Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:30

Cremer is een hengst uit 1923, het is niet zo gek dat in een gesloten stamboek bepaalde hengsten vaak terug komen over een lijn van bijna 100 jaar.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:32

Kabayo schreef:
Nies_ schreef:
Waar zeg ik dat ze er niks aan doen? Nergens dus. Misschien je lange tenen beter bijhouden.

Zich niet druk om maken zeg je.
Hoe weet jij dat?

Het heeft niet zoveel zin om te discussiëren, want je leest niet. Dat zeg ik namelijk ook niet.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:36

Nies_ schreef:
Is ook gelijk een probleem waar ze zich beter druk om kunnen maken dan een paar witte haren.

Jij onthoud niet wat je schrijft
Komt allemaal op t zelfde neer

Ik lees wel en op deze manier dat jij t er neer zet lees ik het op een manier dat jij vind dat ze er te weinig aan doen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:39

Oei Kabayo, rustig blijven!

Bij de nu goed gekeurde hengsten is er maar 1 die geen Jasper bloed heeft, de komende jaren zullen we Jasper nog vaak in de bloedlijnen gaan tegen komen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:40

Barb schreef:
Oei Kabayo, rustig blijven!

Bij de nu goed gekeurde hengsten is er maar 1 die geen Jasper bloed heeft, de komende jaren zullen we Jasper nog vaak in de bloedlijnen gaan tegen komen.

Haha ik ben rustig :P

Daar heb je zeker een punt. Ook qua Norbert beart en Maurits.. Dat vind ik wel een slechte zaak. Maar om nou nog te zeuren over Cremer en de lijninteelt daarvan :+ wel heeeeele oude koeien uit de sloot halen haha

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:48

Het verwantschapspercentage van Siert 499 ligt op 17.6%, las ik. Dat is iets bovengemiddeld.

Iemand noemde het inteeltpercentage, maar dat verwantschapspercentage is ook erg belangrijk. Nakomeling uit broer x zus heeft een verwantschapspercentage van 25%, dus 17,6 is ook geeb kattenpis.

Wel is Siert 499 vrij van het waterhoofdgen, dus dat is mooi. Wel erg belangrijk om de juiste merrie eraan te koppelen.

Ik ben het overigens wel eens met dat geneuzel over wat witte haren bij een ras dat zó op het scherpst van de snede staat. Zelfs bij een stamboek dat er hard aan werkt zijn die witte haren absoluut minder belangrijk. (Ik redeneer ook even vanuit de Friese hondenrassen, die net zo scherp staan en waar inmiddels outcross wordt toegepast of toegepast gaat worden).

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:49

Ragdollcat schreef:
magda_90 schreef:
Laten we ons liever zorgen maken over de daadwerkelijke problemen binnen dit stamboek. :+



Mee eens.

Er is teveel mis door teveel inteelt en diverse gezondheidsproblemen binnen dit ras, laten ze daar eens liever naar kijken en er werk van maken. Het is een prachtig ras en dat moet behouden blijven maar dan wel in goede gezondheid.


Als jij denkt dat ze daar geen werk van maken heb je je nog nooit verdiept in het KFPS, duidelijk.

Het is een heel vooruitstrevend stamboek. Als fokkers zelf hun verantwoordelijkheid nemen en hun merries laten testen, hoeven waterhoofd- en dwergveulens niet meer geboren te worden. Het was een zware dobber om dit ras te redden maar je kunt niet zeggen dat het KFPS er niet alles aan doet om het ras zo gezond mogelijk te krijgen.

Het is natuurlijk ook aan fokkers om gebruik te maken van de diverse hengsten en niet voor de publiekslievelingen te gaan.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:14


supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:27

Ik snap de ophef wel. Het is natuurlijk wel vervelend als er met 2 maten wordt gemeten. Stel jouw merrie (of hengst) wordt geen ster, omdat hij/zij een kol heeft die niet binnen de toegestane maten past. Dan is het wel zuur dat er een hengst wordt goed gekeurd met teveel wit.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:08

Wat ik dus écht niet snap, en dat is niet alleen bij paarden, maar je ziet het ook bij rashonden, is dat ze zich zo bezig houden met een spikkeltje wit of een verkeerde kleurnuance (vroeger waren er zelfs vosgekleurde Friezen, dat inmiddels een uitgestorven ras is), terwijl er wél een hengst door is die waterhoofd kan doorgeven, een ernstige, pijnlijke en in veel gevallen zelfs dodelijke ziekte. Dat vind ik persoonlijk veel kwalijker dan een wit haartje extra hier of daar.

Overigens ben ik wel voorstander van het Friese ras in ere houden, hoor.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:13

magda_90 schreef:
Laten we ons liever zorgen maken over de daadwerkelijke problemen binnen dit stamboek. :+

:j
De genenpoel heeft wel grotere problemen dan wat witte haren. -O-

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:53

Geen verstand van het Friezen stamboek en de regels, maar zie wel dat het paard onder het zadel wel heel erg in de krul wordt gereden...tsjonge beetje meer teugel zou niet misstaan...

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:17

Agossie er waren ook schimmels, bruine en alle kleuren bonte friezen. Om een of andere reden is men zwart meer gaan waarderen en zijn de andere kleuren er uit gefokt met alle gezondheidsgevolgen van dien.
Ik vind het ook ophef over niets. Wil je geen veulen met kans op wit, fok je niet met deze hengst. Ik persoonlijk zou eerder een hengst met het waterhoofdgen of dwerggen links laten liggen. Dan maar een beetje wit.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:51

Een fries is zwart, dus als er eentje is die 'te veel' wit heeft vind ik best dat je dat ter discussie mag stellen. En ik vind het ook een beetje belachelijk dat dat niet zou mogen omdat er genoeg andere aspecten belangrijker zouden zijn om er uit te fokken. Beter gelijk meerdere dingen aanpakken dan straks inteeltloze bonte friezen te hebben

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:19

djinnie schreef:
Het verwantschapspercentage van Siert 499 ligt op 17.6%, las ik. Dat is iets bovengemiddeld.

Iemand noemde het inteeltpercentage, maar dat verwantschapspercentage is ook erg belangrijk. Nakomeling uit broer x zus heeft een verwantschapspercentage van 25%, dus 17,6 is ook geeb kattenpis.

Wel is Siert 499 vrij van het waterhoofdgen, dus dat is mooi. Wel erg belangrijk om de juiste merrie eraan te koppelen.

Ik ben het overigens wel eens met dat geneuzel over wat witte haren bij een ras dat zó op het scherpst van de snede staat. Zelfs bij een stamboek dat er hard aan werkt zijn die witte haren absoluut minder belangrijk. (Ik redeneer ook even vanuit de Friese hondenrassen, die net zo scherp staan en waar inmiddels outcross wordt toegepast of toegepast gaat worden).


Inderdaad, laten ze liever zich druk maken over de te smalle genenpoel waardoor dwerggroei, slokdarmproblemen, waterhoofden en klophengsten veel vaker voorkomen dan bij andere rassen... dat is toch echt wel belangrijker dan een paar witte haartjes.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:17

Martine_R schreef:
Ragdollcat schreef:
Mee eens.

Er is teveel mis door teveel inteelt en diverse gezondheidsproblemen binnen dit ras, laten ze daar eens liever naar kijken en er werk van maken. Het is een prachtig ras en dat moet behouden blijven maar dan wel in goede gezondheid.


Als jij denkt dat ze daar geen werk van maken heb je je nog nooit verdiept in het KFPS, duidelijk.

Het is een heel vooruitstrevend stamboek. Als fokkers zelf hun verantwoordelijkheid nemen en hun merries laten testen, hoeven waterhoofd- en dwergveulens niet meer geboren te worden. Het was een zware dobber om dit ras te redden maar je kunt niet zeggen dat het KFPS er niet alles aan doet om het ras zo gezond mogelijk te krijgen.

Het is natuurlijk ook aan fokkers om gebruik te maken van de diverse hengsten en niet voor de publiekslievelingen te gaan.

En daar zeg je het precies. Het stamboek kan er nog zoveel aan doen, maar helaas nog genoeg fokkers die er geen boodschap aan hebben.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:21

Ik zou een bonte of vosse fries wel tof vinden eerlijk gezegd :j

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:36

Shalimar schreef:
Ik zou een bonte of vosse fries wel tof vinden eerlijk gezegd :j


Haha dan moet je een Barock Pinto nemen :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:16

Martine_R@, op jouw onderstaande tekst wil ik even reageren, Ik heb nooit gezegd dat het de KFPS is, wel dat men er meer werk van moet gaan maken en dus de fokkers aanpakken om zoveel mogelijk gezondheidsproblemen en inteelt te voorkomen bij dit ras. Dat men daarnaar moet gaan kijken. En het klopt dat ik niet me heel erg had verdiept in de KFPS, en dat hoef ik ook niet, ik ben meer van de arabieren, maar genoeg om te weten, want ik zie genoeg dingen bij de friese paarden en verneem dan ook genoeg van de mensen die wel in de friezen zitten.


--------------------------------------------------------------------------------
Martine_R zegt:
Als jij denkt dat ze daar geen werk van maken heb je je nog nooit verdiept in het KFPS, duidelijk.

Het is een heel vooruitstrevend stamboek. Als fokkers zelf hun verantwoordelijkheid nemen en hun merries laten testen, hoeven waterhoofd- en dwergveulens niet meer geboren te worden. Het was een zware dobber om dit ras te redden maar je kunt niet zeggen dat het KFPS er niet alles aan doet om het ras zo gezond mogelijk te krijgen.

Het is natuurlijk ook aan fokkers om gebruik te maken van de diverse hengsten en niet voor de publiekslievelingen te gaan.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:41

Een beetje vers bloed (dus niet de perfecte uiterlijken van de compleet zwarte fries) in die hoek van de paardenfokkerij kan echt geen kwaad.
Ik weet niet of dit paard daadwerkelijk ander bloed heeft (kruising) of waar die grijze haren dan vandaan komen, maar ik vind het zorgwekkend dat fries zo 'besloten' gefokt wordt.
Ik ben echt dol op friezen, begrijp me niet verkeerd, maar de fokfouten die erin sluipen door de inteelt zijn echt om gek van te worden.

Om die reden heb ik ook een Barock Pinto gekocht. Fries, met witte sokken en een paar witte haren op zijn hoofd.
Het mooie van een fries, en het gezonde van hobbyfokjes.. Lekker mixen dat bloed.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:52

RM: Niet alle "hobbyfok producten" zijn gezond, net zoals niet alle Friezen zo ongelofelijk ongezond in elkaar zitten.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:10

cobiie schreef:
RM: Niet alle "hobbyfok producten" zijn gezond, net zoals niet alle Friezen zo ongelofelijk ongezond in elkaar zitten.


Klopt, maar laten we nou niet de problemen met de enorm smalle genetische basis binnen het friese paard onder de mat vegen... Kruisingen zijn niet perse gezonder, maar indien die ouders verantwoord uitgezocht zijn, nagekeken op eventuele afwijkingen en er daarna mee gefokt wordt, kàn een kruising makkelijker een gezond paard zijn, dan een paard dat over een enorm smalle genetische basis beschikt. De problemen binnen het friese ras zijn niet mis...

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:40

aikon schreef:
Agossie er waren ook schimmels, bruine en alle kleuren bonte friezen. Om een of andere reden is men zwart meer gaan waarderen en zijn de andere kleuren er uit gefokt met alle gezondheidsgevolgen van dien.
Ik vind het ook ophef over niets. Wil je geen veulen met kans op wit, fok je niet met deze hengst. Ik persoonlijk zou eerder een hengst met het waterhoofdgen of dwerggen links laten liggen. Dan maar een beetje wit.


Nu ben ik geen expert op het gebied van het friese paard, maar was het niet zo dat het friese paard bijna was uitgestorven en er simpelweg alleen zwarte paarden over waren? Dat is iets heel anders dan een voorkeur voor zwart. Ik vind het geweldig dat het stamboek zo hard zijn best doet om het ras te behouden en zo'n succes boekt vanuit zo'n onwijs kleine genenpoel.
Dat gezegd hebbende vind ik het geen slecht idee om deze hengst ondanks zijn witte haren toe te laten tot de dekdienst. Hiermee breid je de genenpoel uit en dat is nog steeds nodig. Liever nu een goede hengst erbij en later de witte haren er weer uit fokken. Ik zou als fokker voorzichtig zijn met het gebruik van deze hengst voor merries die ook wit doorfokken, maar verder zie ik meer voor- dan nadelen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:45

Nee hoor. Er waren ook vossen (heel af en toe duikt er weer zo'n veulen op) Maar men wilde een chique zwarte voor de sjees op zondag {:}
Het ras raakte bijna uitgestorven toen de auto in beeld kwam. Als boerenwerkpaard was de Fries niet sterk genoeg, dus daar werden ze mondjesmaat voor gefokt. Het einde van het boerenwerk met paarden iets 60er jaren) was weer zijn redding. Want vanaf toen kwam de paardensport als hobby in beeld.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 12-01-17 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:47

KPet schreef:
aikon schreef:
Agossie er waren ook schimmels, bruine en alle kleuren bonte friezen. Om een of andere reden is men zwart meer gaan waarderen en zijn de andere kleuren er uit gefokt met alle gezondheidsgevolgen van dien.
Ik vind het ook ophef over niets. Wil je geen veulen met kans op wit, fok je niet met deze hengst. Ik persoonlijk zou eerder een hengst met het waterhoofdgen of dwerggen links laten liggen. Dan maar een beetje wit.


Nu ben ik geen expert op het gebied van het friese paard, maar was het niet zo dat het friese paard bijna was uitgestorven en er simpelweg alleen zwarte paarden over waren? Dat is iets heel anders dan een voorkeur voor zwart. Ik vind het geweldig dat het stamboek zo hard zijn best doet om het ras te behouden en zo'n succes boekt vanuit zo'n onwijs kleine genenpoel.
Dat gezegd hebbende vind ik het geen slecht idee om deze hengst ondanks zijn witte haren toe te laten tot de dekdienst. Hiermee breid je de genenpoel uit en dat is nog steeds nodig. Liever nu een goede hengst erbij en later de witte haren er weer uit fokken. Ik zou als fokker voorzichtig zijn met het gebruik van deze hengst voor merries die ook wit doorfokken, maar verder zie ik meer voor- dan nadelen.



Maar deze hengst is dus geen nieuw bloed, juist daarom is er onrust. Hij heeft dus wit, mogelijk door een combinatie van recessieve genen die nu tot uiting komen. Gezien hij goedgekeurd is, zouden (goede) merries met wit dat ook moeten..? En wat nu als hij een veulen geeft uit een geheel zwarte merrie met meer wit? Wordt dit veulen dan wel opgenomen in het stamboek?

Met oog op kleurgenetica en vererving van recessieve genen vind ik het een heel interessant vraagstuk :)