Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:00

Net op de radio werd er medegedeeld dat er nu 3 paarden overleden.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:02

hoorde net het nieuws op de radio, al 3 paarden overleden, 20 van de 30 paarden besmet, ze zeiden niet welk virus maar ze had het wel over verlammingsverschijnselen, rhino dus......
zolang het maar binnen hun muren blijft, het zou een ramp worden als dit het nieuwe virus word na mkz,vogelpest,varkenspest ect....
zie je het al voor je?paarden kunnen ze niet even allemaal afmaken(okej koeien kippen en varkerns ook niet)maar dit is toch nog wat gecompliceerder!!dat zou echt bergen met geld kosten....
ik moet er niet aan denken!

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:11

gatver !! begint nu wel erg te worden als ik dit zo hoor.... hopelijk blijft het binnen de muren van die stal hoe erg het ook is maar als het echt zo hardnekkig is en er zijn mensen mee naar buiten gelopen dan is het leed niet te overzien hoor als het op meerdere stallen uitbreekt.

Anouktates
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:17

het blijkt dat ze een paard hebben aangekocht van een handelsstal en die zou de rest hebben besmet, moet je toch even niet aan denken hé.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:37

Verschrikkelijk! Ik hoop dat ze het snel onder controle krijgen Scheve mond

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:57

Ik heb net mijn hengst naar het dekstation gebracht waar hij een paar dagen blijft. Hopen dat er daar geen problemen onstaan Scheve mond

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:12

Echt vreselijk Huilen En dan nog te bedenken dat Alkmaar niet zo ver van Amsterdan afligt Boos!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:21

Heel Nederland is niet zo groot hoor...

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:32

Ik kon het antwoord op deze vraag niet tussen jullie reacties vinden en ik weet ook niet of het bekent is, maar:

Wat doen ze met de 20 paarden die besmet zijn met het virus?
Zodra die verlammingsverschijnselen krijgen, worden die dan wel afgemaakt?
Er wordt geschreven dat de ziekte te bestrijden is, dus alle paarden afmaken heeft geen zin, maar de verlammingsverschijnselen niet, dus die paarden, worden die dan afgemaakt?
En hoe zit het met de 4 paarden die "bezweken zijn aan het virus" Zijn die dood door het virus of doordat ze afgemaakt zijn?

Weten jullie hier het antwoord op?

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:45

Het is heel erg verschrikkelijk deze ziekte. Wat ik me kan herinneren heeft dit virus vorig jaar rond deze tijd ook hier in de buurt zijn werk gedaan. Toen zijn er ook een aantal paarden overleden en ging het hoogstwaarschijnlijk ook over rhinopneunomie. Het was toen maar de vraag of Solide het ook zou krijgen, ondanks dat ze niet in contact kwam met andere paarden. De va heeft me toen de verschijnselen verteld (hoge koorts - verlammingsverschijnselen) en zei dat als ze dat zou krijgen dat ik dan snel contact met hen op moest nemen, ze konden het dan inderdaad bestrijden door medicijnen. Dat is wat ik vorig jaar gehoord heb, maar of dit hetzelfde soort is durf ik niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:47

Rhino steekt meestal twee keer per jaar de kop op, net als droes. Zo'n beetje in het voorjaar en dan nog een keertje in het najaar. Het is nu nog vrij koud voor de tijd van het jaar en nog niet zo vochtig als anders, maar daar trekt het virus zich kennelijk niets van aan.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:49

De paarden zijn ingeslapen, omdat het niet paardwaardig was om ze te laten leven. Een vriendin van mij werkt daar en vertelde dat al het mogelijk werd gedaan om ze te laten leven, maar ze konden opgegeven moment niet meer op hun benen staan...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:01

KWPN
10-03-2004: Rhino eist vier paardenlevens bij Amsterdamse politie


De paarden van de Amsterdamse bereden politie zijn getroffen door het virus rhinopneunomie. Dit virus, dat behoort tot de groep van de herpesvirussen, heeft al vier paardenlevens geëist in de manege in Overamstel.
Twintig van de dertig paarden die daar gestald zijn, zijn inmiddels met het virus besmet. De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm. De behandeling verloopt moeizaam en er is kans dat de paarden die herstellen last van verlammingsverschijnselen houden.

(JH, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Qupido
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:01

achgat... wat vreselijk......... nou hopen dat het binnen de muen blijft (ookal is het heel erg voor die paarden die daar staan).... ik hoop dat het achteraf tog nog een beetje meevalt...(daarmee bedoel ik dat het niet verder uitbreid over nederland.)

En voor de eventueele verzorgsters en ruiters van die paarden....... heel veel sterkte.....

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:04

Ik las het nieuwsbericht van het KWPN inderdaad ook net, en heb hem ingestuurd als voorpagina nieuws, als nieuwsbericht, maar nog niks op gehoord....
Hij staat nu hier in ieder geval ook al....

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:25

xxNicolienxx schreef:
Ik kon het antwoord op deze vraag niet tussen jullie reacties vinden en ik weet ook niet of het bekent is, maar:

Wat doen ze met de 20 paarden die besmet zijn met het virus?
Zodra die verlammingsverschijnselen krijgen, worden die dan wel afgemaakt?
Er wordt geschreven dat de ziekte te bestrijden is, dus alle paarden afmaken heeft geen zin, maar de verlammingsverschijnselen niet, dus die paarden, worden die dan afgemaakt?
En hoe zit het met de 4 paarden die "bezweken zijn aan het virus" Zijn die dood door het virus of doordat ze afgemaakt zijn?

Weten jullie hier het antwoord op?


De paarden die zij hebben laten inslapen, hadden al een probleem, of te wel zij mankeerde al iets, of hadden al ergens anders medicijnen voor. Met het Rhino probleem erbij waren deze paarden er zo erg aan toe, dat zij deze stap hebben moeten zetten.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:33

Gail schreef:
KWPN
10-03-2004: Rhino eist vier paardenlevens bij Amsterdamse politie

De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm.
(JH, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)


Dit is dus een Rhino variant die je echt op geen enkele stal wilt tegenkomen! Verdrietig

Mensen, wees alsjeblieft voorzichtig en alert op elke vorm van koorts en ongecoördineerde bewegingen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:19

Het nieuwsbericht van de site van het politiekorps Amsterdam-Amstelland:

Virus eist opnieuw drie paardenlevens

10-3-2004. Laboratoriumproeven hebben aangetoond dat de paarden van het Amsterdamse politiekorps zijn getroffen door het rhinopneunomievirus. Het virus heeft inmiddels geleid tot nog drie extra sterfgevallen onder de viervoeters (dit brengt het totaal op vier). De verslagenheid in het Amsterdamse korps is groot.

De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm. Aantasting van het ruggenmerg veroorzaakt verlammingsverschijnselen. Besmetting vindt plaats door nauw contact tussen de paarden. Het wordt daarom een stalvirus genoemd. De mogelijkheid tot besmetting van dieren in de omgeving van de manege wordt uitgesloten. Het virus is te behandelen, maar dat verloopt moeizaam. Meer sterfgevallen worden helaas niet uitgesloten. De manege blijft voorlopig gesloten.
[/i]

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:56

We kregen met bericht van het ministerie van landbouw dat er een fax onderweg is naar alle stamboeken dat er rhino heerst.

Reken maar wel dat het erger is dan we denken. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:01

Dus mensen, nu zijn de paarden aan de beurt. Eerst MKZ, toen de kippenpest. Neem je verantwoordelijkheid en ga NIET onnodig met je paard op pad, en neem al helemaal niet aan wedstrijden deel. Heel sneu dat er misschien weer een wedstrijdseizoen naar de vaantjes gaat, maar een leven van een paard is meer waard dat die winstpunt, dat vaantje en die beker.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:09

Cassidy schreef:
Dus mensen, nu zijn de paarden aan de beurt. Eerst MKZ, toen de kippenpest. Neem je verantwoordelijkheid en ga NIET onnodig met je paard op pad, en neem al helemaal niet aan wedstrijden deel. Heel sneu dat er misschien weer een wedstrijdseizoen naar de vaantjes gaat, maar een leven van een paard is meer waard dat die winstpunt, dat vaantje en die beker.


Het nieuwsbericht van de site van het politiekorps Amsterdam-Amstelland:

Virus eist opnieuw drie paardenlevens

10-3-2004. Laboratoriumproeven hebben aangetoond dat de paarden van het Amsterdamse politiekorps zijn getroffen door het rhinopneunomievirus. Het virus heeft inmiddels geleid tot nog drie extra sterfgevallen onder de viervoeters (dit brengt het totaal op vier). De verslagenheid in het Amsterdamse korps is groot.

De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm. Aantasting van het ruggenmerg veroorzaakt verlammingsverschijnselen. Besmetting vindt plaats door nauw contact tussen de paarden. Het wordt daarom een stalvirus genoemd. De mogelijkheid tot besmetting van dieren in de omgeving van de manege wordt uitgesloten. Het virus is te behandelen, maar dat verloopt moeizaam. Meer sterfgevallen worden helaas niet uitgesloten. De manege blijft voorlopig gesloten.[/i]

Waarom nou van die paniek oproepen?

Lysanne

Berichten: 138
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:25

lijkt idd wel veel op rhino

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:35

GoedVetMan schreef:
Waarom nou van die paniek oproepen?


Omdat het paard van een handelsstal kwam, en waarschijnlijk nog meer paarden heeft aangestoken dan alleen die bij de politie. Als er al berichten van het ministerie worden verstuurd, denk ik zomaar dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. En aangezien de populatie van paarden in Nederland ook steeds dichter op elkaar gepropt word, is het niet meer dan natuurlijk tot er op een gegeven moment ook onder de paarden een ziekte uitbreekt die daar aardig gaat huishouden. De grootste angst van een paardenliefhebber, maakt niet uit op wat voor niveau je bezig bent.

En als het in dit geval nog niet de grote klap mocht zijn, dan staat die ons beslist nog te wachten. West Nile Virus, Paardenpest en al die andere akelige ziektes waar niets tegen te doen is (of zelfs deze Rhino in zijn neurologische vorm) staan op de deurmat, klaar om toe te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:40

Er is hier op bokt elke keer weer hysterie erover. Zoals al eerder gezegd is Rhino altijd, overal aanwezig en het steekt regelmatig de kop op, steeds weer. Het is al ellendig genoeg, maar als de veeartsen nou zeggen dat het niet van hier tot slibhuizen-west overwaait, dan zal dat wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:42

Dan gaan we daar gewoon maar van uit. Maar ik krijg weer herinneringen aan de MKZ en alle stress en paniek die toen hebben geheerst. Ik krijg de indruk dat er sommige mensen zijn die dat anders hebben ervaren, of sneller naast zich neer kunnen leggen.