Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:40

Heel interessant, als ik dit allemaal zo lees denk ik ook weleens paarden in de hand te hebben gehad die dit mogelijk mankeerden. Alleen werd er nooit wat gevonden.

San, dat is zo hoor! wat voor een blessures het waren en hoe ze ontstonden zal nu ook niet meer te achterhalen zijn. Dark Ronald deed het niet slecht, maar kwam zo te lezen niet verder door die blessures. Der Loewe was wel succesvol..
Ook wel interessant om te onderzoeken of de volbloeden die gebruikt zijn voor de omvorming inderdaad de niet succesvolle waren, en hoe dat dan kwam. (niet snel genoeg of idd te vaak geblesseerd?)
Met dat laatste is fokken ermee natuurlijk ook niet zo slim..

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:46

Ik moet nu heel erg denken aan een Haflinger die ik heb gehad.
Duits gefokt met 6% Arabisch bloed.
Dat dier kon super braaf haar rondje lopen, netjes nageeflijk, met de juiste stelling, en van het ene op het andere moment je lanceren. Altijd alleen in de (beetje zware) bak. Buiten was er niks aan de hand.
Heb haar overgedaan aan mijn bijrijder die geen ambities had op het gebied van dressuur of bak rijden. Heeft tot haar 21 lange ritten in het bos gemaakt. Bitloos, lange teugel en geen druk, geen pas verkeerd.
Op haar 20e een keer met een andere ruiter in de bak en meteen weer hetzelfde, zonder waarschuwing ontploffen.

Als ik dan hier de symptomen lees dan verdenk ik haar ook van een dergelijk probleem. Dat zullen we nooit meer zeker weten omdat ze al jaren niet meer leeft. Haar dochter x Groninger leeft wel maar vertoont dit “gedrag” niet.

Ik hoop dat er meer onderzoek wordt gedaan en daarbij niet alleen naar vol- en warmbloeden wordt gekeken maar ook andere rassen wordt meegenomen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:49

Ik ben degene die in het Houston-topic over ECVM begonnen is en daar wat informatie gedeeld heb. Inmiddels is het meer dan 2 jaar geleden dat wij onze lieve Fresno (Houston x Michelangelo) hebben laten inslapen. Hij had Malformatie C6-C7, ‘ECVM’, ofwel afwijkingen aan de onderste twee halswervels bij paarden. Een ontzettend lief paard en totdat hij ziek werd ook enorm braaf en betrouwbaar. Helaas was een paardwaardig bestaan echt niet meer mogelijk doordat hij van alles compleet in paniek raakte. Hij heeft maar 11 jaar mogen worden. Hij had al langer problemen, zoals niet willen/kunnen aandraven, moeilijkheden met galopperen, slaan met het hoofd, wegschieten bij het afstappen en snel onverklaarbare spanning opbouwen. Op het laatst was hij ook zijn hele coördinatie kwijt. Met goede training en management heeft hij uiteindelijk nog Z1 gelopen met mijn zus in 2020. Maar daarna is het snel achteruit gegaan. We zijn nog een jaar met hem aan het dokteren geweest. Uiteindelijk heeft Sporthorse Medical Diagnostic Centre in Heesch het euvel gevonden. Het gebied rond C6/C7 was ook erg ontstoken. Met allerlei medicatie en speciale training hebben we nog geprobeerd om dit weg te krijgen. Maar hoe langer hij uit de sporttraining was hoe erger de coördinatieproblemen werden en ook de paniek werd steeds heftiger. Van super braaf en kijkt nergens naar, naar een paard wat om niks compleet doordraaide. Het bleef wel een ontzettend lief paard wat je altijd begroette met een hinnik. We hebben het er heel moeilijk mee gehad.

Overigens is dit paard voor aankoop op de hals en de rug gekeurd en was daar niks afwijkends op te vinden. Hij heeft ook nooit een peesblessure of iets gehad. Verder een compleet gezond paard. Bij de gewone dierenarts werd ook niks gevonden. Wij wisten dat er iets moest zijn en zijn na een tip naar Heesch gereden met hem. Hopelijk komt er nu er meer onderzoek wordt gedaan ook meer bekendheid bij paardenmensen en dierenartsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:55

Elisa2 schreef:
Heel interessant, als ik dit allemaal zo lees denk ik ook weleens paarden in de hand te hebben gehad die dit mogelijk mankeerden. Alleen werd er nooit wat gevonden.

San, dat is zo hoor! wat voor een blessures het waren en hoe ze ontstonden zal nu ook niet meer te achterhalen zijn. Dark Ronald deed het niet slecht, maar kwam zo te lezen niet verder door die blessures. Der Loewe was wel succesvol..
Ook wel interessant om te onderzoeken of de volbloeden die gebruikt zijn voor de omvorming inderdaad de niet succesvolle waren, en hoe dat dan kwam. (niet snel genoeg of idd te vaak geblesseerd?)
Met dat laatste is fokken ermee natuurlijk ook niet zo slim..

Ik heb nog even wat verder gelezen, en Dark Ronald was toch wel een okay racepaard, ook Rantzau xx was dat, Ladykiller xx dan weer niet.

Feit blijft dat Bay Ronald/Dark Ronald bloed heel veel goede springpaarden heeft gebracht (Holsteiner C-lijn, bijv. via Cor de la Bryere en Capitol I).

Jammer dat het ook ECVM mee heeft genomen.

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:45

Wat zielig eigenlijk om te lezen dat paarden er echt wel last van hadden achteraf gezien. Zo sneu. En wij maar rijden.
Ik denk net als Elisa dat ik vroeger ook paarden heb gekend die dit hadden.
Ik hoop echt dat hier meer aandacht voor komt en dat er bij symptomen eerder hiernaar gekeken wordt.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:14

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Heel interessant, als ik dit allemaal zo lees denk ik ook weleens paarden in de hand te hebben gehad die dit mogelijk mankeerden. Alleen werd er nooit wat gevonden.

San, dat is zo hoor! wat voor een blessures het waren en hoe ze ontstonden zal nu ook niet meer te achterhalen zijn. Dark Ronald deed het niet slecht, maar kwam zo te lezen niet verder door die blessures. Der Loewe was wel succesvol..
Ook wel interessant om te onderzoeken of de volbloeden die gebruikt zijn voor de omvorming inderdaad de niet succesvolle waren, en hoe dat dan kwam. (niet snel genoeg of idd te vaak geblesseerd?)
Met dat laatste is fokken ermee natuurlijk ook niet zo slim..

Ik heb nog even wat verder gelezen, en Dark Ronald was toch wel een okay racepaard, ook Rantzau xx was dat, Ladykiller xx dan weer niet.

Feit blijft dat Bay Ronald/Dark Ronald bloed heel veel goede springpaarden heeft gebracht (Holsteiner C-lijn, bijv. via Cor de la Bryere en Capitol I).

Jammer dat het ook ECVM mee heeft genomen.


Ja dus kennelijk ook een bepaalde hardheid, anders hadden ze nooit zo kunnen presteren.

Ik blijf wel benieuwd naar verdere onderzoeken over EVCM. Naar gradaties en wanneer wel/ geen last etc.
Hoop dat ze dit verder gaan onderzoeken.

Ik vind het ook zielig achteraf bij paarden met symptomen waarbij het nooit herkend is. Daarom, des te meer duidelijkheid..des te beter.

MyWishMax

Berichten: 25461
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:44

Maar zoals ik ook al zei, die symptomen passen ook bij halsproblemen wat geen ecvm is. En dat werd vroeger ook niet gediagnosticeerd, net zoals ks ook niet.

Ik had een Rhodium die door trauma (ongeluk) ontstekingen in de hals kreeg en daardoor artrose in 2 halswervels en zenuwbeschadigingen. Door de ontsteking en dus artrose misvormde de wervels ook, want botwoekering. Maar was dus geen aangeboren afwijking, wel domme pech die voorkomen had kunnen worden als DA 1 doorgezocht had toen klachten bleven. Wij zijn toen bij Lingehoeve terecht gekomen, bij de da die later smdc opgericht heeft. Met die da zijn wij meegegaan naar smdc en die was toen al enorm bezig met halsproblemen. Zowel naar lezingen in de VS en sowieso de hele wereld.

De overeenkomst tussen ecvm en ons probleem waren wel de symptomen. Al is dat logisch, want dus wervels die vervormden en zenuwen die bekneld raakten.

Sowieso meer aandacht voor deze problemen is enorm goed :j Het zijn hele nare dingen. Zelfs als niet elk paard misschien last zou krijgen, want je weet niet welke paarden het allemaal hebben, juist met zulke vage klachten is het fijn dat er meer bekendheid komt en meer paarden geholpen kunnen worden. Zelfs als dat dus inslapen is....

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:04

Het is inderdaad logisch dat de symptomen bij andere halsproblemen passen. Dat geeft ook neurologische problemen.
Uiteraard heeft niet ieder paard met een probleem automatisch ecvm.
Het is zaak daar meer onderzoek te doen :j

Ik weet even niet meer wie het voor de volbloeden opnam. Is het je ook bewust dat de reden dat er zo lang niets over te horen is geweest gekomen is omdat Davis door de renindustrie met de dood bedreigt is? Hartstikke klassisch geval doofpot.

Net als het NAS mij glashard informeerde dat ze niets „kunnen“ met een positieve PSSM1 test en een dood paard.

Het friese stamboek is ook zo‘n ervaren doofpot.

Of vroeger de paarden die met lege oogkassen geboren werden dat deels op o.a. bepaalde Trakehner terug viel. Daar werd echt niet openlijk over gedaan.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:02

Geen enkele fokkerij of hengstenhouder is open over dit soort zaken.. hoor je altijd alleen in de wandelgangen helaas.

Of ergens achteraf.. als het meeste geld al verdiend is.

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:58

Klopt. De Trakehners zonder ogen ken ik ook nog wel. Is ook zo’n ‘foutje’.
Maar het sneue is dat dit wel goed zichtbaar is en meteen het ‘oeps’ effect geeft, terwijl je halsproblemen niet ziet en je er nog dik aan kan verdienen en de problemen legt bij de latere eigenaar die ermee gaat rijden.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:17

Ik kan me wel voorstellen dat bij EVCM dat eerst meer onderzoek nodig is voordat men stappen neemt/ uitspraken gaat doen. Maar dan moet het wel serieus genomen worden inderdaad.

Hopelijk worden er nu stappen gezet in de goede richting daarmee.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:33

Ik ben al blij dat ik nu van deze afwijking af weet, dat was een paar jaar geleden nog niet zo. En hoe meer mensen er vanaf weten, hoe bewuster we er mee om kunnen gaan.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:42

Een vriendin van mij heeft ook een paardje gehad met ECVM. Bij die zag je echt coördinatie problemen en met rijden kon zij vanuit de aanleuning zo ineens d'r hoofd omhoog doen en met een schok stil staan. Net of er een pijnscheut door het lichaam ging.
Paardje is vorig jaar volledig goedgekeurd voor de sport op hals, rug en benen door een grote sportkliniek in Friesland.
Half jaar later in Heesch de ECVM diagnose...
In Heesch zagen ze al een afwijkend klinisch beeld, de coördinatie problemen, op het 8tje en op een heuveltje en afdaling, direct was al de conclusie een hals probleem.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:36

_San87_ schreef:
Jammer dat het ook ECVM mee heeft genomen.


Ho even he, Volgens mij heeft iemand hier al eerder het stuk uit het artikel gedeeld wat juist aanhaalt dat dit niet zomaar de conclusie is! Dat ze deze afwijking ook buiten volbloed tegen komen?

eefbam schreef:
Gevonden: Ik vond de conclusies hier ook wat vaag dus heb het wetenschappelijke artikel erbij gepakt. De conclusie bij de groep moderne paarden was dat er dus wel ECVM voorkwam in verschillende vormen, maar het kwam niet statistisch vaker voor bij paarden die van deze volbloeden afstamden. Waarschijnlijk is er dus wel enige erfelijkheid, maar het komt waarschijnlijk niet specifiek alleen bij deze volbloedhengsten vandaan.