Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:47

Buitenzorg"]
[quote="Maikuh schreef:
Maar voor sommige mensen is de metworst dus meer dan een 'spel'.


Maar geld dat niet in elke tak van (paarden-) sport?????
Er zijn evengoed zat mensen die er barbaarse trainingsmanier om na houden om een paard hoger te laten springen, of harder te laten lopen, of sneller te laten draaien, etc etc
[/quote]

Idd, was er niet een aantal jaren geleden een bekende duitse springruiter die iets van prikkeldraad om zijn hindernissen bond ofzo?

En wat de DB zegt vind ik echt belachelijk zeg Rolleyes

Citaat:
· Voor sport geschikte paarden en pony's moeten een diervriendelijke training krijgen, onder deskundige leiding, zonder gebruik van ongeschikte, dieronvriendelijke trainingsmethoden of hulpmiddelen als barreren, het gebruik van elektrische stroomstoten en pijnlijke bitten.

· De trainingen moeten voor toezicht en controle toegankelijk zijn.

· Bij het trainen en sporten moet rekening worden gehouden met effecten op langere termijn. Dieren moeten worden afgetraind en begeleid, zodat ze weer 'normaal' kunnen functioneren.

· Dieren mogen tijdens trainingen, sport en werk niet overbelast worden en nodeloos pijn of stress ondergaan.

· Trainers moeten over voldoende aantoonbare bekwaamheid beschikken; gepleit wordt voor een officiële opleiding met diploma.


Sjonge jonge, moet je dan ook nog een diploma gaan halen om een beetej paard te mogen rijden? Djiez, dat ze zelf hun basisschool diploma eens gaan halen.
Ik word hier echt nijdig van, en ik ben niet de enige Haha! Schijnheilig

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:53

Maikuh schreef:
Ik heb ook net gehoord dat er misschien doping in het spel was maar ik weet niet of ik dat moet geloven want de paarden worden vantevoren erg goed nagekeken...


ik heb ook gehoord dat er doping in het spel was.. maar ik weet ook niet of dat wel waar kan zijn.. als er zo'n ongeluk gebeurt, komen er natuurlijk al heel erg snel roddels in omloop..
ik vind het echt heel sneu waar de DB mee bezig is.. ik denk dat ze wel wat beters te doen hebben.. maarja het zal idd wel een storm in een glas water zijn.. hoop ik

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:13

Wat erg!

Waarom stellen ze geen regels op inplaats van een verbod? Dat de Dierenbescherming het controleert enzo?

Dan kan het nog blijve bestaan en toch veilig!

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:57

ik ken ton onderstein de eigenaar! en t is helemaal geen doping!!!! het paard had iets in zijn hart en het had net zo goed in de stap kunnen gebeuren maar omdat hij tegen de hekken was evallen was zijn nek gebroken en is daarna gelijk afgemaakt!

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:02

gelukkig maar!!!
zo zie je wel weer dat er een hoop roddels in omloop komen als er zoiets ernstigs gebeurd... Scheve mond

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:14

er was trouwens wel heel lang gelede toen ik er nog niet eens was een keer een kind dood gegaan! er was een hoefijzer afgevlogen en tegen dat kind aangekomen Huilen toen hebben ze het ook niet afgeschaft dus ik weet bijna zeker dat het gewoon door gaat Lachen ik snap ook wel dat sommige mensen denken van wie doet dat nou voor een varkens kop maar het hoort gewoon bij onze carnaval! zonder de metworst is het geen carnaval bij ons!! ehj maike jamme rhe van kwinto dat ie nie gewonne heeft en jade lag er ook snel uit ik had het joey echt super gegunt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:15

Pfff... vergezocht hoor. Een paard van iemand die ik ken is ook eens door een plotselinge hartstilstand dood neer gevallen. Daar kwam echt geen mishandeling of iets anders raars bij kijken. Beetje triest dat ze zoiets willen verbieden op basis van zo'n ongeval. Er gebeuren veel ergere dingen, daar zouden ze aandacht aan moeten besteden.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:28

Tja idd vergezocht... Enne Mary dat is zeker wel jammer ja.. Maar ja volgend jaar beter Haha!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:40

we zielig hoor dat hij dan valt en dan dood gaat het arme dier maarja daar kan niemand iets aan doen of viel hij door iemand?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:22

xKatleentjex"]
[quote="Annetje schreef:
Ik denk het ook niet de DB probeert dit namelijk al heel erg lang en het enige wat ze bereikt hebben is dat er zand op de baan ligt (dat vind ik dus wel goed OK dan!) Maar dit vind ik geen reden om het te verbieden.
Volgens mij staat ergens op de site van de DB dat ze zoiezo tegen paardrijden zijn, maar dat weet ik niet zeker.


hier een stukje over het stanpunt van diverse houderijen:
Citaat:

Paarden en pony’s worden tegenwoordig vrijwel uitsluitend beschouwd als recreatiedier. De Dierenbescherming is tegen het houden van paarden en pony’s voor productiedoeleinden (melk en bloed), vanwege de afweging tussen doel, middel en alternatieven.



en dit gaat over paardrijden:
Citaat:
Paardensport

Er zijn diverse soorten sport met paarden, zoals: springsport, dressuur, military, aangespannen wedstrijden, western riding en endurance. De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Als een paard als huisdier wordt gehouden, is het echter van belang dat een paard wordt bereden uit het oogpunt van onder andere de natuurlijke behoefte van een paard aan beweging, sociaal contact en afleiding. Hierbij mag van het dier geen bovenmatige inspanning worden verlangd en moeten de eigenwaarde, de natuurlijke geaardheid, de gezondheid en het welzijn van het paard worden gewaarborgd. Als er niettemin sport met paarden wordt georganiseerd, moeten er strenge reglementen worden opgesteld teneinde de gezondheid en het welzijn van het dier te waarborgen.

· Voor sport geschikte paarden en pony's moeten een diervriendelijke training krijgen, onder deskundige leiding, zonder gebruik van ongeschikte, dieronvriendelijke trainingsmethoden of hulpmiddelen als barreren, het gebruik van elektrische stroomstoten en pijnlijke bitten.

· De trainingen moeten voor toezicht en controle toegankelijk zijn.

· Bij het trainen en sporten moet rekening worden gehouden met effecten op langere termijn. Dieren moeten worden afgetraind en begeleid, zodat ze weer 'normaal' kunnen functioneren.

· Dieren mogen tijdens trainingen, sport en werk niet overbelast worden en nodeloos pijn of stress ondergaan.

· Trainers moeten over voldoende aantoonbare bekwaamheid beschikken; gepleit wordt voor een officiële opleiding met diploma.

· Voor, tijdens en na de wedstrijden moet er een onafhankelijke geneeskundige controle plaatsvinden door een dierenarts. Zieke, geblesseerde of onder geneeskundig behandeling staande dieren mogen niet aan wedstrijden deelnemen.

· Er mag geen doping worden toegepast; er moet een deskundige, onafhankelijke dopingcontrole zijn.

· Er moet een wedstrijdboekje per dier komen, waarin een uitgebreid medisch rapport over het dier wordt opgenomen, de trainingen en wedstrijden waaraan is deelgenomen, de behaalde resultaten, de uitslagen, de onderzoeken, de dopingcontroles enz.

· Er moeten strenge reglementen komen voor trainingen, wedstrijden, deelname aan wedstrijden, parcours, bouw van hindernissen, weersomstandigheden, uitsluitingen en het uit de wedstrijd nemen, veterinaire en dopingcontroles enz. Er moeten sancties komen op onreglementair handelen.


[/quote]

Voor zover ik nog vertrouwen had in de DB... allemaal weg!

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 02:46

heidiLOVER schreef:
we zielig hoor dat hij dan valt en dan dood gaat het arme dier maarja daar kan niemand iets aan doen of viel hij door iemand?


Het paard kreeg een hartstilstand en is tegen de hekken aangevallen en is daarna overleden. Niemand kon er dus wat aan doen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:43

Graag wil ik even reageren op dit bericht. Ook ik kom uit de buurt van boxmeer en ken de ruiters en paarden welke aan deze race mee doen. Ik kan je verzekeren dat deze mensen goed met hun paarden omgaan en dat het goed getrainde paarden zijn!! Deze mensen hebben het allerbeste met hun paarden voor. Het is erg wat er gebeurd is maar ik denk niet dat deze mensen hier iets aan kunnen doen. Dat de dierenbescherming nu zo fel is vindt ik overdreven. Er zijn in Nederland namelijk heel veel mensen die ontzettend slecht met hun paarden om gaan. Nu worden juist mensen getroffen die proffessioneel met hun paarden bezig zijn. In mijn ogen was het een ongeluk, heel erg maar t kan gebeuren. Overigens komen er jaarlijks op landelijke wedstrijden ook paarden te overlijden. Toch heeft de dierenbescherming deze wedstrijden ook niet verboden.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:12

egt erg Boos!

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:16

Iemand van de Metworst:
Ze moet eerst naar Utrecht om onderzocht te worden,en dan volgt vanzelf een keer de uitslag, daarom kan er nog niets overgezegd worden, alleen door nietsweters wordt er gespeculeerd. tot volgendjaar met de Metworst.

iemand anders van de Metworst:
Er wordt een wedstrijd georganiseerd op zeer professionele wijze waarbij alles wordt gedaan om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen. Denk aan keuring voor paard en ruiter. Ruiters die lang bezig zijn met voorbereidingen en veel trainen etc. En dan gaat er iets fout en dan begint heel boxmeer e.o. zich ermee te bemoeien. Moeten we het betaald voetbal afschaffen omdat er mensen benen breken? Het slachtoffer is inmiddels ter beschikking gesteld voor sectie en dat vindt ik een verstandige keuze. De enige manier om fabeltjes uit de wereld te helpen.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:19

ja oke dan wil ik ook even mij verhaal kwijt.
Het slaat echt nergens op dat ze zeggen dat de ruiters niet goed genoeg zijn. Er zijn namelijk allemaal regels dat de ruiters die mee willen doen een ruiterbewijs moeten hebben. De paarden worden van tevoren ook streng gecontroleerd.
Dit was dus gewoon een ongeluk. Die man Ton Onderstein weet heel goed hoe hij met zijn paard moet omgaan. Hij heeft jaren geleden zelfs op duindigt gereden. Hij is wat dat betreft echt een rot in het vak. Hij zou ook echt geen onderzoek laten doen als hij wist dat hij fout zou zijn. dan zou hij wel gek zijn. Hij was er ook helemaal kapot van Verdrietig. Met dit paard heeft hij al jaren mee gedaan dus daar kan het niet aan liggen dat het paard niet voldoende getraind zou zijn. Ik vind dat de DB niet zo snel met zijn oordelen moet komen. oke veiligheid staat voorop en daar is de laatste jaren ook heel veel aan gedaan omdat de boxmerenaren nooit zouden willen dat onze traditie op zou moeten houden door fouten

In de buurt van de manege waar ik rijdt woont een man en die heeft erg vaak paarden in zijn wei staan die van alles mankeren aan hun beenstelsel zoals bijv. een scheve heup. sommige paarden staan er ook bij als een en al rib en meer niet. dat is gewoon te zielig voor woorden. en daar hebben we dus de DB op af gestuurd en daar doen ze dan niks aan Boos!. En dan gebeurd er een ongeluk bij de metworst en daar willen ze ineens alles gaan verbieden. Ik geloof echt nooit dat dit erdoor gaat komen maar als het zo zou zijn zou ik het heel onterecht vinden.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:00

ik wil even op iwayalover reageren want ik ben het er iet helemaal mee eens, je zegt dat de ruiters een ruiter bewijs moeten hebben dat is wel zo maar dat wil niet zeggen dat als ejh een ruiter bewijs hebt dat je dat goed kunt rijden, toevallig kon ton wel rijden maar er zijn er ook zat die niet zo goed kunnen rijden maar die hebben dat ook meestal een paard van iemand anders dus dat scheelt dan wel. en ton reed niet al jaeren mee met dat paard want hij had m nog maar een half jaar. iki vind het ook altijd jammer dta er mensen vanalles gaan zeggen terwijl ze niet precies weten wat er nou gebeurd is, ik zou gewoon afwachten dan horden we het vanzelf wel wat de uitslag is

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:13

Het is zuur voor de eigenaar en de ruiter maar het lijkt me duidelijk dat hier niemand 'schuld' heeft. Ik vind het onzin dat ze deze race nu willen gaan verbieden.

Toeky
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:16

Wat een flauwekul zeg om te zeggen dat het volksvermaak is, dus dan maar verbieden? Wat zijn de grotere concoursen dan? Dat is niet alleen topsport maar zèker ook volksvermaak. Die toppaarden moeten overigens zwaarder werken dan deze voor die ene race. De Dierenbescherming zal ongetwijfeld zeer goed werk verrichten, maar dit soort uitspraken lijken nergens op.
Ontzettend zwaar kl... natuurlijk, zeker voor de eigenaar/verzorger maar ook voor de omstanders. Lijkt me vreselijk om een paard voor je ogen te zien sterven.
Een hartstilstand kan iedereen overkomen, sporter of niet. Kwestie van zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden en vrees ik. Kijk naar de topsporter, de voetballer die ter plekke dood neer viel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:12

khoor net van n vriendin van me dat dat paard een paard van een kennis van ons was geweest.... NINA heette ze, ontzettend lief beestje....
maar goed, dikke kans dat het hart al niet helemaal 100 % was geweest, had ook elders kunnen gebeuren IMO

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:01

ollivia schreef:
ik wil even op iwayalover reageren want ik ben het er iet helemaal mee eens, je zegt dat de ruiters een ruiter bewijs moeten hebben dat is wel zo maar dat wil niet zeggen dat als ejh een ruiter bewijs hebt dat je dat goed kunt rijden, toevallig kon ton wel rijden maar er zijn er ook zat die niet zo goed kunnen rijden maar die hebben dat ook meestal een paard van iemand anders dus dat scheelt dan wel. en ton reed niet al jaeren mee met dat paard want hij had m nog maar een half jaar. iki vind het ook altijd jammer dta er mensen vanalles gaan zeggen terwijl ze niet precies weten wat er nou gebeurd is, ik zou gewoon afwachten dan horden we het vanzelf wel wat de uitslag is


Die mensen die het ruiterbewijs examen afnemen geven een ruiter niet zomaar hun ruiterbewijs hoor. daar moet je toch echt wel goed voor kunnen rijden. maar je hebt gelijk dat dat niet wil zeggen dat ze dan gelijk overal verstand van hebben.
Hij reed misschien niet met dat paard al jaren mee maar hij rijdt ZELF wel al jaren mee met renpaarden en weet echt wel wat hij doet dan. en dat bedoel ik daarmee te zeggen.
al die verhalen die daar rondgingen op de metworst heb ik allemaal het ene oor in laten komen en het andere oor weer eruit want ik ben dus iemand die niet op al die verhalen afgaat. Ik hoor uiteindlijk toch wel wat nou het ware verhaal is. ( de doodsoorzaak)

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:40

De ruiters die meedoen aan de metworst moeten wel een soort proef afleggen. Dat staat namelijk op de site van de metworst.

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:55

Om nog maar even te reageren op de speculaties van een ieder. Het paard is hoogst waarschijnlijk niet overleden aan een hartstilstand, maar aan een longbloeding. De druk op de longen van het paard is waarschijnlijk zodanig groot geweest dat er een bloeding is ontstaan. Het paard had al bloed uit de neus voor de finish. Dit komt wel vaker voor bij ren-/sportpaarden maar ook bij bij gewone recreatie paarden. In lichte mate hoeft het geen ernstige gevolgen te hebben, maar in dit geval had het dat wel. Door de bloeding is het dier ten val gekomen in het drang hek en heeft toen haar nek gebroken waardoor het dier na nog even geleefd te hebben is gestorven. Naar mijn weten is een dier of mens wat een hartstilstand heeft gehad direct dood en leeft niet nog een minuut of 3 door.

Het lijkt mij desondanks heel verstandig dat we allemaal de uitslag van het onderzoek afwachten en dan pas verder gaan met discuseren over de kunde van de ruiter en de toestand van het paard. Ik weet, nu doe ik het zelf ook nog even maar dit gaat wel heel lang voortborduren zo en gaat van kwaad tot erger als we niet oppassen.

Dit als paardenliefhebbers, want dat zijn we toch allemaal mag ik aannemen, uit respect voor paard, ruiter en eigenaar.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:59

Chantaljamie schreef:
In lichte mate hoeft het geen ernstige gevolgen te hebben, maar in dit geval had het dat wel.


Niet het juiste topic om hier een discussie over te voeren, maar een Bloeding uit de neus moet ten alle tijden serieus genomen worden bij een paard!!!! Hoe onschuldig dit ook lijkt!!

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:09

Goed daar heb je helemaal gelijk in, het moet zeker serieus genomen worden. Maar het wil niet altijd gebeuren dat het al eerder zichtbaar is geweest, zodat men er niet eerder bij heeft kunnen zijn, maar dit blijven uiteraard speculaties. En misschien is dit inderdaad niet het juiste topic om medische dingen te gaan bediscuseren.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:15

Nee, ik bedoelde het ook niet met het oogpunt op dit verhaal. Deze mensen weten ongetwijfeld waar ze mee bezig zijn!! Laat dat in ieder geval voorop staan!!