Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 16:16

Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
De buitenstallen van Elisa2, hier wil ze nog tralies voor. Foto: Elisa2


Ook op Bokt is de terugkeer van de wolf in Nederland een hot issue. In het topic [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2 worden alle ins en outs besproken en alle nieuwsberichten op VN over de wolf worden gretig door jullie verslonden. Maar hoe is het nou echt om te wonen/leven in een gebied waar ook wolven wonen? Bokker Elisa2 woont in Gelderland, in een gebied waar wolven wonen en vertelt over hoe zij zich hierbij voelt.

In welke regio woon je en weet jij hoeveel wolven er bij jou in de omgeving ongeveer wonen?
Ik woon midden op de Veluwe, in het noordoosten van de gemeente Ede in het buitengebied. Volgens de gemeente Ede zitten er nu zo'n 80 wolven hier.

Heb jij zelf al eens de wolven gezien? En zo ja, wat ging er toen door je heen?
Ik ben zelf de wolf nog niet in het echt tegengekomen, maar doe ook wel mijn best om dat te vermijden: niet ‘s morgens vroeg of ‘s avonds tijdens de schemering het bos in bijvoorbeeld. Ik verwacht er eigenlijk wel elk moment één tegen te kunnen komen. Ik denk dat het me instinctief angst aan zou jagen, en dat ik het tegelijkertijd ook wel gaaf zou vinden.

Weet je ook hoeveel wolvenaanvallen er al zijn geweest bij jou in de regio? Zijn jouw dieren ook al eens aangevallen?
Ja, er zijn nu ruim 32 wolvenaanvallen geweest in mijn regio en dat aantal loopt nog op. Dat begon voor mij eigenlijk zo'n beetje eind december, toen er twee volwassen paarden aangevallen werden hier vlakbij en uitgebroken op de weg terecht kwamen. Eén hiervan heeft het niet overleefd. En de laatste tijd is het enorm raak, de vijf gedode pony's staan ook allemaal hier in de buurt. Schapen zijn eigenlijk bijna dagelijks slachtoffer. Wellicht waren er daarvoor ook aanvallen, maar toen was ik me daar nog niet zo van bewust. Onze dieren zijn gelukkig nog niet aangevallen, daar maken we ons uiteraard wel zorgen over. We hebben gelukkig geen schapen.

Heb jij maatregelen genomen om jouw dieren te beschermen tegen de wolf? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Ja we hebben maatregelen genomen tegen de wolf. De paarden gaan op tijd op stal en de omheining gaan we nog meer aanpassen (in mei kunnen paardenhouders subsidie aanvragen in Gelderland). De paarden staan achter het huis en redelijk beschut, maar we willen geen risico nemen. Ook zitten we eraan te denken om tralieluiken te plaatsen zodat de wolf ook niet de stal in kan springen, aangezien we buitenstallen hebben.

Hoe voel jij je onder de dreiging van de wolf, als je naar je paarden/pony's gaat of boodschappen doen bijvoorbeeld?
Ik maak me best zorgen om de dreiging van de wolf, helemaal nu de aanvallen steeds meer lijken te worden en er steeds meer wolven bij komen. Ik scan de omgeving meer of ik iets verdachts zie en voel me niet zo onbezorgd om een paard mee te nemen naar het bos, aangezien een kennis van me achtervolgd is door een wolf tijdens een bosrit. Ik voel me kwetsbaarder met paard dan zonder paard. Heb zelf het idee dat ze eerder af komen op de geur van een paard (prooidier) dan op een mens. Met boodschappen doen voel ik me gelukkig nog veilig genoeg, maar dat is ook meer in de bebouwde kom en ik ga met de auto.

Ben je meer op je hoede bijvoorbeeld nu je weet dat er bij jullie in de buurt zoveel wolven wonen? Ga je op bepaalde tijdstippen niet meer naar buiten of heb je op een andere manier iets dat jou beangstigt als het op de wolf aan komt?
Ja ik ben zeker meer op mijn hoede, ik wandel zelf ook graag regelmatig in het bos. En merk dat ik toch meer rond kijk/de omgeving scan en me bedenk wat ik zou kunnen doen als ik een wolf tegen kom (in een boom klimmen of iets dergelijks). Ook maak ik me zorgen om de kleinere huisdieren, zoals katten, die ook gemakkelijk ten prooi kunnen vallen aan de wolf. Dus de katten doe ik ook sneller naar binnen.

Ik vermijd zelf plekken om alleen te wandelen waarvan ik weet dat er veel wolven zitten, en zorg dus dat ik niet ‘s morgens vroeg/’s avonds in het bos ben. Het beangstigt mij dat de wolven steeds verder van het bos af lijken aan te vallen. Ik vraag me af hoe ver dit gaat als er niet ingegrepen wordt, en of ze straks ook gewoon overdag hier door de straat gaan lopen.

Wat vind je van de huidige maatregelen, zoals wolfwerende hekken enzovoorts?
Van de wolfwerende hekken is mij nog niet helemaal duidelijk of dit voldoende helpt. Ik zie namelijk ook nog aanvallen voorbij komen, ondanks die hekken. Daarnaast is niets doen ook geen optie vind ik, dus ja alles wat "kan" helpen, daar ben ik voor. Maar wat wel veel vergeten wordt, is dat de subsidie voor die hekken echt maar een schijntje is, vergeleken met de werkelijke kosten. Niet iedereen heeft duizenden euro's liggen om hun percelen helemaal wolf-proof te maken en er wordt dan ook iets te makkelijk aan victim blaming gedaan, vind ik. Eigenlijk vind ik dat de overheid voor alle dierenhouders gewoon wolfwerende hekken neer zou moeten zetten en volledig zou moeten betalen. Zij zijn degenen die akkoord zijn gegaan met dit beleid vanuit de Europese Unie. Hun dieren worden niet het slachtoffer.

Dit is wel mits mensen dit zelf willen, want sommige mensen zeggen dat de wolf er dan nog wel in kan, maar de prooi er niet meer uit en dus dat ze dan ook echt helemaal geen ontspanningsmogelijkheden meer hebben. En de wolf doet aan surplus-killing (meer prooidieren doden dan ze nodig hebben om te overleven-red.) als ze geprikkeld blijven, dus uiteindelijk levert dat dan misschien juist meer verlies van het aantal dieren op? Ik vind dit dus heel lastig, het beste zou zijn als er echt wolf-proof hekken zouden komen, waar ze gewoon zeker niet over of onderdoor komen.

Wat zou je graag zien qua oplossingen tegen de wolvenaanvallen, vanuit de verschillende overheden (Europa, 1e en 2e kamer, provincie Gelderland, de gemeente)?
Wat ik graag zou willen zien aan oplossingen, is vooral beheer! In Noorwegen, wat een veel groter land is met veel meer natuur, houden ze maximaal zes roedels in het gehele land om de schade en problemen te voorkomen. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar zelf denk ik dat Nederland te klein is voor de wolf. Afschieten vind ik sneu, zou ze het liefst in een wolvenpark zien met een goed hek eromheen. Als dat niet kan, dan zal de populatie beheerd moeten worden. En ze moeten schuw gehouden worden zodat ze in de bossen blijven en geen vee pakken.

De gemeente en provincie willen het wolvenprobleem al aanpakken omdat het hier zo uit de hand aan het lopen is. Maar dit wordt tegengewerkt door natuurorganisaties en natuurlijk door de Europese Unie, omdat het een beschermd dier is. Ik zou dus graag zien dat de wolf een andere status krijgt. Als de wolf een Annex V-status (de beschermingsstatus van de wolf, momenteel is dat nog Annex IV, en wordt hij dus zwaarder beschermd dan met een Annex V-red.) krijgt, is het nog steeds een beschermd dier, maar mogen lidstaten maatregelen treffen om de soort te beheren. Bij de Eerste en Tweede Kamer zou meer door moeten dringen dat de wolf een groot probleem aan het worden is. Helaas komen de aanvallen nauwelijks in de media, en al helemaal niet in de landelijke media, dus veel mensen hebben geen idee wat er precies speelt en de problemen worden gebagatelliseerd.
Het zou fijn zijn als de Eerste en Tweede Kamer eens komen informeren bij de provincie en de gemeentes wat er aan de hand is en niet blindelings "wolvenexperts" volgen, want die blijken het tot nog toe regelmatig bij het verkeerde eind te hebben gehad.

In mijn optiek moet er echt iets aan het beheer gedaan gaan worden, voordat het nog verder uit de hand gaat lopen en gaat escaleren, met alle gevolgen van dien. Ik heb nu het gevoel dat Nederland heel erg achter de feiten aan het aanlopen is. Mede doordat er te weinig media-aandacht is voor alle aanvallen.

Dus ja, dit zijn op dit moment mijn hersenspinsels wat betreft de wolf. Een prachtig dier maar niet geschikt voor Nederland. Nederland is te vol gebouwd, en ook geen dier wat geschikt is om rond te lopen zonder beheerd te worden. Het verleden leert dat er problemen genoeg mee waren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:24

80 wolven...is toch niet normaal meer...

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:26

Mooi stuk! En ik schrok dat er al 80 daar in de buurt zitten. Absurd.

Hoeveel denken ze dat er momenteel in Nederland zitten?

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:29

Goed stuk Elisa!
Heel langzaam als een olie vlek breid de wolf zivh uit over het land

sasja0705
Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:35

Mag ik vragen , op wat de getal 80 is gebaseerd in jouw buurt rond om Ede ?
Wat ik zo gauw gevonden heb leven 7 roedels op moment op de Veluwe ( en die is ja groot)
Bij bij12 vind ook geen aantallen .
Dus ik had heel graag even hiervan een bron vermelding ( pure nieuwsgierigheid)

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:47

Goed stuk en fijn dat dit op bokt staat.

Ja de landelijke media is maar wat stil over het werkelijke leed. En niet alleen het leed van de aanvallen maar ook het niet meer zo ontspannen als eerst wandelen, fietsen of paardrijden.
Of de angst dat toch je weide dieren opgejaagd of aangevallen worden.

Het leed betreft de aanvallen word ook enorm gebagatelliseerd in landelijke media. Want de onderste draad een centimeter te hoog en er word al gezegd niet wolfwerend. Terwijl de eigenaar duizenden euro's verder is en vervolgens idd bedreigd word.

Daarnaast word er gedaan of alles vergoed word.
Leed word nooit vergoed. Maar de omheining ook niet en de dode dieren ook niet.

Beheer is idd het enige wat moet. Zoals alle wilde dieren beheerd worden.
Waarom de wolven plaag daarin anders is is mij een raadsel. Want bijna uitgestorven is hij al lang niet meer.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:50

sasja0705 schreef:
Mag ik vragen , op wat de getal 80 is gebaseerd in jouw buurt rond om Ede ?
Wat ik zo gauw gevonden heb leven 7 roedels op moment op de Veluwe ( en die is ja groot)
Bij bij12 vind ook geen aantallen .
Dus ik had heel graag even hiervan een bron vermelding ( pure nieuwsgierigheid)

In heel Nederland leven er ongeveer 100, dus 80 rond Ede lijkt me niet kloppen.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... eer-schade

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:53

Gelderland.nl

Citaat:
Op de Veluwe leven nu zo'n 80 wolven. Gezien de vele aanvallen op dieren en een groeiend gevoel van onveiligheid bij mensen zijn GS van mening dat daarmee een maximale wolvenpopulatie is ontstaan in Gelderland. Om populatiebeheer mogelijk te maken, moet er een internationaal wolvenplan komen. We doen daarom een dringend beroep op de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om hier het initiatief voor te nemen. Zoet: “De wolf houdt zich niet aan landsgrenzen. Daarom adviseert de Europese Unie om een internationaal wolvenplan te maken. De wolf is al jaren in Nederland, maar tot nu toe is hier vrijwel niets aan gedaan. Hoogste tijd om samen met onze buurlanden een plan te maken om de wolf te beschermen en beheren.” Daarnaast lobbyen we bij de Europese Unie om de beschermde status van de wolf te verlagen. Daardoor wordt het makkelijker om de wolf te beheren

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:56

DuoPenotti schreef:
Gelderland.nl

Citaat:
Op de Veluwe leven nu zo'n 80 wolven. Gezien de vele aanvallen op dieren en een groeiend gevoel van onveiligheid bij mensen zijn GS van mening dat daarmee een maximale wolvenpopulatie is ontstaan in Gelderland. Om populatiebeheer mogelijk te maken, moet er een internationaal wolvenplan komen. We doen daarom een dringend beroep op de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om hier het initiatief voor te nemen. Zoet: “De wolf houdt zich niet aan landsgrenzen. Daarom adviseert de Europese Unie om een internationaal wolvenplan te maken. De wolf is al jaren in Nederland, maar tot nu toe is hier vrijwel niets aan gedaan. Hoogste tijd om samen met onze buurlanden een plan te maken om de wolf te beschermen en beheren.” Daarnaast lobbyen we bij de Europese Unie om de beschermde status van de wolf te verlagen. Daardoor wordt het makkelijker om de wolf te beheren

De Veluwe is groter dan 'rond Ede'.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:58

Een wolf kan 80 km per dag af leggen.
Geen idee hoe het dan zit met rond Ede.

Maar denk wel dat daar het getal vandaan komt. En daar werd toch om gevraagd?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:02

En qua bron, er staat in het bericht dat het volgens de gemeente Ede is... Dat is dus de bron, de gemeente. Dan moet je hen vragen hoe ze erbij komen.

Goed stuk, Elisa2! Hopelijk helpt de subsidie nog iets voor de omheining en blijven jullie gespaard

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:43

Goed verhaal! Dank voor het delen.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:46

Goed stuk Elisa.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:58

Bedankt! De 80 komt van de burgemeester van Ede. Daar was vorige week nog een besloten spoed bijeenkomst vanwege alle wolf problemen. En daar werd dit aantal genoemd. Er is heel veel bos in de gemeente Ede.

Gisteren is er weer een pony opgegeten in Ede en ook weer dode moeflons gevonden.

_Tarzan

Berichten: 11175
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:11

Goed stuk Elisa en wat beangstigend om er middenin te wonen met je dieren!
Ik hoop dat er snel maatregelen getroffen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:13

DuoPenotti schreef:
Gelderland.nl

Citaat:
Op de Veluwe leven nu zo'n 80 wolven. Gezien de vele aanvallen op dieren en een groeiend gevoel van onveiligheid bij mensen zijn GS van mening dat daarmee een maximale wolvenpopulatie is ontstaan in Gelderland. Om populatiebeheer mogelijk te maken, moet er een internationaal wolvenplan komen. We doen daarom een dringend beroep op de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om hier het initiatief voor te nemen. Zoet: “De wolf houdt zich niet aan landsgrenzen. Daarom adviseert de Europese Unie om een internationaal wolvenplan te maken. De wolf is al jaren in Nederland, maar tot nu toe is hier vrijwel niets aan gedaan. Hoogste tijd om samen met onze buurlanden een plan te maken om de wolf te beschermen en beheren.” Daarnaast lobbyen we bij de Europese Unie om de beschermde status van de wolf te verlagen. Daardoor wordt het makkelijker om de wolf te beheren


Afbeelding

Kaart van de Veluwe. Hoewel dat dus idd heel groot is, voelt het aantal wolven dat in NL leeft als echt heel erg veel (en het aantal groeit ook nog...).

ikkedus
Berichten: 3288
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:38

Goed stuk idd.
Ik snap alleen niet echt waarom de stallen nog niet zijn afgesloten. Ga je dit zsm doen? Ik zou denk ik geen sec meer op mijn gemak zijn. Het gebeurt allemaal om de hoek nu.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:17

Goed stuk. Lijkt me ontzettend veel spanning geven als er om je heen zoveel aanvallen zijn. Ik blijf het ook zeer teleurstellend vinden dat er zo weinig in de media en nieuwsberichten komt over het leed van de wolven aanvallen. Ik vrees voor het weideseizoen dat nu begint. Want niet alleen de lammeren en veulens, maar ook de nieuwe wolvenwelpen worden nu geboren.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:35

ikkedus schreef:
Goed stuk idd.
Ik snap alleen niet echt waarom de stallen nog niet zijn afgesloten. Ga je dit zsm doen? Ik zou denk ik geen sec meer op mijn gemak zijn. Het gebeurt allemaal om de hoek nu.

Materiaal moet wel voor handen zijn.
Verder een goed stuk. Ben het er helemaal mee eens dat in een land waar alles is gereguleerd, wolven niet ongecontroleerd kunnen leven.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:52

Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:55

De wolven zijn rond 2012..2014 bij wijze van experiment uitgezet in oost europa.
Dus enigzins wel door liefhebbers daar van.
Er is enkel nooit nagedacht over hoe dit zo vreselijk uit de hand kon gaan lopen en veel overlast kon gaan geven mits er geen goed beheer zou zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:56

pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Niet helemaal waar, natuurlijk. Door de status die de wolf in Europa heeft, floreert het.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:14


Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:38

De link werkt!

Bedankt allemaal, we zijn bezig met de stallen afsluiten. Wij hebben nog "het geluk" dat een groot deel van het perceel afgesloten is door omringende hekwerken maar willen geen enkel risico nemen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen niet geleerd hebben van het verleden. Hoe mooi ik de wolf ook vind, er is wel een reden waarom deze uitgeroeid was in Nederland. Het is net of men nu zo ver van de natuur af staat dat er collectief vergeten wordt waarom dat zo was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:11

pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Wolven zijn 100% uitgezet en daarna gaan zwerven. Overigens bleek er een paar jaar geleden van een jonge dode wolf het DNA van een Tjechische roedel te hebben. Die wolf kan onmogelijk op eigen kracht hier gekomen zijn.