EIA nu ook in Zwitserland

Moderators: Essie73, Warboel, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

EIA nu ook in Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 14:36 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl / St. Georg
Welzijn
Afbeelding
Foto: Amanda.

In Mülligen in de Zwitserse regio Aargau is een paard besmet geraakt met Equine Infectieuze Anemie (EIA). Dit is het eerste bekende geval in Zwitserland sinds 1991. De regio Aargau laat weten dat er tot dusverre geen aanwijzingen waren dat de ziekte zich verder had verspreid. Op aanvraag ontving St-georg.de de volgende informatie over deze zaak:

„Wij kunnen bevestigen dat het in deze zaak tevens om een polopaard gaat. Het geval kwam aan het licht door een zelf georganiseerd onderzoek van de Swiss Polo Association in het kader van zelfcontrolerende maatregelen. Het onderzoek werd ingesteld naar aanleiding van de in Duitsland en Nederland bevestigde gevallen van EIA bij polopaarden. Het bewuste paard was niet in beeld als contactdier met één van de eerder genoemde besmette dieren.
Het besmette 13-jarige paard in Mülligen is in februari 2014 naar Zwitserland geïmporteerd. Afgelopen vrijdag is hij geëuthanaseerd. Er zijn monsters afgenomen van het dier om verder onderzoek te kunnen doen. Er kan niet worden uitgesloten of er een verband is met de actuele gevallen in Duitsland en Nederland.
Het paard in Mülligen was klinisch geen zichtbare drager. Hij maakte een gezonde indruk en leek in goede conditie te verkeren. Tot nu toe gaat het om één dier dat positief is getest. De andere paarden van dezelfde stal zijn allen negatief getest.“

Geval nummer 15
Op 8 juni werd bekend dat een polopaard uit de regio Verden positief was getest op EIA. Sindsdien breidt het virus zich uit. Tot nu toe gaat het bij alle 15 gevallen om polopaarden. Er wordt veel over gesproken, waarom het uitgerekend deze paarden treft, maar er is niets bewezen. Meldingen van andere besmette paarden kwamen uit Düsseldorf, Bentheim, Hamburg, Tagmersheim en Nederland. Er loopt nog verder onderzoek.

Dodelijke ziekte
Zoals bij het paard in Mülligen kunnen positief geteste paarden ziek worden, maar dit hoeft niet zo te zijn. Het erge is dat besmette paarden in ieder geval ingeslapen moeten worden, of ze nu wel of niet ziek zijn. Zo moet het volgens de wet, zelfs als de paarden klinisch kerngezond zijn. De maatregel is noodzakelijk omdat de zogenaamde dragers van het virus de ziekte verder kunnen verspreiden, onafhankelijk van de vraag of ze zelf ook symptomen van de ziekte tonen. Er wordt gezegd dat er in Italië stallen zijn waar de besmette dieren tezamen gehouden worden. Deze stallen liggen zo afgezonderd van andere stallen dat de kans op verspreiding van het virus nihil is. In Nederland, België en Duitsland bestaat zoiets niet.

bigone

Re: EIA nu ook in Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:43

Die polopaarden zijn toch niet allemaal geimporteerd uit een bepaald land of gebied? Het is te toevallig dat het allemaal polopaarden betreft maar dat er tussen sommigen geen enkel verband bestaat.

Loes'sCorner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:08

Ik heb me laten vertellen dat veel polo paarden uit Argentinië komen en omdat daar veel armoede heerst spuiten ze veel paarden met dezelfde naald, wel of niet doping enzo....dat zou verklaren waarom het vooralsnog alleen polopaarden betreft.

Geen idee of dit ook daadwerkelijk de reden is, maar denk dat het veelvuldig voorkomt 1 naald meerdere paarden....

Is het in Italië dan niet wet om ze In te laten slapen? Nog nooit gehoord van een stal vol EIA paarden?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:23

Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Loes'sCorner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:21

Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan vind.....ze kunnen het doorgeven door insectenbeten

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:26

Ik las dit in een onderzoek over EIA:
Bij aanwezigheid van een besmet paard op minder dan 200 meter afstand van het bedrijf, is de kans op overbrengen door insecten aanwezig. Bij meer dan 200 meter afstand wordt de kans op infectie via die route klein.
Ik neem aan dat de paarden in Italië dus er afgelegen staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:24

Loes'sCorner schreef:
Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan vind.....ze kunnen het doorgeven door insectenbeten

Bij dragers is die kans nihil. Nederlandse paard dat is ingeslapen was al vele jaren drager, kwam overal en heeft nooit ander paard besmet. Hoeveelheid virus is te laag bij drager om besmettelijk te zijn en virus zelf kan slecht buiten de gastheer overleven.

Muztang schreef:
Ik las dit in een onderzoek over EIA:
Bij aanwezigheid van een besmet paard op minder dan 200 meter afstand van het bedrijf, is de kans op overbrengen door insecten aanwezig. Bij meer dan 200 meter afstand wordt de kans op infectie via die route klein.
Ik neem aan dat de paarden in Italië dus er afgelegen staan.

Paarden in Italië staan inderdaad in isolatie, maar zoals de gevonden dragers aantonen is de kans op besmetting zelfs bij dieren op dezelfde stal en wei vrijwel 0. Als een dier de ziekte ontwikkeld krijg je een ander verhaal, maar dat geldt voor bv Rhino ook. Infectiedruk is zelden hoog genoeg om paarden ziek te maken als het enkel dragers betreft.

Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie