 23 uur op stal staat veel zieliger.

euh dat stompje kunnen ze hooguit 3cm naar rechts en naar links verplaatsten, dus zwiepen is er niet bij.
daarbij denk je nou heus dat die lompe boeren dat netjes laten doen? joh dat kost geld. Het gros van de boeren doet dat idd met visgaren of elastiek. Lekker he Scheve mond
en dat 23 uur per dag op stal zijn we nu denk ik ook wel zat..... ja dat is sneu voor die beesten, maar heeft hier niks mee te maken.
geen persoonlijka aanval hoor, maar tegenwoordig wordt het overal bijgehaald, te pas en te onpas.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:24

capopjekop"]
[quote="Tanneke schreef:
Toen bij ons ook nog de staarten van de trekpaarden gecoupeerd werden. Werd dit door de dierenarts gedaan. Meestal gingen we met ze
naar de praktijk, zodat ze het daar hygienisch konden doen. En natuurlijk kregen ze dan ook een verdoving.


dat wil toch niet zeggen dat het dan goed is Verward
ik bedoel ze krijgen door moeder natuur niet voor niks een staart en 's zomers hebben ze die gewoon nodig. en als ie te zwaar zou zijn dan dun je hem maar uit ofsow.
[/quote]

Zeg ik dat dan?
Er werd in dit topic gevraagd hoe ze de staarten coupeerden, en daar geef ik antwoord op.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:12

Ik heb een aantal keren meegedaan met tochten van de kvth, haflingers en trekpaarden. De meeste trekpaardeigenaren, vooral de oudere boertjes zeg maar, vinden het geen gezicht, een belg met een staart.
Er was van de +/- 50 (gokje?) belgen, maar één met een staart.
En dat kwam omdat hij als 'waardeloos' veulen van de slacht gered was door mensen die niet in dat wereldje zaten en die staart er dus ook niet af hoefden... Ik vond het supermooi! Het paard was 'af', straalde kracht uit en was zelfs sierlijk! Een echt middeleeuws ridderpaard vond ik het!
Maar die boertjes maar mokken, want "het hoorde niet zo". Hele discussies gehad (als het niet zo hoort worden ze toch wel zonder die staart geboren?!) maar die mensen (ajb niet boos worden als je je aangesproken voelt) zijn er gewoonweg niet voor te porren.
Ik denk dat ze blij zijn met dit nieuwsbericht... ik niet!! Vroeger voor de ploeg was het misschien lastig die staart, maar hoeveel van die belgen staan nu nog voor de ploeg?! Pure dierenmishandeling vind ik het!

Faber quisque fortunae suae

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:13

Barvrouwke"]
[quote="gouda schreef:
brrr staartwortel weggeknipt? gebeurt dit onder narcose?

Wat ikk heb gehoort is dat ze er visgaren strak omheen binden waardoor het bloed wordt afgekneld en de staart er vanzelf afvalt. Maar of dit de waarheid is????
[/quote]

Afgebonden tot het er af valt Scheve mond Huilen

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:37

Tanneke"]
[quote="capopjekop"][quote="Tanneke schreef:
Toen bij ons ook nog de staarten van de trekpaarden gecoupeerd werden. Werd dit door de dierenarts gedaan. Meestal gingen we met ze
naar de praktijk, zodat ze het daar hygienisch konden doen. En natuurlijk kregen ze dan ook een verdoving.


dat wil toch niet zeggen dat het dan goed is Verward
ik bedoel ze krijgen door moeder natuur niet voor niks een staart en 's zomers hebben ze die gewoon nodig. en als ie te zwaar zou zijn dan dun je hem maar uit ofsow.
[/quote]

Zeg ik dat dan?
Er werd in dit topic gevraagd hoe ze de staarten coupeerden, en daar geef ik antwoord op.
[/quote]

mja sorry dan. heb het topic niet helemaal doorgelezen met als die pagina's. ik kwam misschien beetje fel uit de hoek, maar ik vind het echt heel fout.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:21

Ik vind een paard zonder staart niks.....
Zoals al zoveel gezegd: die zit er niet voor niks.
Novia (mijn tinker) heeft nauwelijks staart (zomereczeem), en ik krijg regelmatig commentaar... of ze misschien een bels is?! Haha!
droppie_18 schreef:
de ooien hebben een elastiekje om de staart gebonden, zodat het de bloedsomloop afknelt en het staartje eraf valt!!! Scheve mond bij de rammen zit er niks om, die zijn denk ik voor de shaorma Verward Knipoog

De ooien hebben het zodat ze volgend jaar zonder problemen kunnen lammeren wordt mij verteld.
Maar vriendelijk is het niet....


Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:29

staarten couperen vind ik echt belachelijke waanzin, wij mensen zullen wel even bepalen wat het beste is vanwege praktische en mooie redenen, en als excuus wordt er dan gezegd dat ie een te zware staart heeft?? Nou ik denk dat een paard daar wel raad mee weet en dat hoeft de mens niet te bepalen voor zo'n dier, zelfs met staart en huidtrillen ed heeft een paard nog last van de vliegen, laat staan zonder staart. Trouwens ook bij lammetjes, honden en andere dieren die door toedoen van de mens zonder staart moeten leven. Laat het dier zijn eigen delen behouden, daar hebben wij niks over te zeggen! Er zijn genoeg alternatieven om er voor te zorgen dat die staart 'niet in de weg' zit, zoals ik hier in deze topic al eerder las, uitdunnen! Elk dier wat een staart hoort te hebben is met staart mooier!! OK dan!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:39

Als die trekpaarden echt aan het werk zijn hebben ze alleen maar last van die zware staart. Die gaat overal tussen zitten. Wat mij betreft mogen ze eraf mits het door een DA/VA gedaan wordt.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 22:53

Ik heb sinds kort mijn belg (met staart) op een andere pensionstal staan in een dorp verderop. In dit dorp staan een aantal belgen. Vandaag kwam ik langs een weiland waar 1 jaarling-belg stond zónder staart!! Boos! GRRR! Vraag me af of die mensen het eigenlijk wel weten dat het niet meer mag. Maar goed, het zag er niet uit!! Schijnheilig

Wat de zwaarte van de staart betreft: mijn belg kan haar staart ook niet zo goed optillen (zou dat mss door het couperen kunnen komen Verward ) zodat ze altijd tegen de staart aanplast/-poept. Maar om daarvoor nou te blokstaarten... gewoon regelmatig staartje wassen en het resultaat: een schone volle mooie staart waar een ander paard jaloers op mag zijn Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:32

Bonnieknol schreef:
staarten couperen vind ik echt belachelijke waanzin, wij mensen zullen wel even bepalen wat het beste is vanwege praktische en mooie redenen, en als excuus wordt er dan gezegd dat ie een te zware staart heeft?? Nou ik denk dat een paard daar wel raad mee weet en dat hoeft de mens niet te bepalen voor zo'n dier, zelfs met staart en huidtrillen ed heeft een paard nog last van de vliegen, laat staan zonder staart. Trouwens ook bij lammetjes, honden en andere dieren die door toedoen van de mens zonder staart moeten leven. Laat het dier zijn eigen delen behouden, daar hebben wij niks over te zeggen! Er zijn genoeg alternatieven om er voor te zorgen dat die staart 'niet in de weg' zit, zoals ik hier in deze topic al eerder las, uitdunnen! Elk dier wat een staart hoort te hebben is met staart mooier!! OK dan!

pfff jij zou toch beter moeten weten als eigenaresse van een haflinger. Die hebben al zo'n dikke staart. Stel je nu eens voor dat die staart nog 2 keer zo dik was. Denk je dan echt dat het paard en lekker mee kan zwaaien? Nope
Als ie wat korter is, net op de hakken is al goed genoeg, dan kan ie daar veel beter mee zwaaien. Wat een gedoe zeg, alsof dat zielig is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_Amy, Supertje en 93 bezoekers