Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:09

janderegelaa schreef:
Nikass schreef:
Ik ben ook voorstander van beheer. Tegen de wolf zijn vind ik absurd.
Beheer zou wat mij betreft moeten beginnen met
*stoppen/minderen met de jacht op wild door mensen, zodat er meer prooidieren voor de wolf zijn.
Daarnaast natuurgebieden verbinden waar mogelijk.
*Mensen die bedrijfsmatig dieren houden verplichten om binnen een bepaalde termijn hun bescherming op orde te hebben (en duidelijk zijn over wat die bescherming moet inhouden)
*Makkelijker vergunningen afgeven die mensen met hobby dieren in staat stellen tot het realiseren van huisvesting voor hun dieren
*Toestaan om wolven die zich op privé terrein of binnen de bebouwde kom bevinden weg te jagen (en dan een duidelijke regel hoe dat mag)
*Mensen die wolven voeren aanpakken

Groetjes van een paardenhouder in wolvengebied :)

Wat jij nu noemt is geen beheer. Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.


Er is vastgesteld hoeveel wolven er zouden kunnen leven in Nederland, en dat dat aantal nog niet bereikt is.

Maar je mag het van mij ook beleid noemen, dat maakt me niet uit :D

Popstra: ik ken haar nog van haar ovp missie, en nu heeft ze weer wat anders. Ze is nogal van de complottheorieën. Ze gelooft dat de wolf in Nederland is uitgezet, onder meer om de boeren tegen te werken ivm de stikstofproblematiek.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:10

Elisa2 schreef:
Precies, en overal hekken om zetten zodat de wolf ergens niet in kan. Betekent dat andere dieren weer belemmert worden of vast komen te zitten in deze hekken.

Ik begrijp werkelijk niet waarom het leven van een wolf meer waard is dan dat van andere (wilde) dieren.

Daarnaast is de wolf helemaal niet zo goed voor de natuur want ze eten de begrazers op (moeflons bijv.) die zorgen dat de heide en zandverstuivingen open blijven en niet dichtgroeien. Op de Hoge Veluwe ervaren ze hier ook heel veel problemen mee.


Muflons zijn dan dus wel hier uitgezet , die komen vanoorsprong NIET in Nederland voor. Zij komen van de eilanden Corsica en Sardinie.
en zijn hier in 1921 uitgezet.

Bron : park Hoge Veluwe

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:11

Ja dat is algemeen bekend? En?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:14

Nou daar hou je toch niet van, dat dieren worden uitgezet?

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:15

Moeflon, schaap, nodig voor onze wens natuur.

Maar dadelijk is er geen heide meer. En dan word er niet gezegd dat komt door de wolf want geen begrazing dus geen onderhoud meer.
Nee dat is stikstof...

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:20

Nikass schreef:
Nou daar hou je toch niet van, dat dieren worden uitgezet?


Waar heb ik dat ergens gezegd?

Voor degene die niet snappen waarom die gebieden belangrijk zijn. Even wat meer informatie. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:48

Elisa2 schreef:
Precies, en overal hekken om zetten zodat de wolf ergens niet in kan. Betekent dat andere dieren weer belemmert worden of vast komen te zitten in deze hekken.

Ik begrijp werkelijk niet waarom het leven van een wolf meer waard is dan dat van andere (wilde) dieren.

Daarnaast is de wolf helemaal niet zo goed voor de natuur want ze eten de begrazers op (moeflons bijv.) die zorgen dat de heide en zandverstuivingen open blijven en niet dichtgroeien. Op de Hoge Veluwe ervaren ze hier ook heel veel problemen mee.


Ik moest wel lachen om het feit dat De Hoge Veluwe een opmerking toegespeeld kreeg, dat het hen eigenlijk te verwijten viel dat er hoge hekken om het 5000 hectare grote terrein heen staan, maar men wil wel een groot deel van het agrarisch terrein vol zetten met zware stroomrasters, behalve dan de natuurorganisaties, die hoeven dan weer helemaal niets.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:56

Tja eerder mocht je inderdaad nauwelijks hekken neerzetten. Was het landschapsvervuiling, gemeenten die moeilijk doen, dieren moeten zo natuurlijk en vrij mogelijk kunnen leven etc. Anders ben je een slechte eigenaar.

En nu is het allemaal meters hoge hekken bouwen, dieren op stal zetten en houden anders ben je een slechte eigenaar. |o

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:58

Nikass schreef:
janderegelaa schreef:

Wat jij nu noemt is geen beheer. Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.


Er is vastgesteld hoeveel wolven er zouden kunnen leven in Nederland, en dat dat aantal nog niet bereikt is.

Maar je mag het van mij ook beleid noemen, dat maakt me niet uit :D

Popstra: ik ken haar nog van haar ovp missie, en nu heeft ze weer wat anders. Ze is nogal van de complottheorieën. Ze gelooft dat de wolf in Nederland is uitgezet, onder meer om de boeren tegen te werken ivm de stikstofproblematiek.


Als je alles naast elkaar legt, is dat helemaal nog niet zo een gek idee. Als je ziet hoe Hugh Jansman het uitlegt, dan moet men dat in verband zien, meer natuur, meer wolf, minder vee, minder stikstof. Dus ja, het is allemaal verbonden. Koeien er uit, hennep er in, de lanschapsvisies zijn niet van de lucht. Meer natuur, meer wonen in de natuur en dat allemaal op het land van de boer, die dan maar voedselbossen en waterbuffels moet gaan exploiteren of hennep.
Recreatie moet uit de bossen, enkel aan de rand. Alles wordt dicht getimmerd. Natura 2000 gebieden aangewezen waar de wolf zich vestigt en dat gebied wordt dan onderhevig aan allerlei regels. En dat alles terwijl men nog te laks is om alle subsidiepotten onder de aandacht te brengen en dat allemaal icm een groeiende bevolking en huizentekort en dan nog tientallen roedels toevoegen, waar dan?

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:00

Citaat:
Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.


Precies! Zo mee eens.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:05

sasja0705 schreef:
Nikass schreef:
Ik ben ook voorstander van beheer. Tegen de wolf zijn vind ik absurd.
Beheer zou wat mij betreft moeten beginnen met
*stoppen/minderen met de jacht op wild door mensen, zodat er meer prooidieren voor de wolf zijn.
Daarnaast natuurgebieden verbinden waar mogelijk.
*Mensen die bedrijfsmatig dieren houden verplichten om binnen een bepaalde termijn hun bescherming op orde te hebben (en duidelijk zijn over wat die bescherming moet inhouden)
*Makkelijker vergunningen afgeven die mensen met hobby dieren in staat stellen tot het realiseren van huisvesting voor hun dieren
*Toestaan om wolven die zich op privé terrein of binnen de bebouwde kom bevinden weg te jagen (en dan een duidelijke regel hoe dat mag)
*Mensen die wolven voeren aanpakken

Groetjes van een paardenhouder in wolvengebied :)


Amen, heel mooi verwoord

En als men goed deze post leest dan staat er duidelijk dat dit maatregelen zijn waarmee beheer zou moeten BEGINNEN.


Ik ben prima voor het opheffen van de nulstand in Drenthe.
Jacht op hoefdieren is noodzakelijk, de wolf kan dit in zijn eentje namelijk allemaal niet aan (althans op de Veluwe), dus afschot is nog steeds noodzakelijk om de populaties gezond te houden en de mensen in de auto veilig.

Alleen in Drenthe is er te weinig wild en men wil graag dat de nulstand daar opgeheven wordt. Maar de migratie van dieren van de Veluwe naar Drenthe kan nog wel wat onveilige situaties op de weg opleveren.

Als je mensen verplicht omheining aan te schaffen omdat de status van de wolf hoog is, dan moet de regering wat dieper in de buidel tasten en ook meer uitkeren voor materiaal en werkuren.

Probleem wolven moeten kunnen worden afgeschoten, niet eerst gezenderd. Beter nog, gelijk alle wolven zenderen.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:08

Nu snap ik m niet meer... eerst wordt hier geschreven te weinig wild voor de Wolf hier und nu kan die het niet aan ?

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:14

De Mouflon liep op prive terrein om het groen kort te houden.
(Dat is net zoiets als dat je Alpacas in een weitje bij je thuis wil. Komen ook niet van hier maar zijn wel leuk om naar te kijken.)
Dat was de eigenaar zijn goed recht om op eigen terrein te houden.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 07-04-24 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:16

sasja0705 schreef:
Nu snap ik m niet meer... eerst wordt hier geschreven te weinig wild voor de Wolf hier und nu kan die het niet aan ?


Op de Veluwe is voldoende wild, in Drenthe niet.

Myfairytale
Berichten: 5417
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:04

"Voldoende" wild en toch pakken ze vrijwel dagelijks meerdere schapen of pony's. En helaas blijft het niet bij dat ene dier om op te eten, maar vermoorden ze er nog veel meer.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:28

Voor mij is dit ongeveer de kern van wat er gebeurt:
https://stichtingagrifacts.nl/wolf-nege ... en-totaal/
De problemen worden gewoon niet serieus genomen - er is blijkbaar een diepgeworteld gevoel dat de wolf alle ruimte moet hebben.
Omdat de problemen niet serieus worden genomen, worden eigenlijk de mensen die die problemen hebben, ook niet serieus genomen. Ik vind dat vreselijk.

De wolf is hier in aantocht, kot af en toe langs maar het zal een kwestie van tijd zijn voordat ook hier een roedel zich vestigt.
Als ik zeg dat ik me zorgen maak wordt mij verteld dat ik ons land moet omheinen met hoge hekken (enig idee hoe lelijk of dat is, wat het kost en wat het doet voor de andere dieren?), dat ik mijn paarden 's nachts op stal moet zetten en dat onze schapen toch worden geslacht - dus wat maakt het uit?

speurneusc

Berichten: 5415
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:38

Popstra schreef:
De Mouflon liep op prive terrein om het groen kort te houden.
(Dat is net zoiets als dat je Alpacas in een weitje bij je thuis wil. Komen ook niet van hier maar zijn wel leuk om naar te kijken.)
Dat was de eigenaar zijn goed recht om op eigen terrein te houden.


Moeflons waren toch ook een geschenk aan terrein eigenaar

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:43

janderegelaa schreef:
pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Wolven zijn 100% uitgezet en daarna gaan zwerven. Overigens bleek er een paar jaar geleden van een jonge dode wolf het DNA van een Tjechische roedel te hebben. Die wolf kan onmogelijk op eigen kracht hier gekomen zijn.

Er is een jonge wolf gevonden in Catalonie die geboren is in Noord-Duitsland en die heeft die dik 1200km echt op eigen pootjes gedaan. Uitzetten is niet nodig, populatie verdubbeld elke 2-3 jaar met een groei van 30-50%/jaar (hockeystick curve heet zo'n groeigrafiek). Maakt ook het hele er moeten er X per land zijn want genetische diversiteit en gezonde populatie riedel onzin.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:17

In Spanje schieten ze gelukkig wel af indien nodig.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:30

Myfairytale schreef:
"Voldoende" wild en toch pakken ze vrijwel dagelijks meerdere schapen of pony's. En helaas blijft het niet bij dat ene dier om op te eten, maar vermoorden ze er nog veel meer.


Een schaap of pony is een stuk makkelijker te pakken dan wild. Ze weten heel goed hoe ze met de minste energie hun hapje kunnen krijgen.

Normaal minderen de aantallen als er voedseltekort ontstaat (en ze verhongeren), dat gaat niet gebeuren want er is eten zat in de weitjes.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:30


pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:34

Het is ook onbetaalbaar. In dat wolvenpark ging het diep in de grond (palen in beton) , het was gaas van bijna 3 meter hoog met daarbij boven dat er een systeem was dat naar binnen boog met een flinke klap stroom. Echt onmogelijk om uit te breken maar echt zo kostbaar.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:36

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen niet geleerd hebben van het verleden. Hoe mooi ik de wolf ook vind, er is wel een reden waarom deze uitgeroeid was in Nederland. Het is net of men nu zo ver van de natuur af staat dat er collectief vergeten wordt waarom dat zo was.


Dit is zo een selectief argument. Er zijn vele diersoorten uitgeroeid waarvan het gros niet gevaarlijk.
We staan, zeker in Nederland, vrij ver van de natuur af. Dat is zeker waar :j

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:40

pien_2010 schreef:
Het is ook onbetaalbaar. In dat wolvenpark ging het diep in de grond (palen in beton) , het was gaas van bijna 3 meter hoog met daarbij boven dat er een systeem was dat naar binnen boog met een flinke klap stroom. Echt onmogelijk om uit te breken maar echt zo kostbaar.

Ze zijn zelfs in Amersfoort uitgebroken..

Plus al zou je het kunnen betalen. Het is een bouwwerk en dat mag je niet rondom een wei plaatsen.

En schapen gaan het hele jaar rond op tijdelijke weides. Daar is al niets voor.

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:41

Even in het archief gedoken. Hier zie je hoe het hekwerk in het wolvenpark eruit ziet. Beneden dubbel tot diep in de grond, boven buigt het naar binnen met stroom.
Onbetaalbaar voor normale mensen.