Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 20:51

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Yessin Rahmouni en All at Once. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


De Marokkaanse olympiër Yessin Rahmouni raakte vrijdag 15 maart 2024 gewond bij een val van zijn paard. Hierdoor zal hij een tijdje uitgeschakeld zijn.

Pech
Rahmouni viel van een jong paard en moest naar de plaatselijke eerste hulp worden gebracht. Daar werden drie gebroken nekwervels geconstateerd. Gelukkig hoefde hij voor het ongeluk niet in het ziekenhuis te worden opgenomen. Hij heeft een brace gekregen en mocht naar huis. Hij zal een tijdje niet mogen rijden.

"Ik ben in orde, gezien de omstandigheden. Ik heb enorm veel geluk gehad", vertelt Yessin aan Eurodressage. "Het was eigenlijk een hele onschuldige val van een super lief en vriendelijk paard. Ik viel heel snel en niet hard, maar ik maakte gewoon de verkeerde landing. Het is puur pech. Eén verkeerde stap en ik viel." Yessins reis naar de Olympische Spelen in Parijs lijkt in gevaar te komen door dit ongeluk, maar de ruiter heeft goede hoop op een snel herstel.

"Volgende week krijg ik een nieuwe scan en dan hoor ik of ik wel of niet geopereerd moet worden", legt Yessin uit. "De drie breuken zijn behoorlijk gecompliceerd, maar ik heb goede hoop. Ik lig de hele dag plat in een brace om zo goed en zo snel mogelijk te genezen en te herstellen. Ik heb volledige kracht in mijn armen en benen."

Pionier
De in Nederland geboren en wonende Rahmouni is een pionier in de Marokkaanse dressuursport.

Rahmouni kreeg van zijn ouders, die in een naaiatelier werkten, toestemming om paard te rijden zolang hij ook lessen in de islam zou volgen. Hij verdiende wat zakgeld voor de lessen door stallen uit te mesten. Hij kreeg eerst les van Tommie Visser, voordat hij bij Anky van Grunsven ging trainen.

Yessin reed oorspronkelijk tot 2011 voor Nederland. Hij stapte over naar Marokko nadat hij koning Mohammed VI had ontmoet tijdens het jetskiën op vakantie in Tetouan. De koning belde zijn tante, die voorzitter is van de Marokkaanse Hippische Federatie, prinses Lalla Amina. Ze kocht Floresco van Patrik Kittel voor Rahmouni om mee naar de Spelen van Londen te gaan, waar hij 49e werd. In 2021 reed hij zijn tweede Olympische Spelen op de hengst All at Once, van Willeke Bos.

Rahmouni verzekerde zich van een individuele startplaats voor Marokko op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.


Afbeelding

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:47

Het ongeluk was al op donderdag gebeurd :-)

Gelukkig droeg hij een cap, anders was het nog erger geweest.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:07

Apple schreef:
Het ongeluk was al op donderdag gebeurd :-)

Gelukkig droeg hij een cap, anders was het nog erger geweest.


Misschien lees ik eroverheen, maar staat ergens in de tekst dat hij een cap droeg?

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:09

Wow, drie nekwervels breken en toch gewoon naar huis mogen.

Iets met heeeeel veel geluk bij het ongeluk!

Goed en vooral ook volledig herstel gewenst uiteraard.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:26

@remi: klopt, er staat nergens in de tekst dat hij een cap droeg. Dat heb ik uit een andere bron :-)

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:24

Ik hoop voor hem dat hij op tijd hersteld is voor Parijs en dit de verdere voorbereidingen niet in de weg zit.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:27

Dit artikel stond bij mij precies onder de 3 shetlanders dood, dus ik las ze door elkaar heen als 'Yessin Rahmouni dood', ik heb niks met hem maar ik kreeg wel even een hartverzakking.. 3 nekwervels gebroken is alsnog super heftig, ik hoop idd voor hem dat hij snel hersteld is!

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 01:21

Drie halswervels breken, het na kunnen vertellen en geen verlammingen...Letterlijk een geluk bij een ongeluk!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Yessin Rahmouni gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 02:25

Dat is indd een engeltje op z'n schouder geweest. Hopelijk hersteld hij spoedig, :j