Zonder eigenaren geen topsport: in de spotlights Joop van Uytert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Zonder eigenaren geen topsport: in de spotlights Joop van Uytert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 17:03

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere met Hermès, een van de toppaarden van Van Uyert.
Hengstenshow Henstenstation van Uytert 2019.
Foto: Timo Martis Fotografie


Hij is 56 jaar en houdt echt van paarden en de paardensport. Hij is geboren in Den Bosch, opgegroeid in Ammerzoden en woont tegenwoordig in Heerewaarden (GLD). Zijn grote passie is het herkennen van hele goede paarden, ze zien opgroeien en laten doorontwikkelen tot op het allerhoogste niveau. Zeg Gribaldi, Vivaldi, Bordeaux, Krack C, Hermès, Just Wimphof, Johnny Depp. Natuurlijk spreken we in de serie 'Eigenaar in de spotlight' ook met hengstenhouder Joop van Uytert.

Joop van Uytert stond al een tijdje op ons wensenlijstje voor een interview maar zijn agenda was steeds overbezet. De aanhouder wint en Joop maakte het met dit verhaal meer dan goed. Hij nam alle tijd en het ene na het andere gepassioneerde verhaal over zijn paarden kwam over de tong.

Hoe het begon
Joop: “Thuis hadden wij een bedrijf in graafmachines en dus ging ik naar de Middelbare Technische School. Daarna heb ik in militaire dienst gezeten. Vervolgens ging ik werken bij Visser & Smit Hanab in Papendrecht, een heel groot bedrijf dat samen met haar klanten de energietransitie wil realiseren en versnellen. Paarden waren in die tijd al mijn ding, maar mijn vader vond dat ik een keuze moest maken. Of ze als hobby erbij houden of professioneel een bedrijf gaan opzetten. Het werd dus het laatste. In 1993 begon ik Hengstenstation Van Uytert. Mijn vader liet mij volledig vrij en vond dat ik het twee à drie jaar moest proberen om te kijken of ik mijn droom kon realiseren. Eigenlijk ging het vanaf het eerste jaar al goed. Ik begon op het moment dat er overgegaan werd van natuurlijk dekken naar insemineren en daar zijn we goed in mee gegaan. Gribaldi was mijn eerste echt bekende hengst. Een extreem dure aankoop die ik eigenlijk niet kon betalen, maar die aankoop heeft heel goed uitgepakt. Ondernemen is ook risico nemen en dat was hier zeker van toepassing”.

Eerste keer CHIO Gribaldi
“Misschien ben ik eerder wel eens op het CHIO geweest, maar dat zal nooit lang geweest zijn, want ik werkte zeven dagen in de week. Het eerste jaar dat ik bewust heb meegemaakt is het jaar dat Edward Gribaldi in de Lichte Tour startte. Dat moet ca. 2003/2004 geweest zijn. Ik weet nog dat het rijden redelijk goed ging en dat we daarna een hele gezellige avond hebben gehad op jullie feestplein.”

“Daarna volgden vele mooie jaren in Rotterdam. Als ik aan het CHIO denk, denk ik aan de landenwedstrijden. Dressuur, maar ook springen. Op vrijdag het springen waar sport en bedrijven elkaar echt omarmen en de altijd speciale dressuur op zaterdag met de Grand Prix Special en de Kür op Muziek.”

Van Uytert paarden op het CHIO
Hij noemde Gribaldi al, maar er hebben natuurlijk meer Van Uytert-paarden in het Kralingse Bos geschitterd. Hij antwoordt enigszins bescheiden, maar het antwoord is indrukwekkend. Joop: “Klopt. Painted Black, Krack C, Tango, Hermès, Haute Couture hebben de internationale rubrieken gelopen en daarnaast zijn er natuurlijk nog een groot aantal in de Zuid Holland Cup aan de start gekomen. (van Haute Couture was Joop overigens niet alleen eigenaar, maar is hij tevens de fokker).”

Afbeelding
Dinja van Liere met Haute Couture - Grand Prix CHIO Rotterdam 2021. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

“Het allermooiste moment van al die jaren met al die paarden was toch drie jaar geleden met Hermès toen hij met Dinja van Liere zowel de Grand Prix als de Kür won.”

Afbeelding
Dinja van Liere met Hermès - Grand Prix CHIO Rotterdam 2021. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Hermès, In Style, Dante US
“Ook dit jaar zal zoals het er nu naar uit ziet Hengstenstation Van Uytert weer als eigenaar op de startlijsten staan. Joop: “Normaal gesproken komt Hermès voor TeamNL dressuur aan de start. Met In Style gaat Eline Anker voor de observatierubriek van de Young Riders op woensdag en wellicht zal Diederik van Silfhout Dante US in de nationale Zware Tour presenteren. Tenslotte gaat mijn vrouw Renate haar uiterste best doen om zich voor de finales van de Zuid Holland Cup te plaatsen.”

Een indrukwekkende opsomming. Echter in de toekomst zou het nog mooier kunnen worden voor Joop en Renate. We vragen of dochter Stella (4) ook al interesse toont in de paarden. Joop, lachend: “Zeker. Ze is eigenlijk één en al paard. Van s ochtends vroeg tot s avonds laat is ze ermee bezig. We pushen niet en ze moet echt graag willen, maar als ze ervoor wil gaan, krijgt ze natuurlijk alle kansen.”

Favorieten
We zeiden het al. Joop heeft sinds 1983 hele goede paarden in zijn stallen gehad. We vragen hem of ze hem allemaal even lief zijn of dat hij ook favorieten heeft. Die heeft hij zeker. Joop: “Tegenwoordig Hermès, een uniek paard dat uitblinkt in piaffe en passage. Ook van Just Wimphof en Johnny Depp met Renate in de Lichte Tour kan ik heel erg genieten. Uit het verleden wil ik graag Gribaldi, Bordeaux en Vivaldi noemen. Gribaldi heeft ons station natuurlijk echt op de kaart gezet. Dat doet hij overigens nog steeds. Zeker weten dat op het CHIO dit jaar een derde van de paarden bloed voert van Gribaldi en of Krack C, dat is echt uniek.”

Afbeelding
Gribaldi. Foto: www.sjoert.com

Paardensport is een Way of Living
Het klinkt allemaal als een sprookje. We vragen of Joop nog dromen heeft en die heeft hij zeker. Joop: “Op korte termijn hoop ik dat Hermès dit jaar in Parijs de Olympische Spelen mag lopen. Op de langere termijn zou ik het geweldig vinden als Renate op een Olympisch toernooi mag uitkomen. Dichterbij huis hoop ik dat het bedrijf door kan gaan zoals het nu gaat. Daar teken ik echt voor. Mijn hobby en werk lopen door elkaar heen, dat is heel bijzonder. Daarnaast is het bedrijf echt een familiebedrijf, paardensport is voor ons echt een way of living.”

Leven naast de paarden
Paarden paarden paarden. We vragen of Joop een leven naast onze edele viervoeters en zijn drukke agenda heeft. Het antwoord verbaast ons enigszins. Joop: “Jazeker. We hebben een boot en wonen vlakbij de rivier. Bij goed weer ben ik dan ook graag op het water. Dit helpt mij zeker ook om mijn hoofd eens leeg te maken, dan ben ik er echt uit. Verder kijk ik graag films of series. Soms tot diep in de nacht, wat niet heel handig is gezien het werk wat de volgende dag weer op mij wacht. Tenslotte heb ik ook vrienden buiten de paarden waar ik graag een biertje mee drink en over andere dingen mee praat.”

Paardensport onderschat
Joop geeft zonder twijfel antwoord op al onze vragen. We vragen hem of hij zelf het gesprek wil afsluiten. Joop: “De paardensport is in Nederland een hele grote sport die door veel mensen onderschat wordt. Mensen beseffen niet hoeveel tijd en energie er in gaat zitten om een goede combinatie te vormen en samen naar het allerhoogste niveau te werken. Daar mag best eens over nagedacht worden en wat meer respect voor getoond worden.”

Hij kan het weten. Dagelijks is hij met dit proces bezig en vele Van Uytert paarden hebben dit allerhoogste niveau al behaald. Zonder eigenaren geen topsport. Zonder Joop en andere zeer gewaardeerde eigenaren geen mooie concoursen als het CHIO Rotterdam.

michelle2507
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:44

-
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 04-04-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald ivm niet voldoen aan de Boktregels

prompter

Berichten: 11122
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zonder eigenaren geen topsport: in de spotlights Joop van Uytert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:52

Getemd op de vorige reageerder

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zonder eigenaren geen topsport: in de spotlights Joop van Uytert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:31

Ik heb respect voor zijn ondernemersgeest en alles wat hij tot nog toe bereikt heeft. Gribaldi was een goede gok, ook al waren daar twijfels over toen hij jong was.