Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14224
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 15:54

Omroep Brabant
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Twee paarden hebben in de gemeente Deurne maandenlang opgesloten gezeten in een natte, vieze schuur. De dieren werden slecht verzorgd en ze hadden bijna geen bewegingsruimte, zo ontdekten de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID) en de politie.

De eigenaar krijgt een proces-verbaal en de paarden zijn naar een andere plek gebracht. Pas als de eigenaar aan een aantal voorwaarden voldoet, kan hij de dieren terug eisen.

Urine en mest
De twee paarden werden vorige week bij een particulier ontdekt tijdens een controle van de LID en de politie. Ze zaten al maanden opgesloten in een schuur tussen de urine en mest. Omdat er geen droge sta- of ligplek voor de dieren was, zaten de paarden zelf ook van top tot teen onder de mest.

Het schuurtje was volgens de inspectie een krakkemikkig gebouwtje van hout en golfplaten. Het was vrijwel volledig afgesloten, waardoor de paarden geen enkel uitzicht hadden en zich nauwelijks konden bewegen. De paarden zelf werden ook slecht verzorgd. Ze hadden slechte hoeven en hadden tijdens de controle geen water of voedsel. Een van de paarden was dan ook veel te mager.

De dieren zijn in bewaring genomen. Dat houdt in dat de eigenaar de dieren terug kan krijgen, als hij of zij voldoet aan drie strenge voorwaarden. Die voorwaarden zijn:

  • 1. De eigenaar moet alle kosten voor transport, vervangend onderdak en medische verzorging van de dieren betalen. Die kosten kunnen volgens de woordvoerder van de LID nogal hoog oplopen.
  • 2. De locatie van de eigenaar moet weer perfect in orde zijn. Als de eigenaar de paarden terugeist, gaat de LID eerst controleren of dat het geval is.
  • 3. De paarden moeten medisch helemaal in orde zijn.

De eigenaar krijgt daarnaast een proces-verbaal. Daarna gaat een officier van justitie zich over de zaak buigen.

Foto's zijn hier te zien.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 14-05-24 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Cambionn

Berichten: 892
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:04

Och arme beesten. Fijn dat ze hieruit weg zijn gehaald, maar het idee dat hij ze terug kan krijgen... Zou iemand die dit laat gebeuren echt beteren (en niet alles ff goed maken en als ze terug zijn weer verslonsen)? Ik hoop het dan maar...
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 14-05-24 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:06

Ik snap niet dat zo iemand nog de kans krijgt de dieren terug te halen.
Gelijk klaar, diervrij voor de rest van zijn leven.

Roihi

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:20

Ik ga met Palmera mee
Dit is gewoon onacceptabel en de eigenaar zou verbod op houden van dieren moeten krijgen. (ja, alle dieren)

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:25

Ah jeetje arme dieren..die foto's ook.

Zo iemand zou inderdaad geen dieren meer mogen houden.

JameyDL

Berichten: 222
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:32

Ohh dat is waar ik woon... vraag me dan af waar dit precies in het dorp is, of het echt Deurne is of gemeente deurne waar meerdere dorpen onder vallen. edit: Heb het artikel opgezocht holy die paarden zien er slecht aan toe...

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:02

Palmera schreef:
Ik snap niet dat zo iemand nog de kans krijgt de dieren terug te halen.
Gelijk klaar, diervrij voor de rest van zijn leven.

Precies dit!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:18

Zo iemand geef je zijn paarden toch niet terug? Als het kinderen waren geweest dan werden ze gelijk uit huis geplaatst.

Pien63
Berichten: 177
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:20

Waarvan een met een (lijkt) compleet gespleten hoef. Als dat nog te fixen is ben je ook wel eventjes verder..

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:45

Palmera schreef:
Ik snap niet dat zo iemand nog de kans krijgt de dieren terug te halen.
Gelijk klaar, diervrij voor de rest van zijn leven.


Helemaal eens. Geen gedooggedoe meer met verwaarlozing.
Klaar ermee, permanent dierhoudverbod. We zijn veel te laks in ons land.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:46

Arme diertjes

Kabayo

Berichten: 14120
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:48

Hoe weten ze dat ze al maanden zo staan? En waarom is er dan niet eerder ingegrepen?

Melzazu
Berichten: 1827
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:31

Kabayo schreef:
Hoe weten ze dat ze al maanden zo staan? En waarom is er dan niet eerder ingegrepen?


Misschien gewoon deze invulling van maanden eraan gegeven omdat een “stal” en een paard niet in 1 week er zo uit komen te zien?

Heel erg sneu en bizar dat de dieren in theorie nog terug mogen naar zo’n eigenaar ook nog.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:42

Of omdat er eerst een rechterlijke procedure moet zijn voordat inbeslagname mag? Toch?
En er zodoende al tijd voorbij gaat?

Hoe dan ook, begrijp niet dat mensen het zover laten komen.
Verkoop ze dan, roep hulp in, iets....

vierspan

Berichten: 300
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:56

Toen begin april ergens rond Cuijk paarden in beslag werden genomen omdat ze in de modder liepen, (en het overal door te veel regen nat was) dacht ik; wanneer iemand zijn paarden nooit buiten zet, is dat eigenlijk nog slechter, en bovendien zijn ze dan uit ieders zicht. Dat lijkt hier het geval?
Laatst bijgewerkt door vierspan op 14-05-24 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11675
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:01

Palmera schreef:
Ik snap niet dat zo iemand nog de kans krijgt de dieren terug te halen.
Gelijk klaar, diervrij voor de rest van zijn leven.

Helemaal mee eens.

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:11

We kennen het verhaal niet van de eigenaar. Theoretisch kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de echte eigenaar ziek wordt, in goed vertrouwen de paarden bij familie of vrienden achterlaat en die maken er een potje van. Als dit de eerste keer is dat de eigenaar het zover heeft laten komen, dan zal het wel wettelijk zo bepaald zijn dat iemand nog een nieuwe kans krijgt. Maar goed, mits voldaan aan genoemde strenge voorwaarden. Vaak is het geld uit de eerste voorwaarde als een enorm probleem als je het zover laat komen.

En uiteraard enorm fijn dat de dieren daar nu weg zijn en een nieuwe kans krijgen! Arme zieltjes.

Hevonen

Berichten: 5646
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:02

Ach, arme dieren. Wat een rot omstandigheden. Hoop dat ze nooit meer in zo'n situatie terecht komen.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:21

Toch hè, als de paarden al maanden in die boxen hebben gestaan, zijn ze toch echt wel uitgemest geweest geworden. Wat ik daar zie liggen, ja vies goor, maar dat is zo met matten. Urine kan niet weg met matten. En met matten hoef je geen stro of strooisel neer te leggen. Maar het ziet er meteen dan altijd heel armoedig uit. Ik heb matten gehad maar om meerdere redenen ze dus uit de boxen weggedaan.

Ze staan niet in een halve meter mest. Het zijn heel kleine boxen, van vier matten, en dus zou er met maanden in die box heel heel heel veel meer mest moeten zijn. Er is dus regelmatig wel uitgemest denk ik.

Ik praat het niet goed zoals de dieren eruit zien, hoor. Die ene heeft echt een vet probleem met die enorme scheur. En ze zijn echt niet dik. Maar ik heb magerder gezien en zelf opgevangen.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat de woorden waarin het artikel gebracht is, suggereren dat ze al maanden niet zijn uitgemest, maar dat kan niet zo zijn.

Maar de boxen zijn veel te klein uiteraard. Er hangt geen hooi, hoeven zijn slecht, paarden niet vet, manen verwaarloosd, dus het is goed dat dit is opgemerkt en ik hoop dat het allemaal op zijn pootjes terecht gaat komen.

paars

Berichten: 5622
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:28

Als er minder in komt, komt er ook minder uit…dus daar ze niet in een halve meter stront staan zegt niks…
We leven in een bizarre wereld. Hij moet alles betalen dus laten we hopen dat hij daarna nog de middelen heeft òm ze te verzorgen… Die eigenaar moet ze gewoon niet meer terugkrijgen. Arme dieren.

fjordjes

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:30

Ik wil niks goedpraten maar de eigenaar had niet veel meer en zit in een scootmobiel. De paarden was nog het enige wat hij had. Rij dagelijks langs de wei en had de paarden al een tijdje niet meer gezien dus ik dacht dat ze ergens anders stonden.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:31

paars schreef:
Als er minder in komt, komt er ook minder uit…dus daar ze niet in een halve meter stront staan zegt niks…

Tuurlijk, maar dit is niet van een week wat hier ligt.

Hutcherson

Berichten: 7460
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:09

Ach mn hart. Zet maar bij mij op stal. Iemand die die dieren dit kan aandoen mag van mij hetzelfde lot ondergaan.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:17

Hutcherson schreef:
Ach mn hart. Zet maar bij mij op stal. Iemand die die dieren dit kan aandoen mag van mij hetzelfde lot ondergaan.


Je moet niet iets posten, als je de vorige posts niet gelezen hebt. Deze persoon zat in een scootmobiel.

Natuurlijk moet je dan hulp zoeken als je het zelf niet meer kunt, lichamelijk en financieel, maar zo grof uit de hoek komen is wel een beetje simpel.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:31

Het is gewoon dierenleed. Punt. Dat hoeft voor mij niet op een weegschaaltje, 'het kan nog erger'. Dat zal best maar daar hebben deze dieren niets aan, die hebben gewoon een ellendig shit bestaan.

Heel treurig deze situatie. Vast ook voor de eigenaar maar vooral voor de paarden. Ik hoop dat deze persoon geen paarden/dieren meer mag houden. Er goed voor zorgen lukt klaarblijkelijk niet (meer).