Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26632
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:22

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Rowan Willis, hier met zijn paard Billy Guilder tijdens de FEI Nations Cup in
Langley, Canada, in 2022. Foto: Mackenzie Clarke/FEI/Flickr


Op 27 april 2024 is een parcourshulp betrokken geraakt bij een horrorongeval. Wonder boven wonder raakte hij slechts lichtgewond. Het ongeval vond plaats tijdens het Defender Kentucky Three-Day Event in Lexington, Kentucky, in de Verenigde Staten. Tijdens de eerste ronde van de internationale CSI 4* Grand Prix springen kwamen de ruiter Rowan Willis en zijn paard Blue Movie “Carrots” ten val. Het paard ging er vervolgens vandoor, liep de parcourshulp ondersteboven en sprong uiteindelijk de rijbaan uit, het sportpark in.

Een dag na het ongeval kwam de EEI (Equestrian Events, Inc,. de organisatie van de wedstrijd) met een verklaring op Facebook. “De jongeman die gewond raakte bij het uitbreken van het paard tijdens de Kentucky Invitational Grand Prix heeft gelukkig geen ernstig letsel opgelopen”, zo schrijven ze. “Hij is uit voorzorg overgebracht naar het University of Kentucky Hospital, maar mocht afgelopen nacht alweer naar huis. Hij had in eerste instantie wat moeite met ademhalen en is wat beurs, maar hij is in een goede conditie en zal volledig herstellen. Het paard en de ruiter zijn ongedeerd gebleven.”

Dit bevestigt ook ruiter Rowan Willis, die in de Verenigde Staten woont, maar uitkomt voor Australië. In een bericht op zijn Instagrampagina laat hij weten: “na het verschrikkelijke incident op zaterdag ben ik opgelucht om te kunnen melden dat alle betrokkenen in orde zijn. Het kon slechter aflopen. Dit maakt weer even duidelijk hoe onvoorspelbaar paarden kunnen zijn, vooral als ze geschrokken zijn.” In zijn bericht wendt hij zich ook tot de parcourshulp: “mijn gedachten zijn bij Gabriel, de parcourshulp die op een onfortuinlijke manier de kracht van deze sterke merrie heeft ervaren. Ik hoop dat je snel herstelt en ik bedank je voor het werk dat je doet om de ruiters en paarden zo veilig mogelijk te houden als zij hun parcours rijden.” Split Rock (die deze rubriek organiseerde), de EEI en het personeel van de wedstrijd krijgen een dankwoordje van hem. “Ik ben Split Rock, EEI en het personeel erg dankbaar voor hun snelle handelen, in het belang van Carrots en om verdere schade tot een minimum te beperken. Carrots is nagekeken door de dierenarts en is gelukkig niet gewond geraakt. Ze staat weer in haar weide gras te eten.”

Op TikTok is een video van het horrorongeluk te zien. Let op: deze beelden kunnen schokkend overkomen!

Gebruikte bronnen:

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:14

Nou nou wat een horror en schokkende beelden. Ik zie alleen een val vd ruiter en dwaas rondrennend paard.

Biebz

Berichten: 5534
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:16

pillow schreef:
Nou nou wat een horror en schokkende beelden. Ik zie alleen een val vd ruiter en dwaas rondrennend paard.


Je ziet dat het paard als hij weg rent rechts , dat hij iemand omver rent.
Had het filmpje al voorbij zien komen. Dit had heel anders kunnen aflopen, gelukkig valt het mee.

Jolliegirl

Berichten: 33000
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:26

Nou vind dit aardig shockend. Paard denderd iemand omver en spring daarna uit de arena.
Geen idee hoe die terecht gekomen is...

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 06:56

pillow schreef:
Nou nou wat een horror en schokkende beelden. Ik zie alleen een val vd ruiter en dwaas rondrennend paard.

Er staat toch letterlijk in het artikel dat het paard over iemand heen is gerend. Wat voor een reactie is dit nou weer. Zoiets kan gewoon fataal aflopen hoor.

Blij dat hij het goed maakt. Had zo anders kunnen eindigen. Wanneer hij uit de ring springt zie je ook wel behoorlijk wat mensen rondlopen daar… Gelukkig mankeert hij ook niets.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110835
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:17

pillow schreef:
Nou nou wat een horror en schokkende beelden. Ik zie alleen een val vd ruiter en dwaas rondrennend paard.


Je had liever gezien dat er iemand in levensgevaar doodbloedend ligt te creperen op de grond?
Wat een rare reactie.
Je ziet wel degelijk dat er twee mensen met pijn op de grond liggen en dat het paard er in paniek vandoor gaat.

Suzanne F.

Berichten: 49441
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:23

Nou ik snap wel dat je bij horrorongeluk aan wat ergers denkt.
Vooral als het andere nieuwsartikel waarbij een paard doodgaat wordt genoemd als een klein drama.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:29

Ik gok zo dat dit vertaald is vanuit een Amerikaans artikel, waarbij het gebruiken van termen als ‘horror accident’ veel normaler is dan in het Nederlands. Door dit letterlijk te vertalen, past het niet goed bij de Nederlandse verwachting van de term.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:33

Er lijkt bij die weigering iets los te komen bij het paard (hoofdstel, hulpmiddel?) waardoor deze zo in paniek raakt.

Gelukkig is alles relatief goed afgelopen maar zoiets kan natuurlijk ook heel anders aflopen.

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:44

Cayenne schreef:
pillow schreef:
Nou nou wat een horror en schokkende beelden. Ik zie alleen een val vd ruiter en dwaas rondrennend paard.


Je had liever gezien dat er iemand in levensgevaar doodbloedend ligt te creperen op de grond?
Wat een rare reactie.
Je ziet wel degelijk dat er twee mensen met pijn op de grond liggen en dat het paard er in paniek vandoor gaat.

Ik zie dat niet liever dat maak jij er van. De verwachting is anders met die titel en de waarschuwing schokkend.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:47

Ik snap pillow wel. Een ongeluk is natuurlijk altijd naar en zie je liever niet. Maar bij het woord horrorongeluk denk ik inderdaad niet aan 1 lichtgewond persoon die dezelfde dag het ziekenhuis mag verlaten.
Gelukkig dus dat hier de term in dit artikel foutief gekozen is en dat iedereen er quasi ongedeerd vanaf komt.

rien10
Berichten: 14801
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:54

Horror? Waar?
Nee, gelukkig geen horror. Wel een naar ongeluk.

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Parcourshulp lichtgewond bij horrorongeluk tijdens CSI Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:02

Nou ik denk dat die kerel die omver gelopen werd en geluk had dat er blijkbaar geen hoeven op zijn hoofd terecht gekomen zijn, er nog wel een keer een nachtmerrie over kan hebben :(:)

Kan me wel voorstellen dat dat paard er van tussen wilde, met zo'n rammelend hoofdstel achter zich aan wapperend :(:)