Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:08

droversrun schreef:
Een fries is zwart, dus als er eentje is die 'te veel' wit heeft vind ik best dat je dat ter discussie mag stellen. En ik vind het ook een beetje belachelijk dat dat niet zou mogen omdat er genoeg andere aspecten belangrijker zouden zijn om er uit te fokken. Beter gelijk meerdere dingen aanpakken dan straks inteeltloze bonte friezen te hebben

Dit.
Al vind ik waterhoofdgen e.d. natuurlijk erger.

Maar het zal je verbazen hoeveel Friezen er rondlopen met wit hoor, beetje permanente stift of bij grotere vlekken/bruinkleuring wat zwarte haarverf eroverheen en hoppaa. Ze zijn er hier iig wel eerlijk over!


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:09

RianneH schreef:
Maar deze hengst is dus geen nieuw bloed, juist daarom is er onrust. Hij heeft dus wit, mogelijk door een combinatie van recessieve genen die nu tot uiting komen. Gezien hij goedgekeurd is, zouden (goede) merries met wit dat ook moeten..? En wat nu als hij een veulen geeft uit een geheel zwarte merrie met meer wit? Wordt dit veulen dan wel opgenomen in het stamboek?

Met oog op kleurgenetica en vererving van recessieve genen vind ik het een heel interessant vraagstuk :)


Daar heb je een punt. Ik ben ook benieuwd hoe zijn veulens gaan worden

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 02:34

senna21 schreef:
Nee hoor. Er waren ook vossen (heel af en toe duikt er weer zo'n veulen op) Maar men wilde een chique zwarte voor de sjees op zondag {:}
Het ras raakte bijna uitgestorven toen de auto in beeld kwam. Als boerenwerkpaard was de Fries niet sterk genoeg, dus daar werden ze mondjesmaat voor gefokt. Het einde van het boerenwerk met paarden iets 60er jaren) was weer zijn redding. Want vanaf toen kwam de paardensport als hobby in beeld.



Klopt..ik heb er eentje gezien...in de jaren 80 was dat...was schrijfster bij een dressuurwedstrijd en we kregen een paar Friezen in de ring. De laatste die in de ring kwam was een hele donkere vosruin...net geen koffievos.
kleurtje stond het dier geweldig, eigenlijk mooier dan het zwarte kleurtje.

Maar dat is de enige keer in mijn leven geweest dat ik er 1 gezien heb. Verder alleen Friezen die wat bruinen in de zomer ipv dat ze zwart blijven en de echte zwarte Friezen..

Maar die vos...wat was die gaaf

En we hebben afgelopen zomer hier een tijdje een Friese merrie op stal gehad, die had een spierwit kolletje op dr hoofd...stond dr trouwens heel mooi.

Het kolletje van deze hengst is maar een vaal dingetje...zitten nog genoeg donkere haren doorheen. Die van die merrie is echt spierwit..zal zo'n 3 bij 3 cm zijn.....was dacht ik daarom ook niet opgenomen in het stamboek, maar dat weet ik niet zeker

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:44

Martine_R schreef:
Het is natuurlijk ook aan fokkers om gebruik te maken van de diverse hengsten en niet voor de publiekslievelingen te gaan.


Mee eens, maar dit lijkt mij het kip en het ei verhaal...

Het is bekend (bij alle stamboeken trouwens) dat nakomelingen van onbekendere vaders minder snel een keurpredikaat krijgen dan van de de publiekslievelingen. (let op, ik zeg 'minder snel' en niet dat het nooit voor komt ;) )

En fokkers kiezen dan toch voor de meeste garantie op keurpredikaten.

Hier ligt dan wel een taak voor de juries en het stamboek lijkt mij...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:32

Ja want de selectie richting "sport- Fries" heeft de genenpoel zeker niet verbreed.
Een stamboek doet er goed aan niet op een plaatje te richten, maar diversiteit te behouden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:39

In Amerika fokken ze wel op vos friezen, zien er ook machtig mooi uit :D

lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:00

droversrun schreef:
Een fries is zwart, dus als er eentje is die 'te veel' wit heeft vind ik best dat je dat ter discussie mag stellen. En ik vind het ook een beetje belachelijk dat dat niet zou mogen omdat er genoeg andere aspecten belangrijker zouden zijn om er uit te fokken. Beter gelijk meerdere dingen aanpakken dan straks inteeltloze bonte friezen te hebben

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Ik zou persoonlijk eerst de gezondheidproblemen aanpakken en daarna op kleur terugfokken als je persé zwarte Friezen wil.
Hoewel het natuurlijk onzin is dat een Fries zwart 'hoort' te zijn, vroeger waren ze er ook in diverse kleuren en door zo te selecteren op 1 kleur is de gezondheid en genetische variatie zo hard achteruit gegaan.
Beter laten ze andere kleuren er ook gewoon in en zetten ze die ook in voor de fok, is veel beter voor de genetische diversiteit ipv dat genenpooltje steeds meer verkleinen.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, GrapeshotBot, Hiraeth, laura22, noordje, Siers83, Ubermetrics en 102 bezoekers