Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:46

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar is het niet eerder zo dat de paarden nu meer last hebben omdat ze er ook heel anders uitzien dan 40 jaar terug. Bijna alle paarden hadden een veel steviger fundament.
Van die iele hypermobile paarden kenden we toen nog niet.
Die moeten sowieso al compenseren om te lopen.
Als er dan iets niet perfect zit in de hals kan ik mij voorstellen dat het helemaal niet meer te doen is.


De historische verervers zijn allemaal Engelse volbloeden.

Dat waren geen paarden met een stevig fundament.

Exterieurmatig is op allemaal wel wat aan te merken.


Dit was Der Loewe:

[ Afbeelding ]

https://www.st-georg.de/content/uploads ... 00x750.jpg
Dark Ronald

https://media.rimondo.net/5692995/conve ... 1675980614
Birkhan xx

[ Afbeelding ]
Le Destrier xx

Het is natuurlijk maar op welke punten er wat aan te merken is betreft deze aandoening

https://horseconnect.nl/hypermobiliteit-paarden/

Nu gaat het in dit stukje voornamelijk over de kogel.
Maar ik ben zelf hypermobiel en het zit niet in 1 ding.
Ik sla gemakkelijk door mijn enkels daar heb ik altijd steun nodig, mijn knieën staan hol en vaak op slot. Mijn schouder is geopereerd omdat deze meer uit de kom hing dan er in. Heb scoliose.
En gewoon staan kost bergen energie en ja ook vaak pijn.
En het verminderen, of ja de klachten verminderen is de spieren sterk maken.
En dat lees ik ook wel terug in het verhaal bij deze andoening.

En ik zeg niet dat het hypermobile de aanleiding is. (hypermobiel is overigens wel erfelijk, laten we dat er iig weer uitfokken)
Maar de uitspraak we maken nu pas foto's van de hals vind ik ook te kort door de bocht.
Hko is ook veel eerder gevonden, want daar was aanleiding voor om te onderzoeken.
Hier begint de aanleiding wel pas meer sinds we de overdreven bewegers hebben.
Toeval? Misschien. Maar wel iets om mee te nemen in de onderzoeken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:55

Vroeger waren er ook al paarden die een zogenaamde stok in hadden geslikt. Met andere woorden: met zeer beperkte halsmobiliteit. Ook waren er paarden die lastig werden zodra je een bepaalde houding vroeg. Toen waren ze gewoon stug of lastig. Dat kan ook gewoon komen door ECVM hè.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:00

Tegenwoordig wordt er ook heel veel hypermobiel genoemd die dat imo niet zijn.

Ik wilde kijken of deze hengsten alle 4 wellicht een zelfde soort hoofd/ hals aanzet hadden, maar zo te zien is dat niet zo.

Ik ben eigenlijk meer benieuwd of dit voornamelijk bij volbloeden voorkomt en paarden die veel volbloed voeren. Want de volbloeden hebben wel meer erfelijke gezondsheidsproblemen doorgegeven. Hypermobiliteit is dan weer iets wat ik juist weinig bij dat soort paarden zie/ gezien heb.

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:30

996981 schreef:
Vroeger waren er ook al paarden die een zogenaamde stok in hadden geslikt. Met andere woorden: met zeer beperkte halsmobiliteit. Ook waren er paarden die lastig werden zodra je een bepaalde houding vroeg. Toen waren ze gewoon stug of lastig. Dat kan ook gewoon komen door ECVM hè.

:j
En "vroeger" werden redelijk wat jonge paarden ingeslapen met de diagnose Wobbler, ik gok dat een deel hiervan ook terug te leiden is naar ECVM.

Ik denk wel dat het aantal paarden met ECVM toe is genomen, er is de laatste jaren veel geselecteerd op (idioot) groot bewegende dieren en lichte ataxie helpt erg om dit voor elkaar te krijgen. Ik kan me voorstellen dat er onbewust meer is gefokt met dieren met een lichte afwijking.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke nekproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:11


Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:28

Dark Ronald xx komt in eigenlijk elk warmbloed paard voor, in ieder geval kwpn (ik heb er nog geen gevonden die hem niet (meestal zelfs meedere keren) in de stamboom heeft). Zelfs bij de rijpony's komt hij veelvuldig voor. Hij wordt ook gezien als (1 van de) oorsprong van (W)FFS.

Ik volg het onderzoek wel, ook een Zweedse groep. Vind het intressant en denk dat er toch ook meer paarden last van hebben (gehad) dan gedacht wordt. In de Zweedse groep worden ook andere blessures gezien als trigger.

Babootje

Berichten: 26441
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:09

Quir schreef:
Dark Ronald xx komt in eigenlijk elk warmbloed paard voor, in ieder geval kwpn (ik heb er nog geen gevonden die hem niet (meestal zelfs meedere keren) in de stamboom heeft). Zelfs bij de rijpony's komt hij veelvuldig voor. Hij wordt ook gezien als (1 van de) oorsprong van (W)FFS.

Ik volg het onderzoek wel, ook een Zweedse groep. Vind het intressant en denk dat er toch ook meer paarden last van hebben (gehad) dan gedacht wordt. In de Zweedse groep worden ook andere blessures gezien als trigger.


Ik wilde net al zeggen: WFFS komt ook bij de volbloeden vandaan.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:50

Een redelijk percentage van late abortussen zijn ook op deze aandoening terug te voeren las ik niet zo lang geleden. Weet niet of ik dat zo snel nog terug kan vinden.

In het Houston topic is een link naar een interview geplaatst dat heel interessant was. De expert zei dat ze wel degelijk veel gevallen kon herkennen door de halsaanzet.

Edit: gevonden

Sussie85 schreef:
Deze maand staat in De Hoefslag weer een artikel. Maar ook als je op Google zoekt kun je goede info vinden. Er is ook een podcast te luisteren waarin ze veel vertellen over de erfelijkheid: https://open.spotify.com/episode/4yXebv ... e09636471f

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:58

Babootje schreef:
Het is natuurlijk iets van de laatste jaren dat veel hals/rugfoto's worden genomen.
Daarvoor waren paarden gewoon kreupel of lastig, zonder dat men de oorzaak wist.
Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. Belangrijk dat het verantwoordelijke gen gevonden wordt en dat het mogelijk is om het weer uit het paardenbestand te fokken (net als met WFFS).

Maar bij kreupelheid doen we al ruim jaren onderzoek. En bij ECVM zie je echt een bepaalde kreupelheid, je ziet dat het vanuit de borst komt. De manier van kreupel lopen zie je ook dat het niet in de voet zit.

En een handdoek even over het hoofd van het paard en je ziet ook grote verschillen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:39

Wat zijn die verschillen?

Ik ben benieuwd, lijkt me belangrijk als de klinische symptomen heel erg duidelijk worden.

En hoe is het te herkennen aan de halsaanzet? Ik heb er namelijk wel een beeld bij maar weet niet of dit klopt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:47

Geen idee hoe ze dat precies aan de hals aanzet ziet, die mevrouw ziet er natuurlijk veel meer, dus die zal ook wel een bepaald getrained oog hebben.

Ik heb inderdaad wel foto‘s gezien waarin de boeg een soort vreemde assymetrie had, maar dat waren extremen neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-11-23 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:47

Maar je ziet het niet vanaf de buitenkant toch? Of is het zo dat sommige types halsaanzet meer kans hebben daarop?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:50

Suzanne F. schreef:
Maar je ziet het niet vanaf de buitenkant toch? Of is het zo dat sommige types halsaanzet meer kans hebben daarop?


Omgekeerd, door de fout in de wervels is de aanzet blijkbaar anders.
Ik weet ook niet meer dan wat in de podkast verteld werd en de media. In Duitsland is het trouwens beduidend meer in de media.

Mijn jonge dier voldeed zo ongeveer aan het hele lijstje aan symptomen. Vooral dat onvoorspelbare paniekerige valt daarmee op zijn plek.

Babootje

Berichten: 26441
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:55

Benzz schreef:
Babootje schreef:
Het is natuurlijk iets van de laatste jaren dat veel hals/rugfoto's worden genomen.
Daarvoor waren paarden gewoon kreupel of lastig, zonder dat men de oorzaak wist.
Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. Belangrijk dat het verantwoordelijke gen gevonden wordt en dat het mogelijk is om het weer uit het paardenbestand te fokken (net als met WFFS).

Maar bij kreupelheid doen we al ruim jaren onderzoek. En bij ECVM zie je echt een bepaalde kreupelheid, je ziet dat het vanuit de borst komt. De manier van kreupel lopen zie je ook dat het niet in de voet zit.

En een handdoek even over het hoofd van het paard en je ziet ook grote verschillen.


Ik geloof best dat in een aantal gevallen evcm te herleiden is als oorzaak van de kreupelheid bij een paard maar de wetenschappelijke basis dat evcm altijd oorzaak is van kreupelheden van een paard en/of in welke gradatie dat het geval is ontbreekt nog. Daarom is het goed dat dit wordt onderzocht.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:57

Sneu..

Ik kan me wel voorstellen dat door een fout in de wervels de aanzet anders wordt. Als het duidelijker wordt hoe dan wordt het misschien klinisch ook makkelijker te herkennen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:05

Het is trouwens een misvatting dat paarden er perse kreupel van gaan. Juist niet.
Het zijn juist ook vaak jonge paarden met goede gangen maar vage coordinatie problemen hebben en onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:21

Dat las ik ook..coordinatie problemen en scheefheden die niet/ moeilijk op te lossen zijn met normale training.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:27

Babootje schreef:
Quir schreef:
Dark Ronald xx komt in eigenlijk elk warmbloed paard voor, in ieder geval kwpn (ik heb er nog geen gevonden die hem niet (meestal zelfs meedere keren) in de stamboom heeft). Zelfs bij de rijpony's komt hij veelvuldig voor. Hij wordt ook gezien als (1 van de) oorsprong van (W)FFS.

Ik volg het onderzoek wel, ook een Zweedse groep. Vind het intressant en denk dat er toch ook meer paarden last van hebben (gehad) dan gedacht wordt. In de Zweedse groep worden ook andere blessures gezien als trigger.


Ik wilde net al zeggen: WFFS komt ook bij de volbloeden vandaan.

Hoe komt het dan dat WFFS bij volbloeden niet voorkomt?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:32

_San87_ schreef:
Babootje schreef:


Ik wilde net al zeggen: WFFS komt ook bij de volbloeden vandaan.

Hoe komt het dan dat WFFS bij volbloeden niet voorkomt?


FFS komt zeer zeker wel bij volbloeden voor.
Het heet dus ook geen WFFS meer, omdat het niet alleen bij warmbloed voorkomt. Ook bij Haflingers bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:40

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Hoe komt het dan dat WFFS bij volbloeden niet voorkomt?


FFS komt zeer zeker wel bij volbloeden voor.
Het heet dus ook geen WFFS meer, omdat het niet alleen bij warmbloed voorkomt. Ook bij Haflingers bijvoorbeeld.

Zou daar dan geen administratie van moeten zijn?

Ik meende dat het Engelse volbloedstamboek een van de beste record keepers ter wereld is, die staat bol van de data. Sowieso moeten volbloedveulens 24 uur in leven zijn, staan en drinken, FFS gevallen zouden dan zeker op moeten vallen, en er zou onderzoek naar gedaan moeten zijn, toch.

Ik neem aan dat jij bronnen hebt waaruit blijkt dat zuivere volbloeden FFS hebben? Die zou ik graag lezen :j.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:42


MyWishMax

Berichten: 25464
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:44

Sizzle schreef:
Het is trouwens een misvatting dat paarden er perse kreupel van gaan. Juist niet.
Het zijn juist ook vaak jonge paarden met goede gangen maar vage coordinatie problemen hebben en onvoorspelbaar gedrag vertonen.


Dat klinkt dan weer als dezelfde soort symptomen die mijn jonge dier met halsproblemen had. Had geen ecvm, maar wel zware problemen door trauma. Wel op dezelfde wervels als waar ecvm vaak gezien wordt. Hoewel hij dus meer coördinatie problemen in achterbeen kreeg en voorbenen alleen in acute ontstekingsfase.
Die symptomen ken ik van wel meer dieren met halsproblemen/artrose zonder dat er sprake was van ecvm.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:44

_San87_ schreef:
Quir schreef:


FFS komt zeer zeker wel bij volbloeden voor.
Het heet dus ook geen WFFS meer, omdat het niet alleen bij warmbloed voorkomt. Ook bij Haflingers bijvoorbeeld.

Zou daar dan geen administratie van moeten zijn?

Ik meende dat het Engelse volbloedstamboek een van de beste record keepers ter wereld is, die staat bol van de data. Sowieso moeten volbloedveulens 24 uur in leven zijn, staan en drinken, FFS gevallen zouden dan zeker op moeten vallen, en er zou onderzoek naar gedaan moeten zijn, toch.

Ik neem aan dat jij bronnen hebt waaruit blijkt dat zuivere volbloeden FFS hebben? Die zou ik graag lezen :j.



https://www.veterinary-practice.com/202 ... oroughbred

Vriendin heeft een Engels volbloed hengst voor de dekdienst, hij is drager en het stamboek wilde er toen juist niets van weten. Dus of ze daadwerkelijk de beste record keepers zijn, vast, maar alleen als het uit komt. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:49

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Zou daar dan geen administratie van moeten zijn?

Ik meende dat het Engelse volbloedstamboek een van de beste record keepers ter wereld is, die staat bol van de data. Sowieso moeten volbloedveulens 24 uur in leven zijn, staan en drinken, FFS gevallen zouden dan zeker op moeten vallen, en er zou onderzoek naar gedaan moeten zijn, toch.

Ik neem aan dat jij bronnen hebt waaruit blijkt dat zuivere volbloeden FFS hebben? Die zou ik graag lezen :j.



https://www.veterinary-practice.com/202 ... oroughbred

Vriendin heeft een Engels volbloed hengst voor de dekdienst, hij is drager en het stamboek wilde er toen juist niets van weten. Dus of ze daadwerkelijk de beste record keepers zijn, vast, maar alleen als het uit komt. :j

Thanks, eens lezen.

Echter betekent dit niet dat het syndroom bij de volbloed vandaan komt, zoals beweerd werd?

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mogelijk erfelijke halsproblemen gevonden bij historische verervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:50

Volbloed is een gesloten stamboek. Ik ben benieuwd waar het vandaan komt, aangezien het niet uit een ander ras kan komen (ook ECVM). Het zal wel een gendefect zijn, versterkt door inteelt.