Paardenmestregels van Schiermonnikoog bijgesteld

Moderators: goldenarrow, Warboel, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paardenmestregels van Schiermonnikoog bijgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 08:46 Tip de Nieuwsredactie

RTV Noord
Overige
Ingezonden door Froukje

Afbeelding
Foto door Amanda

Een paard of pony die is gespannen voor een kar of koets moet vanaf november een poepopvangzak dragen op Schiermonnikoog. Nou ja, moest. Want die regel is nu bijgesteld.

Paardenbezitters vinden het gebruik van de zak maar niks. De dieren kunnen er niet mee overweg. De zak is zwaar, slingert aan de staart en kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook infecties door het gebruik ervan liggen op de loer.

Het is al een veelbesproken onderwerp in de gemeenteraad en de bezwaren zijn gehoord. De voltallige raad stemt ermee in dat de regels versoepeld worden. Een poepzak is niet meer verplicht. Maar als een paard of pony poept dan moet dat direct opgeruimd worden door de ruiter of de verzorger van het paard. Anders volgt een bekeuring. De regels gelden zowel binnen als buiten de bebouwde kom op plekken die ook zijn bestemd voor voetgangers of fietsers.

De raad hoopt dat het eiland paardenmestvrij blijft. Binnenkort volgt er een evaluatie van het gewijzigde beleid.

Gerelateerde berichten:
[VN] Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog
[VN] Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Heb jij tijd om mee te doen aan een groot ruiteronderzoek?
xyzutu2

Re: Paardenmestregels van Schiermonnikoog bijgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:11

Wat raar dat de staartzak als enige optie wordt gezien? Er bestaat voor enkelspannen al jaren een alternatieve constructie waarbij er een soort zeiltje achter het paard in het lamoen hangt waardoor de drollen niet op de grond vallen maar in het zeil rollen en dan in een soort zak belanden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:21

Nieuwsredactie schreef:
De raad hoopt dat het eiland paardenmestvrij blijft. Binnenkort volgt er een evaluatie van het gewijzigde beleid.

dat laatste stukje voor deze beelddenker: ik zie al de paardenbezittende eilandbewoners de mest van weilanden en stallen en paddocks ook al in zee dumpen: Het eiland moet en zal paardenmestvrij blijven *\o/*

jaja ik snap best wat ze bedoelen :+

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:06

Rocamor schreef:
Nieuwsredactie schreef:

dat laatste stukje voor deze beelddenker: ik zie al de paardenbezittende eilandbewoners de mest van weilanden en stallen en paddocks ook al in zee dumpen: Het eiland moet en zal paardenmestvrij blijven *\o/*

jaja ik snap best wat ze bedoelen :+

Mist de vind ik leuk knop nu.

Hoop dat men zich aan de regels houdt.
Zo dat ze de soepele regels kunnen behouden

Japie&Stitch :+:
Maystro Y;(

kirri

Re: Paardenmestregels van Schiermonnikoog bijgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:05

De poepzakken die wij voor de kar hadden hangen waren super gemakkelijk, aan de broek en lamoen en de paarden hadden er echt geen last van.

Karma Siberian husky 30/06/2015 <3
Chansy Border collie 17/04/2011 <3

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:55

Ik ben erg blij dat ze toch op hun eerdere gestelde regels zijn teruggekomen! En ik hoop van harte dat alle paardeneigenaren netjes de mest opruimen, zodat het zo kan blijven :)

Instructieweek longeren en dubbele longe: https://www.facebook.com/events/1087591828017594/
Holistisch paardentrainer en instructeur, voor een basis van wederzijds respect, vertrouwen en harmonie.
http://www.holistischtrainer.nl
https://www.facebook.com/holistischpaar ... =bookmarks

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie