Paard gewond na inhaalactie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:02

Hart van Nederland / Facebook
Overige
Ingezonden door Veulen84


Nadia van Gulik is nog steeds niet helemaal bekomen van de schrik. Zaterdagavond liep ze naast haar paard op een dijkje vlakbij haar manege toen ze werd ingehaald door een snelheidsmaniak. Het voorval vond plaats op de Stammerlandweg, en de automobilist haastte zich vanuit het Diemerbos met hoge snelheid richting het dorp (Driemond). De auto reed zonder te remmen zo dicht langs Nadia en haar paard dat hij in paniek raakte en er vandoor ding. Het dier verloor even verderop zijn evenwicht, viel op het asfalt en raakte zwaar geblesseerd. Omdat Nadia het (op dat moment) paniekerige paard in bedwang probeerde te houden, heeft ze helaas geen kenteken, automerk of andere karakteristieke kenmerken kunnen zien en opslaan. Het enige dat ze gezien heeft is dat het om een zilvergrijze auto gaat.

Nadia werd nog een paar meter meegesleurd toen ze los moest laten. Gelukkig heeft ze zelf niets opgelopen, maar het is nog maar de vraag of Naranjito ooit weer de oude zal worden. Hij krijgt pijnstillers, heeft boxrust en staat overdag op een zandpaddock waar hij zijn eigen bewegingen kan bepalen en toch op zachte ondergrond buiten staat.

Een filmpje van Nadia werd op Facebook 25.000 keer gedeeld. Ze roept automobilisten op om rekening te houden met paarden op de weg en vaart te minderen als ze willen passeren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:47

Het blijft een slechte combi verkeer en paarden...helemaal met de asos van tegenwoordig

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:51

Rijden ook een stel aso's rond.. niet te geloven. Al snap ik van sommige mensen ook niet dat ze met hun paard de weg op gaan, je weet dat je die aso's nou eenmaal tegen gaat komen.

Hopelijk komt het goed met het paard :(

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:57

finnens schreef:
Rijden ook een stel aso's rond.. niet te geloven. Al snap ik van sommige mensen ook niet dat ze met hun paard de weg op gaan, je weet dat je die aso's nou eenmaal tegen gaat komen.

Hopelijk komt het goed met het paard :(

Nou als je als paarden eigenaar hier rekening mee moet houden kan plots meer dan de helft niet meer op buitenrit gezien je vaak altijd even langs een weg moet! Lekker zo'n uitspraak, of begrijp ik je niet goed?

Erg voor het paard! Hoop dat die er bovenop komt...

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:08

Idd.. Dan zou ik ook niet meer kunnen wandelen en straks niet buiten kunnen rijden? Als ik 'niks' meer mag/kan wat moet ik dan nog met een paard? In de bak vind ik niks aan en ben bang dat die van mij dat op den duur ook niks leuks aan vind..
Overigens zijn ze hier gelukkig juist heel fijn kwa verkeerd. Ruim om mij heen en niet als een debiel met dikke snelheid. Rijden vaak ook te veel auto's om hoge snelheden te halen. En in de straten is het ook niet handig om 100 te rijden. :+

Hoop dat het met het paard goed komt. Hij loopt ook niet een beetje slecht. Iemand zonder paarden kennis kan nog zien dat die niet goed loopt.. #)

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:30

Heel triest, hoop dat het met de eigenaresse en haar paard weer helemaal goed komt!
En niet de weg op gaan met je paard zou de oplossing niet moeten zijn, gewoon elkaar respecteren, of het nu een paard is, of een kind op de fiets of een ouder iemand in een 40 km auto, maakt niet uit.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:05

PanamaD schreef:
finnens schreef:
Rijden ook een stel aso's rond.. niet te geloven. Al snap ik van sommige mensen ook niet dat ze met hun paard de weg op gaan, je weet dat je die aso's nou eenmaal tegen gaat komen.

Hopelijk komt het goed met het paard :(

Nou als je als paarden eigenaar hier rekening mee moet houden kan plots meer dan de helft niet meer op buitenrit gezien je vaak altijd even langs een weg moet! Lekker zo'n uitspraak, of begrijp ik je niet goed?

Erg voor het paard! Hoop dat die er bovenop komt...

Helaas is de relatiteit dat er een hoop mafkezen rondrijden. Dus ik denk persoonlijk wel drie keer na welke weg ik neem en met welk paard, dat het nodig is is natuurlijk heel naar. Doe ik puur voor de veiligheid van mijn paard en mijzelf. Automobilisten zouden gewoon afstand moeten houden en rustig passeren.

Maar ik ga off topic zo.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:29

Die weg ligt in een 30km zone. Een doodlopende weg op een park en volkstuinencomplex. Met 2 ruiterpad ingangen en verschillende wandelingangen. Alleen de weg is breed en nieuw geasfalteerd. Dus gebruikt men het als racebaan. Maar er is echt niemand die daar heen gaat, die niet op een paar 100 meter afstand kan zien dat er een paard loopt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:35

Rijden ook een stel aso's rond.. niet te geloven. Al snap ik van sommige mensen ook niet dat ze met hun paard de weg op gaan, je weet dat je die aso's nou eenmaal tegen gaat komen.

Hopelijk komt het goed met het paard :(
[/quote]
Nou als je als paarden eigenaar hier rekening mee moet houden kan plots meer dan de helft niet meer op buitenrit gezien je vaak altijd even langs een weg moet! Lekker zo'n uitspraak, of begrijp ik je niet goed?

Erg voor het paard! Hoop dat die er bovenop komt...[/quote]
Helaas is de relatiteit dat er een hoop mafkezen rondrijden. Dus ik denk persoonlijk wel drie keer na welke weg ik neem en met welk paard, dat het nodig is is natuurlijk heel naar. Doe ik puur voor de veiligheid van mijn paard en mijzelf. Automobilisten zouden gewoon afstand moeten houden en rustig passeren.

Maar ik ga off topic zo.[/quote]


weet je.....mafkezen verander je dus niet.En straffen zijn er niet voor dus.Ik zou ook wel 3x nadenken welke weg ik zou nemen.Als ik in N.L zou wonen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:38

Er is gewoon erg weinig respect als je met een paard over de weg gaat. (ook op de fiets hoor).

Ik ben al meerdere malen aan een serieus ongeluk ontsnapt dankzij mijn zeer brave paard. Op dit moment houd ik het ook voor gezien, ik durf gewoon niet meer en ook omdat ik altijd alleen moet mennen. Ik wil niet dat mijn paard zo eindigt als het paard in het filmpje. Daarnaast ben je alleen maar bezig met het verkeer en is er van genieten geen sprake meer.

Voor nu staat mijn wagen onder een zeil en mijn paard op de wei.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:42

[quote="geerke"]


weet je.....mafkezen verander je dus niet.En straffen zijn er niet voor dus.Ik zou ook wel 3x nadenken welke weg ik zou nemen.Als ik in N.L zou wonen.[/quote
Dat inderdaad! Jij brengt het iets beter.

Heel triest dit geval. Vooral als je leest dat ze toch wel op een aardig rustige weg lopen waar je 30 mag... :(

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:12

Gelukkig hebben we dat in ons dorp nog nooit mee gemaakt,en aso's rijden hier ook hoor.Echt iedereen houd rekening met paarden op de weg.Er zijn er zelfs bij die niet eens durven in te halen,motoren die hun gas inhouden om maar zo min mogelijk geluid te maken. Echt super hier in het verkeer.

Ik las het verhaal op FB en zag het filmpje.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:18

geerke schreef:
Het blijft een slechte combi verkeer en paarden...helemaal met de asos van tegenwoordig

Waarin verschillen die van de aso's van vroeger?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:38

Het zijn er meer, en ze zijn meer aso...
Naar mijn idee...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:54

Ik heb ook het idee dat meer mensen aso zijn. Maar ik denk dat ook meer mensen niet begrijpen of weten dat je snelheid moet minderen bij een paard. Het besef dat het een dier is en geen apparaat mist nog al eens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:57

oomens schreef:
geerke schreef:
Het blijft een slechte combi verkeer en paarden...helemaal met de asos van tegenwoordig

Waarin verschillen die van de aso's van vroeger?

Bevolking groeit, dus bij gelijkblijvende verhoudingen absoluut gezien meer aso's.
Ook beschikken ze over snellere vervoermiddelen.
Mijn insteek blijft hetzelfde; je kunt je afvragen of paarden nog een plaats hebben in het moderne verkeer.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:57

Heel triest dit! En idd, er zijn zoveel aso's!

Ook ik moet een stukje langs de weg om in het bos te komen, gelukkig dan wel een fietspad apart van de autoweg waar ik op kan rijden maar dan nog.. Er zijn ook zoveel (jonge) lui die even extra gas geven en dan ook nog even gaan toeteren, gelukkig is mijn pony aardig bomproof.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:31


SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:35

Wij kwamen vandaag op buitenrit gelukkig hele nette chauffeurs tegen die echt top rekening met ons hielden en netjes in de gaten hielden hoe onze paarden reageerde, zo mogen er meer zijn want heb vaak anders mee gemaakt.

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:43

wij gaan regelmatig op buitenrit en hebben dan een redelijk stuk over de weg
sommige blijven gewoon gas geven en gaan er in volle vaart omheen en andere houden in
paardlief doet niks van auto's, fietsers en brommers maar tractoren of andere dingen die echt enorm veel lawaai maken zijn nog wel eens een probleem.
dan ook even rustig plekje bij iemand op de oprit zoeken als het te gevaarlijk is om door te rijden ( sloten, bomen of andere auto's die in de weg staan om eventueel uit te kunnen wijken)

gelukkig dit nog nooit mee gemaakt en zou het ook liever nooit mee willen maken

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:55

Veulen84 schreef:
Wat is er toch mis met mensen gewoon hun hobby gunnen.

Nogal voor de hand liggend; (dodelijke) ongelukken.
En het gaat niet om het wel of niet uitoefenen van een hobby, het gaat erom wáár die hobby wordt uitgeoefend, je ziet bijvoorbeeld geen kite buggies langs de autoweg rijden.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:58

@kuggur: Nee maar soms heb je geen keus en zul je een stukje langs de weg moeten om bij een ruiterpad te komen. Een beetje rekening houden met elkaar lijkt mij niet meer dan normaal. Ik ga ook niet in volle galop langs een moeder met kinderwagen bijv.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard gewond na inhaalactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:03

Vreemd, ik dacht niet dat ik had aangespoord tot asociaal gedrag in mijn berichten. Toch maar even teruglezen dan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:07

finnens schreef:
Rijden ook een stel aso's rond.. niet te geloven. Al snap ik van sommige mensen ook niet dat ze met hun paard de weg op gaan, je weet dat je die aso's nou eenmaal tegen gaat komen.

Hopelijk komt het goed met het paard :(

Ze zullen fietsers/wandelaars net zo inhalen en die kunnen van schrik ook rot vallen. Moet iedereen dan nog enkel in een tank de weg op om veilig te zijn voor dit soort weggebruikers?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:07

Veulen84 schreef:
Als ik dit
https://www.facebook.com/Meldpunt144/ph ... =3&theater
soort dingen lees op facebook. Dan denk ik dat de meeste mensen helemaal geen paarden op de weg willen. Wat is er toch mis met mensen gewoon hun hobby gunnen.

Mwah, moet je bokkers eens over wielrenners horen....