FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:16

Spenk schreef:
Dan ben ik wel benieuwd hoe je verklaard dat je juist met stang en trens zoveel ongemak in de monden ziet en blauwe tongen ook in de basissport.


Daar heb ik al antwoord op gegeven, door het 'op druk rijden '.
Overigens is dat zo dat het vooral met S&T veel ongemak te zien is?

Of is het zo dat met trens en aansnoerneusriem hetzelfde ongemak plaats vind bij de 'op druk rijderij' , alleen dat dit niet te zien is door de monden die dicht gesnoerd zijn?

Ponytante

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:17

Fijn, dat wat ik in tekst probeerde uit te drukken met beeld en al is verduidelijkt. :)

Een losse kinketting veroorzaakt idd meer druk achter de oren. Maar wel minder op de tong en minder of zelfs geen knevel/knijpeffect. Wat inzake sic blauwe tong "beter" zou zijn.

Blijft de druk achter de oren over. Waarbij het waarschijnlijker is dat het bit hoger in de mond komt (incl mss druk/trek aan de mondhoeken. Bij gesloten mond kan het bit maximaal omhoog tot de kiezen). Anyway, achter de oren zit niet per direct bot, en gaat het ook over een leren riempje, vaak met padding, soms zelfs "anatomisch". En het leer kan ook nog wat rekken.

Dus qua druk zijn het bit (mondstuk) tegen tong en bot (lagen) en de kinketting (ook tegen bot!, weliswaar tegenwoordig met een beschermer) allebei metaal tegen bot. Terwijl het hoofdstel met leer en niet zo direct tegen bot dus een toch wel zachtere inwerking heeft.

Wat dus in feite zou betekenen, dat een 'doorgeslagen stang' niet een zo slecht is (paardwelzijntechnisch), ondanks de slechte naam.

Overigens, superveel informatie over oa inwerken kandare is op de alweer 20 jaar (!) oude site sustainable dressage. Bij weymouth bit (stang) zelfs een animatie over de hefboom & waar die op inwerkt! http://www.sustainabledressage.net/tack ... p#weymouth

Hieperdi
Berichten: 2570
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:57

Waarom worden paarden niet gewoon op een losse stang gereden zoals op deze video. Van mij mag dat hele stang en trens zowiso de prullenbak in. Ik heb paarden beter zien lopen op een enkele trens bitloos of evt kandare

https://vm.tiktok.com/ZIJnCVWuV/

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:08

Tja, ik vind dat dus ook geen beeld waar ik heel warm van word. Ook dat is niet prettig voor het paard zo continu los vaste verbinding. Alleen een stang vind ik ook juist geen goede optie. Bij stang en trens kan je tenminste nog alleen op trens hulpen geven. Als je mensen op stang enntrens al niet goed vind ga dan alsjeblieft niet alleen op stang. Daar zie ik zo goed als nooit een fijn beeld bij.

Hieperdi
Berichten: 2570
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:09

MyWishMax schreef:
Tja, ik vind dat dus ook geen beeld waar ik heel warm van word. Ook dat is niet prettig voor het paard zo continu los vaste verbinding. Alleen een stang vind ik ook juist geen goede optie. Bij stang en trens kan je tenminste nog alleen op trens hulpen geven. Als je mensen op stang enntrens al niet goed vind ga dan alsjeblieft niet alleen op stang. Daar zie ik zo goed als nooit een fijn beeld bij.

Ik bedoel alleen op een trens of kandare :+ Dus niet 2 bitten. Ik word van dit beeld in ieder geval een stuk vrolijker dan al die doorgeslagen stangen en paarden die zowat met hun kin op de borst lopen

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:25

Je weet dat een stang een kandare is he? En dan wil jij liever de trens weg halen en alleen op de stang rijden zodat geen enkele hulp meer op trens gegeven kan worden?
En dat los vaste gerommel is voor een paard ook extreem vervelend, ook op alleen een trens, bitloos en zeker alleen op eennstang. Ik zie het liever allebei niet. En zeker geen mensen op alleen een stang want daar ken en zie ik bijna alleen maar slechte voorbeelden van.

Daarnaast is dit wel gewoon een training thuis, rustige omgeving zonder iets te zien en gepland om te filmen. Als je rijden wil vergelijken is het eerlijker om vergelijkbare omstandigheden te zoeken en te kijken hoe de ruiters dan rijden. Want iemand die thuis fijn rijdt kan ergens anders toch met meer druk gaan rijden door de druk die ze op zichzelf leggen en alle ogen die op hen gericht zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:37

Elisa2 schreef:
[ [url=m/1Y6LDT.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NixkiQ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nergens gezegd dat de kinketting niet in werkt. De kinketting werkt alleen niet als een kneveleffect zoals hier beweerd wordt. Bovenstaande geeft duidelijk uitleg over hoe het wel werkt.


Afbeelding

:?

Overigens is dat kneveleffect niet meteen erg, het verdeelt de druk over tong, kin en nek. Als er gewoon een lichte contactteugel is, is er minimale druk en kan het paard de mond en tong bewegen, ontspannen.

Je moet je er alleen enorm bewust van zijn dat je dus wel heel erg veel druk kunt zetten op mond en nek, en dus heel erg veel macht hebt. Daar schort het behoorlijk aan bij veel ruiters. Als je de werking van dit bit niet begrijpt, moet je niet met een kandare willen rijden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-03-24 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:04

MyWishMax schreef:
Tja, ik vind dat dus ook geen beeld waar ik heel warm van word. Ook dat is niet prettig voor het paard zo continu los vaste verbinding. Alleen een stang vind ik ook juist geen goede optie. Bij stang en trens kan je tenminste nog alleen op trens hulpen geven. Als je mensen op stang enntrens al niet goed vind ga dan alsjeblieft niet alleen op stang. Daar zie ik zo goed als nooit een fijn beeld bij.

Hij heeft eigenlijk gewoon prima verbinding. De stangteugel hangt los, paard kauwt waardoor de stangteugel beweegt, maar dit is voor het paard niet vervelend, het bit is stabiel. Zijn trensteugel aan de buitenkant heeft keurig verbinding, met zijn binnenhand geeft ie wat.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:17

Hieperdi schreef:
Waarom worden paarden niet gewoon op een losse stang gereden zoals op deze video. Van mij mag dat hele stang en trens zowiso de prullenbak in. Ik heb paarden beter zien lopen op een enkele trens bitloos of evt kandare

https://vm.tiktok.com/ZIJnCVWuV/


Ik zie regelmatig een open mond, oren naar achteren (zelfs wat naar beneden) en dat gezwiep met die staart.... Maar van dit filmpje worden we dan blij want stangteugel niet "vast"?

Ik probeer alleen even een referentiekader te krijgen want dit maakt het voor mij niet duidelijker.

Qua rijden ben ook ik niet weg van de los vaste verbinding met de mond. Het is niet alleen de binnenteugel maar ook de buitenteugel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:21

Bielsje schreef:
Hieperdi schreef:
Waarom worden paarden niet gewoon op een losse stang gereden zoals op deze video. Van mij mag dat hele stang en trens zowiso de prullenbak in. Ik heb paarden beter zien lopen op een enkele trens bitloos of evt kandare

https://vm.tiktok.com/ZIJnCVWuV/


Ik zie regelmatig een open mond, oren naar achteren (zelfs wat naar beneden) en dat gezwiep met die staart.... Maar van dit filmpje worden we dan blij want stangteugel niet "vast"?

Ik probeer alleen even een referentiekader te krijgen want dit maakt het voor mij niet duidelijker.

Qua rijden ben ook ik niet weg van de los vaste verbinding met de mond. Het is niet alleen de binnenteugel maar ook de buitenteugel.

Oren naar achteren? Hij let op zijn ruiter. Ik zie hier iig totaal geen oncomfortabel/gestresst paard, maar een ontspannen paard dat iid wel zwiept. Dus er is nog werk aan de winkel. En perfect is het niet, maar ik zie dit toch liever dan de gemiddelde GP-proef.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:25

Ik zie dat echt anders. Je ziet beide teugels klapperen en nee, de stang wil je niet zo los hebben hangen. Ook niet zo strak als hier in topic voorkomt, zeker niet.
Een prima verbinding is niet dat teugels steeds los vast komt, maar juist dat je de beweging van het paard volgt en hetzelfde contact blijft houden.
Geven betekent niet losgooien en dus ook niet los vast.
De buitenteugel zie je meteen in de 1e seconden al telkens losklapperen dus die heeft hij ook niet keurig stabiel. Op maar 1 klein stukje heeft hij de buitenkant iets stabieler, maar de rest van de tijd juist niet.

Echt, dit is niet stabiel, dan zou er niet telkens een klapperende teugel te zien zijn die daarna weer strakker komt. De stang beweegt ook precies mee op zijn handen, dus ik denk juist dat het paard kauwt vanwege het onrustige contact.

Je kan het fijner eruit vinden zien, maar het is zeker geen stabieler keurige verbinding. En voor mij geen voorbeeld hoe het wel moet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-03-24 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:26

Maar de opmerkingen die de andere foto kreeg waren;
- oren naar achter
- mond open
- opgetrokken hak

Afbeelding

Wat maakt dit beeld dan zo anders muv de tong? Ik probeer het gewoon te snappen, behalve de niet echt constante verbinding heb ik verder geen waardeoordeel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:30

Bielsje schreef:
Maar de opmerkingen die de andere foto kreeg waren;
- oren naar achter
- mond open
- opgetrokken hak

[ [url=m/LTaM88.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat maakt dit beeld dan zo anders muv de tong? Ik probeer het gewoon te snappen, behalve de niet echt constante verbinding heb ik verder geen waardeoordeel.

Welke andere foto? Die van Kittel? Want daar is de tong van het paard gewoon blauw. Deze mond is niet opengesperd, de lippen zijn van elkaar, maar dat is niet erg. De mond mag best bewegen, het is een paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:33

MyWishMax schreef:
Ik zie dat echt anders. Je ziet beide teugels klapperen en nee, de stang wil je niet zo los hebben hangen. Ook niet zo strak als hier in topic voorkomt, zeker niet.
Een prima verbinding is niet dat teugels steeds los vast komt, maar juist dat je de beweging van het paard volgt en hetzelfde contact blijft houden.
Geven betekent niet losgooien en dus ook niet los vast.
De buitenteugel zie je meteen in de 1e seconden al telkens losklapperen dus die heeft hij ook niet keurig stabiel. Op maar 1 klein stukje heeft hij de buitenkant iets stabieler, maar de rest van de tijd juist niet.

Echt, dit is niet stabiel, dan zou er niet telkens een klapperende teugel te zien zijn die daarna weer strakker komt. De stang beweegt ook precies mee op zijn handen, dus ik denk juist dat het paard kauwt vanwege het onrustige contact.

Je kan het fijner eruit vinden zien, maar het is zeker geen stabieler keurige verbinding. En voor mij geen voorbeeld hoe het wel moet.

De teugels klapperen imo niet, hij gooit ook niet los. De stangteugel hangt los, maar dat is niet erg. De stang blijft gewoon stabiel Jill Huijbrechts rijdt haar Kikker ook met zo'n teugel, bijvoorbeeld.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:36

De stang én trens teugel zijn instabiel. Paard zwiept continu met de staart, kantelt en heeft de oren naar achteren… volgens mij zijn er echt heel veel betere voorbeelden van fijne combinaties

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:42

Kijken we naar hetzelfde filmpje? Want ik snap echt niet hoe je kan zeggen dat het niet klappert, het stabiel en keurig is. Je ziet de teugels enorm bewegen en het stangbit in hetzelfde ritme als de teugels. En de trens dus telkens wel contact met de mond en weer niet, dus paard krijgt elke keer een 'tik' in de mond.

Dit is voor mij gewoon echt geen voorbeeld hoe het dan wel hoort. En zo werd het wel neergezet, maar dit is een heel anders uiterste, maakt het niet goed.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:55

Goede vraag wel MWM! :Y)

Maar dit maakt dus wel een beetje een punt, zoveel mensen zoveel wensen en in vrijwel ieder filmpje is wel iets te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:06

MyWishMax schreef:
Kijken we naar hetzelfde filmpje? Want ik snap echt niet hoe je kan zeggen dat het niet klappert, het stabiel en keurig is. Je ziet de teugels enorm bewegen en het stangbit in hetzelfde ritme als de teugels. En de trens dus telkens wel contact met de mond en weer niet, dus paard krijgt elke keer een 'tik' in de mond.

Dit is voor mij gewoon echt geen voorbeeld hoe het dan wel hoort. En zo werd het wel neergezet, maar dit is een heel anders uiterste, maakt het niet goed.

Enorm bewegen vind ik echt schromelijk overdreven, sorry. Paard is geconcentreerd, vind zijn oefeningen misschien nog wat moeilijk, maar blijft lopen en heeft een mooie houding.

Ik zei nergens dat het perfect is, ik denk dat je er een enorme kluif aan hebt een perfect filmpje te vinden, benoemde gewoon dat er nog werk aan de winkel is. Maar ik vind dit niet verkeerd om te zien.


Bielsje schreef:
Goede vraag wel MWM! :Y)

Maar dit maakt dus wel een beetje een punt, zoveel mensen zoveel wensen en in vrijwel ieder filmpje is wel iets te vinden.

Ik denk dat je geen enkel filmpje kunt vinden die perfect is :=. Als we het er maar over eens zijn dat die afgeknepen tongen onacceptabel zijn.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:38

Piek belasting is wat mij betreft óók onacceptabel. In ieder geval zeker geen voorbeeld. Juist die pieken zorgen vaak voor een hoge druk. Telkens van 0 naar 5+ kilo is een stuk minder prettig dan een constante 0,5-1 kilo.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:05

Bielsje over jouw foto: Beide teugels lopen onder de ringfinger door. Dat betekent dat er niet op druk word gereden,waarbij er geen gebruik van de stang word gemaakt. Het betreft hoogst vermoedelijk een nog jong paard in opleiding. Als je kijkt naar de hoek van de ellebogen en de onderarm in combinatie met de hand dan zie je ontspanning, dat blijkt ook uit de zitpositie. De oren liggen niet in de nek maar zijn waakzaam. De gevraagde oefening is moeilijk voor het paard, maar er is geen verzet te zien

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:14

Gaan we nu Iberische paarden die graag achter de teugel kruipen vergelijken met KWPNers? Jullie zien hopelijk toch ook wel dat dit paard niet in aanspanning loopt?

Waarom paarden niet met een losse stang gereden worden is omdat een stang niet bedoeld is als contactteugel. Buiging en lengtebuiging zijn beperkt te bewerktstelligen door een stang door de inwerking. Een stang is pas wenselijk als het paard ver genoeg is dat het zichzelf en het hoofd in een opgerichte positie kan dragen.

Hier werd trouwens beweert dat het kneveleffect veroorzaakt wel erg is en de oorzaak is van de blauwe tongen. En nu wordt dat ineens terug gedraaid? En een doorgeslagen stang niet slecht? Read it again zou ik zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:44

Elisa2 schreef:
Gaan we nu Iberische paarden die graag achter de teugel kruipen vergelijken met KWPNers? Jullie zien hopelijk toch ook wel dat dit paard niet in aanspanning loopt?

Waarom paarden niet met een losse stang gereden worden is omdat een stang niet bedoeld is als contactteugel. Buiging en lengtebuiging zijn beperkt te bewerktstelligen door een stang door de inwerking. Een stang is pas wenselijk als het paard ver genoeg is dat het zichzelf en het hoofd in een opgerichte positie kan dragen.

Hier werd trouwens beweert dat het kneveleffect veroorzaakt wel erg is en de oorzaak is van de blauwe tongen. En nu wordt dat ineens terug gedraaid? En een doorgeslagen stang niet slecht? Read it again zou ik zeggen.

De oorzaak van blauwe/afgeknepen tongen is (veel) teveel druk op het kandarebit. Door het kneveleffect op de onderkaak drukt het mondstuk op de tong en de lagen, en de kinketting op de kaak. Dat effect heb ik nu al zo vaak uitgelegd en komt nota bene in je eigen bron ook terug. Hoe strakker de kinketting, hoe meer druk.

Wanneer je het kandarebit correct afstelt en met lichte hulpen gebruikt, is er niks aan de hand. Het principe is alsnog dat van een knevel, alleen dusdanig licht dat het paard zijn kaak en tong nog kan bewegen. Je moet gewoon echt goed weten wat je doet (iets dat ook in jouw bron terugkomt), hoe de drukpunten werken en hoeveel jouw druk vermeningvuldigd wordt. En dat is in de meeste gevallen 1:2, soms zelfs 1:2,5 of 1:3. Daar moet je je als ruiter heel erg bewust van zijn.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:48

Je wilt de kinketting niet te los maar ook zeker niet te strak inderdaad.

Nu zal het aan het paard liggen wat gevoeliger is, ik ben het niet eens met 1 van de posters die zegt dat het in de mond altijd gevoeliger is als achter de oren. Dat verschilt echt per paard waar zij de voorkeur voor hebben. Net als bij bitloos of bit, bit met meer druk op de tong of juist de lagen en noem maar op.

Met goed gebruik maakt het niet uit, alleen zou er daar strenger op gelet moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:59

MyWishMax schreef:
Je wilt de kinketting niet te los maar ook zeker niet te strak inderdaad.

Nu zal het aan het paard liggen wat gevoeliger is, ik ben het niet eens met 1 van de posters die zegt dat het in de mond altijd gevoeliger is als achter de oren. Dat verschilt echt per paard waar zij de voorkeur voor hebben. Net als bij bitloos of bit, bit met meer druk op de tong of juist de lagen en noem maar op.

Met goed gebruik maakt het niet uit, alleen zou er daar strenger op gelet moeten worden.

Ik ben wel benieuwd naar een teugeldrukmeter op de kandareteugel. Is dat al eens uitgevoerd, eigenlijk?

Het onderzoek dat hier aangehaald werd, ging alleen over de druk op de trens.

Eens met je laatste zin :j. Helaas schort het daar wel nog aan :=.

Gini
Berichten: 17941
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:21

Veronica2 schreef:
Dat is ook exact de reden dat de ruiters gevraag hebben om de ruwe, onbewerkte foto's en die krijgen ze niet. Kennelijk hebben die fotografen iets te verbergen.


Huh? in het artikel staat toch letterlijk dat Charlotte Fry de beelden gekregen heeft?