Curly horses toch niet hypoallergeen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 20:10

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een curly horse. Foto: Marlies Trap Fotografie


Recent onderzoek van de afdeling Infectie en Immuniteit van het Luxemburgse Instituut voor Gezondheid heeft uitgewezen dat curly horses toch niet hypoallergeen zijn. Het onderzoek is gebaseerd op een IPA-studie van 2018, waarin onderzoekers de allergeenconcentraties bij curly horses en quarters al hadden geanalyseerd.

Voor dit onderzoek werden 224 haarmonsters van 32 verschillende paardenrassen geanalyseerd. Monsters van geanalyseerde curly hengsten vertoonden zelfs een hogere concentratie allergenen dan de monsters van andere rassen. Zowel ras als geslacht kunnen van invloed zijn op het allergeen- en antigeengehalte van de huidschilfers en vacht. Hengsten hebben aanzienlijk meer allergenen dan merries en ruinen. De individuele allergeenconcentraties kunnen van paard tot paard verschillen.

Tijdens het onderzoek werden ook 141 mensen onderzocht die allergisch zijn voor paarden. Bij hen bleken de allergische reacties in de loop van de tijd aanzienlijk af te nemen. Symptomen traden bij slechts 72 van de 1312 uren paardrijden op, en dan meestal in de eerste 10 uur. Contact met curly horses leidde dus tot een verbetering van de allergie. De onderzoekers vermoeden dat een blokkade van IgG-antilichamen de reden zou kunnen zijn voor de verhoogde immuuntolerantie.



Gebruikte bronnen:

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:12

Verwarrend; want weliswaar niet officieel hypoallergeen dus maar de Curly horses geven wel minder klachten.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:16

paars schreef:
Verwarrend; want weliswaar niet officieel hypoallergeen dus maar de Curly horses geven wel minder klachten.

Wellicht moet er dus anders tegen dit (en soortgelijke) onderzoeken aan gekeken worden

Het bewijst in ieder geval maar weer dat we vooral een heleboel niet weten.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:27

Ik denk hetzelfde als met honden. Officieel zijn ze niet écht hypoallergeen maar toch hebben mensen met een allergie minder tot geen klachten met dergelijke honden. Mijn partner is allergisch voor honden maar wij hebben een hond die niet verhaart (en met een krulvacht) waar hij niet op reageert. Ik heb het idee dat de curly horse een beetje de paarden equivalent hiervan is.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:59

Ik vraag me af hoe er dan een blokkade ontstaat van de IgG anti lichamen? Komt dat dan door de curly horse? Inderdaad een bijzondere uitkomst van het onderzoek.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:09

Ja, dat is toch bijzonder, hoe zou dat komen?
En dat een hengst blijkbaar meer allergenen bij zich draagt dan een merrie vind ik ook interessant nieuws.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:13

Daar ben ik ook benieuwd naar, hopelijk zit er iemand met medische kennis die dat begrijpt en kan uitleggen.

Ja dat een hengst meer allergenen bij zich draagt vind ik ook bijzonder, hormonen zouden daar een rol in spelen denk ik dan. Of gedrag wat voortkomt uit hormonen..

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:40

paars schreef:
Ja, dat is toch bijzonder, hoe zou dat komen?
En dat een hengst blijkbaar meer allergenen bij zich draagt dan een merrie vind ik ook interessant nieuws.


Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok... ik denk dat een placebo-effect mogelijk meespeelt.
Maar het kan ook natuurlijk zijn dat de krulharen huidschilvers bij zich houden, en daardoor minder reacties geven.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:08

Het wordt al langer verkondigd door de wetenschap: de eiwitten die dieren bij zich dragen die een allergische reactie kunnen veroorzaken, allergenen genaamd, zijn aanwezig in alle klieren en alle lichaamssappen van dieren. Het probleem is niet beperkt tot huid en haar. Hypoallergene dieren bestaan niet.

De allergenen zitten o.a. in talg (talgklieren), in speeksel (speekselklieren), traanvocht (traanklieren), in de urine.

Een allergische reactie kan worden opgewekt door direct contact met het eiwit/allergeen, bijvoorbeeld door een lik van een paard.

Het speeksel met het eiwit/allergeen wordt b.v. door het likken van de vacht over het lichaam verspreid en komt via huidschilfers en haren overal terecht. Aan je handen. Maar ook in de lucht. Of het allergeen komt via een een andere weg in de lucht (b.v. een bezweet paard dat zich uitschut) en vervolgens in de longen van een mens.

Er zijn zoveel manieren te bedenken hoe een mens in aanraking kan komen met de lichaamssappen van dieren en dus met het eiwit/allergeen. Dat gaat verder dan (verspreiding door) huid en haren.

Zolang dieren nog klieren hebben en lichaamssappen uitscheiden, bestaan er geen hypoallergene dieren :+

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:34

Hoe het ook zit, ik heb het bij een vriendin gezien.
Van mijn (erg harige) shetten word ze echt heel flink ziek. Met haar eigen krulletjes geen probleem. Hooi is ook een probleem voor haar, voordroog gaat beter.

We hebben toen ze opzoek was naar een ander er hij best wat krulletjes bekeken, ze heeft overal haar neus in gedrukt juist omdat je op ieder paard anders schijn te reageren. En dat bleek ook, er waren pony's waar ze wel op reageerde (wel in veel mindere mate dan op gewone pony's).
Helemaal hypoallergeen schijnt idd niet te kunnen, kwestie van zelf testen.

Ze voelen wel echt anders dan een gewone pony. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met een castraten vacht bij honden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:46

Wat het bijzonder maakt is dat ze blijkbaar een soort immuun tolerantie reactie veroorzaken.
Waarom is niet bekend.
De mensen die allergisch waren, reageren na langdurig contakt met curlies ook minder allergisch op andere paarden.

Een theoretische mogenlijkheid kan zijn dat de allergenen van de curly iets meer lijken op onze lichaamseigen eiwitten waardoor de immuuncellen hun tolerantie wat breder maken. Maar dat staat verder niet in het artikel.

Dit dus:
ikke schreef:
Het bewijst in ieder geval maar weer dat we vooral een heleboel niet weten.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Curly horses toch niet hypoallergeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:08

Ja, ik ben het ermee eens dat het bewijst dat we een heleboel niet weten.

Het af te doen als placebo effect vind ik onzin.

Het lijkt me interessanter om achter het mechanisme te komen waarom het zo werkt want dat kan wellicht mensen met andere allergieen ook helpen in de toekomst.