[FOTO] Horse Event Youth 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

[FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:33

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Copyright: Tekst en foto's door Mamamiesje

Afgelopen weekend was het zo ver: Horse Event Youth werd gehouden in Vijfhuizen, een dorpje onder de rook van Haarlem en de aanvliegroutes van Schiphol.
Dit strak georganiseerde evenement was in de week ervoor aangepast met een hitteprotocol en startte op zaterdag 9 september om 07:30.

In de dikke ochtendmist reden dochter en ik ’s morgens in alle vroegte naar de parkeerplaats en dankzij een VIP parkeerpas, mochten we lekker vooraan parkeren. In de hal aangekomen, konden we vlot naar binnen en natuurlijk even in de rij voor de ‘goodiebag’ van de Penny!

We hadden ons goed voorbereid en het schema van die dag uitgebreid bekeken en een lijst samengesteld van de dingen die ze graag wilde zien. Wat ze zéker niet wilde missen, was de show van Feline de Jonge (FelineHoi op Youtube) en de show aan het einde, waarin Britt Dekker, Esra de Ruiter en Benthe-Sophie Broeren hun ‘droompaarden’ presenteerden.

Zoals gezegd mistte het ’s morgens behoorlijk en het eerste uur waren de optredens dan ook gehuld in een witte laag, maar dat drukte het enthousiasme van de deelnemers en toeschouwers niet. Het Nederlands Fell Pony Stamboek presenteerde in de Recreatiepiste dit ontzettend leuke ponyras middels een potje paardenvoetbal; met een grote rode bal in het veld en twee teams van 3 ponies, moesten de amazones met hun dier een punt proberen te scoren aan een overzijde van het veld.

Afbeelding
Nederlands Fell Pony Stamboek

In de piste ernaast, de Sportpiste, kwamen we nog een clinic over Western tegen; ook deze tak van paardensport mocht natuurlijk niet ontbreken!

Afbeelding

Daarna volgden het meest Noordelijke paardenras: de IJslander. Ook deze dieren werden op een eenvoudige, maar heldere manier gepresenteerd door het Nederlands Stamboek voor IJslandse Paarden. En uiteraard werd er verteld over hun afkomst en hun bijzondere gangen.

Afbeelding
Afbeelding

Toen was het even tijd om de hal te ontdekken. Wegens de hoge temperaturen waren er op diverse plekken grote ventilatoren geplaatst en op het gehele terrein, dat uiteraard rijkelijk bezet was met allerlei eet- en drinkgelegenheden, waren ook tappunten voor kraanwater voor de dorstige bezoekers. Ondanks de ventilatoren werd het natuurlijk al behoorlijk warm in de hal, die in zijn vorige leven een broeikas was geweest en daarom waren de shows die binnen gehouden zouden worden, ook tót 12:00 en daarna niet meer. De standhouders moesten het echter langer volhouden die dag, maar desondanks mochten zij niet klagen over het aantal aanwezige bezoekers en potentiële klanten, die dag. De keuze was reuze en varieerde van de bekende kledingmerken, tot boeken, dekjes, halsters, voer en snoep, tot knuffelponies en verzorgingsmiddelen.

Afbeelding

Toen was het tijd voor de favoriet van mijn dochter: FelineHoi.
Feline had haar jonge paard Nacho bij zich en werd begeleid door een van de presentatoren van de Recreatiepiste; Wesley Mulder.
Het mooie van deze demonstratie was dat Feline heel eerlijk was over haar eigen zenuwen en tegelijkertijd ook heel open in wat voor haar en Nacho dan de beste oplossing was: even een paar rondjes aan de hand lopen, de hele piste en al dat publiek even goed bekijken en dus voor haar paard te kiezen op dat moment en niet de druk van moeten ‘presteren’ en daar maar 20 minuten voor hebben. Al gauw had Nacho een beetje moed verzameld en samen gingen ze onder begeleiding van Wesley aan de slag. Spectaculaire sprongen over een hindernis? Nee, het was een leerzame clinic over hoe met spannende dingen om te gaan en in alle rust je paard vertrouwen en een positieve ervaring te geven. Geen spektakel, wél heel leerzaam!

Afbeelding
Feline de Jonge en Nacho

Daarna was het de beurt aan een veelkleurig spektakel; de regenboogaccessoires van My Little Ponies, het bekende Instagram- en youtube account van Kristy Winckelmans, werd opgezet en al gauw kwamen de sterren van show binnen: Panini en Pancake. En beide ponies werden voor ons de schaterlach van de dag, want de stouterikjes hadden ondanks het warme weer zó veel enthousiasme en energie, dat ze huppakee: zo onder het draad door de piste uit verdwenen! Ik denk dat de hele tribune met tranen van het lachen zat en het maakte de rest van de show alleen maar leuker! Gelukkig werden de beide hoofdrolspelers gauw weer de piste ingeleid en konden ze hun kunsten verder vertonen!

Afbeelding
Afbeelding

Nét voor het einde van de binnenshows in de Showpiste, pakten we nog even een presentatie van het Nederlands Minipaarden Stamboek en een optreden van Esra de Ruiter en Benthe-Sophie Broeren mee.

Afbeelding

Afbeelding

De warmte in de hal was inderdaad wel tot een hoogtepunt gekomen en het werd tijd buiten nog even rond te kijken. Veel bezoekers zochten ook de schaduw even op en genoten van de drukte om hen heen.

Afbeelding

In de Recreatiepiste reed Bianca Schoenmakers rond en nu kwam er wel wat meer spektakel bij kijken; naast veel mooie informatie over hoe je een paard tevreden houdt in zijn werk, kwam de neckrope erbij en werden er vervolgens even flinke hindernissen genomen. Respect hoor!

Afbeelding
Bianca Schoenmakers
Afbeelding

Ook Megan Bakker, Lavitana, had veel goede tips over hoe te beginnen met vrijheidsdressuur en de aanwezige jeugd bombardeerde haar met allerlei vragen.

Afbeelding
Megan Bakker - Lavitana

Ondank de temperatuur, lieten de voltigeurs van Vaulting & Show team de Heerevelden een topstukje acrobatiek zien; we werden onverwacht enorm getroffen door hun theatrale show, die zij neerzetten in hun gestipte pakken en met hun 2 prachtige paarden. Wát een geweldige voorstelling! Het was met recht enorm moeilijk om voor het publiek te wachten met applaus tot het einde van de show!

Afbeelding
Vaulting & Showteam de Heerevelden
Afbeelding

De tribunes van de Sportpiste waren tot de nok toe gevuld en de randen van de bak stonden volgepakt met vele jonge fans en hun ouders, want aan het einde van deze snikhete dag was het dan eindelijk zo ver: Britt Dekker en haar vriendinnen zouden samen met een aantal andere amazones en een ruiter hun droompaarden gaan presenteren!

Afbeelding
Britt Dekker, Benthe-Sophie Broeren en Esra de Ruiter

Tot ieders vertedering kwam er eerst een kudde minipaardjes binnen, waaronder ook een veulentje.

Afbeelding

Nadat diverse bereidwillige kinderen uit het publiek weer geholpen hadden de kudde terug te leiden naar de uitgang, was het tijd voor Britt’s droompaarden:
Wederom volgde er vertedering én bewondering toen Floor op de 23 jarige Shetlander Pino en haar broer Brent op zijn Welsh Mazey binnenkwamen. Allebei op de barebackpad en het tempo zat er goed in! Floor liet in haar glittershirt allerlei kunsten zien op de rug van de kleine Pino en Brent deed niet onder voor zijn zus; hij sprong met groot gemak over de hindernis.

Afbeelding
Floor en Brent op Pino en Mazey

Toen kwam daar de prachtige Schwarzwalder Fuchsmerrie Pauli van Anita Senneker binnen. Een schitterend voorbeeld van dit ras met manen die bijna tot aan de grond reikten.

Afbeelding
Anita Senneker en Pauli

Ook de met lange manen bekroonde Haflinger Storm en zijn eigenaresse Naomi betraden de baan en oogstten veel bewondering door hun beider prachtige verschijning.

Afbeelding
Naomi en Storm

En niet onder de indruk van al dat publiek en er van overtuigd dat iedereen daar voor hém was, kwam vervolgens de in het ZZ-Zwaar lopende Tinkerhengst Bing de baan ingestormd. Met zijn oren strak naar voren verraste hij eigenaresse en amazone Monique Bijl heel even, maar met een grote glimlach op haar gezicht kreeg ze hem al gauw weer onder controle en kon het paar genieten van alle aandacht en bewondering voor deze knappe bonte verschijning.

Afbeelding
Monique Bijl en Bing




De temperatuur was op zijn hoogst, de tribune overvol en aan een prachtige dag was een einde gekomen. Warm en moe maar tevreden keerde iedereen huiswaarts.
Hoewel het op zo’n dag natuurlijk onmogelijk is om álles te zien, hebben wij zeer genoten van al het moois en inspirerende dat voorbij kwam en we gaan zéker nog een keer!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 11-09-23 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:41

Ziet er leuk uit!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 06:26

Mooi verslag van een leuke dag.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 06:35

Wat een leuk verslag!!

Pauli is mooi he, zij rijdt op dezelfde rijvereniging als ik. Dus ik kom ze daar regelmatig tegen. Een super mooie en vooral ook lieve merrie is dat.

Ik ga volgende week heen om een vriendin te helpen in de stand. Ben benieuwd hoe het dan is.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:24

Mooie foto's en verslag.

Alleen ik snap niet waarom dit soort evenementen of wedstrijden met temperaturen zoals die van gister doorgaan. Wij mensen hebben een keuze, de dieren niet. Transport, geen beschutting in de ring, aan het werk. Ik vind het nogal wat...
Het zal wel teveel kosten om het af te gelasten, maar in hoeverre staat welzijn hier nog boven vermaak?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:26

Daihyo schreef:
Mooie foto's en verslag.

Alleen ik snap niet waarom dit soort evenementen of wedstrijden met temperaturen zoals die van gister doorgaan. Wij mensen hebben een keuze, de dieren niet. Transport, geen beschutting in de ring, aan het werk. Ik vind het nogal wat...
Het zal wel teveel kosten om het af te gelasten, maar in hoeverre staat welzijn hier nog boven vermaak?


Daar ben ik het wel mee eens.
Ik zag wat influencers voorbij komen die overdreven enthousiast riepen dat het gewoon koud was in de stallen van Horse Event door alle waaiers en blazers etc.
Maar dan is juist de klap nog groter wanneer je paard vervolgens in de hitte moet optreden... -O-
Ik snap niet dat je dan niet gewoon voor je paard kiest. Het welzijn hoort gewoon voorop te staan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:02

Met jullie eens inderdaad

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:30

Citaat:
Daar ben ik het wel mee eens.
Ik zag wat influencers voorbij komen die overdreven enthousiast riepen dat het gewoon koud was in de stallen van Horse Event door alle waaiers en blazers etc.
Maar dan is juist de klap nog groter wanneer je paard vervolgens in de hitte moet optreden... -O-
Ik snap niet dat je dan niet gewoon voor je paard kiest. Het welzijn hoort gewoon voorop te staan.


Maar kijk hier gaat het dus mis, dingen roepen, overnemen..

Mijn paarden waren ook op horse event, ze reizen in een gekoelde vrachtwagen maar ondanks dat heb ik ze vrijdag gebracht en ben ik gisteravond ondanks het event om half 4 afgelopen was pas gaan rijden.

De stallen waren niet koud maar gewoon te doen. Er waren ventilatoren aanwezig die zorgde voor gezonde luchtcirculatie, geen gekke airco's of dergelijke. Je kon je paard afspoelen als je wilde en vervolgens in de schaduw op stal zetten.

Het NK endurance ging door, diverse keuringen, Ek dressuur maar op Horse-Event lag een vergrootglas. Terwijl de paarden daar voor een demo van max 10 minuten in de baan komen en, geen 120 kilometer lopen of een uur onder het zadel waren.

Onze demo bestond uit het tonen van de minipaarden, ze waren elk 1.5 minuut in de ring. Wij hebben de afweging gemaakt mede doordat het programma om 12 uur afgelopen zou zijn wij het door lieten gaan. Onze demo bleek om 11:00 uur te zijn en dat ging zo prima.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:30

Daihyo schreef:
Mooie foto's en verslag.

Alleen ik snap niet waarom dit soort evenementen of wedstrijden met temperaturen zoals die van gister doorgaan. Wij mensen hebben een keuze, de dieren niet. Transport, geen beschutting in de ring, aan het werk. Ik vind het nogal wat...
Het zal wel teveel kosten om het af te gelasten, maar in hoeverre staat welzijn hier nog boven vermaak?


Helemaal met jou eens.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 17:33

Afgezien van het feit dat er inderdaad ruim voldoende maatregelen genomen waren voor zowel dier als mens, heb ik inderdaad van veel deelnemers begrepen dat het zo prima ging. Eveneens waren er OOK deelnemers (waaronder de jongedame van "Daphne draaft door") die er last minute voor kozen om hun dier NIET mee te nemen/een ander paard mee te nemen en/of hun presentatie aan te passen. Dit kon en mocht allemaal.
Elke presentatie was verder "slechts" 20 min en daar zal dan wat warm rijden bijgekomen zijn.
De stallen waren meer dan oké, begreep ik van een bekende van mij die mee deed met haar hengst. Als dar niet zo was geweest, had zij ECHT wel haar mond open gedaan want hart op de tong :j

Maar goed, dit nieuwsbericht is niet bedoeld voor deze discussie. Wat niet wil zeggen dat het geen belangrijke discussie is, maar wellicht meer geschikt voor een ander/nieuw topic :)

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:48

wow ik vind het echt jammer dat ik niet bij horse event ben geweest
leuke foto`s heb je gemaakt

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:21

Daihyo schreef:
Mooie foto's en verslag.

Alleen ik snap niet waarom dit soort evenementen of wedstrijden met temperaturen zoals die van gister doorgaan. Wij mensen hebben een keuze, de dieren niet. Transport, geen beschutting in de ring, aan het werk. Ik vind het nogal wat...
Het zal wel teveel kosten om het af te gelasten, maar in hoeverre staat welzijn hier nog boven vermaak?


Niks aan toe te voegen, behalve dat ik respect heb voor degenen die hebben besloten hun paarden thuis te laten met die hitte.

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: [FOTO] Horse Event Youth 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:02

Los van de hitte kwam ik dit tegen van afgelopen weekend. Iemand dit gezien, of een ongelukkige moment opname?

Afbeelding

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:23

Waar kijken we hier in naar dan? Ik zie een hoofd, opengesperde neusgaten (wat de functie van die dingen is, lucht binnen laten en die inlaat desgewenst groter maken) en een hoofdstel met bit.
Ik zie hier geen duidelijk strakke neusriem en ook geen aanwijzingen voor verkeerd bitgebruik (wat wil zeggen dat het wél zo kan zijn of niet zo kan zijn maar dat je daar op basis van de foto geen fluit van kan zeggen, ze kunnen los of strak zitten of gewoon ertussenin)

Kortom: op basis van die beelden kijk ik neutraal naar een paardenhoofd. Of ik zie iets gigantisch over het hoofd. Dus ik heb uitleg nodig of een grotere foto (of er is niks aan de hand)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:46

DaphneR93 schreef:
Los van de hitte kwam ik dit tegen van afgelopen weekend. Iemand dit gezien, of een ongelukkige moment opname?

[ [url=m/yIpFvF.png]Afbeelding[/url] ]


Was dit op Horse Event?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:50

pol013 schreef:
Waar kijken we hier in naar dan? Ik zie een hoofd, opengesperde neusgaten (wat de functie van die dingen is, lucht binnen laten en die inlaat desgewenst groter maken) en een hoofdstel met bit.
Ik zie hier geen duidelijk strakke neusriem en ook geen aanwijzingen voor verkeerd bitgebruik (wat wil zeggen dat het wél zo kan zijn of niet zo kan zijn maar dat je daar op basis van de foto geen fluit van kan zeggen, ze kunnen los of strak zitten of gewoon ertussenin)

Kortom: op basis van die beelden kijk ik neutraal naar een paardenhoofd. Of ik zie iets gigantisch over het hoofd. Dus ik heb uitleg nodig of een grotere foto (of er is niks aan de hand)

Heb deze foto ook zien passeren in iemand zijn verhaal, het ging over de al dan niet te strakke sperriem

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:56

pol013 schreef:
Waar kijken we hier in naar dan? Ik zie een hoofd, opengesperde neusgaten (wat de functie van die dingen is, lucht binnen laten en die inlaat desgewenst groter maken) en een hoofdstel met bit.
Ik zie hier geen duidelijk strakke neusriem en ook geen aanwijzingen voor verkeerd bitgebruik (wat wil zeggen dat het wél zo kan zijn of niet zo kan zijn maar dat je daar op basis van de foto geen fluit van kan zeggen, ze kunnen los of strak zitten of gewoon ertussenin)

Kortom: op basis van die beelden kijk ik neutraal naar een paardenhoofd. Of ik zie iets gigantisch over het hoofd. Dus ik heb uitleg nodig of een grotere foto (of er is niks aan de hand)

Nou, de sperriem zit nogal strak. Zie je niet de de neusgaten toch niet 100% open kunnen?

Verder vind ik de foto's echt heel tof. Ik ga aankomend weekend naar Horse Event na een aantal jaar niet. Heb er zin in *\o/*

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:11

Ik heb de foto's ook zien passeren. Sowieso heeft Britt volgens de Facebook experts altijd de neusriem en specerijen te strak zitten. Dus dat staat compleet los van horse event.

Mooie sfeerfotos ts. Vooral Bing is echt yum :~

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:00

pol013 schreef:
Waar kijken we hier in naar dan? Ik zie een hoofd, opengesperde neusgaten (wat de functie van die dingen is, lucht binnen laten en die inlaat desgewenst groter maken) en een hoofdstel met bit.
Ik zie hier geen duidelijk strakke neusriem en ook geen aanwijzingen voor verkeerd bitgebruik (wat wil zeggen dat het wél zo kan zijn of niet zo kan zijn maar dat je daar op basis van de foto geen fluit van kan zeggen, ze kunnen los of strak zitten of gewoon ertussenin)

Kortom: op basis van die beelden kijk ik neutraal naar een paardenhoofd. Of ik zie iets gigantisch over het hoofd. Dus ik heb uitleg nodig of een grotere foto (of er is niks aan de hand)


We kijken hier naar George van Britt Dekker de hoofd act van Horse Event.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:30

Verbaas me wel dat mensen nu ineens niet zo erg een oordeel klaar hebben maar bij een hoop ruiters op een bepaald niveau een enorm vergrootglas ligt op alles wat ze doen en die worden echt compleet afgebrand.

Dit is toch niet de eerste keer dat Britt haar harnachement niet heel vriendelijk zit / lijkt te zitten?