Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 17:10

In de buurt
Overige


Heel Delft was eind vorig jaar in rep en roer: paard Boris van orgelman Kees de Ruijter was overleden. Zeventien jaar lang liep paard Boris iedere donderdag met het draaiorgel van Kees de Ruijter van Rijswijk naar Delft. Daar stonden ze samen de hele dag op de markt om ’s avonds het hele eind weer terug te rijden. Als tijdelijke oplossing trok Kees na het overlijden van Boris het orgel met een motor.

Maar de mensen in Delft kunnen de paardensnoepjes vanaf nu gewoon weer meebrengen, want Boris' opvolger Rinka is vanaf nu te bewonderen. Toen Boris eind december overleed, zat Kees ineens zonder trouwe viervoeter om zijn orgel over de markt te trekken. Hij kocht wel een nieuw paard, maar die kon niet zómaar mee. "Het kost heel veel oefening voor je een nieuw paard hebt ingewerkt. Hij moet lang stil kunnen staan, sterk zijn en natuurlijk goed tegen het verkeer kunnen", vertelde hij al eerder aan de redactie van In de buurt.nl.

De training van zijn nieuwe paardje heeft zijn vruchten afgeworpen, want sinds vorige week is Rinka iedere donderdag voor het orgel te bewonderen. Kees is heel tevreden: "Rinka moet nog een beetje wennen aan de drukte, maar het gaat goed. Het is een rustig paardje en ook lief voor kinderen." Zo te zien valt Rinka bij Delftenaren in de smaak, want de grond ligt bezaaid met wortels en boterhammen. "Mensen komen Rinka meteen aaien. Sommige hebben niet eens door dat ik een nieuw paard heb, want ze lijken best wel op elkaar. Deze is alleen ietsje kleiner", vertelt Kees.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:16

Hmmmmm, fijn natuurlijk dat de orgelman een nieuw paard heeft. Maar een hele dag in die herrie van zo'n draai-orgel (mening).... Ik zou gek worden. Hopelijk is Rinka wat toleranter dan ik :+

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:01

Paar watten in de oren :D

Mooi paardje en toch mooi dat zo'n traditie blijft bestaan.

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Re: Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:39

Het is maar een keer per week, en Rinka krijgt gelukkig genoeg aandacht zo te horen! Fijn!!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:33

ach manage ponys, politie paarden,boom sleep paarden, kermis ponys, orgelpaarden....die hebben een beroep maar ik weet zeker dat ze het niet erg vinden anders zou het snel einde oefening zijn, een paard laat dat dan echt wel weten!Idd mooi dat de traditie blijft bestaan ik wens de man en het paard een fijne samen werking.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:19

Wat leuk! Lekker ouderwets. Moet kunnen toch

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Rinka, het nieuwe paard van de orgelman van Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:27

Wat een leukerd. Gister in het centrum van Den haag kwam er ook een draaiorgel voorbij maar zonder paard. Dat vind ik toch niet zo leuk om te zien