Van paardensport naar zorg op topniveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14074
Geregistreerd: 20-04-16

Van paardensport naar zorg op topniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 19:01

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Paarden zijn de grote passie van Stéphanie Beek-Peters. Toen haar topsportcarrière eindigde, kwam de dressuurrijder toevallig in aanraking met het bieden van zorg aan mensen met een hulpvraag. Zo ontstond een tweede passie: de zorgboerderij.

De zorgboerderij van Stéphanie Beek-Peeters ligt buiten de bebouwde kom van Asenray, op een steenworp afstand van de Duitse grens en direct tegen natuurgebied De Meinweg. Een locatie die rust en ruimte ademt.

'Ik woon hier al zo'n 35 jaar', vertelt de Limburgse ondernemer. 'Paarden waren van jongs af aan mijn ding en dan met name dressuurrijden. Dat ging me goed af, ik beoefende jarenlang dressuursport op hoog niveau en sleepte veel internationale prijzen in de wacht. Daarnaast zette ik, samen met mijn ouders, een paardenfokkerij en -houderij op.'

Zo'n acht jaar geleden stopte de topsportcarrière van Beek-Peters. Ze ging focussen op de paardenhouderij, die ze inmiddels had overgenomen van haar ouders. 'Het bedrijf is in de loop der jaren kleiner geworden. Nu hebben we gemiddeld zes paarden en een aantal veulens. Daarnaast geef ik dressuurles. Ik vind het mooi om kennis over te dragen.'

Paarden doen zoveel met iemand, je ziet echt iets ontstaan. En mensen voelen zich fijn en veilig

Aan het einde van haar sportcarrière klopte zorginstelling PSW aan bij Beek-Peters en haar man Marc. Ze kregen de vraag of er af en toe klusteams mochten komen werken op hun paardenbedrijf. 'Het ging om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die allerlei klusjes op en rond ons bedrijf deden.'

Klik met paarden
Er ging een wereld open voor Beek-Peters: 'Ik vond het prachtig om te werken met deze mannen en te zien wat de paarden, het buitenleven en de rust en ruimte met hen deden. Zo was er een depressieve jongen die hierheen moest komen. Dat zag hij niet zitten. Maar hij had zo'n klik met de paarden, dat hij al snel niet meer weg wilde. De dieren doen zoveel met iemand, je ziet echt iets ontstaan. Mensen voelen zich hier fijn en veilig.'

De voormalig topsporter besloot de opleiding tot persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg te volgen. Dit resulteerde drie jaar geleden in de oprichting van Zorgboerderij Landgoed De Meinweg.

'We zetten deze zorgboerderij niet van de ene op de andere dag op, deze ontstond gaandeweg en organisch', vertelt Marc Beek. Hij werkt buitenshuis, maar springt veelvuldig bij op de zorgboerderij. 'In eerste instantie zaten we met de deelnemers in onze eigen keuken, maar na een tijd verbouwden we een loopstal tot zit- en ontmoetingsruimte.'

Inmiddels wordt dagbesteding geboden aan mensen met verschillende problematieken. Dan gaat het bijvoorbeeld om een licht verstandelijke beperking, niet-aangeboren hersenletsel en autisme. 'We zijn vier dagen per week open en ontvangen iedere dag vijf deelnemers. Zij komen via diverse instanties', vertelt Stéphanie Beek-Peters.

'Kleinschalige zorg in een veilige, groene omgeving; dat is wat ik wil bieden. De paarden en het buitenleven staan centraal in de activiteiten die we bieden. We voeren de paarden, maken de stallen schoon, wandelen of werken in het bos en zijn bezig in de moestuin. De deelnemers kunnen ook paardrijden, als ze dat willen. Daarnaast is er veel aandacht voor gezond eten. En als deelnemers hun verhaal willen doen, is daar natuurlijk ook tijd en ruimte voor', legt de ondernemer uit.

Paarden en omgeving
De Midden-Limburgse haalt veel voldoening uit het begeleiden van de deelnemers. 'Ik zorg sowieso graag. En met persoonlijke aandacht kun je bij deze mensen echt een verschil maken. De paarden en de omgeving spelen hierbij ook een sleutelrol. Je ziet dat de deelnemers rustiger worden en beter in hun vel komen te zitten. Ook het bieden van structuur en een dagritme is heel belangrijk voor deze doelgroep.'

De zorgboerderij is sinds kort aangesloten bij de Coöperatie Limburgse Zorgboeren (CLZ) en mag het keurmerk 'Kwaliteit Laat Je Zien' dragen. 'Hiermee kunnen aantonen dat we staan voor topkwaliteit. Daar hechten we veel waarde aan. Een voordeel is ook dat CLZ veel kennis in huis heeft. Dit helpt ons om verder te professionaliseren', geeft Marc Beek aan.

Verdere groei
Het echtpaar wil de zorgboerderij de komende jaren verder uitbouwen naar zo'n zestien deelnemers. Stéphanie Beek-Peters: 'We hebben voldoende ruimte om te groeien en er is ook veel vraag. Maar we willen dit vooral zorgvuldig en nauwkeurig doen, stap voor stap. Kleinschaligheid en goede zorg blijven te allen tijde voorop staan.'

Tien jaar geleden had de ondernemer naar eigen zeggen niet kunnen denken dat ze nu een zorgboerderij zou runnen. 'Maar ik ben er enorm blij mee. Ik heb mijn nieuwe passie gevonden. Je zou kunnen zeggen dat ik de overstap heb gemaakt van sport naar zorg op topniveau', besluit Beek-Peters.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.