Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:24

Nies_ schreef:
Neemt niet weg dat het prettig zou zijn als de rapporten gewoon eerlijk zouden zijn. Ik zou bijvoorbeeld best fokken met een paard waarvan ik weet dat het karakter misschien wat te wensen over laat, maar als ik lees dat hij doodbraaf en schaapmak is, maar ik zie in de praktijk iets heel anders ga ik me toch afvragen wat er nog meer niet klopt.



nou dat idd, dan kan een fokker een goede keus maken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:33

Rex_Rolfo schreef:
Dat veel KWPN'ers prima te rijden zijn door de doorsnee ruiter moet imho gekoesterd worden. Door een op de praktijk gerichte omschrijving van het karakter van de hengsten en door niet alleen op mega bewegers te focussen. Want als elke generatie hengsten net een fractie minder geschikt is voor de amateur wordt de hoop die door amateurs te rijden is steeds wat kleiner.

..en zo ''fokt''het KWPN zich ongewild toch uit de markt.. (al zijn er natuurlijk ook nog de Geldersen :) )
Het grootste deel van de ruiters blijft landelijke/recreatie ruiter, die in veel gevallen niet kan ,en of wil, met lastige paarden omgaan .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:41

KahluaB schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Dat veel KWPN'ers prima te rijden zijn door de doorsnee ruiter moet imho gekoesterd worden. Door een op de praktijk gerichte omschrijving van het karakter van de hengsten en door niet alleen op mega bewegers te focussen. Want als elke generatie hengsten net een fractie minder geschikt is voor de amateur wordt de hoop die door amateurs te rijden is steeds wat kleiner.

..en zo ''fokt''het KWPN zich ongewild toch uit de markt.. (al zijn er natuurlijk ook nog de Geldersen :) )
Het grootste deel van de ruiters blijft landelijke/recreatie ruiter, die in veel gevallen niet kan ,en of wil, met lastige paarden omgaan .


Nou mijn ervaring is dat men denkt dat een Gelderse een tuigpaard is wat een lelijke kop heeft.

Men wil heel graag een zwart afgelakte hoogbenige schone hebben met een koppie die uit een vaasje kan drinken.

Dat het dier daarna alleen door de instructie gereden kan worden schijnt niet uit te maken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:47

ik zag trouwens dat op kwpn.nl de D-OC waardes ook vermeld staan

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:47

Goh, en ik maar denken dat ik de enige was die de paarden de laatste jaren zo rillerig vind... Dus doet me goed te lezen dat er meer mensen zo over denken. Wel ontzettend jammer !

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:52

NatasjavE schreef:
Men wil heel graag een zwart afgelakte hoogbenige schone hebben met een koppie die uit een vaasje kan drinken
Nou , het is maar net wat je definitie van "schone'' is toch ?? :P

Uiteindelijk zal het fijne karakter en een werkbaar paard het toch winnen van ''mooi'' en niet te rijden ..anders blijven er niet veel amateur ruiters over.
Er zullen ook altijd fokkers zijn (zoals ikzelf :o )die karakter blijven meewegen in hun hengstenkeuze.

Wat kleine hoofden betreft ; ik hoorde pas van onze paarden tandarts dat kleine hoofden relatief vaak gebits problemen gaven.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 28-11-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:53

er zijn gelukkig ook nog zat hengsten over met een fijn karakter

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:35

En net of die professionals allemaal op zo'n sch**t beest zitten te wachten. Ik denk dat Edward nu ook niet meer zo blij is met Undercover en ik zie Madeleine nog met een bleek snoetje aan de handrem van Charmeur hangen in Den Bosch. Maar dat is mijn bescheiden mening.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:42

KahluaB schreef:
NatasjavE schreef:
Men wil heel graag een zwart afgelakte hoogbenige schone hebben met een koppie die uit een vaasje kan drinken
Nou , het is maar net wat je definitie van "schone'' is toch ?? :P



Oh helemaal mee eens.

Ik zie liever een rode stoere waar de witte verf kwast kwistig overheen is gegaan.

Maar ja,...wie ben ik? :D :Y)

Ach de tijd zal het leren. Wellicht was deze hengst even totaal overprikkeld en ging daarom in de staak.
Het is namelijk wel een heel pittig traject voor die dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:48

Mijn god wat een poppenkast, dat keuringsgebeuren... Voor elk stamboek trouwens, maar het KWPN spant de kroon wat dat betreft vanwege het feit dat er het meeste geld in omgaat (gok ik). Menig fokker wilde toch die tweede Totilas (circusact als je het mij vraagt) fokken? Hoogbenig (bijna spinnenpoten), kop kleiner dan klein en het liefst zwart... dat ze bijna niet meer gereden kunnen worden (ja misschien door de profs en een handje vol getalenteerde amateurs (de rest overschat zichzelf vaak schromelijk imo), maakt niet meer uit? Of ligt het daadwerkelijk aan de druk waaronder deze dieren in korte tijd hun kunstje moeten laten zien? Ik volg het gebeuren met verbazing....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:50

Ik denk dat veel van die dieren, zoals NatasjaV zegt, ook overprikkelt raken. Zegt dat iets over hun karakter? Ja, in zekere zin wel. Maar is dat iets waar je ze per se voor moet afkeuren? Omdat ze aangeven "jonge, dit is me allemaal te veel en ik ben er klaar mee."
Mwa neuh, fok er zo maar een paar, misschien leren ruiters dan weer netjes rijden.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:55

Totilas is pas een circusact geworden door zijn opleiding, was een gewoon paard met extra beweging die later tot in het extreme werd uitgevoerd. Paarden mogen rustig een go in de benen hebben maar de beste paarden zijn imo de paarden die je heet kunt maken maar waar je ook rustig een rondje mee om de kerk kunt rijden, bij wijze van spreken. In duitsland worden vaderdieren veel meer op de rittigkeit beoordeelt, op dit moment komen er steeds meer Fidertanz nakomelingen boven drijven, vooral door hun extreem fijne karakter onder het zadel. Zo zullen er ook zeker genoeg nederlandse hengsten zijn maar met die nieuwe jongens is het altijd maar weer afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:55

Ayasha schreef:
Ik denk dat veel van die dieren, zoals NatasjaV zegt, ook overprikkelt raken. Zegt dat iets over hun karakter? Ja, in zekere zin wel. Maar is dat iets waar je ze per se voor moet afkeuren? Omdat ze aangeven "jonge, dit is me allemaal te veel en ik ben er klaar mee."
Mwa neuh, fok er zo maar een paar, misschien leren ruiters dan weer netjes rijden.


Jij zou ze kunnen rijden, maar het gros van de amateurs niet gok ik maar zo. Men wilde spektakel bij het KWPN, en dat hebben ze nu... denk dat het een beetje van beide is: karakter en (tijds)druk. Goed? Tijd zal het leren denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:57

bigone schreef:
Totilas is pas een circusact geworden door zijn opleiding, was een gewoon paard met extra beweging die later tot in het extreme werd uitgevoerd. Paarden mogen rustig een go in de benen hebben maar de beste paarden zijn imo de paarden die je heet kunt maken maar waar je ook rustig een rondje mee om de kerk kunt rijden, bij wijze van spreken. In duitsland worden vaderdieren veel meer op de rittigkeit beoordeelt, op dit moment komen er steeds meer Fidertanz nakomelingen boven drijven, vooral door hun extreem fijne karakter onder het zadel. Zo zullen er ook zeker genoeg nederlandse hengsten zijn maar met die nieuwe jongens is het altijd maar weer afwachten.


Is karakter niet een van de meest belangrijke eigenschappen van een vaderdier en een rijpaard? Ik vind de visie van de Duitsers vaak zo slecht nog niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:04

Picasso schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat veel van die dieren, zoals NatasjaV zegt, ook overprikkelt raken. Zegt dat iets over hun karakter? Ja, in zekere zin wel. Maar is dat iets waar je ze per se voor moet afkeuren? Omdat ze aangeven "jonge, dit is me allemaal te veel en ik ben er klaar mee."
Mwa neuh, fok er zo maar een paar, misschien leren ruiters dan weer netjes rijden.


Jij zou ze kunnen rijden, maar het gros van de amateurs niet gok ik maar zo. Men wilde spektakel bij het KWPN, en dat hebben ze nu... denk dat het een beetje van beide is: karakter en (tijds)druk. Goed? Tijd zal het leren denk ik.

Mwah, als ik ze zou kunnen rijden dan kunnen alle amateurs het. Ik ben nl. echt geen talent en amper een gevorderde ruiter. Het enige wat ik doe is onthouden dat ik met een levend wezen bezig ben met een eigen karakter en emoties waarvan de ene al wat meer kan hebben dan de andere. En heb je juist die onder je wat niet zo veel kan hebben, dan moet je je aanpassen. Doe je dat niet, en druk je ze toch in jouw schema, ja, dan stopt ie er een keer mee... En dat kan even duren hoor, want paarden zijn heel vergevingsgezind (ook de "moeilijke" ) en dan rijd je er zomaar een tijd 80% scores mee... Tot ie het écht zat is en al zijn vergevingsgezindheid "op" is. En dan is die 500kg ineens een stomme knol en best een probleem... :) Terwijl het veelal gewoon zelf uitgelokt is over de maanden/jaren heen. Preventief werken is altijd handiger en veiliger dan later de miserie oplossen.

Maar dergelijke "tijd" hebben veel ruiters niet meer, knol moet presteren. Zelfs in de basissport al. Als je het mij vraagt zijn er heel, heel veel ontzettend brave, lieve paarden..... Als je ziet wat ze allemaal pikken zouden hun ruiters op hun twee knie'tjes moeten gaan zitten om ze te bedanken... Maar liever zeggen ze dat ie toch wel pittig is terwijl ik denk "als ik dat dier was had ik je al 7x tegen de dichtsbijzijnde paal gekwakt."

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:09

fokfanaat schreef:
ik zag trouwens dat op kwpn.nl de D-OC waardes ook vermeld staan

Waar zag je deze?

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:15

Voor de mensen die "mode" vrij willen fokken is er weer erg veel keuze bij gekomen.. not... jammer!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:17

Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:18

Charlottte schreef:
Voor de mensen die "mode" vrij willen fokken is er weer erg veel keuze bij gekomen.. not... jammer!



de winningmood

Winged

Berichten: 33036
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:23

Familie Enting gefeliciteerd met Inclusive :) mooie prestatie zo!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:30

Picasso schreef:
bigone schreef:
Totilas is pas een circusact geworden door zijn opleiding, was een gewoon paard met extra beweging die later tot in het extreme werd uitgevoerd. Paarden mogen rustig een go in de benen hebben maar de beste paarden zijn imo de paarden die je heet kunt maken maar waar je ook rustig een rondje mee om de kerk kunt rijden, bij wijze van spreken. In duitsland worden vaderdieren veel meer op de rittigkeit beoordeelt, op dit moment komen er steeds meer Fidertanz nakomelingen boven drijven, vooral door hun extreem fijne karakter onder het zadel. Zo zullen er ook zeker genoeg nederlandse hengsten zijn maar met die nieuwe jongens is het altijd maar weer afwachten.


Is karakter niet een van de meest belangrijke eigenschappen van een vaderdier en een rijpaard? Ik vind de visie van de Duitsers vaak zo slecht nog niet.

Totilas is qua beweging misschien een beetje een circusact geworden maar ik denk dat zijn karakter helemaal niet verkeerd is, zie maar eens hoe relaxt hij altijd was, mooi om zich heen kijkend na een proef en echt geen hittepetit. Maar ja, half Duits, misschien dat het daar aan lag.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:40

Volgens mij zou ik best op Totilas durven gaan zitten qua karakter.
Kan me ook de show met Jazz nakomelingen op de HK herinneren. Komt Broere Boston als 4 jarige in zn uppie naar binnen gedraafd. Jemig, wat zag die er safe uit.

En ik vind ook, dat er te veel gevraagd wordt van de jonge hengsten. En dat t niet zo raar is, dat ze gaan protesteren. Maar dan een 9 (!) krijgen....

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:20

KahluaB schreef:
Wat kleine hoofden betreft ; ik hoorde pas van onze paarden tandarts dat kleine hoofden relatief vaak gebits problemen gaven.


Dat zei mijn paardendierenarts idd ook ja, dat dankzij het fokbeleid van m.n. dressuurpaarden, die steeds smallere, wigvormigere hoofden krijgen, zij werk zat hadden, aan gebitsonderhoud.
Die wigvorm schijnt idd allerhande gebitsproblemen in de hand (mond) te werken.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:34

Als fokker kun je je natuurlijk eerst ook gaan verdiepen in een hengst alvorens je hem gebruikt voor jou merrie. En dat verdiepen blijft dan niet bij een papiertje waar wat cijfertjes op staan, let wel een 9 begrijp ook ik niet.
Ik berust mijn keuzes ook niet alleen op die papiertjes.
En ben het ook eens met de visie van Ayasha en wou dit al wel eerder melden dat hoe zouden die paarden zich ontwikkelen als ze in alle rust een jaar beleerd waren en met bv. 5 jaar de test zouden lopen.

pol1 schreef:
Maar mooi en " extra" bewegen is kassa! En dat is wat telt!
Zelf ook een paard waar de gemiddelde amateur niet op wil. Paard staat zo hoog in het bloed dat dit de rijdbaarheid negatief beïnvloedt.. Heel jammer! In de loop der jaren heb ik met haar om leren gaan maar kan er zelden een ander op zetten! Dit paard verkopen is een No go..is zo sensibel daar durf ik de gemiddelde ruiter niet mee weg te sturen! Er lopen vast veel meer zulke paarden rond! Kwpn zou daar echt eens beter over moeten nadenken! In feite zijn het onbruikbare dieren! Ik heb er enigszins mn weg mee gevonden maar kan me voorstellen dat vele een toekomst tegemoet gaan die veel minder rooskleurig is!


Tja zo'n merrie heb ik ook. Dat is een echte werker en moet precies zo en zo gereden maar durf ik ook niet iedereen op te zetten want je vraagt 1x op het verkeerde moment nageeflijkheid en ze gaat over de zeik, en door een hele domme fout van mij met te veel druk ging zij ook vuil omhoog en ik er af. Maar dat maakt nog niet dat ze een onbruikbaar dier is. En ik ben bij lange na niet een professional. Ook maakt het niet dat ze een waardeloos karakter heeft, want als je eenmaal elkaar begrijpt dan is het een fantastisch paard om te rijden.
En bij zo'n merrie zoek je een hengst die er bij past. En pak je niet een Apache uit een Balzflug.. (balzflug was overigens ook niet en lieverdje) Ik zoek het dan ook in andere hengsten, bekijk ze in de competitie, volg ze in Den Bosch.
Zo nu is mijn oog gevallen op Inclusive en Incognito. Ik ben heel erg benieuwd, blijf het allemaal volgen en berust dan tzt mijn keuze op het gegeven.
Overigens is ze nu dragend van Gunner. Dus ook KWPN fokkers kijken naar de gelderse hoor ;)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:45

newt schreef:
Overigens is ze nu dragend van Gunner. Dus ook KWPN fokkers kijken naar de gelderse hoor ;)

Deze opmerking begrijp ik niet. Gunner is geen Gelderse hengst.