Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26446
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 00:33

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Dark Ronald XX Foto: Wikimedia Commons


Zijn misvormingen aan de onderste halswervels (C6/C7) bij paarden erfelijk? Recent is een eerste studie uitgevoerd naar dit onderwerp. Hieruit is nu informatie gekomen over de erfelijkheid hiervan. Wetenschappers hebben hiervoor de skeletten onderzocht van vijf hengsten die veel hebben betekend voor de Duitse fokkerij van vol- en warmbloeden.

Misvormingen aan de wervelkolom ter hoogte van de overgang van hals naar romp worden niet alleen bij de hedendaagse paarden beschreven, ze zijn ook gevonden bij de skeletten van bekende paarden die in musea staan. Tijdens een studie hebben wetenschappers van de Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover vijf historische skeletten onderzocht op tekenen van misvormingen aan de wervelkolom. Dit deden zij samen met dierenarts Dr. Katharina Ros. Zij richtten zich met name op het deel van de wervelkolom waar de halswervels overgaan in borstwervels. Hiervoor bekeken ze de skeletten van vier Engelse volbloedhengsten:
  • Dark Ronald XX
  • Der Loewe XX
  • Birkhahn XX
  • Le Destrier XX
Ook onderzochten zij het skelet van de Hannoveraanse ruin Dux. Bij drie van de paarden konden misvormingen worden vastgesteld aan de wervels C6/C7. Dit waren Dark Ronald XX, die als stempelhengst gezien wordt in de Duitse volbloedenfokkerij, en zijn achterkleinzonen Der Loewe XX en Birkhahn XX. De misvorming was bij alle drie de dieren wel heel verschillend. Alle drie deze hengsten waren zeer invloedrijke en veelgebruikte hengsten in de Duitse paardenfokkerij.

De wetenschappers waren in staat om aan te tonen dat DNA-componenten van deze hengsten ook terug te vinden zijn in hedendaagse Duitse warmbloedpaarden. Sommige van deze verre nazaten hebben ook misvormingen in wervels C6/C7, andere nakomelingen weer niet. Het onderzoek toont dus aan dat misvormingen bij de wervels C6/C7 binnen een paardenfamilie, bestaande uit historische volbloeden en moderne warmbloedpaarden, kunnen verschillen. De onderzoekers ontdekten ook nieuwe variaties, die nog niet in de literatuur beschreven staan.

“Dit is de eerste studie die bewijs levert dat deze eigenschap erfelijk is”, concluderen de onderzoekers. Omdat de informatie over de prestaties van de drie hengsten beperkt is, konden de wetenschappers geen conclusie trekken over de mate waarin de prestaties werden beïnvloed door de misvormingen. Wat wel opviel, is dat de misvorming weinig op levensverwachting van de hengsten gehad heeft. Dit valt op te maken uit de geboorte en sterfjaren van de hengsten. Dark Ronald werd 23 jaar oud (1905-1928), Der Loewe werd 29 jaar (1944-1973) en Birkhahn werd 20 jaar (1945-1965).

Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:17

Nekwervels moeten halswervels zijn. C6 en C7 zitten helemaal onderin de hals. Niet achter de oren.

Goed dat er meer over gecommuniceerd wordt. Werd tijd.

prompter

Berichten: 11183
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:41

Het skelet dat een poos geleden in het Mauritshuis stond, ook een bekende volbloed (Eclipse, gestorven in 1789), vertoonde de afwijking aan C6 ook. Het blijkt dus al een hele tijd in de vol- en warmbloedfokkerij te zitten. Mooi dat er steeds meer aandacht voor komt.

Bowo
Berichten: 2825
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:46

Ik geloof best dat er een erfelijke component is, maar gebaseerd op deze samenvatting vind ik dit nogal 'jumping to conclusions'. Omdat er bij 1 paard en zijn kleinzonen het is gevonden, is het erfelijk? En tevens bij zijn verre nakomelingen, maar ja, het is een stempelhengst uit het verleden, kijk je dan niet naar bijna de hele populatie?

Ik denk dat er voor het bepalen van de erfelijkheid toch betere onderzoekformatten zijn.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:59

Het is al langer bekend dat het erfelijk is toch?
Het was enkel een dusdanig gevoelig onderwerp dat er niet over gesproken mocht worden (met gevaar voor leven voor de onderzoekster).

Ik ben blij dat ze nu ook wat van de hengsten openlijk laten zien. Voorheen werd het enkel een soort van zacht gefluisterd.
Nu kan men tenminste ook beter op zoek naar hoe het vererft wordt. Het kan inderdaad prima zijn dat het multifactoriaal is.

In Duitsland laten al aardig wat hengstenhouders hun hengsten op de foto zetten.

Elisa2

Berichten: 37418
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:06

Die erfelijkheid staat ook nog niet helemaal vast:

"De wetenschappers waren in staat om aan te tonen dat DNA-componenten van deze hengsten ook terug te vinden zijn in hedendaagse Duitse warmbloedpaarden. Sommige van deze verre nazaten hebben ook misvormingen in wervels C6/C7, andere nakomelingen weer niet. Het onderzoek toont dus aan dat misvormingen bij de wervels C6/C7 binnen een paardenfamilie, bestaande uit historische volbloeden en moderne warmbloedpaarden, kunnen verschillen. De onderzoekers ontdekten ook nieuwe variaties, die nog niet in de literatuur beschreven staan."


Sommige nakomelingen wel, sommigen niet..de vraag is denk ik waarom sommigen nakomelingen het wel hebben? Is dan de moeder ook drager van dezelfde afwijking?

Het beste wat er nu zou kunnen gebeuren is dat alle ggk hengsten op de foto gaan om te kijken of zij het hebben en doorgeven.

Maar goed, daar zullen de HH niet op zitten te wachten denk ik..

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:12

De erfelijke component op zich wel, maar niet de wijze waarop. Als iets erfelijk is hoeft dat niet automatisch te betekenen dat alle nakomelingen hetzelfde patroon laten zien. Je kunt ook recessief vererven of multi-factoriaal vererven.

Als ik me niet vergis kun je in sommige landen al wat langer je paard met ECVM registreren voor onderzoek.

Elisa2

Berichten: 37418
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:16

Ja, nou dat lijkt me dus de moeite waard om verder te gaan onderzoeken. Hoe meer er over bekend wordt, hoe beter denk ik.

En ook wanneer het problematisch is, want niet ieder paard met die afwijking lijkt er last van te hebben (gehad).

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:21


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:16

Tja als het al zo lang en zoveel in de populatie voorkomt in hoeverre is het dan een afwijking.
Omdat iets anders is, is het nog niet direct een verkeerd iets.
Bovendien lopen er dus miljoenen paarden rond die nergens last van hebben maar wel de verandering hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:18

Het bestaat dus heel lang.
Maar nu sinds 10 jaar weten ze het pas wat meer van.
Maar al die voorouders waren dat dan van die paarden met zoveel pijn? Of schrikkerig of...
Juist omdat het dus al zoveel generaties bestaat vraag ik me af worden er nu dingen gezocht die er niet zijn. Ik vind het een beetje dubbel merk ik wel

Babootje

Berichten: 26375
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:22

Het is natuurlijk iets van de laatste jaren dat veel hals/rugfoto's worden genomen.
Daarvoor waren paarden gewoon kreupel of lastig, zonder dat men de oorzaak wist.
Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. Belangrijk dat het verantwoordelijke gen gevonden wordt en dat het mogelijk is om het weer uit het paardenbestand te fokken (net als met WFFS).

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:23

Ik vond de conclusies hier ook wat vaag dus heb het wetenschappelijke artikel erbij gepakt. De conclusie bij de groep moderne paarden was dat er dus wel ECVM voorkwam in verschillende vormen, maar het kwam niet statistisch vaker voor bij paarden die van deze volbloeden afstamden. Waarschijnlijk is er dus wel enige erfelijkheid, maar het komt waarschijnlijk niet specifiek alleen bij deze volbloedhengsten vandaan.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:24

kyrkelover schreef:
Tja als het al zo lang en zoveel in de populatie voorkomt in hoeverre is het dan een afwijking.
Omdat iets anders is, is het nog niet direct een verkeerd iets.
Bovendien lopen er dus miljoenen paarden rond die nergens last van hebben maar wel de verandering hebben.


Het is maar net hoe je "last van hebben" definieert. Ik heb een onderzoek gelezen waarbij de de klinische relevantie van ECVM onderzocht werd en de conclusie was dat die er niet is. Met een standaard kreupelheidsonderzoek vind je dit ook niet, dat zijn niet de typische symptomen (voor zover die er zijn).

prompter

Berichten: 11183
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:29

Als ze er al last van hebben is het meestal pas op iets latere leeftijd, zeg zo vanaf een jaar of 7, en doordat de afwijkingen zo verschillend kunnen zijn, zijn de uitingen daarvan dat ook. Er kan een beknelling van de wervelkolom plaats vinden en zo onverwachte pijn doen optreden, maar het kunnen ook vage kreupelheden zijn omdat de zenuwen "anders" verlopen dan gewoon, en er kan sneller halsartrose optreden. Tel daarbij op allerlei afwijkend gedrag en je hebt inderdaad een beeld van een "lastig" paard dat af en toe eens kreupel is, of onverwacht reageert.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:43

Ja maar nu wordt alsnog voorbij gegaan aan het feit dat er duizenden nakomelingen zijn van deze hengsten (grote kans dat een heel deel ervan ook de verandering heeft) die gewoon goedgekeurd zijn, presteren in de sport etc. Evolutie ontstaat ook door verandering. Zijn die veranderingen dan meteen negatief, nee zeker niet. Conclusies die hier dan ook getrokken worden trekken de onderzoekers niet.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:00

Het hangt erg af van de mate van ECVM (unilateraal, bilateraal, C6 of tot en met T2) en hoe het verder in het lichaam doorwerkt (bijvoorbeeld scheve borstkas, geen ruimte of andere routing voor zenuwen, etc) in hoeverre ECVM ook leidt tot klinische klachten. Ik heb er erg veel over gelezen en ook een paar paarden met ECVM (met klachten) in handen gehad en juich het heel erg toe dat er meer onderzoek naar gedaan wordt en hoop van harte dat er in de fokkerij iets mee gaat gebeuren.

Babootje

Berichten: 26375
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:08

kyrkelover schreef:
Ja maar nu wordt alsnog voorbij gegaan aan het feit dat er duizenden nakomelingen zijn van deze hengsten (grote kans dat een heel deel ervan ook de verandering heeft) die gewoon goedgekeurd zijn, presteren in de sport etc. Evolutie ontstaat ook door verandering. Zijn die veranderingen dan meteen negatief, nee zeker niet. Conclusies die hier dan ook getrokken worden trekken de onderzoekers niet.


Naast het oorspronkelijke artikel uit horses.nl stond nog een ander artikel bij dat waarschuwt om geen voorbarige conclusies te trekken over de klinische relevantie. Hiervoor is namelijk nog geen wetenschappelijk sluitend bewijs. Daarvoor is meer onderzoek nodig. En dan krijg je waarschijnlijk een soort norm/classificatie net als dat met KS het geval is.
https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:09

Maar is het niet eerder zo dat de paarden nu meer last hebben omdat ze er ook heel anders uitzien dan 40 jaar terug. Bijna alle paarden hadden een veel steviger fundament.
Van die iele hypermobile paarden kenden we toen nog niet.
Die moeten sowieso al compenseren om te lopen.
Als er dan iets niet perfect zit in de hals kan ik mij voorstellen dat het helemaal niet meer te doen is.

prompter

Berichten: 11183
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:21

Zou best kunnen DP ! Meer onderzoek is zeker nodig, er is nog zoveel onbekend.

Ik ga me wel afvragen of de hengsten, die vroeger bekend stond om "lastige" nakomelingen af te leveren, dit wellicht in een of andere vorm aan die nakomelingen doorgaven.

Babootje

Berichten: 26375
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:22

Daar is geen enkele aanwijzing voor. Ook niet, dat de paarden van nu meer last hebben. Dat is gewoon nooit onderzocht omdat we vrij recent pas (zo'n 10 jaar) het hele paard op de foto zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:25

Maar die skeletten bestaan wel al 50 jaar en langer.

Babootje

Berichten: 26375
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:57

DuoPenotti schreef:
Maar die skeletten bestaan wel al 50 jaar en langer.


Dat zegt weinig meer dan dat er een erfelijke component lijkt te zijn, omdat het bij nakomelingen van die hengsten voorkomt. Wil nog niets zeggen over de klinische relevantie ervan. Kan ook niet meer aangetoond want die paarden zijn dood :+

Nu kan daar dan wel wetenschappelijk onderzoek naar worden gedaan. Maar dat is nog hartstikke lastig. Uiteindelijk moet aantoonbaar gemaakt worden een kreupelheid een correllatie heeft met EVCM en bv niet met het scheve voetje van het paard oid of de manier waarop zo'n paard wordt gemanaged.

We hebben dat ook met KS gezien (dat paarden onnodig afgeschreven worden), terwijl ze er waarschijnlijk nooit last van gaan krijgen. Daar is nu wel een goede norm voor (de beoordeling).

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:58

Ik denk achteraf dat mijn merrie en 2 van haar kinderen dit ook hadden. Die 2 zijn niet oud geworden. Helaas laat zich dat nu niet meer bekijken.
Echter past het totale plaatje erbij.

Elisa2

Berichten: 37418
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:32

DuoPenotti schreef:
Maar is het niet eerder zo dat de paarden nu meer last hebben omdat ze er ook heel anders uitzien dan 40 jaar terug. Bijna alle paarden hadden een veel steviger fundament.
Van die iele hypermobile paarden kenden we toen nog niet.
Die moeten sowieso al compenseren om te lopen.
Als er dan iets niet perfect zit in de hals kan ik mij voorstellen dat het helemaal niet meer te doen is.


De historische verervers zijn allemaal Engelse volbloeden.

Dat waren geen paarden met een stevig fundament.

Exterieurmatig is op allemaal wel wat aan te merken.


Dit was Der Loewe:

Afbeelding

https://www.st-georg.de/content/uploads ... 00x750.jpg
Dark Ronald

https://media.rimondo.net/5692995/conve ... 1675980614
Birkhan xx

Afbeelding
Le Destrier xx