Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:40

MyWishMax schreef:
Maar ik vind foto's vergelijken oneerlijk. Dan moet je naar bewegend beeld gaan kijken. En zeker eens dat alle lijntjes enzovoorts trekken op foto's gewoon veel te ver doorgeschoten is en dan wordt er iets als goed bestempeld die in bewegend beeld juist niet correct is. Of juist wel omdat een fractie later het beeld compleet anders is, zoals op jouw voorbeeld foto's.


Exact. Als je zelf wel eens fotografeert weet je hoe lastig het is om een fijn lopend paard ook zo op de foto te krijgen. Fijn zo'n spiegelreflex camera, maar als je net op t verkeerde moment afdrukt is heel je serie mislukt :D :D

Ik kan m inderdaad de streepjes en driehoekjes rage hier op bokt herinneren met al die biomechanische blabla erbij.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:45

Voor mij is het simpel, achter hoort "eerst" te zijn in de beweging en de schoft moet omhoog bewegen wat betekent dat de rug niet hol mag worden door de rijderij. (staat dan even los van de bouw van het paard) Dan zie je soms in verzameling dat het voorbeen een grotere pas maakt wat prima is. Zolang achter er maar wel onder komt en er niet achter blijft en dat laatste zie je wel vaak bij paarden die op de moderne op druk rijdt manier worden gereden.

Total heeft een extreem goed achterbeen wat er altijd onder komt, maar zelf hij laat het zien bij Edward in oa de piaffe en dat vind ik ontzettend zonde.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:49

MarjanB schreef:
Maar goed, dat stukje wachten en ontspannen tijdens halthouden is toch ook gewoon training? Ik bedoel zo’n dier, hoe heet je ze ook kan maken, kan je leren om te ontspannen. Huur een paar keer een tristan Tucker in om je uit te leggen hoe grondwerk werkt. Investeeer ook daarin om een paard zichzelf en zijn lijf te leren kennen en te ontspannen. Zo ingewikkeld is dat echt niet.


Hier ben ik het wel mee eens, wel met kanttekening dat goed halthouden soms nog wel lastiger is dan een hele GP proef bij elkaar. :+ En als het niet goed getoond wordt moet het gewoon afgestraft worden, dus een 2/3 ipv een 5.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:32

Tango1979 schreef:
Ik zit er wat anders in: de OS is niet niks, ik wil daar de beste combinaties zien. Oftewel diegene die internationaal gezien het hoogste scoren. Dus of je nu 4 starts of 40 op je conto hebt.

En dat vind ik nu bij EG moeilijk bepalen, omdat het niet echt internationale starts zijn. Maar zou hij 76/78 procent rijden waarom zou je dan in hemelsnaam iemand sturen die 74% als PR heeft?

Omdat je met meerdere starts een veel beter beeld hebt van hoe constant iemand rijdt, en zoals Oji zei, lijkt het mij ook fairder tegenover het paard mentaal gezien.

Ik weet niet wie het zei over dat HP wel gewoon gestart is. Ik ben al geen fan meer sinds na zijn hoogtijd dagen met Johnson. Dus daar houd ik me eigenlijk helemaal niet mee bezig :+

Ik zie dat we weer terug zijn bij het ouderwets lijntjes trekken. Dan haak ik bij deze af :')

Avalanche

Berichten: 16230
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:16

Volgens mij is het ook zo, dat hoe meer een paard gaat zitten, hoe meer ruimte er in de schouder komt, en dus het voorbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:49

denisesilver schreef:
Tango1979 schreef:
Ik zit er wat anders in: de OS is niet niks, ik wil daar de beste combinaties zien. Oftewel diegene die internationaal gezien het hoogste scoren. Dus of je nu 4 starts of 40 op je conto hebt.

En dat vind ik nu bij EG moeilijk bepalen, omdat het niet echt internationale starts zijn. Maar zou hij 76/78 procent rijden waarom zou je dan in hemelsnaam iemand sturen die 74% als PR heeft?

Omdat je met meerdere starts een veel beter beeld hebt van hoe constant iemand rijdt, en zoals Oji zei, lijkt het mij ook fairder tegenover het paard mentaal gezien.

Ik weet niet wie het zei over dat HP wel gewoon gestart is. Ik ben al geen fan meer sinds na zijn hoogtijd dagen met Johnson. Dus daar houd ik me eigenlijk helemaal niet mee bezig :+

Ik zie dat we weer terug zijn bij het ouderwets lijntjes trekken. Dan haak ik bij deze af :')

Maar niet iedere start telt mee. Alleen de observatiewedstrijden. Exloo was dat.

Spenk
Berichten: 21831
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:17

Exloo was geen observatie maar wel de laatste kans op de CDI 3* voor Gal om de voldoen aan zijn verplichtingen om uberhaupt op de spelen te mogen starten.
Daarom waren bijvoorbeeld Dinja en Emmelie daar ook niet.

De observatiewedstrijden zijn het NK dressuur en CHIO Rotterdam.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:19

Spenk schreef:
Exloo was geen observatie maar wel de laatste kans op de CDI 3* voor Gal om de voldoen aan zijn verplichtingen om uberhaupt op de spelen te mogen starten.
Daarom waren bijvoorbeeld Dinja en Emmelie daar ook niet.

De observatiewedstrijden zijn het NK dressuur en CHIO Rotterdam.


Desgewenst kan de bondscoach een combinatie nog naar het hol van de leeuw sturen; Aken...


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:53

Spenk schreef:
Exloo was geen observatie maar wel de laatste kans op de CDI 3* voor Gal om de voldoen aan zijn verplichtingen om uberhaupt op de spelen te mogen starten.
Daarom waren bijvoorbeeld Dinja en Emmelie daar ook niet.

De observatiewedstrijden zijn het NK dressuur en CHIO Rotterdam.

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:55


Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:07

Of je bekijkt gewoon het filmpje op de FB pagina van Clipmyhorse...

Meteen even de scores voor de piaffe (die dus los staat van de rest) erbij gepakt want in dat filmpje zie je de eerste twee piaffes uit de proef. Dikke taktfouten in beide piaffes, in de eerste een gemiddelde van 7,1.
In de tweede een gemiddelde van 7,6.

Kwam ik ook nog filmpjes tegen van een paar jaar terug (NK 2021). Waar geen enorme taktfouten in de piaffe zitten, hij meer van de grond komt, maar wel wat wijder gaat van achteren. Dat lijkt me jeugdigheid en onbalans.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:42

Citaat:
Manubres, je snapt dat in verzameling het achterbeen minder ver naar voren komt? Juist vanwege het dragen ipv stuwen?

Nee.
Ik snap dat niet.
Een stuwende achterhand is (kort, bot en grof gezegd) achter de massa (dwz niet onder het zwaartepunt)
en een dragende achterhand komt wel onder de massa / het zwaartepunt.

(Zo ontsporen discussies uiteraard snel....)

Citaat:
Dat de rug ook veert, dus dat je een bolle rug krijgt bij opdrukken en de rug hol wordt bij landing? Zélfs in een lange, lage houding zonder ruiter?

Ook géén idee van...!
Uiteraard is dressuur het "verbeteren" van de natuurlijke bewegingen.
Het hoort zo te zijn dat hol en 'bol' elkaar wat afwisselen mbt optillen en neerzetten.
Maar dat is dus links wordt hol en rechts wordt 'bol' of andersom.
Een rug die totaal (l+r) inveert, nee - liever niet.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:49

Janine1990 schreef:
Of je bekijkt gewoon het filmpje op de FB pagina van Clipmyhorse...

Meteen even de scores voor de piaffe (die dus los staat van de rest) erbij gepakt want in dat filmpje zie je de eerste twee piaffes uit de proef. Dikke taktfouten in beide piaffes, in de eerste een gemiddelde van 7,1.
In de tweede een gemiddelde van 7,6.

Kwam ik ook nog filmpjes tegen van een paar jaar terug (NK 2021). Waar geen enorme taktfouten in de piaffe zitten, hij meer van de grond komt, maar wel wat wijder gaat van achteren. Dat lijkt me jeugdigheid en onbalans.

Kun je de link delen? Ik vind fb echt een ramp om iets op te moeten zoeken

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:50

denisesilver schreef:
Janine1990 schreef:
Of je bekijkt gewoon het filmpje op de FB pagina van Clipmyhorse...

Meteen even de scores voor de piaffe (die dus los staat van de rest) erbij gepakt want in dat filmpje zie je de eerste twee piaffes uit de proef. Dikke taktfouten in beide piaffes, in de eerste een gemiddelde van 7,1.
In de tweede een gemiddelde van 7,6.

Kwam ik ook nog filmpjes tegen van een paar jaar terug (NK 2021). Waar geen enorme taktfouten in de piaffe zitten, hij meer van de grond komt, maar wel wat wijder gaat van achteren. Dat lijkt me jeugdigheid en onbalans.

Kun je de link delen? Ik vind fb echt een ramp om iets op te moeten zoeken


Ik ben daar dus heel onhandig in.. Want ik Bok op mijn laptop en bekeek de filmpjes op mijn telefoon, aangezien ik op m'n laptop niet op FB kan inloggen :+

Maar ik heb gezocht op Total US en bij berichten kwam ik die van dit weekend tegen en ook van het NK 2021 :)

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:52

Ik leer nu dat je dus kan zoeken op een fb pagina :+

Edit: oké vraagje, wat is er zo fout aan zijn zit? Overigens vond ik het helemaal geen verkeerd beeld. Paard oogt wat strak, maar over het algemeen is de mond redelijk stil, net als de staart overigens, en loopt het dier zo goed als constant op de loodlijn. Zijn de punten geheel terecht? Nee, de piaffe is bijvoorbeeld grof uit het ritme, en doordat het dier zoveel voorbeenactie laat zien doet het onrustig aan. Maar om nou te zeggen dat het een schande is hoe hij hier rijdt, is ook vreselijk overdreven. Moet zeggen dat ik niet heel de proef kon zien.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 07-05-24 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:00


996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:00

Janneke2 schreef:
Citaat:
Manubres, je snapt dat in verzameling het achterbeen minder ver naar voren komt? Juist vanwege het dragen ipv stuwen?

Nee.
Ik snap dat niet.
Een stuwende achterhand is (kort, bot en grof gezegd) achter de massa (dwz niet onder het zwaartepunt)
en een dragende achterhand komt wel onder de massa / het zwaartepunt.

(Zo ontsporen discussies uiteraard snel....)

Citaat:
Dat de rug ook veert, dus dat je een bolle rug krijgt bij opdrukken en de rug hol wordt bij landing? Zélfs in een lange, lage houding zonder ruiter?

Ook géén idee van...!
Uiteraard is dressuur het "verbeteren" van de natuurlijke bewegingen.
Het hoort zo te zijn dat hol en 'bol' elkaar wat afwisselen mbt optillen en neerzetten.
Maar dat is dus links wordt hol en rechts wordt 'bol' of andersom.
Een rug die totaal (l+r) inveert, nee - liever niet.

Een stuwend achterbeen komt verder achter de massa én verder naar voren door de slingerwerking. Er is weinig buiging in de gewrichten.

Een dragend achterbeen wordt minder ver naar achter en voren geplaatst. Dat is immers niet nodig, want het paard hoeft in mindere mate vooruit. Er is meer buiging in de gewrichten.

Hetzelfde geldt voor de rug. Hoe meer een paard draagt, hoe meer het zich opduwt in plaats van voortduwt, hoe meer de rug opbolt in de afzet fase en terugveert in de landingsfase. Omhoog/laag heeft een paard véél meer mobiliteit in de rug dan links rechts.

Mocht je meer willen lezen:
https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... rvelkolom/

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:28

Even foto’s van mezelf erbij gezocht ter vergelijk.

Bovenste als driejarige. Paard stuwt en gaat nog op de voorhand. Achterbeen komt ver achter de massa (te zien aan LA) en komt ook ver naar voren richting zwaartepunt (te zien aan RA). Hoek in achterbeen is groot.

Onderste als (net) vijfjarige. Evenwicht al meer op de achterhand. Achterbeen komt minder ver naar achteren (te zien aan LA) en ook minder ver naar voren (te zien aan RA). Ipv daarvan wordt het achterbeen meer opgetild en de hoek verkleind.

Afbeelding

Zelfde paard bij een beginnend piaffe dribbeltje. Achterbeen blijft heel dicht bij het andere achterbeen (zul je zien bij iedere piaffe foto die je op internet gaat vinden). Paard hoeft immers nauwelijks nog vooruit dus een grote voorwaartse beweging brengt niks. In plaats daarvan wil je kleine opwaartse beweging waarbij de hoek in het achterbeen nog sterker verkleind wordt.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16230
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:45

Gave foto's, bedankt voor het delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 06:34

Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:34

_San87_ schreef:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.

Piaffe is een draf zover verzameld dat het paard op de plek blijft. Daardoor is met het blote oog vaak neer meer waar te nemen dat er sprake is van een een heel klein zweefmoment. Eurodressage schreef er een interessant artikel over. Ook over de FEI guidelines voor beoordeling en hoe deze over de jaren verandert is.

https://www.eurodressage.com/index.php/ ... -fei-rules

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:36

_San87_ schreef:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.


Sowieso moet je niet het ene dier met het andere vergelijken. Dat is puur om een gevoel semi-wetenschappelijk te maken.

Kijk liever naar hetzelfde paard eerder.

Je gaat toch ook niet twee mensen vergelijken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:47

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.


Sowieso moet je niet het ene dier met het andere vergelijken. Dat is puur om een gevoel semi-wetenschappelijk te maken.

Kijk liever naar hetzelfde paard eerder.

Je gaat toch ook niet twee mensen vergelijken.

Dat is ook waar de mensen die zo hangen naar “biomechanica” (tussen aanhalingstekens, want imo heeft het vaak niks meer met biomechanica van doen) ook mank gaan imo. Ze benaderen een dier als ding dat ten alle tijden op een bepaalde manier moet bewegen, anders is het niet correct. Daarbij wordt zelfs het voor- en achterbeen met elkaar vergeleken alsof ze dezelfde functie en gewrichten zouden hebben. Biomechanica is niks anders dan bewegingsleer. Het is de wetenschap die verklaart hoe het (in dit geval paarden) lichaam beweegt en waarom dat gebeurt. Het is niet de leer die beschrijft hoe een paard hoort te bewegen.

Er zijn zoveel zaken die invloed hebben op de beweging van een paard… anatomie, fysiologie, natuurkunde etc. Dat kun je gewoonweg niet in 1
Plaatje vangen en zeggen: dit moet het zijn anders is het per definitie fout.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:49

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.

Piaffe is een draf zover verzameld dat het paard op de plek blijft. Daardoor is met het blote oog vaak neer meer waar te nemen dat er sprake is van een een heel klein zweefmoment. Eurodressage schreef er een interessant artikel over. Ook over de FEI guidelines voor beoordeling en hoe deze over de jaren verandert is.

https://www.eurodressage.com/index.php/ ... -fei-rules



Die zat ik inderdaad net te lezen. Alsnog wordt er niet gesproken over dat piaffe een draf is, maar een draf-achtige beweging. Dat is ook terug te vinden in de FEI regels

Wel leuk om te lezen hoe in de jaren de uitvoering van de piaffe verandert van geen zweefmoment, nar een minimaal zweefmoment, naar geen zweefmoment, naar wel een zweefmoment en dat daar ook de regels op aangepast worden. Vanavond eens kijken wat Steinbrecht erover schrijft, dat heb ik zo niet voor de geest.

Anywho, muggenziften misschien :D.

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Bij uitgestrekte, arbeids, verzamelde draf en passage is dat anders, die hebben allemaal wel een zweefmoment.

Kan zijn dat de FEI e.e.a. aangepast heeft van wat wenselijk/toegestaan is bij piaffe.


Sowieso moet je niet het ene dier met het andere vergelijken. Dat is puur om een gevoel semi-wetenschappelijk te maken.

Kijk liever naar hetzelfde paard eerder.

Je gaat toch ook niet twee mensen vergelijken.

In dit geval ging het om het laten zien hoe de beenzetting verandert, dus een prima overzicht imo :). Die beenzetting hoort bij ieder paard namelijk te veranderen in de verschillende bewegingsvormen.