Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:40

Foetsji schreef:
Maar dat bedoel ik nu net. Waarom zwijgt de sector? Ook bij MKZ. Economische belangen....
De sector kan effectiever op zoek naar alternatieven maar doen dat nauwelijks. Wetenschappers staan er voor open maar de sector geeft nauwelijks thuis.


Wat heeft de sector er aan als de overheid hier protocollen voor opstelt? Moeten ze bij Dijksma zijn... Met een beetje geluk heb je er wat aan over een paar jaar.
Maar wat is de reden achter de beslissing van de overheid? Ik ben geen wetenschapper, maar ik kan me voorstellen dat bij een snel muterend virus inenting juist niet wenselijk is, omdat het dweilen met de kraan open is. Wil je dat zo een virus de kans krijgt om te muteren? Want dat is niets anders dan immuun worden voor de entstof. Want wat is het gevolg van mutatie? Besmetting bij mensen? Moet je kijken, dan is het hek van de dam...
Kan me voorstellen dat je dan zegt: Welkom vogelgriep! We ruimen, en doen er verder niets aan. Laat dit virus liever bestaan dan muteren in een heftigere en kostbaardere variant.
Ik kan me voorstellen dat de overheid liever deze boeren compenseert (als daar sprake van is, dat weet ik niet), dan dat ze straks veel meer inkomsten gaan mislopen en/of grotere problemen hebben.

De puzzel zal wel niet zo eenvoudig zijn als jij hem schetst.


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:43

kan iemand mij uitleggen wat het verband is met paardenvervoer en vogelgriep??

een paard is toch geen vogel??

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:47

Ik zeg nergens dat het eenvoudig is. Maar er is wel een ommezwaai in beleid nodig. We lopen achter de feiten aan. Het economisch belang prefereert. Wetenschappers zijn al heel ver maar kunnen sneller en beter. Maar als er geen animo is voor entstoffen ( om eerder geschetste redenen ) zal de industrie ook geen spat harder lopen om snel met betaalbare medische oplossingen te komen.

Als kippenboer begrijp ik dat iedere cent telt. Er liever niet wordt geënt. Maar voor mij als hobbist blijft het onacceptabel dat ik straks moet ruimen terwijl mijn kipjes niet voor export of consumptie bedoeld zijn en dus gerust kunnen worden geënt. Idem zoals destijds met MKZ, ik bedoel waar zijn we mee bezig?

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:47

plutolover schreef:
kan iemand mij uitleggen wat het verband is met paardenvervoer en vogelgriep??

een paard is toch geen vogel??



Nou ik heb er een die behoorlijk laag kan vliegen..... :o

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:53

Nederland is nu eenmaal een exportland, dus we zullen rekening moeten houden met onze importlanden.

Het wachten is nu dus op een entstof die andere titers heeft dan de vogelgriep titers en nog wel zijn werk doet, hetzelfde probleem is/was er met de MKZ.
Tja, dat zijn economische belangen, want als je met honderdduizenden vleeskuikens zit, die geënt zijn en dus niet geëxporteerd mogen worden, wat moet je er dan mee, moeten we dan maar met zijn allen aan de kip?

Volgens mij mogen hobbyboeren enten, net zoals dierentuinen, als ze een verklaring tekenen dat de kippen niet voor consumptie/export zijn.
Laatst bijgewerkt door Grainey op 28-11-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:54

Foetsji schreef:
Ik zeg nergens dat het eenvoudig is. Maar er is wel een ommezwaai in beleid nodig. We lopen achter de feiten aan. Het economisch belang prefereert. Wetenschappers zijn al heel ver maar kunnen sneller en beter. Maar als er geen animo is voor entstoffen ( om eerder geschetste redenen ) zal de industrie ook geen spat harder lopen om snel met betaalbare medische oplossingen te komen.

Als kippenboer begrijp ik dat iedere cent telt. Er liever niet wordt geënt. Maar voor mij als hobbist blijft het onacceptabel dat ik straks moet ruimen terwijl mijn kipjes niet voor export of consumptie bedoeld zijn en dus gerust kunnen worden geënt. Idem zoals destijds met MKZ, ik bedoel waar zijn we mee bezig?


Als ik Grainey haar bericht lees, staat er nergens dat ze niet willen enten... Enkel dat de gevolgen hiervan enorm zijn. En dat er per kip zoveel cent naar onderzoek gaat... Dus hoezo loopt de sector achter? Als ze muizen van vogelgriep kunnen genezen...

Echter, wat gebeurt er als de hobbyist massaal gaat enten? En het virus muteert? Leg me dat eens uit?
Weegt jouw belang in jouw kipjes dan nog steeds meer dan het economisch belang?

Het is ook in economisch belang dat jij en ik blijven leven hoor. Kijk voor de grap eens naar de financiële gevolgen van de vergrijzing en het dalende inwonertal in een aantal Groningse en Limburgse gemeenten? En dan met name op lokaal niveau.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:02

Je haalt de sector en de wetenschap door elkaar. Niet enten zorgt net zoveel voor mutaties als wel enten. Uiteindelijk zullen er dieren op natuurlijke wijze resistentie opbouwen waardoor een mutatie nodig is zodat het virus zich zelf in stand houdt. Massaal gelijktijdig en vasthoudend enten kan een virus doen uitsterven zoals in ons land bij diverse kinderziekten in gebeurd. Jammer dat er nu weer mensen zijn die niet gaan enten en daarmee anderen in gevaar brengen.

Economie wordt tegenwoordig gezien als datgene wat de wereld regeert. Echter het is zo vluchtig als gas en wat vandaag economisch gewin oplevert kan morgen volledig ineen storten. De natuur daar in tegen heeft zo zijn eigen wetten en stoort zich totaal niet aan economisch gewin. Het wordt hoog tijd dat we die twee apart gaan zien... misschien komen er dan wel heel andere oplossingen boven water.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 28-11-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:03

Wij hebben biologische opfokleghennen, die worden tegen een aantal ziektes geënt, zelfs tegen salmonella.
Sommige entingen gaan door het drinkwater, andere entingen worden met een injectie gegeven, dus dan wordt elke kip (20.000) in de hand gepakt en krijgen een prikje. Als er een goede enting zou zijn voor de vogelgriep dan zouden wij die heel graag geven, het is momenteel elke morgen toch even spannend als je het hok binnenkomt, zijn ze nog vrolijk of is er iets mis.
Volgens mij zal elke pluimveehouder enten als het zou kunnen en er een goede entstof zou zijn.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:05

_/-\o_

Petje af voor JULLIE houding. Moesten er meer van zijn.

Maar dan zit je nog met het exportverbod. Misschien maar meer lokaal produceren en verbruiken? Oeps klinkt als vloeken in de kerk...toch? Stort de exportmarkt ineen en is het einde van de wereld nabij. Voor sommige dan..

Grainey schreef:
Wij hebben biologische opfokleghennen, die worden tegen een aantal ziektes geënt, zelfs tegen salmonella.
Sommige entingen gaan door het drinkwater, andere entingen worden met een injectie gegeven, dus dan wordt elke kip (20.000) in de hand gepakt en krijgen een prikje. Als er een goede enting zou zijn voor de vogelgriep dan zouden wij die heel graag geven, het is momenteel elke morgen toch even spannend als je het hok binnenkomt, zijn ze nog vrolijk of is er iets mis.
Volgens mij zal elke pluimveehouder enten als het zou kunnen en er een goede entstof zou zijn.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:10

Foetsji je hebt deels gelijk, enten zorgt niet perse voor meer mutaties. Massaal enten kan inderdaad een virus uitroeien. Echter heb je enorme verschillen in virussen, en een griepvirus valt niet uit te roeien. Er zijn zo ontzettend veel versies van het griepvirus (welke allemaal weer in meer of mindere mate (snel) kunnen muteren, en waarvan er meerdere zijn met schadelijke gevolgen) dat er niet tegenop te enten is. Je kant massaal enten tegen een bepaald type, maar dan heb je nog steeds kans op een van de duizende, en het jaar erop is je virus gemuteerd en werkt je enting niet meer.
Gezonde dieren geven de beste weerstand, maar deze kunnen dan wel drager zijn en het virus verspreiden of ruimte geven voor mutatie. En dat is iets wat je absoluut niet wilt hebben in dieren die later op je bordje belanden. Daarnaast zijn niet alle virussen even makkelijk te vinden, vooral in dragers kunnen ze heel lang sluimeren en over het hoofd gezien worden. Vandaar het ruimen van dieren die toch gezond zijn en geen dragen lijken, maar eventueel in contact kunnen zijn geweest met een ziek dier.

Het is helaas allemaal niet zo makkelijk, en natuurlijk spelen economische belangen mee. Het hele idee achter pluimvee is toch economisch?

Beste manier om dit alles te voorkomen? Alle grootschalige bio-industrie afschaffen. Of eigenlijk alles waarbij er veel dezelfde soorten dieren bij elkaar voorkomen. Alleen is dit gewoon geen optie.
Maarja, hoeveel mensen stemmen ermee in om niet meer dagelijks vlees te eten? Wat met alle mensen die afhankelijk zijn van die industrie?

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:17

Foetsji schreef:
Je haalt de sector en de wetenschap door elkaar. Niet enten zorgt net zoveel voor mutaties als wel enten. Uiteindelijk zullen er dieren op natuurlijke wijze resistentie opbouwen waardoor een mutatie nodig is zodat het virus zich zelf in stand houdt. Massaal gelijktijdig en vasthoudend enten kan een virus doen uitsterven zoals in ons land bij diverse kinderziekten in gebeurd. Jammer dat er nu weer mensen zijn die niet gaan enten en daarmee anderen in gevaar brengen.

Economie wordt tegenwoordig gezien als datgene wat de wereld regeert. Echter het is zo vluchtig als gas en wat vandaag economisch gewin oplevert kan morgen volledig ineen storten. De natuur daar in tegen heeft zo zijn eigen wetten en stoort zich totaal niet aan economisch gewin. Het wordt hoog tijd dat we die twee apart gaan zien... misschien komen er dan wel heel andere oplossingen boven water.


Ik kan je redenering volgen hoor, maar door het ruimen verwijder je dat virus toch alsnog? Waardoor er geen natuurlijke resistentie opgebouwd wordt?

Eten en zeker vlees is morgen zeker geen vervlogen tijd ;) Dus die uitspraak kan ik niet rijmen met betrekking tot dit onderwerp.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:20

Ik heb een update van de KNHS in de openingspost geplaatst :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:20

Grainey schreef:
Wij hebben biologische opfokleghennen, die worden tegen een aantal ziektes geënt, zelfs tegen salmonella.
Sommige entingen gaan door het drinkwater, andere entingen worden met een injectie gegeven, dus dan wordt elke kip (20.000) in de hand gepakt en krijgen een prikje. Als er een goede enting zou zijn voor de vogelgriep dan zouden wij die heel graag geven, het is momenteel elke morgen toch even spannend als je het hok binnenkomt, zijn ze nog vrolijk of is er iets mis.
Volgens mij zal elke pluimveehouder enten als het zou kunnen en er een goede entstof zou zijn.


En in hoeverre is het verplicht dat er geënt wordt? Zowel bij biologische bedrijven als bij de 'gewone' pluimveehouder? Ik heb het idee dat enten helemaal niet zo'n taboe is bij pluimveehouders, als ik jouw berichten zo lees. Het zijn van die zaken die nooit ter sprake komen in de media die toch medebepalend zijn voor het beeld en imago van de pluimveesector.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:24

Ilse_123 schreef:
Foetsji je hebt deels gelijk, enten zorgt niet perse voor meer mutaties. Massaal enten kan inderdaad een virus uitroeien. Echter heb je enorme verschillen in virussen, en een griepvirus valt niet uit te roeien. Er zijn zo ontzettend veel versies van het griepvirus (welke allemaal weer in meer of mindere mate (snel) kunnen muteren, en waarvan er meerdere zijn met schadelijke gevolgen) dat er niet tegenop te enten is. Je kant massaal enten tegen een bepaald type, maar dan heb je nog steeds kans op een van de duizende, en het jaar erop is je virus gemuteerd en werkt je enting niet meer.
Gezonde dieren geven de beste weerstand, maar deze kunnen dan wel drager zijn en het virus verspreiden of ruimte geven voor mutatie. En dat is iets wat je absoluut niet wilt hebben in dieren die later op je bordje belanden. Daarnaast zijn niet alle virussen even makkelijk te vinden, vooral in dragers kunnen ze heel lang sluimeren en over het hoofd gezien worden. Vandaar het ruimen van dieren die toch gezond zijn en geen dragen lijken, maar eventueel in contact kunnen zijn geweest met een ziek dier.

Het is helaas allemaal niet zo makkelijk, en natuurlijk spelen economische belangen mee. Het hele idee achter pluimvee is toch economisch?

Beste manier om dit alles te voorkomen? Alle grootschalige bio-industrie afschaffen. Of eigenlijk alles waarbij er veel dezelfde soorten dieren bij elkaar voorkomen. Alleen is dit gewoon geen optie.
Maarja, hoeveel mensen stemmen ermee in om niet meer dagelijks vlees te eten? Wat met alle mensen die afhankelijk zijn van die industrie?


Ik ben het helemaal met je eens! Maar een beetje bezinning MBT hoe wij de dieren houden, de hoeveelheden, de wijze waarop, de aanpak etc etc... behoeft toch wel enige aanpassing. Maar dat gebeurd nauwelijks vanwege het economische belang. Dan komen er vreemde maatregelen die niets oplossen, een hoop leed veroorzaken maar waarbij de ecomische belangen de grootste mate van bescherming genieten. Kan me daar niet ( meer ) in vinden.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:29

Foetsji schreef:
Ilse_123 schreef:
Foetsji je hebt deels gelijk, enten zorgt niet perse voor meer mutaties. Massaal enten kan inderdaad een virus uitroeien. Echter heb je enorme verschillen in virussen, en een griepvirus valt niet uit te roeien. Er zijn zo ontzettend veel versies van het griepvirus (welke allemaal weer in meer of mindere mate (snel) kunnen muteren, en waarvan er meerdere zijn met schadelijke gevolgen) dat er niet tegenop te enten is. Je kant massaal enten tegen een bepaald type, maar dan heb je nog steeds kans op een van de duizende, en het jaar erop is je virus gemuteerd en werkt je enting niet meer.
Gezonde dieren geven de beste weerstand, maar deze kunnen dan wel drager zijn en het virus verspreiden of ruimte geven voor mutatie. En dat is iets wat je absoluut niet wilt hebben in dieren die later op je bordje belanden. Daarnaast zijn niet alle virussen even makkelijk te vinden, vooral in dragers kunnen ze heel lang sluimeren en over het hoofd gezien worden. Vandaar het ruimen van dieren die toch gezond zijn en geen dragen lijken, maar eventueel in contact kunnen zijn geweest met een ziek dier.

Het is helaas allemaal niet zo makkelijk, en natuurlijk spelen economische belangen mee. Het hele idee achter pluimvee is toch economisch?

Beste manier om dit alles te voorkomen? Alle grootschalige bio-industrie afschaffen. Of eigenlijk alles waarbij er veel dezelfde soorten dieren bij elkaar voorkomen. Alleen is dit gewoon geen optie.
Maarja, hoeveel mensen stemmen ermee in om niet meer dagelijks vlees te eten? Wat met alle mensen die afhankelijk zijn van die industrie?


Ik ben het helemaal met je eens! Maar een beetje bezinning MBT hoe wij de dieren houden, de hoeveelheden, de wijze waarop, de aanpak etc etc... behoeft toch wel enige aanpassing. Maar dat gebeurd nauwelijks vanwege het economische belang. Dan komen er vreemde maatregelen die niets oplossen, een hoop leed veroorzaken maar waarbij de ecomische belangen de grootste mate van bescherming genieten. Kan me daar niet ( meer ) in vinden.


Tja. Dat is gewoon langzaam erin geslopen. Mensen worden rijker, willen vlees eten, pompen er geld in waardoor er andere afhankelijk van worden. En nu kunnen we het niet zomaar meer omdraaien, al komt er steeds meer aandacht voor.
Ruimen is (helaas) de meest effectieve manier om een griepvirus tegen te houden, virussen kunnen niet overleven zonder gastheer en door die allemaal te ruimen ruim je ook het virus. Het is alleen economisch (voor alle partijen) en emotioneel niet de leukste oplossing. Maar in het voorkomen van grotere uitbraken/mutaties momenteel wel de beste en veiligste.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:40

Foetsji schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! Maar een beetje bezinning MBT hoe wij de dieren houden, de hoeveelheden, de wijze waarop, de aanpak etc etc... behoeft toch wel enige aanpassing. Maar dat gebeurd nauwelijks vanwege het economische belang. Dan komen er vreemde maatregelen die niets oplossen, een hoop leed veroorzaken maar waarbij de ecomische belangen de grootste mate van bescherming genieten. Kan me daar niet ( meer ) in vinden.


Ik denk dat die omslag er komt hoor, het heeft alleen heel veel tijd nodig. Het begint al aardig hip te worden om niet meer elke dag vlees te eten.
Wanneer het geleidelijk gebeurt, is het voor de betrokkenen die er geld mee verdienen ook niet zo'n grote verandering. Er zal echter wel een substituut voor komen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:49

Een paar entingen zijn verplicht zoals NCD, die moet ook speciaal door een veearts worden gedaan, de andere entingen worden in opdracht gedaan van het biologische legbedrijf waar onze kippen na 17 weken heen gaan, meestal in Duitsland trouwens :).

Bij vleeskuikens (de plofkippen) is het weer een heel ander verhaal, omdat die veel korter leven hebben sommige entingen geen zin.

Voordat onze kippen naar het legbedrijf gaan wordt er ook van een aantal bloed getrokken om te zien of ze geen ziektes (ook verborgen dus) hebben als NCD, salmonella, enz. anders komen ze hier het erf niet af. Als ze naar Duitsland gaan komt er speciaal een dierarts van het NVWA alles nog controleren.

Allemaal tegelijk enten lijkt mij wel heel futuristisch, eigenlijk onmogelijk, volgens mij heb je dan geen idee van het pluimveebestand op de wereld (tja, Nederland is maar een klein stukje in het geheel) en heb je ook geen idee van hoe een pluimveebedrijf functioneert.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:20

Ook wij hebben thuis een pluimvee bedrijf en zitten momenteel elke dag in spanning. Elke ochtend ga je toch met een "spannend" gevoel het hok in.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle ins en outs ken, aangezien in gewoon een baan buiten de deur heb en mijn man de boerderij draait.
Maar het is zeker niet zo simpel als een aantal hier suggereren. Ik denk dat de sector al best ver is binnen haar mogelijkheden. Zeker ook als het gaat om hygiëne maatregelen welke standaard genomen worden om eventuele besmettingen te voorkomen. Ook in tijden dat er niets aan de hand is.

Wij zelf hebben legkippen, maar de eieren worden niet voor consumptie gebruikt. Mag ook niet, aangezien ze bevrucht worden. Deze eieren worden gebruikt voor de medische industrie, in ons geval griep vaccins. Maar er kan ook gedacht worden aan insuline.
Het is dus zeer belangrijk dat de kippen en dus ook de eieren 100% gezond zijn en geen ziektes met zich meedragen. Te denken valt aan MS (wat onder gewone legkippen voor de consumptie veel voorkomt) en salmonella. De kippen worden wekelijks door allerlei onderzoeken o.a. slijmvliezen, bloed en mest getest of ze niets hebben opgelopen. Lopen ze wel wat op, dan is dat een financiële strop voor de boer, die zijn eieren niet kwijt kan.

Het preventief vaccineren van deze kippen is dus echt niet mogelijk, omdat ze dan de ziektes wel bij zich dragen, maar er niet ziek van worden.

Iemand gaf ook aan dat de overheid de getroffen boeren compenseert. dat is ook niet helemaal het geval. Elke pluimveehouder is naar rato verplicht geld te storten in een algemeen fonds. Dit fonds keert de geleden schade uit. Dus het is voor de pluimveehouders zelf ook zeer belangrijk om te voorkomen dat er uitgekeerd moet worden, aangezien ze dit feitelijk zelf bekostigen. Dus de pluimveehouder heeft wel degelijk belang bij ontwikkelingen op dit gebied.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:31

cupido1996 schreef:
Ook wij hebben thuis een pluimvee bedrijf en zitten momenteel elke dag in spanning. Elke ochtend ga je toch met een "spannend" gevoel het hok in.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle ins en outs ken, aangezien in gewoon een baan buiten de deur heb en mijn man de boerderij draait.
Maar het is zeker niet zo simpel als een aantal hier suggereren. Ik denk dat de sector al best ver is binnen haar mogelijkheden. Zeker ook als het gaat om hygiëne maatregelen welke standaard genomen worden om eventuele besmettingen te voorkomen. Ook in tijden dat er niets aan de hand is.

Wij zelf hebben legkippen, maar de eieren worden niet voor consumptie gebruikt. Mag ook niet, aangezien ze bevrucht worden. Deze eieren worden gebruikt voor de medische industrie, in ons geval griep vaccins. Maar er kan ook gedacht worden aan insuline.
Het is dus zeer belangrijk dat de kippen en dus ook de eieren 100% gezond zijn en geen ziektes met zich meedragen. Te denken valt aan MS (wat onder gewone legkippen voor de consumptie veel voorkomt) en salmonella. De kippen worden wekelijks door allerlei onderzoeken o.a. slijmvliezen, bloed en mest getest of ze niets hebben opgelopen. Lopen ze wel wat op, dan is dat een financiële strop voor de boer, die zijn eieren niet kwijt kan.

Het preventief vaccineren van deze kippen is dus echt niet mogelijk, omdat ze dan de ziektes wel bij zich dragen, maar er niet ziek van worden.

Iemand gaf ook aan dat de overheid de getroffen boeren compenseert. dat is ook niet helemaal het geval. Elke pluimveehouder is naar rato verplicht geld te storten in een algemeen fonds. Dit fonds keert de geleden schade uit. Dus het is voor de pluimveehouders zelf ook zeer belangrijk om te voorkomen dat er uitgekeerd moet worden, aangezien ze dit feitelijk zelf bekostigen. Dus de pluimveehouder heeft wel degelijk belang bij ontwikkelingen op dit gebied.


Ik had het over compensatie, maar volgens mij heb ik er achter gezet: (als daar sprake van is, dat weet ik niet). Specifiek tussen haakjes, omdat ik van harte hoop dat dit gelezen wordt en niet meteen voor waar wordt aangenomen. Wel fijn om te weten dat jullie een soort van 'verzekering' hebben. Onder deze voorwaarden behoudt je natuurlijk wel echt de motivatie om zaken te voorkomen!

Leuk om te lezen over jullie als pluimveehouders! Je schrijft over MS, bedoel je daarmee de MS die ook bij mensen voorkomt?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:22

Janine1990, ik bedoel ook helemaal niets als verwijt. Ik snap ook zeker dat het een ingewikkelde materie is als je zelf niet uit ge agrarische sector komt. Tot voor ik mijn man leerde kennen was de agrarische wereld voor mij ook nog onbekend. En er is zeker een wereld voor mij open gegaan, veel vooroordelen die ik vooraf had, bleken niet waar en veel dingen waren anders geregeld dan ik zou denken.

MS staat voor Mycoplasma Synoviae, voor uitleg zie de link:
http://www.gddiergezondheid.nl/~/media/ ... oviae.ashx

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:21

Cupido1996, jullie zitten ook nog redelijk dicht bij het besmette bedrijf, heel vervelend, sterkte ermee.

Er wordt dan gesproken over het vlees, maar eieren zijn ook een produkt van de pluimveehouderij en dan niet alleen voor bij het ontbijt en in de cake. Al met al is het een hele industrie, waar je als gewone consument geen idee van hebt. Er zijn ook zoveel verschillende soorten pluimveebedrijven, met allemaal hun eigen regeltjes en hygienevoorschriften.
Bij ons lopen de kippen vanaf een leeftijd van 10 weken op buiten, de hygiënevoorschriften bij ons zijn dus lang niet streng als bij cupido1996, wij moeten ons dus aan een aantal andere regels houden: geen antibiotica, biologisch voer, uitloop, zitstokken in de stal en meer ruimte in de stal en daarnaast ook nog aan de regeltjes die voor alle pluimveehouders gelden.

Ik ben ook getrouwd met een man met kippen, eerst mestkuikens, toen biologische mestkuikens en momenteel biologische opfokleghennen.
Ik moet zeggen dat tussen het eerste en het laatste wel een wereld van verschil zit wat betreft diervriendelijkheid.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:27

Wij zitten er recht achter. Als het goed is ook net buiten de 1km. Hadden we nog kippen gehad, hadden we net niet ontruimd geweest.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:45

Foetsji schreef:
dees_daan schreef:
We kunnen wel gaan wijzen naar welke bedrijven er schuld hebben maar het komt met de trekvogels mee, daar kan niemand iets aan doen.. de ene keer zijn het de watervogels die gevoelig zijn, bij een ander type het pluimvee.. En of de dieren nou buiten of binnen zitten, het kan verspreid worden via ontlasting die je onder schoen kan meenemen.

Ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang en alles wat wij aan 'eigen' vogels konden vangen zit nu overdekt en elke ochtend word er op een vaste plek gevoerd waar we de vogels die we nog niet hebben kunnen vangen makkelijker kunnen vangen. Een ophokplicht is er voor ons nog niet officieel maar we nemen het zekere voor het onzekere. Naast het overdekken van de verblijven waar de vogels nu zitten zijn we dicht voor bezoekers, mogen vogels niet binnen gebracht worden maar worden ze in een hok buiten het terrein gezet waar wij ze vervolgens uit halen, mogen we geen vogels vrijlaten op dit moment en gaan we zelf ook niet op standwerk bijv.
Ook voor ons heeft het dus consequenties, zowel in de verzorging als financieel gezien. Helemaal voorkomen dat het toe zal slaan kunnen we niet maar we doen wel ons best door er nu al op in te spelen ondanks dat hier in de regio nog geen gevallen bekend zijn.


Ik zou de muizen en ratten ook maar in de gaten houden! Er zijn al wetenschappers die een sterk vermoeden hebben dat deze bijdragen aan de verspreiding. Zij lopen relatief grote afstanden en kunnen de vogelmest mee de afgeschermde hokken in brengen. Dat zou ook kunnen verklaren dat volledig van de buitenwereld afgeschermde bedrijven met goede hygiène maatregelen toch besmet raken.

Het blijft daaromraar dat de sector er toch wat weinig aandacht aan besteedt. Wellicht vinden zij die ruimingen van hun pluimvee minder erg dan dat de hobbyist dat vindt. Maarja die laatste groep heeft natuurlijk niets in te brengen want het economische belang is zo goed als nihil. Jammer dat jullie en mijn dieren daar de dupe van worden


Ik kan de ratten en muizen wel in de gaten houden maar voorkomen dat ze er lopen en misschien de kooien in gaan kunnen we niet, er zit nu zijl over de kooien heen dus binnen komen zal nu lastig zijn maar voorkomen kan je het niet.. en dat maakt het zo lastig, nu is iedereen alert maar als het over een paar maanden terug komt en het is 'vergeten' dan kan het net zo goed toeslaan..

Ik denk dat het voor de pluimveebedrijven nog meer gevolgen heeft dan voor de hobbyisten, zij zijn financieel afhankelijk van hun dieren en voor hen komt het dus dubbel zo hard aan. Zeggen dat ze het minder erg zullen vinden vind ik dan ook misplaatst.
Overigens zijn onze dieren niet de dupe van de pluimveebedrijven en is er hier in de omgeving ook nog geen uitbraak maar mocht die er wel komen dan kan een pluimveebedrijf ook besmet raken door iemand bij ons geweest is.. nou zijn we uit voorzorg dicht maar het vingertje wijzen heeft geen zin, het lost niets op en er zijn zoveel manieren waarop dieren besmet kunnen raken dat je gewoon niemand de schuld kan geven en voor iedereen is het ontzettend naar als het toeslaat.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:53

CarinaR schreef:
Maar begrijp dat je op aardig wat bedrijven met pluimvee kom Chamion


Meer de buren waarbij de uitbraak heeft plaats gevonden. En daar (landelijk gebied) wordt er ook veel hobbymatig gehouden. Maar voorheen deed ik die hele hoek daar op 1 dag (en dat scheelde km vergoeding voor de mensen) maar nu doe ik dat liever niet. Plan er nu een dag tussen minimaal. Liever safe dan een verspreider.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:38

Helaas weer een uitbraak, een stal verderop in de weg.
Ouders van vriend van ons. Echt zo verdrietig

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 44Myrthe44, DemiSisa, Elegance_, Ineke2, kim_1990, La_Lune, LiannePuthzy, LiDi, MaiMai, noordje, Renkle, rocky_1995, uxgranta, Vetra en 67 bezoekers