Rhinopneumonie slaat ook toe in Venray

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Rhinopneumonie slaat ook toe in Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 09:40

*Facebook / Limburger
Medisch, Welzijn
Ingezonden door Renske_W

Afbeelding
Foto door ellepel

Opnieuw is er rhinopneumonie vastgesteld in Limburg. Na manege Galop in Landgraaf heeft het virus nu ook in Venray toegeslagen. Monique Lamers uit Venray, een bekend hobby-fokker van springpaarden, meldde zondag op Facebook dat twee van haar merries hun veulen hebben verloren. Ze heeft bij het eerste dode veulen direct onderzoek laten doen. Er wordt een stukje long afgenomen en een bloedmonster van het veulen. Daarnaast wordt er een swap uit de vagina van de merrie genomen. Op de stal zijn meteen alle maatregelen getroffen: ontsmetting, niemand op stal, merries die verworpen hebben geïsoleerd gezet, vaccinatie etc..

Lamers pleit voor openheid zodat de juiste maatregelen kunnen worden getroffen en verspreiding van het virus kan worden voorkomen. "Nu dit vreselijke lot je treft, hoor je via via dat er veel meer Rhino-gevallen zijn. Zelfs bij een hengstenhouder is het vorig jaar geweest, nu bij een handelsstal en je leest al volop in de media dat er op dit moment bedrijven in Zuid-Limburg te maken hebben met een Rhino-uitbraak. Maar deze bedrijven melden het niet. Een aantal stallen komen wel naar buiten. Ook zijn er gevallen waar men het dode veulen niet laat onderzoeken. De kop wordt in het zand gestoken", meldt ze op Facebook. "Wat het ergste is: velen houden hun mond dicht en houden dit geheim. De financiële belangen zijn te groot. Door dit gedrag worden echter anderen ook slachtoffer. Je bent zelf slachtoffer, maar heb de verantwoordelijkheid om niet nog meer mensen slachtoffer te laten worden van dit vreselijke virus! Ik wil benadrukken dat IEDEREEN dit kan overkomen! Ik heb 5 fokmerries in de leeftijd van 3-15 jaar. Er staan geen sportpaarden op stal. Ik heb sinds vorige zomer 2 externe contacten gehad met 2 van mijn paarden (korte periode). De dierenarts en hoefsmid komen altijd als eerste in het begin van de dag bij mij op stal. De stallen en weiden worden iedere dag gemest. De stal van de merrie die veulent wordt ontsmet. Dit is allemaal standaard. Ik weet zeker dat mij niets te verwijten valt. Het overkomt je en het is onvoorstelbaar hoe zelfs een kleine stal, met dusdanig weinig externe contacten, toch getroffen kan worden."

De Partij voor de Dieren in Provinciale Staten wees er zaterdag op dat de abortus-variant van het Rhino-virus verschillende maneges in Parkstad heeft getroffen. Statenlid Pascale Plusquin pleit ervoor dat het provinciebestuur met de paardenwereld een gedragscode opstelt die garandeert dat uitbraken tijdig openbaar worden gemaakt om verspreiding van het virus te voorkomen. Dat is nodig omdat er geen meldingsplicht is.

Manege Galop en Lamers stellen dat alle noodzakelijke maatregelen zijn getroffen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Dat zou ook zijn gebeurd op manege Rimburgerhoeve in Landgraaf, waar een mild type van het rhino-virus is aangetroffen met enkel verkoudheid als gevolg.

Reageren kan hier: [MD] [CENTRAAL] Meldingen van rhinopneumonie

Gerelateerd bericht
[VN] PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'