Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:17

Nee was een ander topic. Maar ik denk dat deze verwijderd is.

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:56

Monique1963 schreef:
En de pony is weer het kind van de rekening.



Monique1963 Zou jij dan zo'n pony willen hebben voor jou negenjarig kind ?
Ik absoluut niet, en vele andere ook niet.
Nee hier is niet de pony het kind vd rekening, maar de kopers. Stel dat ,wat gelukkig niet gebeurd is, de pony had het kind zo het ziekenhuis ingeslagen, zou jij dan die pony willen houden ?
Deze pony hoort in GEEN kinderhanden thuis, maar ergens anders.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:03

Monique1963 schreef:
En de pony is weer het kind van de rekening.

Hoeft niet, het kan best zijn dat hij nu precies op de goede plek terecht komt. Hij heeft wel een periode met gezeul achter de rug.

prompter

Berichten: 11210
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:35

En heeft misschien veel pijn waarom hij zo reageert. Maar daar mag een kind niet de dupe van worden.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:12

Niqui schreef:
Goed dat zo'n zaak een keer voor de rechter komt en vooral dat de kopers hebben doorgezet. Te vaak wordt er gezegd dat je je verlies maar moet nemen als je dit overkomt. En te vaak denken verkopers daardoor dat ze er wel mee wegkomen. Nu blijkt toch anders .


Dat hoeft niet altijd, wij hebben ook een zaak tegen een handelaar aangespannen (via FloortjeM) en die koos toch eieren voor zijn geld en betaalde de dag voor de rechtszaak alles netjes terug. Zo jammer want ik had graag die rechtszaak willen meemaken. }:)

Leuk detail, dit paard was ook verkocht als manege mak en goed voor kinderen.
Paard viel iedereen aan in de wei, die had grasjes geproefd en wilde in het land blijven. Kinderen konden maar beter niet in de buurt komen.
Toen de dochter van de handelaar dat brave paard kwamen halen kreeg ze m de wei niet uit en werd aangevallen _O- zo mak was dat dier!

Twee dagen later stonden er weer foto's op hun verkoopsite (Almkerk) met ruitertje erop met twee handen helemaal wijd op het paardje.

Was een leuk dier overigens maar niet te handelen voor beginners of onzekere mensen.
Ik was niet de koper dat was een vriendin van mij, ik was de 'getuigendeskundige'.

Jet

Berichten: 12046
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:03


DuoPenotti

Berichten: 29894
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:06


Jet

Berichten: 12046
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:49

OK, dus toch weer een ander geval. Dan komt het kennelijk dus toch best vaak voor, wel balen als het je overkomt.

DuoPenotti

Berichten: 29894
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:01

Ja ik denk heel veel.

Sowieso oplichting in alle soorten vormen.
Ik ben hier bijna 20 jaar terug eens via een advertentie op bokt eens gaan kijken naar een paard.
Deze liet ik op vrijdag keuren in Someren, waar ze standaard bloed afnamen. Was toen nog niet overal.
Ik denk dat die man wel een keer of 8 daar wat over heeft gevraagd, zo erg dat de da me zelfs een keer gefronst aankeek.
Maar paard werd klinisch finaal afgekeurd op meerdere punten. Rontgen is de da niet eens aan begonnen.
Bloed ook niet onderzocht.

Dag later stond hij als goed gekeurd weer geadverteerd
En ik had het afkeuringsrapport nog thuis liggen....

Zo gaat dat dus

Jet

Berichten: 12046
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:16

Dat klopt hoor. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een paard goedgekeurd was door de ene kliniek en afgekeurd werd op 4 benen door mijn eigen kliniek. Die werd ook weer als goedgekeurd te koop aangeboden.

prompter

Berichten: 11210
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:38

Dat is de reden dat ik voor mezelf altijd veulens heb gekocht. Bij vertrouwde fokkers, en ik ging er regelmatig bij kijken voordat ik ze op ging halen, dan kom je toch minder snel voor verrassingen te staan. Maar voor een kind dat wil rijden is dat natuurlijk geen optie, en hoop je maar dat de verkoper ook nog iets van een geweten heeft.

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:51

Elisa2 schreef:
Goedzo, gerechtigheid! hopelijk leren ze hier van en verkopen ze geen pon'y's meer met een oneerlijk verhaal alleen maar om meer geld er aan te verdienen.


Anderzijds: ze hebben zelf gezegd dat het een fanatieke pony was die een zelfzekere ruiter nodig had. Hadden ze nu gezegd: doodbrave kinderpony, ook voor beginners, dan zou ik het wel leugenachtig vinden. De ouders hebben de tekst gelezen, kind is met succes gaan proefrijden, misschien hadden ze inderdaad moeten zeggen: "we verkopen die niet aan een kind", maar het is een pony, daar kan je toch moeilijk een volwassene op laten rijden?

Dus oké, misschien niet de beste match, maar ik vind dat hier toch niet van oplichting kan gesproken worden? Vooral een inschattingsfout. Als verkoper had ik inderdaad de pony wel teruggenomen, maar ja, ik ben dan ook geen professional en moet er gelukkig niet van leven. En als de koop ontbonden werd, moesten ze inderdaad terugbetalen (tenzij de voorwaarde was dat ze een andere pony mochten kiezen voor die prijs? maar zal wel niet, anders had de rechter niet in hun voordeel geoordeeld)

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:25

hwn schreef:
Anderzijds: ze hebben zelf gezegd dat het een fanatieke pony was die een zelfzekere ruiter nodig had. Hadden ze nu gezegd: doodbrave kinderpony, ook voor beginners, dan zou ik het wel leugenachtig vinden. De ouders hebben de tekst gelezen, kind is met succes gaan proefrijden, misschien hadden ze inderdaad moeten zeggen: "we verkopen die niet aan een kind", maar het is een pony, daar kan je toch moeilijk een volwassene op laten rijden?

Dus oké, misschien niet de beste match, maar ik vind dat hier toch niet van oplichting kan gesproken worden? Vooral een inschattingsfout. Als verkoper had ik inderdaad de pony wel teruggenomen, maar ja, ik ben dan ook geen professional en moet er gelukkig niet van leven. En als de koop ontbonden werd, moesten ze inderdaad terugbetalen (tenzij de voorwaarde was dat ze een andere pony mochten kiezen voor die prijs? maar zal wel niet, anders had de rechter niet in hun voordeel geoordeeld)


'Fanatiek' en 'voor een zelfzekere ruiter' zijn bij mijn weten niet synoniem voor 'heeft losse achterbenen', 'trapt na' en 'valt aan in de stal'. Dus wat had de moeder precies in de tekst moeten lezen?