Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:10

Bokt.nl
Bokt community
Door bokker chamion

Afbeelding
Foto via Equitana

Equitana, een beurs waar je minimaal 1 keer in je paardengek leven heen moet zijn geweest. Moet! Moet! Ja, moet. Equitana haalt het (in mijn ogen) niet bij Horse Event of Jumping Amsterdam of Indoor Brabant en zo kan ik wel even doorgaan. Wat maakt het nu zo geweldig? De sfeer, hoe groot het is opgezet, het shoppen, het aanbod van producten (als ze het niet hebben op Equitana dan bestaat het gewoon niet), maar vooral de entreeprijs. Voor volwassen (vanaf 26 jaar!) betaal je vooraf maar 18 euro en aan de deur 20 euro voor een doordeweekse dag. Ben je jonger? Dan is de prijs nog lager.

Maar wat is Equitana nu eigenlijk? Simpel, de grootste paardenbeurs van heel Europa, misschien zelfs wel van de wereld. Deze beurs wordt elke 2 jaar gehouden in Essen, Duitsland en duurt 9 dagen lang. De gehele Messe is dan voor en door paarden ingericht. En zelfs dat is niet genoeg. Naast de Messe zijn tenten neergezet waar zich stallen en longeerbanen bevinden. Ook wordt er even een 8! paards molen opgezet.

Daarnaast is Equitana niet gericht op 1 tak van de paardensport. Alle takken komen aan de beurt in die 9 dagen. Ook heeft elke dag een bepaald thema. Voor 2017 zijn dit de thema dagen:
Zaterdag 18 maart: kinderdag.
Zondag 19 maart: fokkerijdag.
Maandag 20 maart: trainersdag.
Dinsdag 21 maart: mendag.
Woensdag 22 maart: sportpaardendag.
Donderdag 23 maart: westerndag.
Vrijdag 24 maart: horsemanshipdag.
Zaterdag 25 maart: ponydag.
Zondag 26 maart: baroque dag.

De grote showhal staat dan, voor het grootste gedeelte, in het thema van die dag. Maar wees gerust, ook in de andere hallen zijn rijbakken aanwezig waar demo’s worden gegeven die niet tot het thema behoren. Op de website van Equitana kun je een programma samenstellen van wat je wilt zien. Maar naast de vele shows die er zijn, gaat Equitana ook om het shoppen. Ruim 850 kramen zijn er uit binnen- en buitenland, van ruitershop tot stamboeken. En allemaal verkopen ze wel producten of diensten. Van enkelen tot duizenden euro’s, voor ieder wat wils. Er staan zelfs buitenlandse handelsstallen met de meest prachtige paardenrassen in ruime boxen naast hun stands.
Afbeelding
(dit is een PRE hengst die er stond en was ook daadwerkelijk te koop, en ja hij is stevig aan de maat. De paarden stonden er alert maar rustig bij, zo rustig dat de buurman op een gegeven moment gewoon ging liggen slapen, geluid was niet hard waar deze paarden stonden en ze hadden ruwvoer en water, dus super goed geregeld).

Ik ben dit jaar op dinsdag gegaan, namelijk de mendag, niet speciaal voor het mennen maar meer omdat het toevallig zo uit kwam. In het weekend ga ik liever niet omdat het dan drukker is. We zijn met een aantal mensen gaan carpoolen vanaf Ermelo/Harderwijk om de benzinekosten en parkeerkosten te kunnen delen. Al maanden stond dit uitje in onze agenda’s (denk zeker wel vanaf november 2016) en ik ben al een week aan het stuiteren omdat ik er zo graag weer heen wilde. Dit verslag gaat over deze dag, het was enorm lastig om 15 leuke foto's te zoeken uit de meer dan 180 foto's en filmpjes die ik heb gemaakt en nog lastiger was het om goede foto's te maken want mijn camera had de geest gegeven en ik had dus alleen mijn mobiel om foto's te maken.

Dinsdag 04.30 uur. Mijn wekker van 06.00u heb ik niet gehaald. Iemand parkeerde zijn auto rechtdoor en ondersteboven op de rotonde die aan de achterkant van mijn huis ligt. Van de klap werd ik wakker van en daarna bleef ik wakker door de politie, brandweer, ambulance en sleepdienst. Tegen de tijd dat het allemaal was afgehandeld had ik nog 30 minuten over om te slapen. Dat heb ik maar niet gedaan, maar ik ben opgestaan en mijn eten en drinken gemaakt en ingepakt. Ook mijn lijstje van dingen wat ik wilde hebben ingepakt. Gecontroleerd of ik bankpas uit mijn portemonnee had gehaald (als je al je geld meeneemt, ben je blut na Equitana, want het aanbod is reuze en soms best voordelig. Je kunt het zo gek en zo duur niet bedenken of ze hebben het)

Om 6.45 stapte ik de auto om naar het vertrekpunt te rijden, verwachte aankomsttijd 7.15u. Dan alles even overgepakt naar een klein tasje wat ik op mijn lijf kan dragen. Overige spullen achterin de auto gelegd en toen konden we rond 7.50 gaan rijden. Reistijd was ongeveer 2 uur. De beurs ging om 10 uur open en we konden niet wachten.

Na een pauze onderweg kwamen rond 10.15u in Essen. Op een gegeven moment borden gevolgd met MESSE erop en halverwege de stad kwamen we de borden van Equitana tegen en zijn we die gaan volgen. Helaas waren de parkeerplaatsen in de buurt van de Messe al helemaal vol dus werden we via de A52 verwezen naar P10. Dit is een enorme parkeerplaats net buiten Essen in beheer van de Messe waar Equitana wordt gehouden. Er staan altijd bussen te wachten en parkeren kost maar 7 euro.

Onderweg naar P10 al de eerste paarden gezien die net klaar waren met een show in de Messe en via het fietspad naar de stallen liepen die tegenover de weg waren (er stonden verkeersregelaars speciaal voor de paarden).

Afbeelding

We hebben de auto neergezet (vlakbij de bussen) en een parkeerkaart gehaald, daarna in de wachtende bus gestapt en met een paar minuten stonden we bij de ingang van Equitana. Of wat de ingang moest voorstellen want de Messe wordt flink verbouwd. De dag was nu echt begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Bij binnenkomst in hal 12 gingen de ogen van de jonge meiden die mee waren wagenwijd open en hingen de monden op de grond. Het was de eerste keer dat ze mee waren en ze dachten dat ik nog wat had overdreven over hoe groot het was en wat er allemaal zou zijn. Rechts van ons stond een plastic pony met alles in het roze, van springschoenen tot zadel en hoofdstel. En een beetje links van ons een kraam met tientallen dekjes. Het shoppen kon beginnen en al vrij snel werd de eerste aankoop gedaan. Een lichtpaarse longeerzweep voor slechts 7 euro! Die ging gelijk mee en inderdaad goedkoper hebben we ze niet meer zien staan.
Afbeelding

Een van de meiden die mee waren leaset een zwarte PRE en die was opzoek naar of kobalt blauwe spullen of Spaanse spullen. Al heel snel werd het Spaans en gingen we opzoek naar de juiste combinaties en bijpassende spullen. En uiteindelijk zijn we voor haar super geslaagd. Helaas mijn paarse dubbele lijnen niet gespot maar ik moet erbij zeggen dat we niet alle hallen hebben gehad en sommige een beetje snel zijn doorgelopen, kan dus ook maar zo zijn dat we er volledig langs zijn gelopen. En sommige hallen hebben we wel 6 keer doorgelopen want we waren een beetje de weg kwijt. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment hielden we weer pauze in Hal 6, de grote showhal. En dat bleek een prima timing te zijn want de Volvo Cup was bezig, een indoor marathon van 3 koppels bestaande uit een enkelspan en uit een vierspan. En wat mochten we klappen, schreeuwen, fluiten en stampen om de paarden aan te moedigen. De enkelspannen gooiden cm hoog het zand op en de vierspannen kwamen nauwelijks door de poortjes en hebben zelfs een keertje het volledige poortje over de kop laten vliegen. Bij de vierspannen viel er een combinatie heel erg op qua zijn tuig. Het bestond namelijk volledig uit touw! En dat touw was helemaal in de team kleuren van blauw en beige. Een andere vierspan dat opviel, was diegene met de 4 shetten voor de kar, en de absolute favoriet van het publiek.

Dit is een hoofdstel die ik zelfs nu niet uit mijn hoofd kon zetten. Alleen was hij enorm duur (nou ja dat geld had ik niet mee, van de prijs zelf zeg ik, ja dat was redelijk)
Afbeelding

Enkele spaanse dekjes. Deze werden met de hand gemaakt. Ze maakte ook dekjes voor onder longeerschoftjes (zelfs met punt). Ik was op slag verliefd. Helaas had ze net voordat ik kwam het laatste grijs met punt longeerdekje met rood/gouden rand verkocht. En ze gingen geen grijze meer maken want die kleur liep slecht. Wel vertelde ze dat iemand een al gemaakte bestelling heeft geannuleerd en dat ze deze wel naar mij op kon sturen. Ik moet haar nog even mailen.
Afbeelding

Voor een prijsuitreiking, ik kwam er niet helemaal over uit waar dit nu voor was, mijn duits is niet echt geweldig, werden oa deze klaver 5 gebruikt (als ik het zo goed noem). Prachtige koudbloeden, ze stonden daar rustig te wachten tot ze aan de beurt waren.
Afbeelding

Afbeelding

We hebben een geweldige dag gehad en de uren zijn omgevlogen. Voordat we het wisten was het half 6 en gingen we op weg naar de uitgang. Dit heeft al met al nog dik een uur geduurd en we waren rond 7 uur weer op weg naar ons verzamelpunt. Daar nog even de paarden geknuffeld. Ik was rond half 11 eindelijk thuis.

De uiteindelijke score is geworden:
Afbeelding

Natuurlijk hebben we veel meer gezien en meegemaakt, maar anders werd dit wel een heel lang verslag ;)
En Equitana 2019? Dan zie je ons weer want we hebben het al in onze agenda gezet.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:14

Leuk verslag!!

Maar uhm:

Haalt het niet? Ik neem aan dat je dat andersom bedoelt?

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:37

Equitana is geweldig. Jammer genoeg kan ik dit jaar er niet naar toe, maar door deze topic toch een beetje mee kunnen beleven ;) Ohh, die koudbloeden..zo mooi en zo geduldig, kan ik tijden naar kijken. Vanaf nu maar sparen voor al die leuke, mooie en handige dingen en dan over 2 jaar ernaar toe!

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:16

Leuk verslag heb je geschreven. :)

Ik kan niet wachten... We reizen vanavond af en morgen gaan we naar Equitana. :D

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:19

Ik ga morgen voor het eerst, ben heel benieuwd! :D

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:31

Ik vind Equitana leuker dan Horse Event. :o

Leuk verslag, ik ben helaas dit jaar niet gegaan. Volgende keer toch maar weer doen! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:49

Kaitlyn schreef:
Ik vind Equitana leuker dan Horse Event. :o

Leuk verslag, ik ben helaas dit jaar niet gegaan. Volgende keer toch maar weer doen! :D


Ik ook. Geweldig leuk event :+:. Heb me daar twee dagen lang super vermaakt en ben met heel wat minder geld naar huis gegaan :').

Niet te vergelijken met Indoor Brabant of Jumping Amsterdam ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:34

Nieuwsredactie schreef:
*
Equitana, een beurs waar je minimaal 1 keer in je paardengek leven heen moet zijn geweest. Moet! Moet! Ja, moet. Equitana haalt het (in mijn ogen) niet bij Horse Event of Jumping Amsterdam of Indoor Brabant en zo kan ik wel even doorgaan.


Ik denk dat je bedoelt dat Horse Event en Jumping Amsterdam het niet halen bij Equitana? Nu zeg je namelijk dat Equitana minder is ;)

Verder is het een erg leuk verslag, bedankt voor het delen! het valt me ook op dat het er zo rustig uiziet; vergeleken met Horse Event lijken de gangen bijna leeg, ziet er heerlijk ontspannen uit!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:28

Volgens mij is er geen enkele beurs te vergelijken met Equitana. Nog maar 1 keer geweest in 2011 was dat. Heerlijk rondgekeken en wat gekocht. Niet dat ik met zakken naar huis ben gegaan maar mijn chaps van Cavallo zijn nog altijd in uitstekende staat.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:36

Leuk sfeerverslag! Erg herkenbaar dat de dag om is gevlogen! Wat is het daar toch groot, zoveel te zien!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:59

Ik ben er eigenlijk elke 2 jaar, maar woon dan ook op een goed uurtje rijden. Vorige keer een heel gaaf barok dekje gekocht, ik kwam er vorige week achter dat deze nog netjes in zijn verpakking zat, helemaal vergeten :') Leuke verrassing!

Wij vullen emmers aan met de gezonde paardensnoepjes (Dreesy) die je zelf kunt scheppen (als het snoep scheppen in de winkel :D ). En ik koop altijd weer nieuwe rijhandschoenen, die dan altijd tegen die tijd versleten zijn. Rijsokken koop ik ook altijd, ook versleten na die twee jaar. Altijd van die vaste dingen. Vorige keer veel informatie gekregen over hoefschoenen, die ik daarna dan ook aan kon schaffen. En misschien zijn er weer nieuwe interessante systemen, handige stalbenodigdheden of iets anders wat we zo tegen komen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:05

Je heb een leuk verslag gemaakt!
Afgelopen zaterdag met mijn dochter geweest, vandaag met mijn vriend. Ik heb weer genoten, veel gezien en allemaal leuke spulletjes gekocht. Niet alleen voor de paarden, maar ook voor de honden en voor mezelf!

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:24

Hebben ze ook veel spullen voor shetlanders?

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:24

Leuk verslag !
Wij gaan morgen voor de eerste keer, ben heel benieuwd wat te verwachten! :j
Heb gehoord dat er ook best een aantal kraams staan met IJslander spullen maar dat zal flink zoeken worden gok ik ! Zijn er ook plattegronden met waar welke merken staan zegmaar?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:04

daisyjazz schreef:
Leuk verslag !
Wij gaan morgen voor de eerste keer, ben heel benieuwd wat te verwachten! :j
Heb gehoord dat er ook best een aantal kraams staan met IJslander spullen maar dat zal flink zoeken worden gok ik ! Zijn er ook plattegronden met waar welke merken staan zegmaar?



Aan het begin van elke hal staat een zeul met daarop een plattegrond van de hal en de kramen en welke kramen dat zijn.

@ Youri123;
Ja hoor, best wel veel spullen. Oke, soms moet je even zoeken maar ik heb best veel gezien (zoals dat volledig roze setjes beschreven in de op en ook heb ik een zwart/rood zadel gezien met bijpassend hoofdstel (en die hadden ze in de maat mini tot trekpaard)

Ik heb bijvoorbeeld ook een leren groen hoofdstel gezien (meestal zijn die gekleurde dingen van plastic uit de endurence richting) maar dit was een normaal trens hoofdstel.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:45

Ik kan nergens entree prijzen vinden?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:25

20 euro aan de kassa

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:32

GamblersCup schreef:
20 euro aan de kassa


Doordeweeks, 22 euro voor het weekend. Voor volwassen vanaf 26 jaar, daarna flink goedkoper.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:32

En onder de 26 jaar?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Verslag van een bokker: Een dag naar Equitana 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:21