Zebra met stippen gespot in Kenia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 22:01

RTLnieuws
Overige
Ingezonden door LadyMadonna

Een natuurfotograaf kon in Kenia zijn ogen niet geloven toen hij ineens een donkere zebra met stippen voor zijn lens kreeg. Het bleek te gaan om een dier met een hele zeldzame afwijking.

Fotograaf Antony Tira, die ook werkt als gids in natuurreservaat Masai Mara, vertelt aan lokale media dat hij eerst niet goed wist wat hij zag. Hij dacht dat het dier was gevangen en geverfd, als markering. Pas toen Tira dichterbij kwam zag hij dat het ging om een veulen van nauwelijks een week oud die er écht zo uitzag. De oorzaak van de vachtkleur lijkt 'melanisme' te zijn, een afwijking waardoor een dier een extra donkere huid of vacht krijgt. Eigenlijk het tegenovergestelde van het bekendere albinisme.

'Ziet er prachtig uit'
Het is de allereerste keer dat er in dit Keniaanse park zo'n dier is, en ook Constanze Mager, bioloog in Burgers' Zoo, heeft nog nooit zoiets gezien. "Het ziet er prachtig uit, ik zou het graag in het echt willen zien", zegt ze tegen RTL Nieuws. Volgens haar is het een heel veel voorkomende soort zebra, maar is de vacht wel een heel bijzonder fenomeen.

Ze heeft wel eerder andere afwijkingen gezien bij zebra's, zoals hele lichte strepen of zebra's waarbij het zwart-wit precies is omgedraaid. "In dit geval is er iets in de genetische aanleg verkeerd gegaan. Er moet iets zeldzaams in de genen van beide ouders hebben gezeten, die door puur toeval samen zijn gekomen."

Kleine overlevingskans
Maar hoe bijzonder dit ook is, volgens Mager zal je dit niet snel in een Nederlandse dierentuin zien. "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, waar de dertien grotere dierentuinen van Nederland in zitten, hebben afgesproken dat ze dieren laten zien die typerend zijn voor de soort", zegt Mager. Veel mensen zouden volgens haar graag een zoiets als een witte tijger of krokodil zien, 'maar dan wordt het een soort freakshow'.

Het is alleen de vraag hoe lang dit dier het uithoudt in de natuur. Eén van de voordelen van de strepen van een zebra is dat ze in een kudde minder goed te zien zijn. "Met deze vlekjes is dit veulen er zo uit te pikken voor een roofdier", legt Mager uit. "Ik vrees dat de overlevingskans klein is."

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:14

Het is inderdaad wel prachtig! <3
Ik hoop dat dit dier wel overleeft en dat we het over een tijdje op TV voorbij zien komen bij zo’n discovery-special over bijzondere dieren! Ik ben wel benieuwd hoe het veulen uitgroeit!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:15

Pseudomelanism
Melanistic

Dit zijn de Engelstalige benaming van deze afwijking

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:17

Die is gaaf!

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:54

Lijkt wel een kruising met een okapi :)

Anoniem

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:56

Zolang de stropers er geen lucht van krijgen , prachtig dier!

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 23:23

Wauw, apart zeg!! Net een appaloosa zebra :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 04:14

Opvallend beestje! Niet mijn ding, maar dat veranderd niets aan de bijzonderheid!

Aan het eind van het artikel wordt erover gesproken dat zulke dieren niet in een dierentuin voorkomen. 'Ze laten alleen dieren zien typerend voor de eigen soort'. Ben ik de enige die dit bijzonder vind? Ik snap het wel... Maar afwijkingen horen ook bij een diersoort.

Rebecca schreef:
Zolang de stropers er geen lucht van krijgen , prachtig dier!

Gok dat het nieuws als een lopend vuurtje gaat in die omgeving. Als wij het al weten... := Al zijn wel alle ogen op dat dier gericht momenteel, dus dat is een extra risico voor stropers.

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 05:17

Rivendell schreef:
Lijkt wel een kruising met een okapi :)


Dat dacht ik ook als eerste: daar een een zebramerrie vreemd gegaan :+

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:27

Eindelijk bewijs dat een zebra zwart is met witte strepen ipv wit met zwarte strepen _O-

Wat een prachtig dier!

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:24

Bubblewrap schreef:
Aan het eind van het artikel wordt erover gesproken dat zulke dieren niet in een dierentuin voorkomen. 'Ze laten alleen dieren zien typerend voor de eigen soort'. Ben ik de enige die dit bijzonder vind? Ik snap het wel... Maar afwijkingen horen ook bij een diersoort.


Is ook om (deels) te voorkomen dat er een industrie omheen ontstaat. Zeldzaam is duur dus verdien je meer aan het fokken van een witte tijger dan aan een gele. Plus dat dat soort afwijkingen ontstaan uit een hele smalle genenpool wat enorm zwakke dieren oplevert. Zo komen alle witte tijgers in gevangenschap uit 1 voorouder waarna het ‘binnen de familie’ is gehouden.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:33

Wauw zeg wat een prachtig dier! Ik vind het een gaaf dier.

Anoniem

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:06

Bedankt voor de info troi!

Eline_Charly

Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:23

Wat gaaf! Vraag me nu ineens af of zebra's te temmen zijn en of je ze kunt rijden :D Iemand hier ervaring mee? Lijkt me echt een tof gezicht

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:28

Eline_Charly schreef:
Wat gaaf! Vraag me nu ineens af of zebra's te temmen zijn en of je ze kunt rijden :D Iemand hier ervaring mee? Lijkt me echt een tof gezicht


Ja dat kan

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:29

Eline_Charly schreef:
Wat gaaf! Vraag me nu ineens af of zebra's te temmen zijn en of je ze kunt rijden :D Iemand hier ervaring mee? Lijkt me echt een tof gezicht


Zeer beperkt. Het wordt al tientallen jaren geprobeerd en sommige zijn in te spannen en een enkeling te rijden maar nauwelijks. Eigenwijze donders. :D

Foaly

Berichten: 4943
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:30

Wilde donders vooral :') Ze lopen maar een paar (tien)duizend jaar domesticatie achter op het huis-tuin-en-keukenpaard, dus geen wonder dat het temmen wat problematisch kan zijn :+

Wel een heel leuk diertje, hoop dat ie het redt!

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:05

Wauw, heel bijzonder! <3 Hoop dat hij het redt!

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:27

Iris82 schreef:
Eline_Charly schreef:
Wat gaaf! Vraag me nu ineens af of zebra's te temmen zijn en of je ze kunt rijden :D Iemand hier ervaring mee? Lijkt me echt een tof gezicht


Zeer beperkt. Het wordt al tientallen jaren geprobeerd en sommige zijn in te spannen en een enkeling te rijden maar nauwelijks. Eigenwijze donders. :D

Volgens mij zo'n 10x erger dan de gemiddelde Fjord of Shetlander. :+

Maar wat een leukerd. Hopen dat ie het redt inderdaad

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:34

Heel leuk dier ja.

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:36

Iris82 schreef:
Eline_Charly schreef:
Wat gaaf! Vraag me nu ineens af of zebra's te temmen zijn en of je ze kunt rijden :D Iemand hier ervaring mee? Lijkt me echt een tof gezicht


Zeer beperkt. Het wordt al tientallen jaren geprobeerd en sommige zijn in te spannen en een enkeling te rijden maar nauwelijks. Eigenwijze donders. :D

De hoge agressie maakt domesticatie vrijwel onmogelijk, er zijn soms wat zachtaardigere individuen die samen met juiste persoon inderdaad getemt worden, maar de soort an sich mist de kenmerken die dit met vrijwel ieder exemplaar mogelijk maken.
Rivendell schreef:
Lijkt wel een kruising met een okapi :)

Afhankelijk van de soort zebra, zou het een combi van recessieve genen kunnen zijn uit kruising met nu uitgestorven quagga.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:08

Ik heb enkele jaren geleden wel zebra's gezien bij een circus.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zebra met stippen gespot in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:19

Het wordt tijd dat sommige mensen de film racing tripes gaan zien :=

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:16

wat apart. Hoop dat hij/zij het haalt.
Hoop ook dat de mens er vanaf blijft...