Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14028
Geregistreerd: 20-04-16

Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 19:24

Bokt / Horsetalk
SGW en Eventing
Ingezonden door bokker Sanso


Tientallen toeschouwers zagen hoe de Australische ruiter Paul Tapner voorover viel met zijn paard na een hindernis op de Badminton Horse Trials. Bonza King of Rouges, het paard van Tapner, bleef met een hoef achter de hindernis hangen, waardoor zowel paard als ruiter een koprol voorover maakten. King kwam terecht op het been van Tapner, maar wonderlijk genoeg kwamen ze er beiden zonder kleerscheuren vanaf. "King en ik zijn allebei oké na onze acrobatische stunt, mede dankzij de beschermkit," zei Tapner.

De fotograaf Mike Bain stond per toeval bij deze hindernis en heeft de hele reeks op foto gezet. Bekijk de foto's hier.

Een woordvoerder van Badminton zegt dat er geen meldingen waren van gewonde paarden op het evenement. Wel gleed het paard van Shane Rose, Shanghai Joe, uit op grind na hindernis 19. Hierbij verwondde het dier een voorbeen. Shanghai Joe galoppeerde na de val terug naar de stallen en kon daar worden opgevangen. Het dier is behandeld in het Breadstone dierenziekenhuis maar is later ingeslapen vanwege een gebroken schouder.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:31

"Shanghai Joe kon worden behandeld" - Dat heet een eufemisme...

Misschien even verder wat journalistiek onderzoek doen? Hij is ingeslapen wegens een gebroken schouder.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:32

Precies wat ik dacht, Ibbel... :\

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:34

Nou inderdaad zeg, misschien even wat beter checken voordat zoiets geplaatst wordt. Paard is overleden, was 2 dagen terug al bekend :\

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:41

Oei, dat stond niet in mijn bron. Ik pas het meteen aan! Excuses..

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:43

Ik had daar nog een link van gestuurd naar de nieuwsredactie. Die is er niet tussen gezet, hoeft ook niet maar was al lang en breed bekend dat dat paard is ingeslapen.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:43

Nee, de woordvoerder van Badminton is zo laf om te stellen dat het paard niet is overleden in de wedstrijd en dús zijn er geen gewonden gevallen :roll:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41583
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:52

Ibbel schreef:
Nee, de woordvoerder van Badminton is zo laf om te stellen dat het paard niet is overleden in de wedstrijd en dús zijn er geen gewonden gevallen :roll:


Dat is wel heel knap rechtlullen wat krom is :').

Ik vind het welneen indrukwekkende fotoserie. Lijkt me echt hartverlammend om te zien.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:54

Ibbel schreef:
Nee, de woordvoerder van Badminton is zo laf om te stellen dat het paard niet is overleden in de wedstrijd en dús zijn er geen gewonden gevallen :roll:

Op straat bij de stallen; niet in de wedstrijd

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:58

Nee, technisch gezien klopt het verhaal. Maar paard liep wel los naar de stallen (en tijdens die renpartij schijnt hij z'n schouder gebroken te hebben) omdat-ie in de wedstrijd was gevallen. Dus indirect was die schouder natuurlijk gewoon het resultaat van die wedstrijd.
En ik vraag me af hoe ze ooit hebben kunnen constateren dat niet de val maar de renpartij die breuk heeft gegeven...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:07

Wow indrukkwekkende foto's! Ongelooflijk dat ze er beiden goed vanaf gekomen zijn. Weet iemand hoe die kit precies werkt?

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:12

Geloof er niks van dat zoiets bij een renpartij gebeurd en niet bij de val.. lijkt me stug.

Ik denk dat de airjacket bij de val belangrijk is geweest om meer schade te voorkomen. Anders lag z'n rug mooi aan puin.
https://youtu.be/bjsKTUKPq2k
Rond 7:45 is beter te zien wat er gebeurd.
Laatst bijgewerkt door suikermeisje op 13-05-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:14

Poe wat een klap krijgt De hals van dat paard te verwerken. Heftig gezicht zeg

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:18

Heftig om dat mee te maken, jammer dat de woordvoerder van de Badminton zo alles ontkent.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:17

Dat dier kwam totaal niet uit, siert t dier dat ie toch probeert.
Heftig beeld.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:18

CarinaR schreef:
Dat dier kwam totaal niet uit, siert t dier dat ie toch probeert.
Heftig beeld.


Inderdaad dat dus! Hij bleef hangen omdat ie totaal niet uit kwam en dat is oo dit niveau cruciaal.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:23

Weidebloem schreef:
Wow indrukkwekkende foto's! Ongelooflijk dat ze er beiden goed vanaf gekomen zijn. Weet iemand hoe die kit precies werkt?


Niet dus, paard is los naar de stallen geregend, daar onderuitgegaan en schouder complex gebroken en daarna ingeslapen..

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:26

karlli schreef:
Weidebloem schreef:
Wow indrukkwekkende foto's! Ongelooflijk dat ze er beiden goed vanaf gekomen zijn. Weet iemand hoe die kit precies werkt?


Niet dus, paard is los naar de stallen geregend, daar onderuitgegaan en schouder complex gebroken en daarna ingeslapen..


Dat is een ander paard dan op deze foto's ;-)

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:28

karlli schreef:
Weidebloem schreef:
Wow indrukkwekkende foto's! Ongelooflijk dat ze er beiden goed vanaf gekomen zijn. Weet iemand hoe die kit precies werkt?


Niet dus, paard is los naar de stallen geregend, daar onderuitgegaan en schouder complex gebroken en daarna ingeslapen..


Dit gaat geloof ik om twee verschillende paarden.

Eelmo

Berichten: 2930
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:28

suikermeisje schreef:
Geloof er niks van dat zoiets bij een renpartij gebeurd en niet bij de val.. lijkt me stug.

Ik denk dat de airjacket bij de val belangrijk is geweest om meer schade te voorkomen. Anders lag z'n rug mooi aan puin.
https://youtu.be/bjsKTUKPq2k
Rond 7:45 is beter te zien wat er gebeurd.


Zo te zien zijn ze niet de enige die zo naar over de kop zijn gegaan :(:)
Heftige hindernissen ook hoor...

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:29

Is al laat, had alleen de val en daarna de fimpjes van Shanghai Joe gezien, niet doorgeklikt naar de website was wel verstandig geweest zie ik nu :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:35

Dat paard heeft wel echt het allerbeste valmechanisme ooit. Er zijn zat foto's en filmpjes van paarden die over de kop gaan en de klap vol met de nek opvangen, die paard rolt keurig weg. _/-\o_ \

Dat filmpje van Suikermeisje is trouwens ook wel de beste reclame ooit voor airvests: zelfs als die man samen met zijn schimmel valt is zijn airjacket al half opgeblazen als hij de grond raakt, en dat terwijl tegenstanders altijd roepen dat je niks aan zo'n vest hebt als je samen met je paard valt. Ik denk dat deze blij was dat hij dat ding toch om had.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:35

karlli schreef:
Weidebloem schreef:
Wow indrukkwekkende foto's! Ongelooflijk dat ze er beiden goed vanaf gekomen zijn. Weet iemand hoe die kit precies werkt?


Niet dus, paard is los naar de stallen geregend, daar onderuitgegaan en schouder complex gebroken en daarna ingeslapen..



Dat gaat toch niet over de schimmel, maar een ander paard?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:37

-O- Je houdt toch je hart vast bij het zien van dat hele filmpje. Dat er maar 1 paard serieus stuk is valt me mee.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:09

Schimmel = paard van Paul tapner = rotational fall = ruiter en paard ongedeerd. beschermkit = airjacket


Andere paard = Shanghai Joe = val van ruiter op hindernis 19 = paard terug naar stal = onderuit op het grind = tegen de stal gevallen.