Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:41

Wat ik ermee wil zeggen is dat vroeger mensen verhongerden als hun vee opgegeten werd. Geen kippen is geen eieren, geen koe is geen melk, geen schaap is geen wol, geen paard is geen vervoer etc. Nu is de welvaart zo hoog dat het kennelijk niet meer uitmaakt dat deze dieren gedood worden. Dat lijkt helemaal vergeten te worden.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:43

pien_2010 schreef:
Even in het archief gedoken. Hier zie je hoe het hekwerk in het wolvenpark eruit ziet. Beneden dubbel tot diep in de grond, boven buigt het naar binnen met stroom.
Onbetaalbaar voor normale mensen.

[ Video ]


Ja jemig, wat een bouwwerken zijn er nodig om de wolf binnen te houden. Ik snap werkelijk niet waarom "experts" dan denken hoe ze buiten te houden zijn met wolfwerende rasters. :o Nu blijken ze het dus ook continu fout te hebben. Maar waar is het logisch nadenken gebleven?

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:44

Elisa2 schreef:
Wat ik ermee wil zeggen is dat vroeger mensen verhongerden als hun vee opgegeten werd. Geen kippen is geen eieren, geen koe is geen melk, geen schaap is geen wol, geen paard is geen vervoer etc. Nu is de welvaart zo hoog dat het kennelijk niet meer uitmaakt dat deze dieren gedood worden. Dat lijkt helemaal vergeten te worden.


Door wie wordt dat vergeten?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:47

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ik ermee wil zeggen is dat vroeger mensen verhongerden als hun vee opgegeten werd. Geen kippen is geen eieren, geen koe is geen melk, geen schaap is geen wol, geen paard is geen vervoer etc. Nu is de welvaart zo hoog dat het kennelijk niet meer uitmaakt dat deze dieren gedood worden. Dat lijkt helemaal vergeten te worden.


Door wie wordt dat vergeten?


Door mensen die het recht op een goedkoop stuk vlees belangrijker vinden dan het leed dat er aan vooraf gaat.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:10

pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.


Daar heb ik toch ernstig twijfels over. De huidige wolven komen uit oost Polen, ze wonen daar al eeuwen in een min of meer stabiele populatie. Dan ineens breiden ze enorm uit richting westen, wat op zich al onlogisch is gezien de obstakels, maar kunnen op een of andere miraculeuze manier de Oostvaardersplassen niet bereiken. Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:16

Bizar, zoveel wolven in Nederland, veel te klein land voor zo'n dier.

Lijkt ook wel of e.e.a. bewust uit het nieuws gehouden wordt.
Vorige week 5 dode schapen in de bommelerwaard bij mijn familie in de buurt, hoor je nauwelijks iets over....

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:31

Wintu schreef:
Door mensen die het recht op een goedkoop stuk vlees belangrijker vinden dan het leed dat er aan vooraf gaat.

Goedkoop vlees is toch vlees wat binnen staat in de bio industrie?
toch niet het vlees wat buiten loopt, wat nu een beetje onmogelijk gemaakt wordt door de wolf. Of snap ik het hele principe van goedkoop vlees niet?

Daarnaast zijn de meeste slachtoffers schapen die buiten staan.. Maar die moeten dan dus maar naar binnen? Dat is dan toch 50 jaar terug in de tijd?

Plus, dat begreep ik van meet af aan niet.. al die hekken overal.. al het overige wild wat geen kant meer op kan, door dichte hekken... Ik snap niet zo goed wat natuur/wild liefhebbers daar precies aan vinden?
De wolf gaat eroverheen.. de rest zit vast... :?

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:37

Goedkoop vlees komt veelal uit het buitenland.
Een Nederlandse boer kan niet onder zijn kostprijs leveren.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:52

Citaat:
Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.


Je zegt het goed Albert met
Citaat:
Ik denk
. Zolang daar geen enkel bewijs voor is dan denk ik dat het niet zo is. maar denken dat iets zo gegaan is, staat vrij.

sterregoud
Berichten: 1875
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:06

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.


Je zegt het goed Albert met
Citaat:
Ik denk
. Zolang daar geen enkel bewijs voor is dan denk ik dat het niet zo is. maar denken dat iets zo gegaan is, staat vrij.


Heel wat jaren terug zijn er wel berichten geweest dat groen links voor het uitzetten van wolven en lynxen was. Als je weet dat de Oostvaardersplassen ook begonnen zijn met illegaal uitgezette dieren, is het niet al te ver gezocht dat de Veluwe nu ook ‘ geholpen ‘ zou kunnen zijn.

https://www.bndestem.nl/overig/groenlin ... ogle.nl%2F

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:09

ravellie schreef:
Bizar, zoveel wolven in Nederland, veel te klein land voor zo'n dier.

Lijkt ook wel of e.e.a. bewust uit het nieuws gehouden wordt.
Vorige week 5 dode schapen in de bommelerwaard bij mijn familie in de buurt, hoor je nauwelijks iets over....

Nee joh er is zoveel wat niet in het nieuws komt. Er worden oorlogen uitgevochten, er zijn hongersnoden, moorden gepleegd die allemaal niet in het nieuws komen.
Toeslagaffaire was jarenlang geen nieuws.

Het is onmogelijk om al het "nieuws" te delen en over te schrijven.
Dus het komt af en toe in het nieuws, vooral plaatselijk.

Mooi voorbeeld: elk jaar verdrinken er 18 mensen in de grachten van Amsterdam. Dat is amper nieuws hoor. Ja op AT5.
En dat nog vrij veel mensen het weten is omdat er zoveel mensen in Amsterdam wonen.

Zoek geen complotten waar ze niet zijn. Men is gewoon niet geinteresseerd buiten deze bubbel van paarden en schapen liefhebbers.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:18

pien_2010 schreef:
Citaat:
Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.


Precies! Zo mee eens.


Maar eigenlijk zouden we eerst eens moeten bepalen hoeveel mensen er op een bepaalde oppervlakte kunnen leven.
Hoeveel vee, hoeveel paarden ( vergeet katten en honden niet) etc.
Dan is er opeens meer plek voor een heleboel andere soorten :D

Ik overdrijf uiteraard ,maar wij als mens kijken er nogal eenzijdig tegenaan. Het is goed om met een wijdere blik te kijken: wat is goed voor de wereld in zijn geheel.
Ik ben niet christelijk maar rentmeesterschap vind ik een heel mooi onderdeel. ( helaas zijn er maar weinig politieke partijen die zich daarmee bezighouden) .

Ik weet het een tikje idealistisch. En toch hoop ik dat er mensen zijn die wat minder korte termijn denken. Want het is niet meer dan logisch dat je dat wel doet als je elke dag geconfronteerd wordt met de wolf en alle ellende voor je, directe tot nu toe veilige, omgeving.

Meer begrip en meer hulp voor mensen die hiermee te maken hebben is op zijn plaats. Meer onderzoek hoe we de wolf angstig voor mensen en de omgeving kunnen houden.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:26

Eleeke schreef:
ravellie schreef:
Bizar, zoveel wolven in Nederland, veel te klein land voor zo'n dier.

Lijkt ook wel of e.e.a. bewust uit het nieuws gehouden wordt.
Vorige week 5 dode schapen in de bommelerwaard bij mijn familie in de buurt, hoor je nauwelijks iets over....

Nee joh er is zoveel wat niet in het nieuws komt. Er worden oorlogen uitgevochten, er zijn hongersnoden, moorden gepleegd die allemaal niet in het nieuws komen.
Toeslagaffaire was jarenlang geen nieuws.

Het is onmogelijk om al het "nieuws" te delen en over te schrijven.
Dus het komt af en toe in het nieuws, vooral plaatselijk.

Mooi voorbeeld: elk jaar verdrinken er 18 mensen in de grachten van Amsterdam. Dat is amper nieuws hoor. Ja op AT5.
En dat nog vrij veel mensen het weten is omdat er zoveel mensen in Amsterdam wonen.

Zoek geen complotten waar ze niet zijn. Men is gewoon niet geinteresseerd buiten deze bubbel van paarden en schapen liefhebbers.



Dat zal het zijn :)*

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:42

Cer schreef:
Wintu schreef:
Door mensen die het recht op een goedkoop stuk vlees belangrijker vinden dan het leed dat er aan vooraf gaat.

Goedkoop vlees is toch vlees wat binnen staat in de bio industrie?
toch niet het vlees wat buiten loopt, wat nu een beetje onmogelijk gemaakt wordt door de wolf. Of snap ik het hele principe van goedkoop vlees niet?

Daarnaast zijn de meeste slachtoffers schapen die buiten staan.. Maar die moeten dan dus maar naar binnen? Dat is dan toch 50 jaar terug in de tijd?

Plus, dat begreep ik van meet af aan niet.. al die hekken overal.. al het overige wild wat geen kant meer op kan, door dichte hekken... Ik snap niet zo goed wat natuur/wild liefhebbers daar precies aan vinden?
De wolf gaat eroverheen.. de rest zit vast... :?


Precies, men denkt bij vlees niet meteen aan hoe dat vlees daar komt. Precies het punt.

De dieren die buiten lopen, liggen na slacht over het algemeen niet in het schap van de supermarkt, voor een tientje per kilo of nog goedkoper.
Het argument slacht dat overal bij wordt gehaald in de discussie, houdt dus inderdaad geen steek.

Ik zeg nergens dat schapen naar binnen moeten en nee rasters zijn voor wild idd waardeloos.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:43

Albert schreef:
pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.


Daar heb ik toch ernstig twijfels over. De huidige wolven komen uit oost Polen, ze wonen daar al eeuwen in een min of meer stabiele populatie. Dan ineens breiden ze enorm uit richting westen, wat op zich al onlogisch is gezien de obstakels, maar kunnen op een of andere miraculeuze manier de Oostvaardersplassen niet bereiken. Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.


Daar heb ik idd ook nog niets over gehoord, ze zitten nog niet in de OVP?

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:43

Albert schreef:
pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.


Daar heb ik toch ernstig twijfels over. De huidige wolven komen uit oost Polen, ze wonen daar al eeuwen in een min of meer stabiele populatie. Dan ineens breiden ze enorm uit richting westen, wat op zich al onlogisch is gezien de obstakels, maar kunnen op een of andere miraculeuze manier de Oostvaardersplassen niet bereiken. Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.



Er wordt gezegd door de val van de muur. Veel meer dieren konden nu opeens westwaarts migreren zonder hekken, muren en explosieven. Ik vind dat wel logisch klinken maar ik kan het niet bewijzen.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:45

Eleeke schreef:
Zoek geen complotten waar ze niet zijn. Men is gewoon niet geinteresseerd buiten deze bubbel van paarden en schapen liefhebbers.


Men is in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd in wat er speelt op het platteland.

Als je denkt dat die bubbel enkel schapen- en paardenliefhebbers bevat, dan sla je die plank ook schromelijk mis.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:47

Wintu schreef:
Precies, men denkt bij vlees niet meteen aan hoe dat vlees daar komt. Precies het punt.

De dieren die buiten lopen, liggen na slacht over het algemeen niet in het schap van de supermarkt, voor een tientje per kilo of nog goedkoper.
Het argument slacht dat overal bij wordt gehaald in de discussie, houdt dus inderdaad geen steek.

Ik zeg nergens dat schapen naar binnen moeten en nee rasters zijn voor wild idd waardeloos.

Oh zo, ja dat slacht argument snap ik ook nooit helemaal.. :j
maar dan begreep ik je verkeerd, excuus :)

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:58

Wintu schreef:
Men is in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd in wat er speelt op het platteland.


Ik denk dat dat een soort onterechte slachtofferrol is.

Wat is de trouwens de definitie van "het platteland" in Nederland?

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:05

josien_m_ schreef:
Er wordt gezegd door de val van de muur. Veel meer dieren konden nu opeens westwaarts migreren zonder hekken, muren en explosieven. Ik vind dat wel logisch klinken maar ik kan het niet bewijzen.


Wat interessant Josien. Ik vind het ook logisch.

Wolven kunnen enorm ver reizen. Jaren geleden, lang voordat de wolf in Nederland was, heb ik een van de mooiste natuur films gezien ever in mijn leven. Het ging over een wolf die uit het gebied moest gaan in Zuid Frankrijk of Noord Spanje (zolang geleden is het al, dat ik de details niet meer weet). Het was een drachtige wolf die ze verdoofd hadden en een band omgedaan zodat ze deze konden volgen.
Om een heel lang spannend verhaal kort te beschrijven, na zeer veel avonturen, is ze ergens onderweg bevallen van drie jongen, waar ze later mee verder trekt en ergens in de middle of nowere in de bergen terecht komt tegen de Italiaanse grens waar ze uiteindelijk een partner vindt. Men was helemaal flabber de gast dat die wolvin zo ontiegelijk ver had gereisd in een betrekkelijk korte tijd (half jaar) en ook zoveel meemaakte (mensen uit de weg blijven, roedels uit de weg blijven, gevecht om voedsel te vinden onderweg etc). Elke keer trok ze verder, want te druk, verkeer, mensen tot ze echt haar rustige plek had gevonden.
Toen kwam ze in het terrein van Matthis de herder met zijn honden team. Een man , soort kluizenaar die door de boeren was ingehuurd om de wolven weg te houden van de schapen. Dat was ook een heel verhaal en deze wolvin deed wat ze moest doen, namelijk weg blijven bij Matthis. Ze was een niet zo brutale solistische dappere wolf.
Totaal onvergelijkbaar verhaal met Nederland en ik vertel het alleen maar om aan te tonen dat wolven echt wel meer als 1000 km kunnen trekken op zoek naar nieuw woongebied in een vrij korte tijd. Deze wolvin zat ver boven dit aantal. Gelukkig heb ik deze film mogen zien zonder al die commotie en negativiteit van nu, waardoor ik er enorm van heb genoten en deze film met haar beelden vooral zo in mijn hoofd zit (wat een prachtige wilde omgeving waar ze allemaal in Spanje en Frankrijk tot in Italië zelfs geloof ik trok). Ik heb er nog naar gezocht, een tijd geleden, maar helaas niet kunnen vinden. Ik wilde de film aan mijn man laten zien.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:10

Ja mooi Pien! Zo zie je maar weer: mensen en wolven verschillen niet zoveel in hun leefwijze... Ook mensen trekken weg op zoek naar passende streken om te leven. We zijn allemaal migranten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:41

josien_m_ schreef:
Ja mooi Pien! Zo zie je maar weer: mensen en wolven verschillen niet zoveel in hun leefwijze... Ook mensen trekken weg op zoek naar passende streken om te leven. We zijn allemaal migranten!

Het is niet de Chinese muur hoor. Die muur stond alleen maar in Berlijn. Waar nou net géén wolven zaten.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:42

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Men is in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd in wat er speelt op het platteland.


Ik denk dat dat een soort onterechte slachtofferrol is.

Wat is de trouwens de definitie van "het platteland" in Nederland?


Ik zit niet in een slachtofferrol hoor, de gaswinning wordt nogal laconiek mee om gegaan en de schade die mensen hebben, het ov wat niet ok is en waar maar geen bal aan gedaan wordt, de wolf wat allemaal roodkapjesyndroom is, de boeren die aan alle kanten om de oren gemept worden.
Dat is niet een onterechte slachtofferrol, dat zijn feiten. Waarom denk jij dat het slachtoffertje spelen is?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:42

Cer schreef:
Wintu schreef:
Precies, men denkt bij vlees niet meteen aan hoe dat vlees daar komt. Precies het punt.

De dieren die buiten lopen, liggen na slacht over het algemeen niet in het schap van de supermarkt, voor een tientje per kilo of nog goedkoper.
Het argument slacht dat overal bij wordt gehaald in de discussie, houdt dus inderdaad geen steek.

Ik zeg nergens dat schapen naar binnen moeten en nee rasters zijn voor wild idd waardeloos.

Oh zo, ja dat slacht argument snap ik ook nooit helemaal.. :j
maar dan begreep ik je verkeerd, excuus :)


Geen probleem :D

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:48

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:
Even in het archief gedoken. Hier zie je hoe het hekwerk in het wolvenpark eruit ziet. Beneden dubbel tot diep in de grond, boven buigt het naar binnen met stroom.
Onbetaalbaar voor normale mensen.

[ Video ]


Ja jemig, wat een bouwwerken zijn er nodig om de wolf binnen te houden. Ik snap werkelijk niet waarom "experts" dan denken hoe ze buiten te houden zijn met wolfwerende rasters. :o Nu blijken ze het dus ook continu fout te hebben. Maar waar is het logisch nadenken gebleven?


Er is toch wel een groot verschil tussen hekken die wolven BINNEN moeten houden en hekken die AFWEREND moeten werken.

In zoo's zijn roofdierverblijven echte vestigingen (tijgers, leeuwen enz..) in Afrika vaak zelf ook alleen maar soort afrasteringen...

Dus gaat deze vlieger niet echt op