Horse Event introduceert stokpaardrijden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Horse Event introduceert stokpaardrijden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:27

Horse Event
Entertainment

Afbeelding
De bekende Finse stokpaardamazone, Alisa Aarniomäki.

De organisatie van Horse Event voegt dit jaar een nieuwe discipline toe aan het programma: Hobbyhorsing. Hobbyhorsing is de Engelse term voor stokpaardrijden en wordt door duizenden tieners in Finland, Zweden, Duitsland en Frankrijk beoefend.

Omdat Finland de kroon spant met zo’n 10.000 hobbyhorse riders heeft Horse Event de bekendste Finse stokpaardamazone, Alisa Aarniomäki (20) uitgenodigd om samen met vier collega’s in Nederland een demonstratie te geven. In Finland is een echte hobbyhorsing competitie, dus officiële wedstrijden tot op nationaal niveau. Er is onderscheid in zowel dressuur- als springwedstrijden. Dat betekent dat fanatieke stokpaardrijders dressuuroefeningen van het hoogste niveau nabootsen, en over hindernissen springen van soms wel anderhalve meter. Net zoals reguliere paardensportbeoefenaars vinden ook veel hobbyhorse riders het leuk om een buitenrit te maken, door het bos of over het strand.

Het stokpaardrijden kenmerkt zich door veel gezelligheid en acceptatie. Maar er is ook veel verzet voor het feit dat de meiden iets doen waar fantasie voor nodig is. Alisa Aarniomäki beoefent haar hobby al tien jaar. Ze werd ermee gepest, maar ging ermee door en maakte er ook geen geheim van op haar social media. Tijdens een demonstratie vorig jaar in de Finse hoofdstad Helsinki riepen honderden deelnemers op om hobbyhorsing niet meer belachelijk te maken. In Finland staat hobbyhorsing voor zelfvertrouwen, mogen zijn wie je bent en het overwinnen van hindernissen. “Op Horse Event laten we jaarlijks de nieuwste trends op het gebied van paardensport zien. Ook hobbyhorsing valt daaronder. Net zoals dat we dit jaar een YouTube Piste introduceren, waar bekende vloggers demonstraties kunnen geven”, beargumenteert organisator Gijs Bartels zijn keuze voor hobbyhorsing.

De demonstraties van hobbyhorsing zijn op vrijdag 8 september om 14.10 uur en 16.15 uur, zaterdag 9 september om 12.15 uur en 19.00 uur en zondag 10 september om 10.35 uur en 16.35 uur in de Bit Piste, oftewel de hoofdpiste van Horse Event.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:36

Ik dacht ook echt altijd dat dit als grapje was bedoeld als ik er filmpjes van zag, maar is dus een echt ding. Bijzonder, ga zeker kijken!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:36

Het concept dat het om vrijheid en fantasie gaat vind ik wel heel mooi.

Alleen heb ik toch liever een echt paard. Of zullen zij met een knuffel/stokpaard een echte band opbouwen?

Ik ga waarschijnlijk vrijdag naar HE en ben benieuwd. Ze zullen toch niet boos worden als mensen gaan lachen... ik neem mijn vriend mee en die gaat waarschijnlijk helemaal stuk. En eerlijk gezegd, het is ook wel een beetje wennen... Zijn er meer mensen die er zo tegenaan kijken?

chocobroodje

Re: Horse Event introduceert stokpaardrijden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:49

Ik deed dit als kind :D Heb ze ook nog steeds, een hele kudde haha. Nu speelt mijn dochter ermee :j Zo grappig dat ik niet de enige gek was :P

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:57

Oké ik pis in mn broek _O-

als ze maar plezier hebben

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:03

Lily_Fee schreef:

Alleen heb ik toch liever een echt paard. Of zullen zij met een knuffel/stokpaard een echte band opbouwen?

Ik ga waarschijnlijk vrijdag naar HE en ben benieuwd. Ze zullen toch niet boos worden als mensen gaan lachen... ik neem mijn vriend mee en die gaat waarschijnlijk helemaal stuk. En eerlijk gezegd, het is ook wel een beetje wennen... Zijn er meer mensen die er zo tegenaan kijken?

Ja ik. Ik denk zelf dat ze vierkant uitgelachen worden.. zou dat wel sneu vinden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:10

Nou, als ik zie dat ze ook echt hoge hindernissen springen; dat doe ik ze dus echt niet na! Dus zal ze zeker niet uitlachen, ook al ziet m.n. de dressuur er nogal apart uit.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:11

_Dracarys schreef:
Lily_Fee schreef:

Ja ik. Ik denk zelf dat ze vierkant uitgelachen worden.. zou dat wel sneu vinden.

Nou dat hoop ik niet, ookal denk ik dat ik mijn lach soms ook niet kan inhouden... Maar ik heb wel respect voor hun hoor, dat ze gewoon doen wat ze leuk vinden. Zou het sneu vinden als ze echt worden uitgelachen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:12

Ik blijf dit echt geweldig vinden, zowel hilarisch als best knap. Met name dat springen inderdaad. En ach, als je geen paard kan betalen is dit toch ook een mooie manier om een sport te beoefenen die je graag doet. Beter dan thuis op de bank hangen. :D

Het zijn wel een stuk kortere stokjes dan ik gewend ben. Valt me nu pas op. Is ook wel handig, anders liggen alle balken er af :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:15

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:17

Ergens vind ik het gaaf gewoon maling hebben aan alles en gewoon doen wat je leuk vind. Ze uitlachen zou ik erg flauw vinden. Mijn hobby is het niet maar dat ter zijde

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:19

Dit item typeert Horse Event helemaal - voor kinderen en iets oudere meisjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:23

Het jumping gedeelte vind ik nog best knap als je die hoogtes bekijkt maar het dressuur en zelfs buitenrit gedeelte... Eerlijk is eerlijk; ik moest een beetje lachen toen ik die jury bij de dressuur heel serieus zag zitten... :o
Kijk ieder z'n meug en plezier, echt maar... Tja... Een beetje grappig vind ik het wel. :D

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:26

Dees schreef:

Waarom dat nou weer? Het is een nieuwe trend en daarom laten ze het zien waarschijnlijk. Net zo als dat lak en glitter op een gegeven moment hip waren /zijn. Of dat paarden in stallen gehouden worden en dat er nu meer aandacht is voor paarden welzijn.
Trends komen en gaan. (ook al moet het laatste een blijvende trend zijn)

Maar om nou meteen te stellen dat het alleen voor kinderen en tieners is.....
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 23-08-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:26

Ik vind het toch echt wel een beetje gek. Dat je wilt doen alsof je stokpaard echt is als kind zijnde a la, maar als je het als sport wil beoefenen kan je dat, lijkt mij, toch beter doen zonder stokpaard?

Als je door een piste wilt huppelen of over hindernissen wilt springen is prima, maar ik snap niet wat dat stuk speelgoed dan toevoegt.

Een beetje alsof je met een knuffelhond een honden behendigheidsparcours aflegt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:28

Zou het dan een betere sport zijn zonder het stokpaardje??

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:30

Wel iets lager op de gekkenmeter denk ik. Maar goed, ieder zijn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:34

Soms heb je het probleem dat je in je penny tijd hangen blijft :') , omg for real :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:40

Ik mis de rijkleding en cap. Of zou er geen cijfer voor verzorging zijn...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:41

Prima toch. Buitenrit maken? Zij leggen waarschijnlijk meer kilometers te voet af dan de grote meerderheid van de bevolking die wel eens wat meer beweging kan gebruiken. Nordic walking ziet er toch ook raar uit met die twee stokken, maar je beweegt tenminste.
Springwedstrijd over hindernissen? Moet je echt wel fysiek geoefend voor zijn. Sportief dus, hartstikke top.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:41

Ik moet dan gelijk hieraan denken haha

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:51

Heb dit soort filmpjes op internationaal niveau al vaker voorbij zien komen.
Inderdaad deed ik dit op de lagere school, maar niet met zo een stokpaardje, had aan een denkbeeldig paard al genoeg.

Deze amazones nemen hun sport/ hobby zo te zien erg serieus, denk dus ook niet dat je daar moet gaan kijken om ze een partijtje uit te gaan lachen.
Bovendien bied het Penny's met minder geld ook de mogelijkheid om "mee te kunnen doen " in een voor hun of hun ouders te dure sport.
Laat ze lekker, en inderdaad......ga maar eens springen over een hindernis met een stok tussen je benen en teugels in je handen.
Het dressuur gedeelte vind ik echt iets sierlijks hebben bij de meeste dames, kan me ook goed voorstellen dat je daar goed beoordeeld kunt worden.
Wat ik bij stokpaardwedstrijden helemaal top vind is dat eventuele blessures geheel voor rekening van de "ruiters "komen, en niet op die van een paard en of pony. *D

Ben trouwens van mening dat het springen met konijnen wat tegenwoordig helemaal hot is, ook ontstaan is uit het verlangen naar het kunnen en mogen springen met een paard.....maar gewoon niet de middelen hebben om dat te kunnen veroorloven.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:55

Buitenritten vind ik nu best lachwekkend, maar ik heb zelf ook veel rondgegalopeerd met mijn stokpaardje door de straat.. wel toen ik acht of negen was. Later werd het de fiets met teugels aan het stuur :D
Laatst bijgewerkt door Christiene op 23-08-17 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:55

Dees schreef:

Penny to the max :')

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:01

Qimm schreef:
[ Video ]

Ik moet dan gelijk hieraan denken haha

Had het ook meteen in mijn hoofd :')

Ieder z'n ding. Inderdaad, zoals genoemd is, dit bied meisjes die paarden leuk vinden en van de sport houden ook de mogelijkheid mee te doen. Ook al is dit met een stokpaardje, ze hebben de fantasie. Ik weet trouwens zeker dat er ook veel mensen met een wat hogere leeftijd dit leuk zullen vinden.