Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:11

Er zal overal problematiek zijn waar mensen zich niet gehoord voelen.
Betreft de wolf is deze er op het platteland en toevallig gaar dit topic daar dan over. :)*

Een topic over de stadsverwarming, daar ga ik vanuit dat iemand die daar weinig van weet ook geen bedreigingen gaat uiten over hoe belachelijk dat is als... weet ik veel, ben niet zo goed in onzin verzinnen :P

Maar dat onzin verzinnen en bedreigingen gebeurt wel bij het thema wolf en meestal niet door de mensen die in de zorgen zitten om hun weide dieren

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:41


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:47

Mr_Mx schreef:
janderegelaa schreef:
Het is niet de Chinese muur hoor. Die muur stond alleen maar in Berlijn. Waar nou net géén wolven zaten.


Met de val van de muur verdween ook het ijzeren gordijn. Een hoog en ook breed hekwerk wat helemaal langs de voormalige oostbloklanden stond. Met als doel; voorkomen dat mensen naar het vrije westen zouden vluchten. Het ijzeren gordijn werd ook nog bewaakt.
Ik heb er een keer voor gestaan op de grens van west-duitsland en oost-duitsland, heel indrukwekkend, daar kwam zeker geen wolf of wat ook doorheen. In dezelfde tijd was een vriend van mij in oost-duitsland op trekvogelonderzoek. Bij de grens met Polen heeft hij toen wolven gezien.
Met het verdwijnen van het ijzeren gordijn konden dieren, en dus ook wolven, richting het westen trekken. Het heeft dus 25 a 30 jaar geduurd voor de wolven hier aankwamen.

Het IJzeren Gordijn is eigenlijk gewoon een metafoor voor de grensafscheidingen tussen Oost- en West-Europa in de periode van 1945-1989, die liepen van het noorden van Scandinavië tot Griekenland. Hoewel er op sommige plekken wel echt betonnen muren stonden en prikkeldraad, is het IJzeren Gordijn eigenlijk denkbeeldig.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:54

Eleeke schreef:
Ja blijkbaar past de slachterofferrol beter bij plattelanders.
Ik heb de helft van m'n leven op het platteland gewoond en de helft in de stad ( afwisselend dus niet achter elkaar) .

Problemen :
Op nummer 1 : Gentrificatie
onbetaalbare stadsverwarming , daar waar voor andere energieprijzen weer naar normaal gaan.
Gezellige buurten die volledig volgebouwd worden met hoogbouw.
Afval probleem met bijbehorende rattenprobleem.
Bereikbaarheid met Ov van alle wijken buiten het centrum ( volgens mij is dat ook een probleem op het plattenland) .

Ik noem er even een paar.

Heel vervelende problemen, hoe zou je het vinden als ik je een aansteller zou noemer over die problemen. Ik heb geen mening over sommige van die zaken, want het zijn de mijne niet, andersom gebeurt dat helaas wel.

OV is een probleem, vanochtend lag de trein op lijn Meppel Zwolle er uit. Dan zijn de drie noordelijke provincies niet meer met de trein bereikbaar. Al jaren een probleem, maar ach fijn laten sudderen. Kids moeten hier bijna 2,5 uur met het ov enkele reis voor een stukje van 30 km omdat ov hier zo belabberd geregeld is.

Dat is niet zeuren of in een slachtofferrol zitten, dat zijn gewoon feiten.

Dat mensen met een wolf in de tuin doodsbedreigingen krijgen, het niet meer durven te melden, rechtszaken aan de broek krijgen, half wolflievend Nederland over zich heen krijgen, is niet in een slachtofferrol kruipen, is gewoon een feit.

Zeggen dat ze in een slachtofferrol kruipen is ansich al een rotopmerking en getuigd van weinig inlevingsvermogen, maar het gebeurd massaal door mensen voor wie het ver van het bed is. Noemen dat het een bubbel is waar alleen schapen- en paardenliefhebbers inzitten is al even denigrerend.

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:10

Citaat:
Zeggen dat ze in een slachtofferrol kruipen is ansich al een rotopmerking en getuigd van weinig inlevingsvermogen, maar het gebeurd massaal door mensen voor wie het ver van het bed is. Noemen dat het een bubbel is waar alleen schapen- en paardenliefhebbers inzitten is al even denigrerend.


Klopt, dat heeft iemand tegen mij ooit gezegd toen ik jong was en de psychotherapeut ontplofte werkelijk. Die was zo razend _O- en die zei dat dit ook vaak gebeurde door mensen die geen verantwoordelijkheid namen voor hun daden of de situatie waar de mensen in zitten, en het slachtoffer daarmee dubbel pakken. Heel naar. Die totale woede, die ik niet verwacht had, hielp mij meer als de hele therapie. Ik was gelijk beter want het klopte dus echt totaal niet wat ik had meegemaakt en die bevestiging was al genoeg. _O-

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:28

Wintu schreef:
Heel vervelende problemen, hoe zou je het vinden als ik je een aansteller zou noemer over die problemen. Ik heb geen mening over sommige van die zaken, want het zijn de mijne niet, andersom gebeurt dat helaas wel.

OV is een probleem, vanochtend lag de trein op lijn Meppel Zwolle er uit. Dan zijn de drie noordelijke provincies niet meer met de trein bereikbaar. Al jaren een probleem, maar ach fijn laten sudderen. Kids moeten hier bijna 2,5 uur met het ov enkele reis voor een stukje van 30 km omdat ov hier zo belabberd geregeld is.

Dat is niet zeuren of in een slachtofferrol zitten, dat zijn gewoon feiten.

Dat mensen met een wolf in de tuin doodsbedreigingen krijgen, het niet meer durven te melden, rechtszaken aan de broek krijgen, half wolflievend Nederland over zich heen krijgen, is niet in een slachtofferrol kruipen, is gewoon een feit.

Zeggen dat ze in een slachtofferrol kruipen is ansich al een rotopmerking en getuigd van weinig inlevingsvermogen, maar het gebeurd massaal door mensen voor wie het ver van het bed is. Noemen dat het een bubbel is waar alleen schapen- en paardenliefhebbers inzitten is al even denigrerend.


Natuurlijk zijn die problemen erg naar!

Ik weet uit ervaring hoe het is om met de dood bedreigd te worden en dan had ik enkel kritiek op een tak van de paardensport.

Dat soort dingen helaas tegenwoordig redelijk normaal of de gehele linie van ontwerpen.
Van wolf tot zwarte piet, asielzoekers, vegans etc, etc.

Helaas niet voorbehouden aan het platteland..

Openbaar vervoer, metname het ontbreken van busverbindingen, is hier ook redelijk flut.


Terug naar de wolf, waarom zouden mensen in de stad voor de wolf zijn?
Misschien interesseert het de echte stadsmensen gewoon niet? Zoals jij je niet verdiept in stadsproblemen?

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:35

De meesten weten niet wat er gaande is vanwege dat het nauwelijks in de media komt, denken dat het allemaal wel meevalt. Noemen de angst en problemen roodkapjes syndroom en baggataliseren daarmee alles wat er speelt.

Zojuist pony nr 7 gedood in twee maanden tijd.. :(

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:45

Elisa2 schreef:
De meesten weten niet wat er gaande is vanwege dat het nauwelijks in de media komt, denken dat het allemaal wel meevalt. Noemen de angst en problemen roodkapjes syndroom en baggataliseren daarmee alles wat er speelt.

Zojuist pony nr 7 gedood in twee maanden tijd.. :(


Ik hoor heel veel over de wolf maar uiteraard heeft het mijn interesse.

Punt wat eerder is aangehaald is dat iets wat voor mij erg actueel kan zijn niet meteen ook nieuws is. Gewoon omdat er een beperkte hoeveelheid nieuws gedeeld kan worden door de media.
Media gericht op paarden en agro deelt het meer algemene media minder.
Maar goed de paarden- en agro media zullen dan bijvoorbeeld niets melden over mensen incidenten met verwarde personen.

Vraag mij af of het opzettelijk is of gewoon een keuze uit heel veel onderwerpen.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:49

Dat weet ik niet en wil ik ook niet over oordelen.

Ik probeer zelf in ieder geval veel te delen om mensen wel bewust te maken en te bereiken. Ik vind het wel vervelend dat mensen denken dat het allemaal wel mee valt en zelfs eigenaren bedreigen van vee wat slachtoffer is geworden of denken dat een wolfwerend hek de oplossing is en zo aan victim blaming doen. Laatst ook in Leusden bij de schapen die slachtoffer waren geworden ondanks wolfwerend hek..eigenaren werden weggezet als misdadigers. Ik denk dan..Hallo! die mensen doen wat aangeraden is, wat zij denken dat het beste is, zijn hun dieren kwijt wat al afschuwelijk is en krijgen dan ook nog een lading sh*t over zich heen. Of dan de stomme opmerkingen dat die dieren anders toch wel geslacht worden. Wat ten eerste geen vergelijk is met levend opgegeten worden en ten tweede, veel dieren worden voor gezelschap of begrazing gehouden.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:57

Precies dat, prima dat het de interesse niet heeft, maar het is schijnbaar wel dusdanig interessant om er een mening over te hebben of mensen om weg te zetten. Zeg dan gewoon niets.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:09

Inderdaad. Wij wonen in het noorden, in wolvengebied. Mijn man werkt in de randstad. En reken maar dat mensen in zijn werkomgeving een mening hebben over zaken die op het platteland spelen en met name over de wolf en die luidkeels ventileren. En dat komt dan van mensen die denken dat Drenthe de hoofdstad van Twente is en Almelo voor ons op fietsafstand ligt.
Als je algemene kennis al zo beroerd is maar het wel veel beter denkt te weten dan de mensen voor wie de wolf dagelijkse kost is heeft het ook weinig nut om er mee in discussie te gaan.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:06

janderegelaa schreef:
Mr_Mx schreef:

Met de val van de muur verdween ook het ijzeren gordijn. Een hoog en ook breed hekwerk wat helemaal langs de voormalige oostbloklanden stond. Met als doel; voorkomen dat mensen naar het vrije westen zouden vluchten. Het ijzeren gordijn werd ook nog bewaakt.
Ik heb er een keer voor gestaan op de grens van west-duitsland en oost-duitsland, heel indrukwekkend, daar kwam zeker geen wolf of wat ook doorheen. In dezelfde tijd was een vriend van mij in oost-duitsland op trekvogelonderzoek. Bij de grens met Polen heeft hij toen wolven gezien.
Met het verdwijnen van het ijzeren gordijn konden dieren, en dus ook wolven, richting het westen trekken. Het heeft dus 25 a 30 jaar geduurd voor de wolven hier aankwamen.

Het IJzeren Gordijn is eigenlijk gewoon een metafoor voor de grensafscheidingen tussen Oost- en West-Europa in de periode van 1945-1989, die liepen van het noorden van Scandinavië tot Griekenland. Hoewel er op sommige plekken wel echt betonnen muren stonden en prikkeldraad, is het IJzeren Gordijn eigenlijk denkbeeldig.

Dat klopt dus niet. De grens was weldegelijk dicht. Zelfs dusdanig dat er een uniek gebied is ontstaan waar tegenwoordig meer aandacht voor is, de groene band. Wellicht dat dieren er gedeeltelijk doorheen konden, maar het heeft, naast de invloed op mensen, ook de flora en fauna verandert.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:20

Wintu schreef:
Precies dat, prima dat het de interesse niet heeft, maar het is schijnbaar wel dusdanig interessant om er een mening over te hebben of mensen om weg te zetten. Zeg dan gewoon niets.

Mijn pony staat in Uddel, ik kom daar heel vaak. ik woon er alleen niet meer . Ik woon in Amsterdam.
De triestheid is vooral de polarisatie.

En daar deed ik zelf aan mee met opmerking over slachtofferrol, en dat was niet gepast. Soms word het mij even teveel. ik sta er als individu zo ontzettend tussen in.
Hier in mijn Amsterdam bubbel, heft niemand het ooit over wolven.
In mijn Veluwe Bubbel hebben we het er beperkt over.
De meeste wolven verhalen komen voor mij vanuit Bokt.
En ja net als Elisa heb ik een : ik klim in een boom" plan voor als ik er eentje tegenkom. Want ik fiets meer dan 5000km per jaar offroad over de veluwe.

Ik ben er wel eens eentje tegengekomen in Duitsland, hij was niet bang maar had ook totaal geen interesse in me. Ik heb gewacht tot hij weer het bos in verdween en ben toen verder gefietst.
Tuurlijk was ik bang, maar op de fiets ( en te paard) ben ik ook best een beetje bang voor loslopende honden.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:32

@wintu,

Jij gaf aan dat Plattelanders zich niet gehoord voelen en je vroeg me waar stedelingen zich dan niet gehoord in voelen...
En je gaf aan dat problemen van het platteland gebagataliseerd worden.

Op beide gaf ik antwoord.
Gezien alle reacties daarop :
Blijkbaar hebben "plattelanders" weinig beeld bij de problemen in steden. Daar wordt dus ook niet zoveel aandacht aan besteed als men wel zo willen.

En wellicht hebben stedelingen dan een "mening" over de problemen van het platteland, dat duidt minimaal op interesse.

Ik ben het overigens er volledig niet mee eens. Het verschil tussen Platteland en Stad ligt alleen in de uitersten van beide heel ver uit elkaar.
Er zijn veel meer overeenkomsten dan dat er verschillen zijn.

Opmerkingen als dat stedelingen denken dat Twente de hoofdstad is van Drenthe, zijn net zo goed kwetsend en niet waar.
Dat is net zo'n dom cliche als dat platelanders denken dat Amsterdam alleen bestaat uit de grachten de kalverstraat en het vondelpark.


Gesprekken over wolven ontaarden altijd in polarisatie, terwijl ik het interview met Elisa nu juist zo mooi en weinig veroordelend vond.

Sky_As

Berichten: 4769
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:49

Groot hek om de oostvaarderplassen en ze opsluiten.....2 problemen in 1 klap opgelost.

Toch altijd jammer dat er zo veel slachtoffers moeten vallen, en dat pas als het eigenlijk te laat is, er wat gedaan gaat worden. (pas als er wel een keer een mens aangevallen gaat worden of het huisdier van een invloedrijk persoon zullen ze zich achter de oren gaan krabben)

Wij zitten aan de andere kant van het land en hebben ook schapen en koeien met kalven, en hier heb je al schrik terwijl er hier maar heel soms een enkeling gesignaleerd is/wordt. Laat staan als dit in je achtertuin is, en dagelijkse kost is.

Beschermen is eigenlijk gewoon onmogelijk, ze klimmen overal tussendoor of overheen (en 2,5 mtr hoog heras hekwerk met een stroomdraad daar nog boven is natuurlijk gewoon niet realistisch voor het gemiddelde weiland).

Van mij mogen ze heel snel aan beheer gaan doen.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:53

De ovp zieligerds gun ik ook wat anders dan de wolf erbij...
Maar komt wel uit dezelfde groene wanbeleid...

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:54

Misschien is de dood door een wolf nog wel te verkiezen dan maandenlang creperen en uiteindelijk het loodje leggen.

Sky_As

Berichten: 4769
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:55

En mijn post was natuurlijk heel kort door de bocht. Ik vind wolven prachtige dieren.... Maar zodra ze aan je dieren gaan komen, de beesten waar je van houdt wordt je vanzelf beschermend.

Stel je voor dat er iemand rondloopt die bijna alle paarden en honden die hij tegen komt dood schiet, hoe zou jij je als paarden of honden eigenaar dan voelen?

Dat is waar schapen en andere dieren eigenaren mee te maken hebben.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:24

Eleeke schreef:
Opmerkingen als dat stedelingen denken dat Twente de hoofdstad is van Drenthe, zijn net zo goed kwetsend en niet waar.
Dat is net zo'n dom cliche als dat platelanders denken dat Amsterdam alleen bestaat uit de grachten de kalverstraat en het vondelpark.


Eh…dat is létterlijk tegen mijn man gezegd. Beetje raar om te beweren dat ik onwaarheden verkondig, waarom zou ik dat doen? Hij krijgt vaker merkwaardige opmerkingen als hem gevraagd wordt waar hij woont, het zijn geen uitzonderingen.
Wél waar dus en niet kwetsend als het gewoon de waarheid is, dan heb je op de basisschool al niet goed opgelet bij topografie of het interesseert je gewoon niks.

Dat gezegd hebbende, ik denk zéker niet dat alle mensen uit de grote steden zo denken en dat zeg ik ook helemaal niet. Maar ze zijn er wel en die mensen hebben dan meestal ook nog een sterke mening over de wolvenproblematiek waar ze zelf helemaal geen last van hebben.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:41

MairiMacBran schreef:
Eleeke schreef:
Opmerkingen als dat stedelingen denken dat Twente de hoofdstad is van Drenthe, zijn net zo goed kwetsend en niet waar.
Dat is net zo'n dom cliche als dat platelanders denken dat Amsterdam alleen bestaat uit de grachten de kalverstraat en het vondelpark.


Eh…dat is létterlijk tegen mijn man gezegd. En hij krijgt vaker merkwaardige opmerkingen als hem gevraagd wordt waar hij woont, het zijn geen uitzonderingen.
Wél waar dus en niet kwetsend als het gewoon de waarheid is, dan heb je op de basisschool al niet goed opgelet bij topografie of het interesseert je gewoon niks.

Dat gezegd hebbende, ik denk zéker niet dat alle mensen uit de grote steden zo denken en dat zeg ik ook helemaal niet. Maar ze zijn er wel en die mensen hebben dan meestal ook nog een sterke mening over de wolvenproblematiek waar ze zelf helemaal geen last van hebben.


Maar dat is andersom toch ook zo.
Niemand die bij het woord Amsterdam denkt aan de dijken , de weilanden, de boeren de "Vinex" wijken het bos. Twiske, urenlang buiten kunnen rijden met je paard, allemaal binnen de stadsgrenzen.
Dat leg ik met liefde uit.

Mijn broer is boer :Als mijn tienerzoon die op jongens valt en ook nog eens verkering heeft met een jongen die gevlucht is uit een vrij ver land dat vernietigd is door oorlog, dan krijg hij van het bezoek ( niet mijn broer gelukkig ) soms dingen te horen waardoor hij het liefs heel hard terug naar Amsterdam rent.
Ik weet dat ze het niet zo bedoelen, maar een16 jarige voelt dat heel anders.

Als je dat veralgemeniseerd voor iedereen, dan sla je discussie plat. Je man heeft duidelijk een paar niet zo fijne collega's ( tijd voor een nieuwe baan die minder ver weg is, of minimaal eentje met leuke collega's ).

We zijn ver van het onderwerp vandaan en ook weer niet . Want het gaat over begrip voor elkaar.
Misschien is de conclusie wel, dat de polarisatie in Nederland ieders begrip en empathie voor elkaar op elk vlak vermindert en dat we daardoor minder problemen oplossen.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:45

Oh en wat ik nog even toe wilde voegen:
Toen de eerste wolf in Nederland kwam stond ik bijna te juichen.
Juist door de mensen die open hun zorgen delen, zonder polarisatie , maar die ook open staan voor andere standpunten.
Die mensen hebben mijn mening in zoverre verandert dat ik snap dat er iets moet gebeuren.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:01

Eleeke schreef:
Maar dat is andersom toch ook zo.
Niemand die bij het woord Amsterdam denkt aan de dijken , de weilanden, de boeren de "Vinex" wijken het bos. Twiske, urenlang buiten kunnen rijden met je paard, allemaal binnen de stadsgrenzen.
Dat leg ik met liefde uit.

Mijn broer is boer :Als mijn tienerzoon die op jongens valt en ook nog eens verkering heeft met een jongen die gevlucht is uit een vrij ver land dat vernietigd is door oorlog, dan krijg hij van het bezoek ( niet mijn broer gelukkig ) soms dingen te horen waardoor hij het liefs heel hard terug naar Amsterdam rent.
Ik weet dat ze het niet zo bedoelen, maar een16 jarige voelt dat heel anders.

Als je dat veralgemeniseerd voor iedereen, dan sla je discussie plat. Je man heeft duidelijk een paar niet zo fijne collega's ( tijd voor een nieuwe baan die minder ver weg is, of minimaal eentje met leuke collega's ).

We zijn ver van het onderwerp vandaan en ook weer niet . Want het gaat over begrip voor elkaar.
Misschien is de conclusie wel, dat de polarisatie in Nederland ieders begrip en empathie voor elkaar op elk vlak vermindert en dat we daardoor minder problemen oplossen.


En jij denkt dat mijn man dat niet deed? Uitleggen dat Drenthe een provincie is en geen hoofdstad van een andere provincie? Het heeft toch helemaal niets te maken niet weten hoe het in een bepaalde omgeving is en de onwetendheid daarover, maar pure desinteresse. Of gewoon zuigen. Ìedereen leert op de basisschool de provincies en hun hoofdsteden.

En wat je opmerking over mijn man’s werk betreft, je hebt a) geen idee en b)geeft een nare sneer, want dat is de opmerking dat hij minder ver weg moet gaan werken, de randstad maar weer uit en vervolgens begin je over begrip, empathie en polarisatie.
Begin bij jezelf.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:11

Ik denk dat wij elkaar mis verstaan.
Ik bedoelde dat vriendelijk. Want het is toch super rot om met zulke collega's te werken.
Dat was echt geen sneer dat was volledig oprecht.
Als mijn collega's zich zo gedroegen dan was ik echt heel snel weg.
En ik heb op 125km van mijn huis gewerkt en dat was zwaar ( dagelijks veluwe- amsterdam en terug) , voor het hele gezin, dus dat gun ik niemand.

Ik denk helemaal niet dat jou man dat niet deed. Ik denk dat je man hele vervelende collega's heeft.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:19

Wij wonen aan de rand van een groot natuurgebied. Onze weide van 8 ha wordt nu door reeën gebruikt als doorsteek om van het ene gebied naar het andere te komen en kleine dieren, zoals hazen, fazanten, konijnen, enz. maken hier ook gebruik van.
Wanneer ik mijn weide wolfwerend ga omheining, verplicht ik al deze dieren een alternatief te gaan zoeken. Dan rest er maar 1 route en dat is over de grote weg. Een dood dier hierdoor is erg, de kans dat er een persoon gewond raakt hierdoor is ook aanwezig (of erger).

Daarnaast ben ik niet de enige met weide in dit gebied, dus wij gaan de dieren geen andere keuze meer geven. Dat is toch de omgekeerde wereld? Persoonlijk vind ik het ook lelijk om tegen zo'n gevangenis te moeten aankijken, alleen is dat mijn mening.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:24

Dat is ook de omgekeerde wereld. Ik begrijp ook niet dat dit zo onderbelicht blijft.

Ik kan ook echt genieten als ik die lange flaporen boven het gras zie uitsteken en de haas voorbij hupt.

Maak ik de nu nog gaten onder het gaas dicht is dat voorbij.