[BLOG]Egypte: Paarden eten geen brood! Wel watermeloen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_Ruiterhuis

Berichten: 2182
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:27

Erg interessant allemaal ook de berichten hierboven.

Een leuke goede blog.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:37

Leuke blog en veel herkenbaar. Ik heb ook een tijdje in Egypte gezeten en je moet de extreme armoede onder de boeren niet onderschatten. Ik heb veel uitgehongerde dieren gezien, maar ook voor de eigen kinderen is vaak onvoldoende (gezond) eten. Heel erg schrijnend.

Alleen komt dat eerste blokje over commotie mij ook wat vreemd over? Volgens mij heb ik dat helemaal gemist :o?

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:56

xyzutu2 schreef:
Wat apart dat de luzerne bij jullie dan juist calcium-arm kan zijn. Lijkt me ook lastig als die voedingswaarden binnen een voersoort van een en hetzelfde veld zo extreem schommelen. Dan is spreiding denk ik de enige optie die je hebt en je niet teveel vastpinnen op 1 voersoort.
Bietenpulp bestaat hier trouwens ook uit snippers, ook restproducten uit de mensenvoerindustrie. Grappig, ik ken niet eens blokjes daarvan. 8-)

Grappig trouwens dat bij hogere temperaturen buiten het eten in de maag van een paard ook sneller gaat gisten. Nog nooit eerder van gehoord. Wel dat dikke dieren (en mensen) sowieso meer moeite hebben om hun hitte kwijt te kunnen, dus dat is al een goede reden om ze wat slanker te houden.


Het ligt uiteraard ook aan het water. Daar waar je in NL vaak kalkvlokken in je water hebt drijven is dat hier weer heel anders.

Ja koliek door gisting is hier veel voorkomend. WAt een vieze smurrie komt er dan uit bij het maag leegpompen. :x De echte maaltijden geven we en halen we na een kwartier alles dat ze niet opeten weer weg. Dit in verband met rotten, gisting en de enorme hoeveelheid vliegen en ratten die erop afkomen. EPM komt hier ook veel voor omdat mensen de wekende gerst/pulp niet goed afdekken en er ratten in poepen. Dat was meteen een enorme klap toen ik mn eerste paard hier had gered. Die kreeg EPM omdat ik slechts een pensionklant was en niets wist van hoe ze het voer en dergelijke bewaarden. Gelukkig door het feit dat ik een buitenlandse arts op bezoek kreeg en hulp van kennissen hebben we de medicatie kunnen importeren en heeft paard overleefd. dat was de trigger voor mij om cursussen te gaan volgen en equine nutritionist te worden +:)+

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:02

CaPrIoLe`79 schreef:
Bietenpulp is ook zoiets. Er zijn ook plaatsen in de wereld waar dat zonder weken gevoerd wordt. Dat zou je hier niet hoeven te proberen. Blijkbaar is dat niet overal hetzelfde product.
Dat de paarden daar in de hitte slanker gehouden worden begrijp ik wel. Volgens mij hebben de inheemse rassen zich ook allang aan het voedselaanbod in dat soort landen aangepast. Dat kan weer problemen geven als er eentje naar hier wordt geïmporteerd en in ons rijke grasland terecht komt.


De mooie blokjes die ze in europa op de markt hebben zijn al voorbehandeld waardoor risico op stikken verminderd is. De echte vlokken gaan meteen zwellen als ze in aanraking komen met het speeksel.
ik ben het niet helemaal met je eens dat inheemse rassen zich aangepast hebben. Wel een beetje natuurlijk, arabieren kunnen over het algemeen veel meer hitte verdragen, hun grote darm kan heel wat aan, maar gemiddelde paarden worden hier niet heel erg oud, meestal door een levenlang verkeerd dieet. Warmbloeden worden hier veel geimporteerd en die leven ook gewoon door zonder alle luxe voerproducten uit nl en duitsland, maar of het echt goed voor ze is, ja dat staat ter discussie.

Als fokker ben ik het zeker met je eens dat er dingen veranderen als rassen van habitat veranderen. De europese arabieren zijn zeer ver van hun oorsprong gedreven. Ze zijn groter geworden, hebben een hogere "bone density" en hebben ook totaal andere karakters. Sommige fokkers beweren ook dat ze type verloren hebben, maar dat ga ik hier niet bediscussieren.

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:05

Sakura789 schreef:
Leuke blog en veel herkenbaar. Ik heb ook een tijdje in Egypte gezeten en je moet de extreme armoede onder de boeren niet onderschatten. Ik heb veel uitgehongerde dieren gezien, maar ook voor de eigen kinderen is vaak onvoldoende (gezond) eten. Heel erg schrijnend.

Alleen komt dat eerste blokje over commotie mij ook wat vreemd over? Volgens mij heb ik dat helemaal gemist :o?


Wanneer was je in Egypte? Het gaat nu al zeker 2 jaar een stuk beter met egyptische paarden op straat. Ze zijn echt niet meer zo uitgehongerd als 6 jaar geleden. Wat je zegt over boeren klopt niet helemaal. Boeren paarden zijn de beste die je maar kan vinden hier. Ze leven vaak op alleen ruwvoer, en hebben dus de minste kans dat ze een levenlang vergiftigd worden door overdosis zetmeel. Tevens houden boeren hun paarden echt als familie beesten en zijn ze vaak goed opgevoed en braaf met kinderen. De toeristen straat paarden worden veel en veel slechter behandeld. Je kan hier meer over lezen in de volgende blog die op de 28e verschijnt :)