Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:46

*Bokt / RTV Noord / Facebook Vereniging het Groninger Paard
Ras, Fokkerij
Ingezonden door bokker Hobbyhorse
Afbeelding
Groningermerrie Bente voor de hooischudder. Foto: Esmee Blom


Betrouwbaar, nuchter en soms zijn het grote stijfkoppen: het Groninger paard. Het scheelde niet veel of het zeldzame ras was uitgestorven. Dankzij de vereniging Het Groninger Paard zijn de Groningers succesvol teruggefokt. Die viert dit jaar het 35-jarig jubileum.

Vandaag werd op Landgoedboerderij Oosterheerdt in Leek de dag van het Groninger paard gehouden. Met clinics in de disciplines mennen, crossen, TREC en dressuur werd de veelzijdigheid van het ras getoond.

Het Groninger paard werd vroeger gebruikt voor het zware boerenwerk. Door de komst van de trekker werd ie overbodig en verdween van het platteland. In de jaren 80 was er nog maar één hengst over: Baldewijn. En die werd op het nippertje gered van de slager. Dankzij Baldewijn en de inspanningen van de vereniging Het Groninger Paard en dertig jaar fokken is er nu weer een flink aantal.

Jacqueline Rensen kwam elf jaar geleden naar het Groninger platteland. Via het programma Boer Zoekt Vrouw sloeg ze een Groningse boer aan de haak. "Via mijn man leerde ik het Groninger paard kennen en was meteen verkocht. Nu heb ik inmiddels drie hengsten, waarmee ik verder fok. Zo zorg ik er als Limburgse voor dat het Groningse ras niet uitsterft. Ik zorg wel voor de kwakkies", zegt ze met een brede glimlach.

Ook Wilma Brinkman, dochter van een Groningse maar wonend in het Drentse Grolloo, zweert bij het Groninger paard. Ze zit in het bestuur van de vereniging en is de grote organisator achter de Dag van Het Groninger Paard, die zaterdag wordt gevierd op Landgoed Nienoord in Leek.

Stal Vredenheim in Grolloo bracht al een kampioenhengst voort: Macho Polo, die onlangs is verkocht aan de Verenigde Staten. "Hoe ga je aan een Amerikaan vertellen dat dit een Groninger is? Dat is niet te doen", zegt Brinkman gekscherend. "Maar het is wel stoer en een heel mooie promotie voor het Groninger paard."

Bekijk hier het item van RTV Noord over het Groninger paard:

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:40

Vandaag deed de zoon van bovenstaande merrie Bente mee in de cross clinic tijdens dag van het Groninger paard. Zie https://youtu.be/i9Y6CEOksec

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:48

Leuk! Bedankt voor de aanvulling, Birte. :)

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:45

Leuke gevarieerde dag gehad; had wat meer publiek mogen komen. Organisatie: bedankt!

waldo199

Berichten: 92
Geregistreerd: 29-06-13
Woonplaats: Friesland

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:11

Was leuk! Deed zelf mee met de cross met Eros!

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:40

Vraag:
Als er nog maar 1 hengst was en wat zeiden ze, 20 merries.
Hoe is het dan teruggefokt, want dan krijg je of inteelt....of je fokt er zo nu en dan iets anders door, maar is het dan nog een Groningenr? )

Iemand die dat weet?
( Geen veroordeling maar gewoon interesse, ik vind het alleen maar gaaf dat een ras is behouden )

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:48

Cococo schreef:
Vraag:
Als er nog maar 1 hengst was en wat zeiden ze, 20 merries.
Hoe is het dan teruggefokt, want dan krijg je of inteelt....of je fokt er zo nu en dan iets anders door, maar is het dan nog een Groningenr? )

Iemand die dat weet?
( Geen veroordeling maar gewoon interesse, ik vind het alleen maar gaaf dat een ras is behouden )


Misschien moet 75% ofzo Groninger zijn bv? En in sommige kwpners zit natuurlijk ook weer Gronings bloed.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:34

Ze hebben ook andere zware koudbloeden gebruikt. Tot voor een paar jaar geleden onder andere van het IHW en NeWP. Daar kwam ruzie van, maar dat terzijde. Ook is er wel gefokt met paarden uit Scandinavie. Jammer dat het filmpje van RTV Noord (paard onder het zadel) niet echt reclame is...
Wij waren er ook bij die dag omdat we een Groninger willen aanschaffen. Lieve mensen, lieve paarden gezien, maar helaas alles toch tikje 'klungelig' qua niveau en voorstellen als je zo langs de kant staat :+
We hebben nu in Ost Friesland (BRD) twee hengsten gekocht die vanmiddag X-ray zijn goedgekeurd.
Belangrijk, want bij Groningers komt nog hoefkatrol voor, dat is dus minder succesvol.
De kwaliteit van het beenwerk laat ook nogal eens te wensen over (voos, snel dikke pezen, door achterkoten zakken maar ook behoorlijk wat OC/OCD) dus er is nog werk aan de winkel voor het vriendelijke stamboek.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:17

InekeN schreef:
Ze hebben ook andere zware koudbloeden gebruikt. Tot voor een paar jaar geleden onder andere van het IHW en NeWP. Daar kwam ruzie van, maar dat terzijde. Ook is er wel gefokt met paarden uit Scandinavie. Jammer dat het filmpje van RTV Noord (paard onder het zadel) niet echt reclame is...
Wij waren er ook bij die dag omdat we een Groninger willen aanschaffen. Lieve mensen, lieve paarden gezien, maar helaas alles toch tikje 'klungelig' qua niveau en voorstellen als je zo langs de kant staat :+
We hebben nu in Ost Friesland (BRD) twee hengsten gekocht die vanmiddag X-ray zijn goedgekeurd.
Belangrijk, want bij Groningers komt nog hoefkatrol voor, dat is dus minder succesvol.
De kwaliteit van het beenwerk laat ook nogal eens te wensen over (voos, snel dikke pezen, door achterkoten zakken maar ook behoorlijk wat OC/OCD) dus er is nog werk aan de winkel voor het vriendelijke stamboek.

Sorry maar hier kloppen een aantal zaken toch echt niet, welke zware koudbloeden zouden zijn gebruikt?

Qua gezondheid denk ik dat je een beetje achter de feiten aanloopt, de rontgen eisen zijn strenger dan bij het KWPN, zowel voor de dekhengsten als de merrie's en merrie's en ruinen (daarvoor is een soort PROK) maar dan strenger. Juist de Duitse zusterstamboeken röntgenen helemaal niet, neemt uiteraard niet weg dat daar ook gezonde paarden tussen lopen maar dat terzijde. Bij de Groningers lopen ook nog wel paarden waar wat aan mankeert maar om alles zo over 1 kam te scheren gaat mij veel te ver.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:23

Cococo schreef:
Vraag:
Als er nog maar 1 hengst was en wat zeiden ze, 20 merries.
Hoe is het dan teruggefokt, want dan krijg je of inteelt....of je fokt er zo nu en dan iets anders door, maar is het dan nog een Groningenr? )

Iemand die dat weet?
( Geen veroordeling maar gewoon interesse, ik vind het alleen maar gaaf dat een ras is behouden )

Het Groninger paard is van oudsher ontstaan uit Oldenburgers, Ost Friesen, Cleveland Bay de klassieke Holsteiner en nog een paar andere rassen.
Het terugfokken is naast Baldewijn onder andere gedaan met Alt Oldenburger, Deens Oldenburger, Pools Oldenburger, Schweres Wamblut, Cleveland Bay, Holsteiners en nog een paar rassen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:30

InekeN schreef:
Ze hebben ook andere zware koudbloeden gebruikt. Tot voor een paar jaar geleden onder andere van het IHW en NeWP. Daar kwam ruzie van, maar dat terzijde. Ook is er wel gefokt met paarden uit Scandinavie. Jammer dat het filmpje van RTV Noord (paard onder het zadel) niet echt reclame is...
Wij waren er ook bij die dag omdat we een Groninger willen aanschaffen. Lieve mensen, lieve paarden gezien, maar helaas alles toch tikje 'klungelig' qua niveau en voorstellen als je zo langs de kant staat :+
We hebben nu in Ost Friesland (BRD) twee hengsten gekocht die vanmiddag X-ray zijn goedgekeurd.
Belangrijk, want bij Groningers komt nog hoefkatrol voor, dat is dus minder succesvol.
De kwaliteit van het beenwerk laat ook nogal eens te wensen over (voos, snel dikke pezen, door achterkoten zakken maar ook behoorlijk wat OC/OCD) dus er is nog werk aan de winkel voor het vriendelijke stamboek.



Ik durfde het niet neer te zetten, maar ik vind dit filmpje ook bepaald geen reclame voor het ras helaas!

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:21

aadburg schreef:
Cococo schreef:
Vraag:
Als er nog maar 1 hengst was en wat zeiden ze, 20 merries.
Hoe is het dan teruggefokt, want dan krijg je of inteelt....of je fokt er zo nu en dan iets anders door, maar is het dan nog een Groningenr? )

Iemand die dat weet?
( Geen veroordeling maar gewoon interesse, ik vind het alleen maar gaaf dat een ras is behouden )

Het Groninger paard is van oudsher ontstaan uit Oldenburgers, Ost Friesen, Cleveland Bay de klassieke Holsteiner en nog een paar andere rassen.
Het terugfokken is naast Baldewijn onder andere gedaan met Alt Oldenburger, Deens Oldenburger, Pools Oldenburger, Schweres Wamblut, Cleveland Bay, Holsteiners en nog een paar rassen.


Ahh, dank je, zo kun je inderdaad het ras breed houden en terugfokken naar een gezond ras ( tenminste, als het inderdaad niet zo gezond was )

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:23

Sorry, ik lees nu pas je tussenpost.
Ben er verder niet geweest maar het lijkt me een mooi ras!

Maar van mij hoeft het allemaal niet zo gelikt

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:16

Het was een leuke dag, georganiseerd door de stamboekvereniging met een klein budget, met activiteiten voor leden en toegankelijk voor publiek. Het was geen verkoop-show maar wel een mogelijkheid voor anderen om te komen kijken welke verscheidenheid er is aan paarden binnen het ras.
De omschrijving "klungelig niveau" vind ik geen recht doen aan de inspanningen van menigeen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:43

Terecht zijn ze trots op de Groninger, maar dat filmpje is wel heel erg fout :x

Alle Groningers die ze daar in beeld hebben zijn half onopgevoede buffels lijkt het wel. Die ene loopt zelf dwars door de hengstenketting heen :=
Geen reclame.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:56

Ik vond dat filmpje juist leuk zoals het is en de dingen voorgestelt zoals ze zijn.
Gelukkig ook niet zo opgeblazen of gladgestreken of opgeleukt met een fout muziekje eronder.
Op de Groninger mogen ze inderdaad terecht trots op zijn vind ik ook . {:}

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:03

Sizzle schreef:
Terecht zijn ze trots op de Groninger, maar dat filmpje is wel heel erg fout :x

Alle Groningers die ze daar in beeld hebben zijn half onopgevoede buffels lijkt het wel. Die ene loopt zelf dwars door de hengstenketting heen :=
Geen reclame.


Betreft wel hengsten volgens mij. Ook menig KWPN hengst loopt wel eens door een hengstenketting heen ;)

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:05

aadburg schreef:
InekeN schreef:
Ze hebben ook andere zware koudbloeden gebruikt. Tot voor een paar jaar geleden onder andere van het IHW en NeWP. Daar kwam ruzie van, maar dat terzijde. Ook is er wel gefokt met paarden uit Scandinavie. Jammer dat het filmpje van RTV Noord (paard onder het zadel) niet echt reclame is...
Wij waren er ook bij die dag omdat we een Groninger willen aanschaffen. Lieve mensen, lieve paarden gezien, maar helaas alles toch tikje 'klungelig' qua niveau en voorstellen als je zo langs de kant staat :+
We hebben nu in Ost Friesland (BRD) twee hengsten gekocht die vanmiddag X-ray zijn goedgekeurd.
Belangrijk, want bij Groningers komt nog hoefkatrol voor, dat is dus minder succesvol.
De kwaliteit van het beenwerk laat ook nogal eens te wensen over (voos, snel dikke pezen, door achterkoten zakken maar ook behoorlijk wat OC/OCD) dus er is nog werk aan de winkel voor het vriendelijke stamboek.

Sorry maar hier kloppen een aantal zaken toch echt niet, welke zware koudbloeden zouden zijn gebruikt?

Qua gezondheid denk ik dat je een beetje achter de feiten aanloopt, de rontgen eisen zijn strenger dan bij het KWPN, zowel voor de dekhengsten als de merrie's en merrie's en ruinen (daarvoor is een soort PROK) maar dan strenger. Juist de Duitse zusterstamboeken röntgenen helemaal niet, neemt uiteraard niet weg dat daar ook gezonde paarden tussen lopen maar dat terzijde. Bij de Groningers lopen ook nog wel paarden waar wat aan mankeert maar om alles zo over 1 kam te scheren gaat mij veel te ver.


Eens! Ik weet van meer duitse hengsten die op röntgen niet goed zijn (of niet op rontgen zijn geweest (?)) dan groninger hengsten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:25

Iris_92 schreef:
Sizzle schreef:
Terecht zijn ze trots op de Groninger, maar dat filmpje is wel heel erg fout :x

Alle Groningers die ze daar in beeld hebben zijn half onopgevoede buffels lijkt het wel. Die ene loopt zelf dwars door de hengstenketting heen :=
Geen reclame.


Betreft wel hengsten volgens mij. Ook menig KWPN hengst loopt wel eens door een hengstenketting heen ;)


Meestal zijn hengsten juist beter opgevoed.
Als ik eerst een paard zie die door de ruiterhand heen walst, dan een paard die zich brutaal tegen de mens met zweep keert en de volgende een die dwars door de ketting loopt dan is mijn eerste gedachte: dat is nog erger dan een Fjord.
Dat kan toch niet de boodschap zijn hoop ik.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:53

Sizzle schreef:
Terecht zijn ze trots op de Groninger, maar dat filmpje is wel heel erg fout :x

Alle Groningers die ze daar in beeld hebben zijn half onopgevoede buffels lijkt het wel. Die ene loopt zelf dwars door de hengstenketting heen :=
Geen reclame.

De hengst heeft een hengstenketting aan het halster maar dat is ook alles, op zo'n manier heeft ie de zelfde werking als een halstertouw. Dit is overigens een keurig opgevoede hengst die graag naar buiten wil, iets meer voorbereiding had misschien beter geweest. Ook al is het een makke Groninger hengst het blijft een hengst. De andere Groningers zijn zo onopgevoed dat ze aan een lang touwtje meelopen Het is maar net wat je wilt zien.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:25

Ik ben fan van het Groningerpaard en keek daarom het filmje.
Als ik als fan al op mij hoofd krab daarvan dan is dat gewoon geen goed teken.
Ze hadden met 5 minuten meer een paar shoots makkelijk kunnen herhalen en een beter beeld kunnen neerzetten.
Dat rijden hadden ze beter kunnen wegknippen.
Ik vind dit gewoon zonde.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:32

Ik ben het met sizzle eens. Er zijn zat Groningers die op leuk niveau meelopen, dat is betere reclame om een stukje van te laten zien. Het stukje waarbij paard de baas is bij het naar de wei brengen had ik er ook uit gelaten....

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Dag van het Groninger paard: 35 jaar succesvolle fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:45

Ik ben per ongeluk bij mijn Groninger beland en wat een fijn paard. Heel veelzijdig paard. Z dressuur en L springen, maar even makkelijk alleen een buitenritje maken na een week rust gaat ook prima. En een echt gentleman in de omgang. Filmpje vind ik ook jammer gemonteerd, juist de conflicten worden getoond.
Ik ga de vereniging een opzoeken, want daar weer ik eigenlijk niks van.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:44

Ik begrijp jullie opmerkingen over het filmpje zeker wel, ik weet alleen niet hoeveel tijd er was om e.e.a. voor te bereiden. Ik zou er niet raar van opkijken als er ineens contact is opgenomen door tv Noord om op heel korte termijn opnames te maken. In dat geval moet je improviseren maar of dat altijd verstandig is is een tweede.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:45

koos2015 schreef:
Ik ben per ongeluk bij mijn Groninger beland en wat een fijn paard. Heel veelzijdig paard. Z dressuur en L springen, maar even makkelijk alleen een buitenritje maken na een week rust gaat ook prima. En een echt gentleman in de omgang. Filmpje vind ik ook jammer gemonteerd, juist de conflicten worden getoond.
Ik ga de vereniging een opzoeken, want daar weer ik eigenlijk niks van.

Welke Groninger heb jij als ik vragen mag?