Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-17 16:07

Bokt.nl / Rechtennieuws.nl
Juridisch


Vorige week werd bekend dat Spaanse paardenhandelaar José Javier Salvador en zijn bedrijf in Valkenswaard worden verdacht van witwassen. Behalve van witwassen beschuldigt justitie hem van valsheid in geschrifte. Volgens een uitspraak over het beslag die de rechtbank in Den Bosch dinsdag ter beschikking stelde werd de illegale winst van Javier Salvador aan het begin van het financieel strafrechtelijk onderzoek geschat op 2.5 miljoen euro.

Door het beslag werd niet alleen de Spaanse paardenhandelaar getroffen. Ook paardeneigenaren die hun dier bij hem hadden gestald werden onaangenaam verrast. Onder andere Stal Van den Hurk uit Heusden had met de Spaanse handelaar een afspraak om een springpaard te stallen en verkopen. Het Heusdense familiebedrijf koos voor José Javier Salvador vanwege diens uitstekende verkoopreputatie maar doet inmiddels al meer dan een halfjaar pogingen om het springpaard terug te krijgen. De stal spande een kort geding aan om weer vrij over het paard te kunnen beschikken. Dit kort geding ging echter niet door, omdat er anders twee aparte procedures zouden lopen om het beslag op het paard op te heffen. Het bedrijf heeft gesteld eigenaar te zijn van het paard en verzochten om teruggave van het dier. Zij stellen dat het paard sinds de dag van geboorte hun eigendom is en dat het paard nooit is verkocht. Hierbij wezen ze onder meer op de stamboompapieren en op verklaringen van betrokkenen. Verder voeren zij aan dat het beslag disproportioneel is omdat de totale waarde van het overig beslag meer dan voldoende waarborg biedt. Volgens de officier van justitie kan op basis daarvan niet worden geconcludeerd dat het paard eigendom is van het bedrijf en haar vennoten. Hiervoor ontbreekt volgens haar objectief bewijs. Het enige objectieve bewijsstuk is naar haar zeggen een paardenpaspoort en daarin staat juist de stal in van José Javier Salvador als eigenaar vermeld.

De rechtbank Oost-Brabant kan alleen beslissen dat het paard moet worden teruggegeven, als buiten redelijke twijfel vaststaat dat Van den Hurk en/of één van de vennoten van het bdrijf eigenaar zijn van het paard. Dit is echter niet het geval. Daarbij wijst de rechtbank op het feit dat het paard niet in Heusden, maar in Valkenswaard is aangetroffen en in beslag is genomen. Daarnaast volgt de rechtbank de stelling van de officier dat de eigenaar van de stal waar het paard stond, in het paspoort vermeld is als eigenaar van het paard. Het bedrijf en haar vennoten hebben onvoldoende feiten en omstandigheden aangevoerd om de twijfel weg te nemen. Bovendien ziet de rechtbank kort gezegd onvoldoende grond voor de stelling dat de inbeslagname disproportioneel is.

De rechtbank besloot dan ook vandaag dat het Openbaar Ministerie het inbeslaggenomen paard niet terug hoeft te geven aan het bedrijf van Van den Hurk.

Gerelateerde berichten:
[VN] Verdachte paardenhandelaar niet op integriteit getoetst
[VN] Kort geding om paard Van den Hurk gaat niet door
[VN] Paardenhandelaar in Valkenswaard verdacht van witwassen

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:18

En dan zeggen ze dat een paspoort geen eigendomsrecht bewijs is

Chasing Dreams ...

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:21

Zinzi_jewel schreef:
En dan zeggen ze dat een paspoort geen eigendomsrecht bewijs is

Precies mijn gedachte

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:40

Maar goed, als er verder geen enkel ander bewijs is wat geldiger zou zijn wordt het wel lastig..


TROY (2019) & LAYS (2014)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:41

Maar als profs heb je toch een contract over verkoop, percentages en staat van het paard?? Of ben ik nu weer heel naïef?

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:43

Zinzi_jewel schreef:
En dan zeggen ze dat een paspoort geen eigendomsrecht bewijs is


Nou inderdaad. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Toch een reden om de paarden eens op naam te laten zetten.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:54

Dreamybol schreef:
Maar als profs heb je toch een contract over verkoop, percentages en staat van het paard?? Of ben ik nu weer heel naïef?


Naïef want vaak worden paarden zo ergens neergezet zonder contracten etc
Maar mondelinge afspraken
Hier is t sowieso geen zuivere koffie .
De eigenaar zal toch vet.rekeningen moeten kunnen overleggen en smid etc
Als hij t beest als vanaf de geboorte had .
En als t op naam staat van xavier hoe kan dat dan ?
Is t enkel een enting of t complete (fei) paspoort over gezet van naam

In elk geval bijzonder verhaal

Chasing Dreams ...

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:58

Zinzi_jewel schreef:
Dreamybol schreef:
Maar als profs heb je toch een contract over verkoop, percentages en staat van het paard?? Of ben ik nu weer heel naïef?


Naïef want vaak worden paarden zo ergens neergezet zonder contracten etc
Maar mondelinge afspraken
Hier is t sowieso geen zuivere koffie .
De eigenaar zal toch vet.rekeningen moeten kunnen overleggen en smid etc
Als hij t beest als vanaf de geboorte had .
En als t op naam staat van xavier hoe kan dat dan ?
Is t enkel een enting of t complete (fei) paspoort over gezet van naam

In elk geval bijzonder verhaal


Bij aanvragen van het FEI paspoort is zijn naam erop gekomen, eerder gaf hij al toe dat dat een fout was.

Normaal gesproken heb je als bewijs dat een paard van jou is als je de rekeningen betaald, voor stalling, training, of wat dan ook...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:11

Het is wel mooie jurispudentie.

xGaab

Berichten: 1355
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: De meern

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:27

En toch vraag ik mij af, wat er dan wel met dat paard gaat gebeuren.


BSMPSGA♥♥

♥♥ Michael
als leven lijden wordt, wordt houden van, loslaten. Amigo, Ashley.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:30

xGaab schreef:
En toch vraag ik mij af, wat er dan wel met dat paard gaat gebeuren.

Op termijn wordt hij geveild.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:57

M_D_H schreef:
Zinzi_jewel schreef:
En dan zeggen ze dat een paspoort geen eigendomsrecht bewijs is

Precies mijn gedachte


En dat je die dus lekker op stal moet houden. Die man wordt beschuldigd van valsheid in geschrifte en daar zou dit dan niet onder kunnen vallen!?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:24

Die rechter heeft zich lekker verdiept in de zaak... paspoort moet bij het paard blijven, dus elke pensionhouder kan nu zomaar paarden gaan verkopen.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:27

Anne_GTI schreef:
Die rechter heeft zich lekker verdiept in de zaak... paspoort moet bij het paard blijven, dus elke pensionhouder kan nu zomaar paarden gaan verkopen.

Het paspoort van mijn paard staat alleen niet op naam van mijn pensionhouder...

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 02:42

Merell123 schreef:
Anne_GTI schreef:
Die rechter heeft zich lekker verdiept in de zaak... paspoort moet bij het paard blijven, dus elke pensionhouder kan nu zomaar paarden gaan verkopen.

Het paspoort van mijn paard staat alleen niet op naam van mijn pensionhouder...

Fei paspoort is zo aangevraagd.

wisselkoning
Berichten: 82
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:08

Het paspoort van een paard is geen eigendomsbewijs. Degene die kan aantonen door bijv. een aankoopbewijs of door het op regelmatige wijze betalen van onderhoudskosten voor het paard (bijv. stallingskosten) is eigenaar van het paard. Een paspoort van het paard geeft alleen aan dat het dier van een bepaald ras is (bijv. KWPN-er) met daarin het stamboom en mogelijke medische behandelingen.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:21

Merell123 schreef:
Anne_GTI schreef:
Die rechter heeft zich lekker verdiept in de zaak... paspoort moet bij het paard blijven, dus elke pensionhouder kan nu zomaar paarden gaan verkopen.

Het paspoort van mijn paard staat alleen niet op naam van mijn pensionhouder...

Nee, in het paspoort van jouw paard staat nergens een eigenaar. Die staat op het afstammingsbewijs.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:25

Koper schreef:
Het paspoort van mijn paard staat alleen niet op naam van mijn pensionhouder...

Nee, in het paspoort van jouw paard staat nergens een eigenaar. Die staat op het afstammingsbewijs.[/quote]
Nee, op het afstammingsbewijs staat de fokker en de geregistreerde. Net als in het paspoort.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:29

janderegelaa schreef:
Nee, op het afstammingsbewijs staat de fokker en de geregistreerde. Net als in het paspoort.

Merell123 heeft als het goed is zo'n zelfde paspoort als ik, en daar staat alleen de fokker in vermeld. Eigenaar alleen op het afstammingsbewijs. Zonder dat bewijs kan het paard namelijk ook niet worden opgenomen in het stamboek ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:30

janderegelaa schreef:
Koper schreef:
Het paspoort van mijn paard staat alleen niet op naam van mijn pensionhouder...

Nee, in het paspoort van jouw paard staat nergens een eigenaar. Die staat op het afstammingsbewijs.

Nee, op het afstammingsbewijs staat de fokker en de geregistreerde. Net als in het paspoort.[/quote]

Je moet dan wel je paspoort opsturen naar de desbetreffende instantie. Heel veel mensen laten het paspoort van hun paard niet op hun naam zetten. Mocht de vorige eigenaar dit wel gedaan hebben (bijvoorbeeld verplicht als je mee wilt doen aan de Pavo Cup), staat die als geregistreerd. Terwijl het toch echt jouw eigen paard is, daarvoor hoef je dat niet te laten doen.

Kilimanjaro
@puppy_freek

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Inbeslaggenomen paard niet terug naar Van den Hurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:06

Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Je krijgt als je het paard op jouw naam laat schrijven een sticker die je in het paspoort kan/moet plakken. Daar staat dus ook de geregistreerde in.

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:08

Quir schreef:
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Je krijgt als je het paard op jouw naam laat schrijven een sticker die je in het paspoort kan/moet plakken. Daar staat dus ook de geregistreerde in.


Wij moesten toch echt een aantal jaar geleden onze paspoorten opsturen naar het KWPN. Misschien veranderd dan tegenwoordig.

Kilimanjaro
@puppy_freek

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:12

Mijn 4 paarden staan nog allemaal op de naam van de fokker.
Ik heb ze nog nooit op naam laten zetten want een paspoort is geen eigendomsbewijs.
Echter lijkt deze rechter dat anders te zien. En dat is dus het gevaarlijke.
Hij heeft blijkbaar bepaalt paard staat op die stal, die heeft een paspoort en is dus eigenaar.
Nou lekker op pensionstal dan, je zou maar de verkeerde pensionhouder voor je hebben als er onenigheid is.

Of er is toch meer aan de hand hier wat niet in het artikel staat.
Dat die spanjaard toch (mede)eigenaar is om zo het paard gemakkelijk te door te verkopen.
Ik heb ook geen goede ervaring met vd H.
Dus mij verbaasd niets.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:15

Inmiddels heeft Dhr. van den Hurk het paard bij de FEI weer op zijn naam laten zetten.
Hij heeft al eerder aangegeven dat je ieder paard zo op naam kan zetten met de juiste gegevens.

Dit heeft hij dus ook in de praktijk gebracht en is nu in het paspoort van het paard de eigenaar.
Ben benieuwd met welk smoesje ze nu weer komen.

wisselkoning
Berichten: 82
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:07

bruintje123 schreef:
Mijn 4 paarden staan nog allemaal op de naam van de fokker.
Ik heb ze nog nooit op naam laten zetten want een paspoort is geen eigendomsbewijs.
Echter lijkt deze rechter dat anders te zien. En dat is dus het gevaarlijke.
Hij heeft blijkbaar bepaalt paard staat op die stal, die heeft een paspoort en is dus eigenaar.
Nou lekker op pensionstal dan, je zou maar de verkeerde pensionhouder voor je hebben als er onenigheid is.

Of er is toch meer aan de hand hier wat niet in het artikel staat.
Dat die spanjaard toch (mede)eigenaar is om zo het paard gemakkelijk te door te verkopen.
Ik heb ook geen goede ervaring met vd H.
Dus mij verbaasd niets.



Wellicht kon de zgn. 'eigenaar' niet aantonen dat hij eigenaar is. M.a.w.: Wie draagt er zorg voor de kosten van onderhoud?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, DotBot, Hanneke137, nikkel, noviceh en 28 bezoekers