Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:54

In een ecvm onderzoek werd gezegd dat Dark Ronald xx ook gezien wordt als patiënt zero voor FFS (via Furioso), dus het paard waar de mutatie ontstaan is. Maar net in zoeken naar artikel zag ik dat Dark Ronald xx in een later onderzoek GEEN drager was van FFS. Dus klopt inderdaad. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:08

prompter schreef:
Volbloed is een gesloten stamboek. Ik ben benieuwd waar het vandaan komt, aangezien het niet uit een ander ras kan komen (ook ECVM). Het zal wel een gendefect zijn, versterkt door inteelt.

Zoals ik het lees, is er 1 veulen uit 2022 dat het syndroom had. Als dit defect bij volbloeden vandaan komt, en omdat het een gesloten stamboek is, zouden er toch meer gevallen gedocumenteerd moeten zijn? Of zeg ik nu iets geks.

Of ze moeten dit soort veulens op grote schaal in de doofpot stoppen, maar waarom zou je.

Quir schreef:
In een ecvm onderzoek werd gezegd dat Dark Ronald xx ook gezien wordt als patiënt zero voor FFS (via Furioso), dus het paard waar de mutatie ontstaan is. Maar net in zoeken naar artikel zag ik dat Dark Ronald xx in een later onderzoek GEEN drager was van FFS. Dus klopt inderdaad. :j

Ben wel benieuwd waar het defect dan is ontstaan.

Furioso stamt in zijn moederlijn uit klassieke holsteiner dieren, het kan best zijn dat het defect daar de kop op stak. Het kan ook nog verder terug zijn, wel interessant.

Gezien het volbloedstamboek gesloten is, en we een ras kennen dat bij het creëeren van de volbloed én de warmbloed van enorme invloed is geweest, het Arabische volbloed misschien? Gezien FFS ook bij Haflingers voorkomt en ook zij arabisch bloed voeren.

(Dit is speculatie, trouwens).

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:24

Bij dravers komt ECVM inmiddels ook voor helaas, maar die hebben in het verleden ook veel volbloed in het stamboek gehad. FFS nog niet gehoord.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:05

_San87_ schreef:
prompter schreef:
Volbloed is een gesloten stamboek. Ik ben benieuwd waar het vandaan komt, aangezien het niet uit een ander ras kan komen (ook ECVM). Het zal wel een gendefect zijn, versterkt door inteelt.

Zoals ik het lees, is er 1 veulen uit 2022 dat het syndroom had. Als dit defect bij volbloeden vandaan komt, en omdat het een gesloten stamboek is, zouden er toch meer gevallen gedocumenteerd moeten zijn? Of zeg ik nu iets geks.

Of ze moeten dit soort veulens op grote schaal in de doofpot stoppen, maar waarom zou je.

Quir schreef:
In een ecvm onderzoek werd gezegd dat Dark Ronald xx ook gezien wordt als patiënt zero voor FFS (via Furioso), dus het paard waar de mutatie ontstaan is. Maar net in zoeken naar artikel zag ik dat Dark Ronald xx in een later onderzoek GEEN drager was van FFS. Dus klopt inderdaad. :j

Ben wel benieuwd waar het defect dan is ontstaan.

Furioso stamt in zijn moederlijn uit klassieke holsteiner dieren, het kan best zijn dat het defect daar de kop op stak. Het kan ook nog verder terug zijn, wel interessant.

Gezien het volbloedstamboek gesloten is, en we een ras kennen dat bij het creëeren van de volbloed én de warmbloed van enorme invloed is geweest, het Arabische volbloed misschien? Gezien FFS ook bij Haflingers voorkomt en ook zij arabisch bloed voeren.

(Dit is speculatie, trouwens).




Citaat:
To date, researchers have not been able to identify the source of the PLOD1
mutation that causes FFS. Analyzing the pedigrees of carriers suggests that the PLOD1
mutation is most common in Hanoverians, Selle Francais, Dutch Warmbloods,
Oldenburgs, and Westphalians, with one analysis identifying a Hanoverian stallion born
in 1861 as a possible source (Brooks, 2021; Ablondi, 2022). However, examining
pedigrees presumes that there was one common source of the FFS allele, which is
improbable considering that carriers have been identified across a wide selection of
breeds. Other pedigree analyses implicated the Thoroughbred stallion Dark Ronald XX,
who makes an appearance in the pedigrees of a large number of sport horses (Brooks,
2021). Dark Ronald XX was imported in 1913 to stand at stud in Germany. Through his
progeny, he has had a long-lasting effect on German Thoroughbreds and Warmbloods
(Zhang, et al., 2020). After his death from colic in 1928, Dark Ronald XX’s heart, skin,
and skeleton were preserved, and later genetic testing of museum exhibits of his remains
conclusively proved that he did not carry the mutation (Zhang, et al., 2020; Brooks,
2021).
The presence of the FFS allele in Thoroughbreds has given rise to the suspicion
that therein lies its origins as Thoroughbreds heavily contributed to the development of
various Warmblood breeds (Brooks, 2021). Analyses estimate that the Hanoverian owes
approximately 34.8% of its genes to the Thoroughbred (Metzger, 2021). One theory is that the allele might go back to the foundation of the Thoroughbred breed and the
Godolphin Arabian. The absence of the allele within the modern Arabian breed is not
conclusive proof that the Godolphin Arabian is not the source of the mutation, as genetic
research has shown that the Godolphin Arabian does not share ancestry with the modern
Arabian. Researchers and historians have come to understand that, in that time period,
“Arabian” was a term applied to any horse from beyond Western Europe. The three
foundation stallions of the Thoroughbred were most likely related to the ancestors of the
modern Akhal-Teke and Turkemen horses (Brooks, 2021). The relatively low allele
frequency of FFS within the Thoroughbred, around 1.2%, is explainable by the fact that
Thoroughbred stallions used in Warmblood breeding were not used for Thoroughbred
breeding because they usually had little success as racehorses and were not desirable as
racehorse sires (Metzger, 2020).
Reports of lesions similar to those seen in FFS were recorded in the 19th Century
in purebred Arabians within Germany that were closely inbred to the Syrian stallion
Bairactar, who appears in the pedigrees of a large portion of modern European
Warmbloods. These foals were born alive after a normal or close to normal gestation and
suffered from lesions on the legs and back as well as flexed forelegs. Pedigree studies
prove that these foals were affected by an inherited condition, but there is no way to
prove that these foals actually suffered from FFS and not some other inherited disorder
(Aurich, 2019).

Babootje

Berichten: 26437
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:24

Interessant Quir.
"Reports of lesions similar to those seen in FFS were recorded in the 19th Century
in purebred Arabians within Germany that were closely inbred to the Syrian stallion
Bairactar, who appears in the pedigrees of a large portion of modern European
Warmbloods. These foals were born alive after a normal or close to normal gestation and
suffered from lesions on the legs and back as well as flexed forelegs. Pedigree studies
prove that these foals were affected by an inherited condition, but there is no way to
prove that these foals actually suffered from FFS and not some other inherited disorder"

Grote kans dat dat idd wel (W)FFS is geweest. Wat moet het anders zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:29

Hmmm, was mijn speculatie toch niet zo vergezocht. Dacht het ook wel, bijna de hele vol/warmbloedpopulatie is terug te herleiden naar dezelfde stamvaders. Interessant, hoor.

Zo zie je maar weer wat inteelt (keuze van de mens) voor vergaande gevolgen kan hebben.

Dark7
Berichten: 186
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:39

Ik lees al even mee, wil even aanhaken op de “klinische symptomen” die zijn echt per paard anders, maar minder symptomen betekend niet per defenitie minder last/schade.

Symptomen die we hier waargenomen hebben zijn;
*Ogen extreem veel knipperen waarbij 1 oog in slowmotion knippert.
*Extreem gedrag vertonen, echt het licht is aan maar er is niemand thuis
*niet meer kunnen/ willen rollen en als dan toch probeert een soort “stroomstoot” krijgen die zichtbaar is als een soort spasme moment.
* lymfeproblematiek ( dikke benen, slechte afvoer, gevoelig op voeding)
* dagen goed zijn en weer hele slechte periodes.
* geen kreupelheid zichtbaar ook niet tijdens kreupelheidsonderzoek bij een dierenarts.( helaas is onze ervaring dat dierenartsen dit als bijna enige relevantie zien, wat helaas ons paard langer heeft doen lijden dan nodig was geweest ).
* scoliose op de foto’s te zien, maar gemist door alle dierenartsen en klinieken die de foto’s hebben bekeken.
* wiebelen op de voorbenen tijdens het eten ( soort wiegen heen en weer)
* extreem koude neus ( via thermografie zichtbaar gemaakt maar hadden we al veel eerder genoteerd)
* peesblessure terwijl echt weinig tot niet in het werk geweest haar hele leven.
* staart vies. ( niet meer volledig omhoog kunnen doen tijdens mesten en plassen)
* struikelen/ Verstappen

Ik ben er vast nog heel wat vergeten, maar dit is wat we waargenomen hebben.
Ze heeft in oktober voor dissectie op tafel gelegen , en we waren werkelijk geschokt wat er allemaal mis was en niet functioneerde, het was überhaupt wonderbaarlijk dat ze nog zo “kon functioneren”.
Oa haar slaapstand was zo goed als volledig weg, kon staand ook niet meer slapen, en liggen durfde ze niet meer, extreem veel wit dik vetweefsel overal ( ipv wat gelig moet zijn). Heel veel spier en weefsel scheurtjes, zool vd hoef was 2mm dun, maag/darm zat vast/ verkleefd aan wervelkolom.
Ontdanks we netjes tandarts lieten komen altijd, zo ook dit jaar, bleek er toch een pocket te zitten, die dus niet gezien is.
Schildklier te klein
En dit is nog maar een heel klein deel van de bevindingen…

Babootje

Berichten: 26437
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:01

_San87_ schreef:
Hmmm, was mijn speculatie toch niet zo vergezocht. Dacht het ook wel, bijna de hele vol/warmbloedpopulatie is terug te herleiden naar dezelfde stamvaders. Interessant, hoor.

Zo zie je maar weer wat inteelt (keuze van de mens) voor vergaande gevolgen kan hebben.


Daar heb je zeker gelijk in. We weten natuurlijk nog niet hoe de erfelijkheid van evcm in elkaar steekt maar bij (W)FFS is dat wel bekend. Dus terugfokken op bepaalde bloedlijnen vergroot zeker de kans dat je fokt met een andere drager van het gen en dus op een (W)FFS veulen.
Ik heb zelf een Vivaldi x Ferro merrie maar moet al heel goed zoeken naar een hengst met een vrije bloedvoering. (W)FFS kun je redelijk uitsluiten nu, maar veel Duitse hengsten zijn hier nog steeds niet op getest. Best lastig.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:19

Och Dark7 was dat jouw paard van de dissectie? Moedig besluit, en dankjewel dat daar een hoop mensen van mochten leren :(:) . Ik moet nog een hoop terug kijken, maar wat ik gezien heb was al indrukwekkend.

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:39

Als ik het topic doorlees schrik ik van de extreme reacties, geen last, niks bewezen of valt wel mee. Ik ben eigenaar(geweest) van een merrie met een ernstige vorm van ecvm, misschien heb ik alles gezien wat bij minder erge vormen niet van toepassing is maar in grote lijnen kan je een ecvmer er zo uit pikken. Er zijn vele kleine dingetjes die toch wel ernstig zijn in mijn opzicht. Een simpel ijzer aftrappen bijv, hoe vaak lees je het wel niet? Het word als normaal beschouwd en de smid krijgt vaak de schuld maar niemand denkt even verder he. Een vluchtdier wat op zijn eigen voeten staat is toch wel link? De vele val ongelukjes in de paddock die dab als onhandig worden neergezet. Bij mijn merrie is een missende eerste rib niet opgemerkt door de dierenarts dat is pas gekomen nadat ik bij iemand in Amerika heb aangeklopt. Deze dame zet zich er enorm voor in en heeft ondertussen het dan van 300 paarden wereldwijd verzameld. Paarden die in die database komen zijn door haar beoordeelt doormiddel van röntgenfoto's, ze heeft zelfs een document die dierenartsen informeert hoe het beste het op de foto te kunnen zetten. Ik vind overigens de missende rib die bij veel ecvmers voorkomt een schokkende en juist slechte verandering van het skelet. Voor mij is het een pijnlijke ervaring geweest, heel veel verdriet en twijfels aan mijzelf met een hele dikke rekening die met 4 simpele foto's en kunde voorkomen had kunnen worden. Daarnaast door het gedrag ben ik meermaals mijn leven niet zeker geweest, hoeven die langs mijn hoofd vlogen en het vallen van mijn paard door schrik reacties vind ik zelf echt wel gevaarlijke dingen.

Voor ik wist dat mijn merrie ecvm had heb ik een veulen gefokt en voor zover ik nu heb gezien op de eerste röntgenfoto(niet volgens protocol ecvm) was de vorm minder ernstig als bij haar moeder. Feit blijft wel dat ze het heeft. Volgens de orthopeed is mijn veulen ondanks ecvm prima en niks mis mee, lekker mee aan de gang gaan ze is alleen wat klein en gewoon onhandig. Hier heb je het weer onhandig, dat is echt top voor een vluchtdier. Mijn merrie staat op haar eigen voeten en heeft wisselende dagen, ene dag ligt ze om het minste op der plaat en andere dagen knalt ze prachtige wissels er uit en is er niks overtuigt bij.

Het is echt niet dat ieder paard met ecvm gevaarlijk is en ingeslapen moet worden maar ik denk dat er niet zo makkelijk over gedacht moet worden als dat vele nu doen. Ik vergeleek het laatst met artrose en MS, het ene paard met artrose laat niks zien terwijl de ander super kreupel is. Het ene mens met MS kan niet meer merken en praktisch niks doen, de ander werkt 40 uur en trekt dat gewoon ondanks klachten. Het is niet zwart-wit.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:42

Bedoel je Pam Ecklebarger in de US tirzasarah10? Die verzamelt inderdaad veel feiten over ECVM! (en ander botafwijkingen)

Dark7
Berichten: 186
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:44

prompter schreef:
Och Dark7 was dat jouw paard van de dissectie? Moedig besluit, en dankjewel dat daar een hoop mensen van mochten leren :(:) . Ik moet nog een hoop terug kijken, maar wat ik gezien heb was al indrukwekkend.



Ja dat was mijn merrie.
Wat fijn om te lezen dat je het zo ervaren hebt!
Dankjewel het was zeker moeilijk, zijn er nog mega verdrietig om… maar het was de enige juiste keus voor haar :knuffel:
Het waren ook lange dagen met extreem veel informatie, ik heb ook niet alles gekeken, vond het omdat het mijn meisje was best lastig om te kijken..

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:51

Ja natuurlijk is dat lastig! Maar je hebt denk ik nu wel een hoop antwoorden, die je eerst niet had.

Dark7
Berichten: 186
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:56

prompter schreef:
Ja natuurlijk is dat lastig! Maar je hebt denk ik nu wel een hoop antwoorden, die je eerst niet had.



Zeer zeker meer informatie hadden we nooit kunnen krijgen als op deze manier, zijn we ook erg dankbaar voor

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:02

prompter schreef:
Bedoel je Pam Ecklebarger in de US tirzasarah10? Die verzamelt inderdaad veel feiten over ECVM! (en ander botafwijkingen)

Ja! Ze heeft ook meegewerkt aan het onderzoek wat in het topic aangehaald word :)
De foto's van mij zijn uit 2019/2020 en toen gaf ze aan mijn merrie haar foto's te willen gebruiken voor educatieve doeleinden.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:12

Tirza
Ik denk niet dat mensen er licht over denken. Maar wel een verbaasd zijn waarom het nu pas bekend word als het al zo enorm lang bestaat.
Tenminste dat is het bij mij.

Gezien word in oude skeletten en het daar bij blijft. Vandaaruit al geen : hey das vreemd.
Met dan ook de vraag hadden die paarden toen geen last maar komt het nu meer tot uiting omdat door de generaties heen paarden er anders uitzien.
Kijk de robuuste barokke Fries van eerst met het spitste kippenborstje van nu.
De beweging van een dressuurpaard op de os in 1970 of nu.
Of werden de top hengsten van toen, die veel nakomelingen hadden er gewoon doorheen geslagen?
Want ja wij mensen zijn gelukkig ook meer gaan luisteren naar onze paarden.

Voor mij is het een hardop denken. Wat maakt het dat het nu pas bekend word. Terwijl hko er al bijna uitgefokt is.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:22

Ik denk ook niet dat er echt licht over gedacht wordt, maar dat er echt nog heel weinig over bekend is en het vaak onkunde is met gebrek aan kennis. Soms kan het al heel lang bestaan, maar gewoon de link niet gelegd worden of het simpelweg niet kunnen vinden (er komen ook steeds meer gevallen van vroeger boven die beschreven zijn die erg veel lijken op FFS, maar toch is het pas een paar jaar bekend nu. En daarnaast is FFS een eenvoudige erfelijke factor zeg maar, je hebt gewoon 1 gen die goed of fout is, 2x fout is ziek. Vermoed dat ECVM ingewikkelder zal zijn, misschien zelfs wel multifactorieel?). Denk dat "vroeger" die plek van de hals ook heel moeilijk goed op de foto te krijgen was en nu veel beter.

Tegenwoordig weten we meer, kunnen we meer en ik geloof ook dat er meer naar het paard gekeken en geluisterd wordt. Vroeger was het veel normaler om te zeggen dat paard gewoon stout was, terwijl er nu toch wel verder gekeken wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe de hals aanzet anders is bij ecvm, kan hier helaas niets over terug vinden.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:23

Ja en de hengsten die het vererfden hier uit de onderzoeken hadden zelf geen problemen kennelijk.

Dat maakt het interessant waarom het ene paard met evcm wel zoveel problemen krijgt en de ander niet.

Overigens niet om de problemen te baggataliseren, ik vind het trieste maar waardevolle aanvullende informatie waar vooral de onhandigheid en coordinatie problemen weer naar voren komen.

Ik zit even hardop te denken ook, misschien is deze link totale nonsens..maar is het niet zo dat Arabische paarden sowieso een rib minder hebben?

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:24

HKO is wel veel makkelijker te constateren denk ik? Voor ECVM moet je vanuit een bepaalde hoek fotograferen, en dan nog is het moeilijk te zien. Pas "als het skelet alleen over is" zie je het echt, en wellicht wist men destijds niet eens dat het een afwijking was? Ik denk even hardop mee :)

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:25

Elisa2 schreef:
Ja en de hengsten die het vererfden hier uit de onderzoeken hadden zelf geen problemen kennelijk.

Dat maakt het interessant waarom het ene paard met evcm wel zoveel problemen krijgt en de ander niet.

Overigens niet om de problemen te baggataliseren, ik vind het trieste maar waardevolle aanvullende informatie waar vooral de onhandigheid en coordinatie problemen weer naar voren komen.

Ik zit even hardop te denken ook, misschien is deze link totale nonsens..maar is het niet zo dat Arabische paarden sowieso een rib minder hebben?


Maar hoe weet je dat deze paarden geen problemen hadden? Misschien werden ze toen gewoon niet herkend en zou dat nu wel gebeuren?

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:26

Plus dat ECVM niet 1 verschijningsvorm kent. C6 én C7 kunnen aangetast zijn, of alleen C6, of C6 maar half - er zijn veel mogelijkheden, die misschien allemaal weer andere klinische verschijnselen geven of helemaal geen verschijnselen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:29

Dat is zo..ik was er even vanuit gegaan dat ze succesvol gekoerst zouden hebben. Maar zie nu bij de geschiedenis van Dark Ronald bijv. dat deze regelmatig geblesseerd was. Misschien toch een teken aan de wand?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ronald

Edit, zie dat Der Loewe wel succesvol gekoerst heeft tot 7 jaar. Ga eens even kijken of ik informatie over de anderen kan vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:56

Elisa2 schreef:
Dat is zo..ik was er even vanuit gegaan dat ze succesvol gekoerst zouden hebben. Maar zie nu bij de geschiedenis van Dark Ronald bijv. dat deze regelmatig geblesseerd was. Misschien toch een teken aan de wand?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ronald

Edit, zie dat Der Loewe wel succesvol gekoerst heeft tot 7 jaar. Ga eens even kijken of ik informatie over de anderen kan vinden.

Twee keer na een race. Peesblessure. Ik weet niet goed hoe de races in die tijd waren, maar ik kan me voorstellen dat ze moordend waren en ik weet niet of dit per se wat zegt over de hardheid van het paard. Genoeg warmbloeden die een peesblessure oplopen.

Ik geloof ook niet dat de volbloeden die gebruikt zijn om te veredelen de succesvolle renners waren, Ladykiller xx kon er niks van, bijvoorbeeld. En Dark Ronald zelf was ook niet geweldig succesvol.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:12

Sizzle schreef:
Het is trouwens een misvatting dat paarden er perse kreupel van gaan. Juist niet.
Het zijn juist ook vaak jonge paarden met goede gangen maar vage coordinatie problemen hebben en onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Dat had de mijne ook en van de een op de andere dag stokkreupel. Waarin je echt zag dat het vanuit de hals kwam en niet vanuit de ondervoet.

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:36

Ik ben heel blij dat er meer en meer onderzoek naar gedaan wordt.
Ik heb destijds het topic "ECVM, malformatie c6-c7" geopend in mijn zoektocht naar wat mijn paard toch mankeerde...
En ik herkende zoveel in de symptomen van ECVM dat ik daarmee naar de kliniek ben gegaan nadat ik al verschillende artsen thuis had geraadpleegd.
Mijn paard is in die 10jr dat ik hem had nooit kreupel geweest, nooit blessures gehad maar had achteraf wel altijd pijn.
Hoe vaak ik dacht dat het aan mij lag is niet op 2 handen te tellen.
Hoeveel mensen me voor gek verklaarden ook...
Want hij zag er fantastisch uit, dik in de spieren (die overigens juist minder werden in het werk), kon goed lopen, kurkdroog beenwerk, nooit kreupel, nooit andere blessures (terwijl hij echt heel vaak onderuit ging).
Vooral het gedrag is echt typisch.

Overigens had hij malformatie op c4-c5, lager kregen we niet op de foto ivm overbespiering van het hals-schoudergebied maar ik weet zeker dat het daar ook niet goed zat.
De scoliose die genoemd wordt is voor mij nieuw, maar geloof ik direct.
Als ik op mijn paard zat, had ik 2 verschillende paarden onder me, links en rechts gaven een compleet ander gevoel en hij was altijd gevoelig rechts op z'n lendenen, links nooit en van achter bekeken zag je ook geen verschil qua heuphoogte oid.

Vroeger was een paard gewoon lastig, en werd dan aangepakt of ging naar de slager.