Ex-topman Eurocommerce veroordeeld tot 3,5 jaar cel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:50

BMHP schreef:
Indestal schreef:
Nou dat valt wel mee, bij grote belastingontduikers wordt alles blootgelegd en alles wat in beslag genomen kan worden, wordt dat ook..zeker als er bedrijfsmatige achterdeurtjes zijn, het hele vermogen en het vermogen van de echtgenote wordt bevroren en alles wat niet wit aangetoont kan worden, ben je kwijt.


klinkt super, lees de uitspraak eens na, vooral het deel van dochter en over zijn vrouw.
Geheel legaal een bedrijf verkocht voor een euro.

over de straf, snap ik de vergelijking met geweldsdelicten niet zo. In het genre oplichting bedrog en valsheid in geschrifte is dit misschien wel de allergrootste boef ooit in Nederland.


'Overheid heeft moeite met afpakken crimineel vermogen'
http://www.nu.nl/binnenland/4376074/ove ... mogen.html


xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:56

dat bedoelde ik dus idd.....die hele plukze wet is gewoon een zoethoudertje voor de burger en het grootste deel trapt erin en denkt dat de staat bakken naar binnen trekt bij die criminelen. De realiteit is echter dat er maar een fractie binnen komt

Ze weten het leuk te omschrijven in die wet waardoor het lijkt dat elke crimineel tot de laatste cent kan worden uitgekleed, terwijl de meeste criminelen allang een stap op die wet voor zijn en de staat gewoonweg niet aan dat geld komt.
Vandaar dat ik het ook een zoethoudertje noemt, want die hele wet is gewoon de welbekende dooie mus waarmee de burger (die wil dat de staat gestolen geld terug vordert....logisch natuurlijk) stil wordt gehouden.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:09

Ik vind de wet wel goed, omdat ik vind dat crimineel verkregen geld zoveel mogelijk moet worden afgenomen.
Het wordt alleen veel te positief weergegeven.
Het grote geld komt binnen van een aantal bedrijven met mega boetes ivm omkoping
De processen van de plukse wet duren 4 tot 8 jaar, die kosten zijn enorm evenals de mankracht om het rond te krijgen.

Het pijnlijke is nog altijd dat slachtoffers die schade hebben geleden achteraan staan.

Wat mij nog het meest irriteerd is dat er bepaalde zaken lopen (veelal drugs gerelateerd) die opgebouwd worden op informatie verkregen van (criminele) tipgevers die de dans en fiskus ontspringen.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:08

xxCYNNxx schreef:
dat bedoelde ik dus idd.....die hele plukze wet is gewoon een zoethoudertje voor de burger en het grootste deel trapt erin en denkt dat de staat bakken naar binnen trekt bij die criminelen. De realiteit is echter dat er maar een fractie binnen komt.

Kom op zeg!
Zoethoudertje, niets ervan!
Iedereen die 1+1=2 kan doen xal snappen dat de criminelen niet direct zeggen "Sorry beste mensen dat we jullie op 10 manieren hebben bestolen- hier zijn alle gegevens van de geheime bankrekeningen etcetc."
(Denkbaar dat jij denkt dat sommige mensen dit denken.)
Citaat:
Ze weten het leuk te omschrijven in die wet waardoor het lijkt dat elke crimineel tot de laatste cent kan worden uitgekleed, terwijl de meeste criminelen allang een stap op die wet voor zijn en de staat gewoonweg niet aan dat geld komt.
Vandaar dat ik het ook een zoethoudertje noemt, want die hele wet is gewoon de welbekende dooie mus waarmee de burger (die wil dat de staat gestolen geld terug vordert....logisch natuurlijk) stil wordt gehouden.

Nou, ik weet het goed gemaakt: jij gaat rechten studeren, verdiept je in geheime financiƫle dienstverlening en zorgt ervoor dat de 'pluk ze' wet beter rendeert.
De denkfiguur "crime must not pay" is uitstekend- maar juist vanwege het feit dat mensen illegaal geld ruiken doen ze aan dit soort criminaliteit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:53

nou nou rustig maar, zou bijna denken dat je die wet zelf hebt ontwikkelt zo reageer je op je teentjes getrapt.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het geweldig dat die wet er is....maar daarom sluit ik mijn ogen nog niet voor het feit dat deze wet amper wat oplevert al denkt de gemiddelde burger van wel.

En dat mag hardop gezegd worden of niet.

En in die zin noem ik het inderdaad een zoethoudertje, puur omdat de uitwerking in de verste verte niet is wat het zou moeten zijn.

En nu maar tot 10 tellen en niet zo aangebrand reageren. Er is niks mis met kritisch zijn namelijk.

En je eerste alinea slaat al helemaal nergens op; nee joh ? Die criminelen geven niet zomaar hun bankgegevens...wow hey, dat houd ik nu echt niet zelf kunnen bedenken zeg / sarcasme mode off

Even serieus nu; nee, die criminelen gaan idd niet zomaar vrijwillig meewerken aan het kaalplukken...lijkt me vrij duidelijk.
Echter heeft de staat natuurlijk wel meer middelen tot zn beschikking om de jacht op crimineel geld te openen.


@BMHP; precies, helemaal met je laatste post eens

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:59

xxCYNNxx schreef:
nou nou rustig maar, zou bijna denken dat je die wet zelf hebt ontwikkelt zo reageer je op je teentjes getrapt.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het geweldig dat die wet er is....maar daarom sluit ik mijn ogen nog niet voor het feit dat deze wet amper wat oplevert al denkt de gemiddelde burger van wel.

Eh...
Goed dat je je ogen open hebt, hoor!
Maar mij was het niet bekend dat de rest van de burgers in slaap gevallen was.
Citaat:
En dat mag hardop gezegd worden of niet.

Yes, please!!
De waarheid mag altijd worden gezegd.
(Maar zelfs al zou de maatregel financieel de schatkist weinig opleveren, dan nog lijkt het mij een zinnige "pedagogische" maatregel, als aanvulling op gevangenis en evt tbs.)
Citaat:
En in die zin noem ik het inderdaad een zoethoudertje, puur omdat de uitwerking in de verste verte niet is wat het zou moeten zijn.

...wat mij betreft zijn dat 2 verschillende zaken.
"Het is arbeidsintensief en de criminelen geven het niet cadeau" maakt dat je wellicht maar een schijntje van het totale criminele geld binnenkrijgt.
Maar 'zoethoudertje' suggereert in mijn oren kwade bedoelingen. "Ze doen alsof - maar het gebeurt niet echt."

En wellicht hoorde ik het wat scherper dan dat jij het bedoelde, dat kan.
(Maar ik vind wel: zou ik idd iemand horen over kwade bedoelingen, een overheid die doet alsof - dan is actie geboden ipv geklaag. De ombudsman zit er niet voor niets.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ex-topman Eurocommerce veroordeeld tot 3,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:04

dan had je het idd wat scherper opgevat dan ik bedoelde, want ik bedoelde het zeer zeker niet in de zin van 'ze doen alsof ', maar meer in de zin van; het wordt allemaal heel positief gebracht, maar in werkelijkheid vallen de opbrengsten zwaar tegen.
Maar ik denk dat de staat (zeker de belastingdienst) echt wel hun best doen om criminele gelden te achterhalen....is alleen zo jammer dat dat bij lange na niet zo succesvol is als bedacht.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 77 bezoekers