[BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

[BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 21:40

Bokt.nl
Bokt community, Blog

Afbeelding
Foto genomen door U. S. Marine Corps

Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Eerdere blog:
[VN] [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Tijd voor een onthulling: niet alleen meisjes hebben pennydromen. Waar 10-jarige meisjes zichzelf na één manegeles misschien al zien als de nieuwe Anky van Grunsven, daar zwijmelde ik over het geven van lessen in boogschieten te paard toen ik met mijn net gekochte ruiterboog richting het weiland toog. Inmiddels valt er wat te vieren want ons bedrijfje bestaat nu precies een jaar!

Na het zien van enkele youtubefilmpjes zag ik mezelf al een voltallige compagnie boogschutters leiden. Waarom ik een compagnie wilde hebben weet ik niet, misschien handig als er hongersnood uitbreeekt en je samen een supermarkt wilt overvallen of zo. Je kunt je ook afvragen waarom Genghis Khan na het veroveren van heel Mongolië niet dacht: “Zo is het wel welletjes, ik ga eens van mijn pensioen genieten.” In plaats van: “Mooi, alle Mongoolse volkeren zijn verenigd, nu kunnen we samen de rest van de wereld veroveren!” Het zal wel iets mannelijks zijn.

Maar goed, toen bleek dat ik niet direct in volle galop vliegensvlug 8 pijlen achter elkaar met haarscherpe precisie kon afvuren, liep mijn droom wat vertraging op. Ach, Genghis Khan had ook wat tegenslagen voordat hij de halve wereld veroverde dus het komt nog wel! Na lang zelf aanklooien en zoeken ontdekte ik via een topic op dit forum dat er meer enthousiastelingen/mafkezen in Nederland zijn die deze sport bedrijven.

Zo belandde ik bij de Horsebackarchers of Holland die trainen in Rijpwetering. Een behoorlijk eind rijden vanaf Sprang-Capelle, maar wat heb ik daar veel geleerd! En de droom om zelf lessen te geven werd alleen maar sterker. Via hen kwam ik ook bij de Hongaarse trainer Christoph Némethy terecht.
Hij is behoorlijk inspirerend en dat was ook te merken toen hij er lucht van kreeg dat wij zelf lessen wilden gaan geven. “Je hebt goede bogen nodig, en goede doelpakken, en goede zadels. Je mag het allemaal van mij hebben en dan hoef je pas te betalen als de lessen genoeg opleveren.”

Het klinkt voor ons zakelijke Hollanders bijna als een spam-mail met een verhaal over een overleden achternicht die jou een miljoen nalaat. “Die Christoph wil vast aan je verdienen”, zouden we al snel denken. Maar om geld is het hem echt niet te doen, hij is erg gedreven om de sport groot te maken. Dat heeft ook met nationale trots te maken en dat is iets wat wij Nederlanders maar moeilijk begrijpen, daarom een minigeschiedenisles:

Hongarije is tientallen jaren overheerst door de Sovjet-Unie. Er is toen alles aan gedaan om de Hongaren hun eigen cultuur te doen vergeten. Iedereen moest verplicht Russisch leren, het opvoeren van Hongaarse volksdansen werd verboden, enzovoorts. Nu ze weer zichzelf mogen zijn, houden ze wat steviger vast aan hun eigen cultuur.

En wat is iets dat onlosmakelijk is verbonden met de geschiedenis van Hongarije? Juist! Boogschieten te paard! Stel dat wij tientallen jaren door Duitsland waren overheerst en nu weer onafhankelijk waren geweest, dan hadden we nu misschien clubjes gehad die zeeslagen uit de VOC-tijd naspelen (in vergelijking met dat is paarden houden nog best een goedkope hobby).
Afbeelding
De bogen uit Hongarije

Als mensen uit een ander land iets van jouw cultuur naar hun land willen brengen (en je bent trots op je eigen cultuur), dan werk je daar dus graag aan mee. Maar goed, wij bestelden dus een hoop bogen in de hoop dat de lessen zouden gaan lopen. De doelpakken en zadels lieten we nog even zitten omdat we geen duizenden euro’s schuld wilden hebben mocht het allemaal toch niet zo mooi uitpakken.

Lespaarden hadden we niet en op onze wei konden we alleen voettrainingen geven. Dus zochten we contact met enkele maneges met een boodschap die neerkwam op: “Hee, wij doen iets heel tofs! Boogschieten te paard! Kunnen we daar bij jullie les in komen geven? Het is gewoon veilig hoor!”
Sommigen zeggen dat je als beginnend ondernemer niet selectief kunt zijn, maar wij waren dat juist wel. We doen dit uiteindelijk omdat we plezier in ons werk willen hebben en dus komen we alleen op gezellige maneges waar de paarden het naar onze mening goed hebben, vandaar dat we Stal Mansour aanschreven omdat we die nog kenden van de NH-dag en het Hit Actief Systeem.

Je hoort vaak dat het opzetten van een nieuwe zaak heel hard werken is. Tja… ik zal niet ontkennen dat hier veel meer tijd in is gaan zitten dan we hadden gedacht. Maar het is wel leuke tijd! Hoe tof is het om langs te gaan bij een manege om de paarden daar alvast te wennen aan het boogschieten voor de lessen die je daar over een paar maanden gaat geven?

Of tientallen pijlen maken voor de lessen die eraan komen? Alles wat je maar weet over deze sport op papier zetten om een begrijpelijke website op te zetten? Extra informatie erbij zoeken en van alles te weten komen? En uiteindelijk trainingen geven en zien dat mensen hun paard steeds beter door de baan krijgen zonder dat ze de teugels hoeven vast te houden? Is dat nou ‘keihard werken’?
Afbeelding
Pijlen in productie

De eerste lessen stonden we ondanks alle voorbereiding nog een beetje te stuntelen. “Nou eh… dan pak je dus een bos pijlen in je hand en dan pak je de pijl dus zo beet dat die vinger daar zit en die daar… o nee! Je moet de pijlen eerst schikken! Of wacht, we moeten de veiligheidsregels eerst uitleggen!” Of je staat iets uit te leggen aan iemand terwijl je denkt: Wat doet ze toch fout? Om er dan na een paar schoten achter te komen dat ze de boog ondersteboven vasthoudt.

De ‘te langzame ingreep’ is ook een fout die je snel afleert: “Nee, als je je boogarm zo houdt en je laat nu de pees los, dan doet dat heel veel…”

KLAP!

“AU!!!!”

“… Pijn.”

Deze eerste lessen gaven we aan een enthousiast groepje in België. Gelukkig waren zij erg vergevingsgezind. Na een tijd kregen we meer handigheid (herhaling doet wonderen) en inmiddels gaat het allemaal een stuk geroutineerder.
Afbeelding
De eerste training met de Belgen

We zijn ook veel voorkomende beginnersfouten bij de leerlingen gaan herkennen: de pijl die niet netjes op de booghand wil blijven liggen bij het uittrekken bijvoorbeeld. “Oh wat ben ik toch onhandig!”, verzuchten nieuwe leerlingen vaak. Ze willen dan meestal niet geloven dat bijna iedereen hier in het begin last van heeft.

Een andere klassieker is de pijl die tóch niet netjes in de pees was geklikt. Waardoor de boog met kracht een zwiep geeft aan je boogarm terwijl de pijl roemloos op de grond tussen je voeten ploft.
Minder vaak voorkomend, maar altijd even spannend: leerlingen die de boog bij zich houden terwijl ze de pees van zich af beginnen te duwen. Een soort onbewuste zelfmoordpoging waar we gelukkig altijd op tijd bij zijn.

Het ‘ontdekken’ van nieuwe leslocaties kan ook verrassend verlopen. Op een dag vroeg een dame ons: “goh, zouden jullie ook bij mij thuis les kunnen geven?” We dachten aan een privéles en antwoordden: “Natuurlijk, heb je genoeg ruimte?” Toen bleek dat deze dame level 4 van Parelli heeft gehaald en dat ‘thuis’ de Zeeuwse zorgboerderij EQuiMio is met 6 NH-getrainde paarden die we bij de lessen kunnen gebruiken. En dat wordt dan op een dienblad aangereikt. Nounou, wat hebben wij ‘keihard’ gewerkt om die locatie te regelen zeg!
Afbeelding
Een les bij EQuiMio

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de leuke en bijzondere mensen die we tot nu toe hebben ontmoet. Een leuk voorbeeld: veel leerlingen zijn dolenthousiast en kopen het liefst meteen een geschikte ruiterboog. Alleen de bogen die Nederlandse bogenzaken verkopen zijn vaak veel te zwaar, hebben een te dik handvat en zijn niet geschikt voor onze techniek. We hebben al aan bogenmakers gevraagd of ze niet een meer geschikt model voor onze sport willen maken maar daar is de markt nog niet groot genoeg voor. We zijn dus aangewezen op de contacten van onze Hongaarse trainer. Toen we in oktober weer een reeks bogen wilden bestellen kregen we te horen: eh… tja… de bogenmakers hebben het zo druk dat ze pas weer orders aannemen in januari…

Een bijzonder gedreven leerling wilde niet zo lang wachten, had toevallig een ingenieursdiploma en een meubelmakerij en zei: “Weet je wat? Dan ga ik er zelf wel een maken!” Hij is langsgeweest om onze bogen nauwkeurig te bestuderen en op te meten, heeft zich ingelezen, materialen ingekocht en is aan het werk gegaan. Steeds weer superinteressant als hij een foto doorstuurde. “Kijk, het handvat is klaar!” Een paar dagen later: “Kijk, alles zit erop!” En dan: “Kijk! Hij gaat de oven in!” (Ik wist niet eens dat dat moest). “Kijk, hij gaat op de pijnbank voor het tilleren! En hoe cool is het dan om uiteindelijk filmpjes te zien waarop ze met hun zelfgemaakt boog vanaf hun doodmakke paarden aan het oefenen zijn?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding





Voor de naamsbekendheid wilden we natuurlijk ook demonstraties geven. Daar bleek veel enthousiasme voor te zijn. Wat dat betreft verdient mijn draver Volare een eervolle vermelding. Hij is eigenlijk altijd het paard geweest dat ik nodig had. Tot ik aan deze sport begon was dat een razendsnelle boscrosser, toen werd hij een moedig strijdpaard en in 2016 heeft hij zich omgetoverd tot een ideaal braaf lespaard voor privélessen dat zich bij demonstraties ontpopt tot een stoer showpaard, met als hoogtepunt onze demo bij het FRA-Divoza Event in het KNHS Centrum in Ermelo.

Afbeelding
Een privéles op onze nieuwe wei
Iets waar we intussen wel ‘keihard’ mee aan het werk zijn, is onze eigen leslocatie. We hebben met wat ouderlijke hulp een prachtige wei kunnen kopen in Kaatsheuvel. Daar is al heel wat werk verzet en nog heel wat te verzetten. Op het moment geven we er alleen nog privélessen op Volare.


Ook hebben we twee extra paarden aangeschaft om deze lessen op te geven en deze zijn we nu ook ‘boogmak’ aan het maken. Een leuke voorbereiding op de komende zomer, wanneer we eindelijk lessen te paard op onze eigen wei hopen te geven!


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:17

interessant en leuk geschreven blog over een intrigerende sport.
Zou het best zelf willen proberen, maar woon wat te ver weg ben ik bang......

daphiena

Berichten: 471
Geregistreerd: 06-12-10

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:33

Wat lijkt dit mij ontzettend gaaf om ook een keertje te doen!

eclair98

Berichten: 11599
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:12

Wauw <3 Het is altijd al een meisjes droom geweest, nadat ik films had gezien!

Century

Berichten: 5891
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:32

Leuk om te lezen! Ik ben erg benieuwd als ik langskom voor een privéles :D

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:44

Ontzettend leuk weer om te lezen!

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:49

Geweldige blog, wat een gave tak van sport (niks voor mij persoonlijk, maar wel erg leuk om te zien)! :D

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:52

Super cool! 'Ooit' ga ik mijn eigen paard ook opleiden tot war horse..
Met mijn bijrijdpaarden al mee gedaan aan napoleontische veldslagen als cavalerie en als rijdende artillerie (kanon voortgetrokken door paarden), maar dit lijkt me ook zo gaaf!
Ik volg Claire ook al sinds het hyves tijdperk en denk steeds oh wat gaaf dat wil ik ook eens doen!

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:56

Wat leuk dat jullie zo bij Eefke terecht zijn gekomen! Ik heb daar om de hoek gewoond en voor de haar erg aardig. Ik had daar echt het gevoel welkom te zijn.

En heel erg tof dat een leerling zo zijn eigen boog bouwt. Gaat hij dat ook voor anderen doen? Of is dat wellicht te kostbaar?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 13:33

Bedankt voor de leuke reacties!

@Kuggur: Waar zit je dan ergens?

@Jorretje: Cool! Veldslagen! Lijkt me ook leuk om dat een keer te doen (dan wel met blunts natuurlijk). En je kunt natuurlijk altijd een keer mee komen doen.

@Malenka: Ja de sfeer bij Eefke is altijd heel fijn en ontspannen. Die leerling is wel van plan meer bogen te bouwen, tot onze grote vreugde, want het is ontzettend moeilijk om aan geschikte bogen te komen en niet iedereen heeft zin om 4 maanden op een boog uit Hongarije te wachten. Zijn bogen zullen wel een stuk duurder zijn en meer in lijn met wat je normaal in Nederland voor een goede ruiterboog betaalt. Maar het voordeel is dan wel dat je de boog meteen hebt. Het zal nog wel even duren voor het zover is want hij moet eerst nog de boog goed afkrijgen, met het juiste trekgewicht en de juiste formaten. Dan gaan we hem ook nog intensief testen en als dat allemaal goed gaat durft hij ze wel op de markt te brengen denk ik.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:53

De noordoost hoek van IJsland, zelfs naar IJslandse maatstaven "the middle of nowhere".....

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 13:58

Hahaha nee dat ligt niet op onze route :)

Maarrrrr er is een paar jaar terug wel iemand van de Horsebackarchers of Holland naar IJsland geëmigreerd. Ik weet alleen niet of ze nog aan de sport doet, ze heeft haar boog in Nederland gelaten. Maar samen met haar vriend verzorgt ze nu buitenritten in IJsland en ze had het er weleens over dat ze het boogschieten te paard ook in IJsland wil introduceren.

Dit is hun website: http://www.horsebackridingiceland.is

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:54

Wat vet!!! Ik ben sinds een paar maanden zelf aan het boogschieten (zo'n goedkope set van de Decathlon je kent het wel! :')) Maar ik vind het fantastisch en wil het uiteindelijk ook eens te paard gaan doen. Ik kan jullie dus benaderen voor een priveles? :D
Mijn paard zou ik er overigens zelf voor kunnen gebruiken, die is voor de duvel nog niet bang. Heerlijke koelbloedige kikker!

spatter

Berichten: 14450
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:07

Gaaf!

Mijn dochter heeft al een tijd boogschietles gehad, welleswaar met een ander soort boog maar ze snapt het principe en kan schieten.
Ook heeft ze haar eigen boog, al vermoed ik dat die dus toch wat zwaar is, al werd die verkocht als ruiterboog.

Onze paarden zijn boogschietproef :j
Kwamen we achter toen er een grote groep boogschieters in het bos aan het schieten waren op opjecten zoals net zwijnen, konijnen enz.

En Kaatsheuvel is te doen voor ons :j
Is een goed uur rijden.

Dus wanneer zijn de lessen? :P
Lees dat je ook oplocatie komt, heb je dan een track nodig van 90 m?

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 15:47

@Captain: dat kan zeker! Je kunt ook meedoen met de workshop bij Stal Mansour (in Arnhem) aanstaande zondag.

@Spatter: We komen ook op locatie, maar vooral voor groepslessen. Een privéles op locatie kan ook, maar dan ben je wel wat duurder uit. We moeten namelijk eerst een track opbouwen om alles veilig te kunnen doen (dat kunnen we nu wel vrij snel omdat we afzetlint op haspel en prikpaaltjes hiervoor hebben).

Een track van 90 meter is gelukkig niet nodig. We oefenen vooral in een bak waar we dan een ovale track in afzetten. Dan kun je in een keer door blijven gaan tot je pijlen op zijn. Anders moet je steeds 90 terugstappen voor je weer kunt galopperen.

De aankomende lessen staan in onze agenda: www.paardenboog.nl/agenda

spatter

Berichten: 14450
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:50

Dat is niet bij mij in de buurt , jou eigen terrein is dan de beste optie .
Geef je geen groepslessen thuis?

facebookpagina misschien? gevonden :P

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 16:03

We willen in de zomer met groepslessen op onze wei beginnen. Die hebben we nu nog niet zo lang en het is er best nog een rommeltje. Ook hebben we nog maar 1 paard die hier voldoende voor getraind is. De andere twee zijn wel al een heel eind en we verwachten dat ze er in de zomer klaar voor zijn.

We staan overigens altijd open voor nieuwe locaties om les te geven. Als iemand een groepje mensen met paarden kan regelen komen wij natuurlijk graag langs! We kunnen ook gewoon een datum prikken en die aankondigen, dan kijken we een of twee weken van te voren of er genoeg aanmeldingen zijn om de les door te laten gaan.

Afhankelijk van de afstand kunnen we ook zelf geschikte lespaarden (nu nog 1, maar over niet al te lange tijd 2) meenemen voor mensen zonder eigen paard. Hoeveel mensen minimaal nodig zijn en het tarief hangt onder meer af van de afstand en de huur die wordt berekend voor de locatie.

Onze facebookpagina is hier te vinden: https://www.facebook.com/paardenboog/

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:25

Leuk jullie avontuur! Maarre, hebben jullie nooit contact gezocht met A piece of History? Ik snap dat je geen fan bent van Fairbow oid aangezien die vnl zich focussen op meer pondage, maar APoH kunnen echt wel gave dingen leveren.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:53

En geven jullie ook nog les in Rijpwetering? Dan wil ik wel een keer komen kijken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 18:51

De Horsebackarchers of Holland geven les in rijpwetering, hun website is hoh-archery.nl maar ze zitten ook op facebook :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 20:24

Hoppit schreef:
Leuk jullie avontuur! Maarre, hebben jullie nooit contact gezocht met A piece of History? Ik snap dat je geen fan bent van Fairbow oid aangezien die vnl zich focussen op meer pondage, maar APoH kunnen echt wel gave dingen leveren.


Bedankt voor de tip! Heb even gekeken en hun facebookpagina is interessant, maar de website krijg ik niet geopend. Ik ben vooral benieuwd of ze 'echt' historische bogen maken (met pezen en hoorn en dergelijke) of historisch ogende bogen (hout en glasvezel) want dat laatste heeft wel onze voorkeur, is wat degelijker, goedkoper en je hoeft geen hartaanval te krijgen als er een keer een spatje regen op komt.

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:57

Lijkt me heeeel gaaf!
Alleen, als ik op de site kijk bij bijv die van Zeeland, dan is het 1 x in de maand een les? Zijn dit dan vervolg lessen of elke keer een nieuwe groep?

Capri♡

B+10
L1+12
L2+10

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 20:59

Het zijn vervolglessen met vaste lesklanten en af en toe nieuwe instroom. Nieuwe leerlingen vraag ik altijd een halfuur eerder te komen zodat we die de basis kunnen uitleggen. Daarna kunnen ze (op een wat langzamer tempo) meedoen met oefeningen die de groep doet. Als je meer vragen hebt, stel ze gerust!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:02

arno8 schreef:
Hoppit schreef:
Leuk jullie avontuur! Maarre, hebben jullie nooit contact gezocht met A piece of History? Ik snap dat je geen fan bent van Fairbow oid aangezien die vnl zich focussen op meer pondage, maar APoH kunnen echt wel gave dingen leveren.


Bedankt voor de tip! Heb even gekeken en hun facebookpagina is interessant, maar de website krijg ik niet geopend. Ik ben vooral benieuwd of ze 'echt' historische bogen maken (met pezen en hoorn en dergelijke) of historisch ogende bogen (hout en glasvezel) want dat laatste heeft wel onze voorkeur, is wat degelijker, goedkoper en je hoeft geen hartaanval te krijgen als er een keer een spatje regen op komt.


Mja ik ken ze nogal goed, het zijn zelf re-enactors, dus reizen heel Europa door ipv de website bij te houden. De longbows maken ze zelf en zijn historisch correct (essen, taxus, ... maar is voor jou niet relevant). De jachtboogjes zijn carbon/fiber en geïmporteerd van verschillende producenten. Ze hebben bv ook een tijd die van Kassai verkocht. De echte betere historische en ook echt geniale ruiterbogen kunnen ze ook aan komen, maar trek dan maar ff je rekening leeg. Ze hebben er eentje volledig van hoorn, een originele Turkse geloof ik. Ding schiet als een malle, maar 't kost wel je eerstgeborene.

Heb zelf twee van die simpele ruiterboogjes, #25 en #27 (of #22 en #25, weet het niet meer) en die hebben een fijn smal handvatje. Ben zelf nog lang niet zo actief daarmee als jullie (speelfase), maar die zijn wel van een prijsklasse dat moest k in nood hem moeten laten vallen en knol trapt er op, je geen 3 ribben uit je lijf kwijt bent. Heb ze ook een keer op afstand getest, op 28" kan ik schuin net niet onze buitenbak over als ik lob in 45 graden, dus ik vind deze pondages meer dan prima, moet niet zwaarder zijn. Moest je ze eens willen proberen mag je altijd een gil geven.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe ga je daar les in geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 21:05

Goed om te weten! Maar hoe groot is jullie buitenbak dan? Met een boog van 21 pond halen wij toch gauw 60 a 70 meter?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Babootje, dust, Mandynop, PetalBot, RianneH, uiltje001 en 18 bezoekers