Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:44

Oh heb jij het geschreven? :+ -O- *kruipt onder het bureau*

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:49

Ik vind 't ook een stuk van niks. Maar goed, ik word sowieso altijd al niet goed van het vergelijken van paarden met een fiets, een brommer, een digitaal soort van 0-1... snap je, gewoon computertaal (zoals als mijn toenmalige instructeur eens presteerde, en ik snapte er ook niks van) of zoals in dit stuk een trein die op de rails moet blijven.
Het is een lévend wezen waar je op zit, met vier benen en een eigen gemoed. Daar zitten nog wel wat meer nuances aan.
Het zo kort door de bocht technisch versimpelen vind ik typisch iets voor mensen die een beetje "paardmoe" zijn. En dus op zo'n manier proberen paarden/paardrijden maar een beetje symbolisch met apparaten te vergelijken.
Techniek okee, maar dat werkt bij een paard nooit of te nimmer zo als bij een apparaat.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:51

Suzanne F. schreef:
Oh heb jij het geschreven? :+ -O- *kruipt onder het bureau*

tja, dat heb je dan :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:08

Mousmous schreef:
Vind ik niet, er wordt advies gevraagd, zoals op bokt dagelijks gebeurt, waar Tineke antwoord op geeft en daarbij ook nog aangeeft dat het moeilik oordelen is als je de situatie niet kent. Zoals ik al zei wat dagelijks op bokt gebeurt en advies wordt gegeven door mensen die heel wat minder ervaren zijn dan Tineke Bartels



Dit idd. Het was een clinic waarin ons gevraagd werdt; wat willen jullie weten? Zo vroeg ik een vraag en later werd deze vraag gesteld. Bij beiden gaf ze aan dat het zo lastig te beoordelen is. Maar dan nog; dat is natuurlijk wel waar een clinic voor is. Anders was het gewoon een presentatie/optreden. We kregen de gelegenheid vragen te stellen.

Daarnaast wil ik wel even zeggen; dit zijn in de topsport wel de mensen waarvan ik zeg dat ze zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn van de paarden. Het is allemaal wat luxer en tuurlijk gaat het er anders dan op de meeste stallen en dan dat we gewent zijn, maar je hebt er ook met 'andere soort paarden' te maken.

Anoniem

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:26

Dat is ook waarom het zo gek is dat ze antwoordt alsof jullie allemaal topruiters waren met toppaarden die allebei helemaal in balans zijn en waarbij een storinkje in het zijwaarts inderdaad alleen maar een kwestie is van paard corrigeren met extra been of de zweep.
Juist als je normale mensen met normale paarden als publiek hebt zou je verwachten dat ze ervan uitgaat dat het bij dat publiek in 90% van de gevallen een ruiterprobleem is, en ze dus niet de correctie van het paard als 1e oplossing aandraagt. Zo zorg je er juist voor dat ook gewone mensen de schuld bij het paard blijven leggen.

Verder vind ik het artikel niet per se slecht geschreven, maar het is niet goed in balans. Zo staat er erg veel herhaling in (ontspanning/ontspannen) en worden de open deuren wel opgesomd (als een paard gespannen is dan moet je hem eerst laten ontspannen voor je kunt werken), maar niet de oplossingen die wél nieuw zouden kunnen zijn voor de lezer, bijvoorbeeld hoe Imke dat gestresste paard dan weer ontspannen/bij de les kreeg en wat ze daarvoor precies deed. Ook paardenjournalistiek is gebaat bij de regel 'show, don't tell', waarbij je dus niet alleen opschrijft wat er gezegd wordt (wat zoals in dit artikel duidelijk werd vaak niet al te handig geuit wordt), maar vooral ook beschrijft hoe die persoon dat vervolgens in de praktijk brengt. Zo zijn er genoeg paardentrainers die hardop zeggen dat ze niet met correcties werken maar alleen met beloningen, en die het paard wel een tik met de zweep geven als het niet luistert. Dat is wat je als journalist laat zien, niet het reclamepraatje wat de geinterviewde opgeschreven wil zien, maar dat wat de lezer zelf had gezien als die erbij was geweest.
Aan de andere kant is dit natuurlijk een artikel ter meerdere eer en glorie van het Horse Event/familie Bartels/Bokt, dus misschien moeten we het ook gewoon niet lezen als journalistiek werk maar meer als reclamepraatje voor het HE?

Marjo

Berichten: 37212
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:28

terpentijn schreef:
Ik vind 't ook een stuk van niks. Maar goed, ik word sowieso altijd al niet goed van het vergelijken van paarden met een fiets, een brommer, een digitaal soort van 0-1... snap je, gewoon computertaal (zoals als mijn toenmalige instructeur eens presteerde, en ik snapte er ook niks van) of zoals in dit stuk een trein die op de rails moet blijven.
Het is een lévend wezen waar je op zit, met vier benen en een eigen gemoed. Daar zitten nog wel wat meer nuances aan.
Het zo kort door de bocht technisch versimpelen vind ik typisch iets voor mensen die een beetje "paardmoe" zijn. En dus op zo'n manier proberen paarden/paardrijden maar een beetje symbolisch met apparaten te vergelijken.
Techniek okee, maar dat werkt bij een paard nooit of te nimmer zo als bij een apparaat.


In dat geval krijg je een artikel van 5 kantjes omdat je alles tot in den treuren moet uitleggen. De vergelijking met het spoor vond ik juist een hele duidelijke.

Verder vind ik het jammer om te lezen dat het stuk zo slecht ontvangen word, maar lees ik eigenlijk nergens echt tips/feedback om dit te verbeteren..

Anoniem

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:43

Zie direct boven jouw berichtje. :)
Tips over het vermijden van steeds hetzelfde woordje, show & don't tell en het verschil tussen open deuren en nieuwe informatie voor de lezer, en dat allemaal gratis en voor niets van iemand die ook als paardenjournalist werkte. Ik zou niet weten hoe je gratis meer feedback zou kunnen krijgen? ;)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:48

Ik durf niet zo goed feedback meer te geven als ik lees hoe ermee wordt omgegaan. :')

Marjo

Berichten: 37212
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:01

xyzutu2 schreef:
Zie direct boven jouw berichtje. :)
Tips over het vermijden van steeds hetzelfde woordje, show & don't tell en het verschil tussen open deuren en nieuwe informatie voor de lezer, en dat allemaal gratis en voor niets van iemand die ook als paardenjournalist werkte. Ik zou niet weten hoe je gratis meer feedback zou kunnen krijgen? ;)

Sorry jouw berichtje had ik nog niet gelezen :D

Edit: even goed doorgelezen. Bedankt! Ik begrijp wat je bedoeld. Was voor mij de eerste keer dus was lastig om op te letten en foto's tegelijk te maken :) ik ga het iig meenemen naar Horse Event :)

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:23

Ppppfffff
Ik word zo moe van al die moraalridders. Jemig, niet iedereen is journalist en schrijft een wetenschappelijk verantwoord artikel. Bokt is een forum van paardenliefhebbers voor paardenliefhebbers en geen wetenschappelijk professioneel tijdschrift.

Het artikel is geschreven vanuit een eigen interpretatie.
Prima toch.
Ik lees een verhaal van iemand die een leuke dag heeft gehad bij twee vakvrouwen en ze deelt enthousiast haar verhaal.
Bedankt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:34

janouk schreef:
Ppppfffff
Ik word zo moe van al die moraalridders. Jemig, niet iedereen is journalist en schrijft een wetenschappelijk verantwoord artikel. Bokt is een forum van paardenliefhebbers voor paardenliefhebbers en geen wetenschappelijk professioneel tijdschrift.

Het artikel is geschreven vanuit een eigen interpretatie.
Prima toch.
Ik lees een verhaal van iemand die een leuke dag heeft gehad bij twee vakvrouwen en ze deelt enthousiast haar verhaal.
Bedankt

Nou inderdaad.

Gezellige boel weer hier :)
Laatst bijgewerkt door Laurie op 13-07-17 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:50

xyzutu2 schreef:
Dat is ook waarom het zo gek is dat ze antwoordt alsof jullie allemaal topruiters waren met toppaarden die allebei helemaal in balans zijn en waarbij een storinkje in het zijwaarts inderdaad alleen maar een kwestie is van paard corrigeren met extra been of de zweep.
Juist als je normale mensen met normale paarden als publiek hebt zou je verwachten dat ze ervan uitgaat dat het bij dat publiek in 90% van de gevallen een ruiterprobleem is, en ze dus niet de correctie van het paard als 1e oplossing aandraagt. Zo zorg je er juist voor dat ook gewone mensen de schuld bij het paard blijven leggen.

Verder vind ik het artikel niet per se slecht geschreven, maar het is niet goed in balans. Zo staat er erg veel herhaling in (ontspanning/ontspannen) en worden de open deuren wel opgesomd (als een paard gespannen is dan moet je hem eerst laten ontspannen voor je kunt werken), maar niet de oplossingen die wél nieuw zouden kunnen zijn voor de lezer, bijvoorbeeld hoe Imke dat gestresste paard dan weer ontspannen/bij de les kreeg en wat ze daarvoor precies deed. Ook paardenjournalistiek is gebaat bij de regel 'show, don't tell', waarbij je dus niet alleen opschrijft wat er gezegd wordt (wat zoals in dit artikel duidelijk werd vaak niet al te handig geuit wordt), maar vooral ook beschrijft hoe die persoon dat vervolgens in de praktijk brengt. Zo zijn er genoeg paardentrainers die hardop zeggen dat ze niet met correcties werken maar alleen met beloningen, en die het paard wel een tik met de zweep geven als het niet luistert. Dat is wat je als journalist laat zien, niet het reclamepraatje wat de geinterviewde opgeschreven wil zien, maar dat wat de lezer zelf had gezien als die erbij was geweest.
Aan de andere kant is dit natuurlijk een artikel ter meerdere eer en glorie van het Horse Event/familie Bartels/Bokt, dus misschien moeten we het ook gewoon niet lezen als journalistiek werk maar meer als reclamepraatje voor het HE?


Ik denk dat je het idd zo moet lezen zoals je onderaan je bericht zegt.
Ik mag dit jaar ook weer mee naar HE voor bokt en ben er dan ook bijgewerkt dus ik snap marjoow haar bericht helemaal.

Ik vind het dan ook niet zo zwart-wit zoals het hier soms gezegd/opgevat wordt. Voor mijn gevoel moet ik dan ook een beetje voor marjoow 'opkomen' haha.

Het was echt een hele leuke dag, in sommige punten zelfs een beetje leerzaam, maar ik heb gewoon een leuke clinic bijgewoond. Heb mijn foto's gemaakt en met mijn telefoon in recorder stand op de bakrand heb ik enigszins geluisterd.

Denk dat we totaal wel 3 kwartier met de clinic en foto's maken bezig zijn geweest en als je dat op neemt omdat niet alles blijft hangen is het ineens weer heel veel info. Je kan natuurlijk niet alles onthouden want voor de lezer moet het ook interessant blijven.

De een zou misschien meer een artikel verwachten met hoe je de dingen aanpakt maar al bij al is het een verslag over de hele dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:20

LoveUggs schreef:
xyzutu2 schreef:
Aan de andere kant is dit natuurlijk een artikel ter meerdere eer en glorie van het Horse Event/familie Bartels/Bokt, dus misschien moeten we het ook gewoon niet lezen als journalistiek werk maar meer als reclamepraatje voor het HE?


Ik denk dat je het idd zo moet lezen zoals je onderaan je bericht zegt.
Ik mag dit jaar ook weer mee naar HE voor bokt en ben er dan ook bijgewerkt


Wat grappig om te lezen dat de Boktreporters dat dus net zo voelen en zelf ook het idee hebben dat ze meer bezig zijn met een HE-reclamepraatje dan met echt reporter zijn. :)
Meestal wordt daar heel geheimzinnig over gedaan. 8-)

Als de Boktreporters en Boktgebruikers allebei doorhebben dat er geen reporterwerk gemaakt wordt maar gewoon reclame voor het HE, is het dan niet voor iedereen duidelijker als Bokt het niet meer heeft over 'Boktreporters' maar gewoon over 'Horse Event Promoters'?
Dat haalt een hoop onduidelijkheid en dus ook frustratie weg bij lezers die zich er nu steeds ingeluisd voelen met beloftes dat iets door een Bokt reporter geschreven is en dus ook de bijbehorende onpartijdigheid/nieuwswaarde verwachten.

its_laraa

Berichten: 961
Geregistreerd: 30-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:43

Zelf was ik ook bij de dag en vond het super gezellig, leuk en leerzaam. Helaas waren er dit jaar helemaal geen reporters die zich hebben aangemeld dus er moet gedaan worden met de fotografen/vlogger die zich wel hadden aangemeld! Een professioneel stuk is dan ook lastig als er mensen zijn die dit bijna nooit doen!

BTW had dit beter bij bokt community gekund ipv voorpagina nieuws!

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:57

Ayasha schreef:
Elcid; als een paard tegen het been plakt is er simpelweg iets mis gegaan voor je aan de oefening begon. Reactie op het been is absolute basis. Als die er niet in zit, dan moet je niet verder gaan want dan loopt het mis. Dus IMO geen speculatie maar deductie. Als dat probleem ontstaat heb je hem ergens tegen gewerkt.

Dan zie ik echt een in rijterrein vol paarden zonder basis. Echt irriterend is het als je alleen al moet kijken naar die trappende benen omdat paard totaal niet reageert. En nee dan spreek ik niet over de B. Maar echt m2 of hoger.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:26

Lees een half uur op bokt en het is je duidelijk zat dat de basis ook bij de hoger rijdende ruiters vaak ontbreekt. ;)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:29

xyzutu2 schreef:
LoveUggs schreef:


Ik denk dat je het idd zo moet lezen zoals je onderaan je bericht zegt.
Ik mag dit jaar ook weer mee naar HE voor bokt en ben er dan ook bijgewerkt


Wat grappig om te lezen dat de Boktreporters dat dus net zo voelen en zelf ook het idee hebben dat ze meer bezig zijn met een HE-reclamepraatje dan met echt reporter zijn. :)
Meestal wordt daar heel geheimzinnig over gedaan. 8-)

Als de Boktreporters en Boktgebruikers allebei doorhebben dat er geen reporterwerk gemaakt wordt maar gewoon reclame voor het HE, is het dan niet voor iedereen duidelijker als Bokt het niet meer heeft over 'Boktreporters' maar gewoon over 'Horse Event Promoters'?
Dat haalt een hoop onduidelijkheid en dus ook frustratie weg bij lezers die zich er nu steeds ingeluisd voelen met beloftes dat iets door een Bokt reporter geschreven is en dus ook de bijbehorende onpartijdigheid/nieuwswaarde verwachten.


Dat is niet wat ik bedoelde haha. Ik bedoelde dat je er niet journalistiek naar moet kijken maar het gewoon als een leuk verslag moet zien van een leuke dag.

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:31

Ayasha schreef:
Lees een half uur op bokt en het is je duidelijk zat dat de basis ook bij de hoger rijdende ruiters vaak ontbreekt. ;)

Zonder een half uur op bokt te lezen en gewoon te kijken weet je het ook ;)

Electra63

Berichten: 17837
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:39

janouk schreef:
Ppppfffff
Ik word zo moe van al die moraalridders. Jemig, niet iedereen is journalist en schrijft een wetenschappelijk verantwoord artikel. Bokt is een forum van paardenliefhebbers voor paardenliefhebbers en geen wetenschappelijk professioneel tijdschrift.

Het artikel is geschreven vanuit een eigen interpretatie.
Prima toch.
Ik lees een verhaal van iemand die een leuke dag heeft gehad bij twee vakvrouwen en ze deelt enthousiast haar verhaal.
Bedankt


Precies +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:44

janouk schreef:
Ppppfffff
Ik word zo moe van al die moraalridders. Jemig, niet iedereen is journalist en schrijft een wetenschappelijk verantwoord artikel. Bokt is een forum van paardenliefhebbers voor paardenliefhebbers en geen wetenschappelijk professioneel tijdschrift.

Het artikel is geschreven vanuit een eigen interpretatie.
Prima toch.
Ik lees een verhaal van iemand die een leuke dag heeft gehad bij twee vakvrouwen en ze deelt enthousiast haar verhaal.
Bedankt


Als het uit haar naam zelf kwam dan ben ik het met je eens. Maar het is een bericht van de nieuwsredactie en dan verwacht ik persoonlijk wel een iets ander niveau. Ik was nu echt verbaasd aan het lezen, ik keek van wie het kwam, ik lees verder, ik kijk nogmaals of het geen extern gequote artikel is en lees weer verder. Ik verbaasde me wel echt over het feit dat dit van de nieuwsredactie kwam.
Prima als je een leuk verhaal wilt delen maar doe dit dan uit je eigen naam.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-07-17 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:54

Ben ik helemaal met je eens SuzannaF. :j

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:17

Ik vind het eigenlijk schokkender dat niemand reageert op de bovenste foto die geplaatst is bij het stukje. Paard gaat bijna met zijn neus tussen zijn knieen.
Aan de diagonale beenzetting kan iedereen zien dat het paard mega op de voorhand gaat. Voorbeen is nog op de grond en achterbeen is al van de grond af.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:13

Kabayo schreef:
Ayasha schreef:
Lees een half uur op bokt en het is je duidelijk zat dat de basis ook bij de hoger rijdende ruiters vaak ontbreekt. ;)

Zonder een half uur op bokt te lezen en gewoon te kijken weet je het ook ;)


Zie alleen al de foto bij het artikel

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:18

misskrisss schreef:
Ik vind het eigenlijk schokkender dat niemand reageert op de bovenste foto die geplaatst is bij het stukje. Paard gaat bijna met zijn neus tussen zijn knieen.
Aan de diagonale beenzetting kan iedereen zien dat het paard mega op de voorhand gaat. Voorbeen is nog op de grond en achterbeen is al van de grond af.

Inderdaad een bijzonder ongelukkige foto voor bij zon artikel, of zou het een illustratie zijn hoe het niet moet? :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:23

misskrisss schreef:
Ik vind het eigenlijk schokkender dat niemand reageert op de bovenste foto die geplaatst is bij het stukje. Paard gaat bijna met zijn neus tussen zijn knieen.
Aan de diagonale beenzetting kan iedereen zien dat het paard mega op de voorhand gaat. Voorbeen is nog op de grond en achterbeen is al van de grond af.

_/-\o_ +:)+