Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:24

Koekoek!

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:32

Incl. Boetes voor wildplassen?

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:44

Zo dan.......
:')
Dan ben je behoorlijk van lotje getikt en de weg kwijt zeg
:(:)

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:48

karuna schreef:
Toch het idee is absurd maar juist uit dit soort flexibel denken zijn de meest briljante ideeen ontstaan. Snap een beetje waar de meneer heen wil. Dat is ook wat filosofen doen. :j

Er is ook een tekenfilm van waarin een dergelijk idee is uitgewerkt. Hop. Hoofdstad is zootropolis. Erg boeiende en ook leuke film.


:j
Ik denk dat het ook wel nuttig is om eerst het hele artikel te lezen ipv meteen te roepen dat het gestoord is. Want al met al vind ik het enorm meevallen als ik het zo lees en eigenlijk wel een heel interessant discussiepunt.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:00

Hmm op bepaalde gebieden kan ik het er best mee eens zijn. Bijvoorbeeld mishandeling van dieren wordt dan net zo erg gestraft als dat van een mens.

BigOne
Berichten: 38360
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:13

Ik weet niet of ik dit nu serieus moet nemen, als 1 aprilgrap moet beschouwen of op mijn voorhoofd moet wijzen :roll: :? :z

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:18

petraaken schreef:
Met burgerrechten komt ook burgerplicht. Met wat gaan die dieren belastingen betalen. drollen? :P


Nee, natuurlijk niet... Ik mag toch ook mijn belasting niet betalen met een drol? Ze zijn gelijk aan ons dus ook gewoon met geld. Werken zullen ze, de politie zal hun honden en paarden voortaan een salaris moeten betalen en pfff, al die proefdieren krijgen de hoofdprijs, kijk maar hoe duur experimenten op mensen zijn. Dus geen nieuwe medicatie meer, want die wordt onbetaalbaar met al die salarissen....

Achterom
Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:23

8nnemiek schreef:
karuna schreef:
Toch het idee is absurd maar juist uit dit soort flexibel denken zijn de meest briljante ideeen ontstaan. Snap een beetje waar de meneer heen wil. Dat is ook wat filosofen doen. :j

Dat dus :j

Ergens is het natuurlijk logisch, mensen zijn ook gewoon dieren dus waarom zouden we meer rechten hebben dan andere dieren? Over de uitwerking mag hij even verder filosoferen.

Het grappige is dat mensen in mijn beleving helemaal niet meer rechten hebben dan andere dieren.
Dieren gebruiken bijvoorbeeld immers ook gewoon andere dieren: http://www.schooltv.nl/video/mieren-en- ... en-luizen/
En zoals iedereen weet: dieren eten ook andere dieren, dieren beperken ook andere dieren in hun vrijheid, dieren beschermen andere dieren... eigenlijk helemaal niet veel anders dan wat mensen ook doen richting dieren.

Wat dat betreft volg ik de redenering van @troy veel meer.

Roodvos

Berichten: 6692
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:28

petraaken schreef:
Met burgerrechten komt ook burgerplicht. Met wat gaan die dieren belastingen betalen. drollen? :P
:)* Drollen => biogas +:)+


Citaat:
Voor hoofdbrekens onder dierendenkers zorgen de katten: burgerrechten vereisen een zeker beschaafd gedrag en het roofdiergedrag van de kat voldoet daar niet aan.

Mijn katten eten van een bordje, zijn zindelijk, wassen zich regelmatig, vragen keurig of ze naar buiten mogen en slapen op de bank of bed. Ik vind ze hardstikke beschaafd! :j

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:33

pfff nederlanders zijn ook bekrompen en beperkt in het zien van een groter plaatje. Nederland is echt te klein en vol.

De man komt uit Canada

Citaat:
Dat betoogt de Canadese dierenrechtenfilosoof Will Kymlicka afgelopen weekeinde in een interview met De Volkskrant.
Daar is heel erg veel ruimte die ook toebedeeld is aan dieren cq de natuur.

Kuggur schreef:
Eigenlijk vreemd voor een hoogleraar filosofie, dat hij de voor de hand liggende conclusie van zijn eigen denkbeelden niet ziet. Namelijk het (laten) uitsterven van alle gedomesticeerde dieren, en het verbieden van elke vorm van dierhouderij.

tja heel veel dieren zijn gedomesticeerd voor voornamelijk ons voedsel.
Mijn conclusie (en daar ben ik niet de enige in) is dat ook de mens dan met uitsterven gaat worden bedreigt.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 23-11-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:35

wat bedoel je precies te zeggen met je eerste woorden BMHP? Dat deze gedachtewijze alleen werkt in Canada? Wat doet het er toe of het klein en vol is? Wat verandert dat aan zijn gedachtegang? Ik probeer je te begrijpen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58005
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:37

ik begrijp eigenlijk niet dat hier zo negatief gereageerd wordt. Deze man opent een debat over de uitbreiding van dierenrechten en daarmee dus ook dierenwelzijn. Waarom zou men dat belachelijk vinden als dierenliefhebber?

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:46

Voor mij persoonlijk: omdat ik zijn redenatie totaal in het absurde vindt en hij op deze manier dieren tekort doet. Waarom moeten dieren "burgerrechten" hebben. Daarmee claim je dus gewoon dat mensen meer zijn dan dieren en stel je ons hoger dan dieren terwijl dat volledig flauwekul is zoals Wendy zegt.
DAt we met z'n allen na moeten denken over hoe we dieren houden en hoe we dierenwelzijn kunnen verbeteren: absoluut en 100%. Maar een onrealistische gedachtespinsel als dit draagt daar voor mij niet aan bij.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:58

Kan ik de paarden straks zeker weer bij de snackbar vandaan halen... :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58005
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:09

secricible schreef:
Voor mij persoonlijk: omdat ik zijn redenatie totaal in het absurde vindt en hij op deze manier dieren tekort doet. Waarom moeten dieren "burgerrechten" hebben. Daarmee claim je dus gewoon dat mensen meer zijn dan dieren en stel je ons hoger dan dieren terwijl dat volledig flauwekul is zoals Wendy zegt.
DAt we met z'n allen na moeten denken over hoe we dieren houden en hoe we dierenwelzijn kunnen verbeteren: absoluut en 100%. Maar een onrealistische gedachtespinsel als dit draagt daar voor mij niet aan bij.

Mensen zijn op dit moment wettelijk gezien ook meer. Dieren zijn nl. "goederen" voor de wet. Geen levende wezens. Door ze "burgerrechten" (ik denk zomaar dat ie niet bedoelt dat ze stemrecht moeten krijgen. Maar meer dat ze als levende wezens met rechten gezien moeten worden ipv als goederen.) te geven worden het ineens ook voor de wet "levende wezens".
Ontkennen dat de mens zichzelf boven het dier stelt is in mijn mening absurd. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:12

Mensen zijn dieren maar dieren zijn geen mensen. Wij hebben zo onze dierlijke trekjes maar er is geen dier te vergelijken met de mens. De mens is uniek. De mate van bewustzijn die wij hebben zie je nergens terug. Het probleem ligt hem er in dat men dat ziet als beter zijn dan de rest.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:39

Pfff dat gaat wat worden, mijn cavia's zijn liever lui dan moe en als die straks verplicht aan het werk moeten voor hun inkomen dan heb ik een fulltime job aan het in beweging krijgen van die pluisballen. :')

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:47

Ik dacht bijna dat er per ongeluk een artikel van de Speld geplaatst was haha

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:52

Ayasha schreef:
secricible schreef:
Voor mij persoonlijk: omdat ik zijn redenatie totaal in het absurde vindt en hij op deze manier dieren tekort doet. Waarom moeten dieren "burgerrechten" hebben. Daarmee claim je dus gewoon dat mensen meer zijn dan dieren en stel je ons hoger dan dieren terwijl dat volledig flauwekul is zoals Wendy zegt.
DAt we met z'n allen na moeten denken over hoe we dieren houden en hoe we dierenwelzijn kunnen verbeteren: absoluut en 100%. Maar een onrealistische gedachtespinsel als dit draagt daar voor mij niet aan bij.

Mensen zijn op dit moment wettelijk gezien ook meer. Dieren zijn nl. "goederen" voor de wet. Geen levende wezens. Door ze "burgerrechten" (ik denk zomaar dat ie niet bedoelt dat ze stemrecht moeten krijgen. Maar meer dat ze als levende wezens met rechten gezien moeten worden ipv als goederen.) te geven worden het ineens ook voor de wet "levende wezens".
Ontkennen dat de mens zichzelf boven het dier stelt is in mijn mening absurd. :)


Als hij dat bedoelt dan moet hij dat zeggen en ben ik dat volledig met hem eens ;)
Maar hij zegt dat ze volledige burgerrechten moeten krijgen. In NL is dat recht op privacy, democracy en nog een hoop :)

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:59

Sorry maar ik kan niet anders dan lachen _O-

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:00

:=
Qimm schreef:
Ik dacht bijna dat er per ongeluk een artikel van de Speld geplaatst was haha

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:00

Ik heb een keer een docu gezien waarbij ze proberen om het voor mensapen voor elkaar te krijgen, en dat was al ontzettend moeilijk. Ik weet niet eens meer of het nou gelukt was of niet.

Wat betreft burgerplichten zeiden ze dat kinderen of geestelijk gehandicapten die ook niet hebben, en dat mensapen in feite niet verschillen van kinderen of geestelijk gehandicapten.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:05

Ik vind het juist goed dat mensen hierover gaan nadenken! Want: dieren zijn geen goederen, dat vinden we allemaal! Dus als je ze als mededieren die de aarde bevolken ziet, heeft dat consequenties.
Ook niet vreemd die vergelijking met de slavernij. Want destijds vonden we dat donkere mensen minder waren en gelukkig zijn we verder gekomen in ons denken. Nu vinden we dieren nog onder ons staan, straks wordt daar misschien anders over gedacht. De tijd zal het leren!

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:08

Fenrir schreef:
Mensen zijn dieren maar dieren zijn geen mensen. Wij hebben zo onze dierlijke trekjes maar er is geen dier te vergelijken met de mens. De mens is uniek. De mate van bewustzijn die wij hebben zie je nergens terug. Het probleem ligt hem er in dat men dat ziet als beter zijn dan de rest.


Dat weet je juist niet omdat je alleen met mensenogen kunt kijken. Dieren hebben andere vaardigheden, ook wat bewustzijn betreft. Lees maar wat er bij olifanten, mensapen, walvisachtigen enz. tegenwoordig aan cognitief vermogen bekend wordt, heel opmerkelijk!

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:08

donkere mensen zijn mensen
dieren zijn geen mensen
wat een vergelijking :n

Prima om er bewuster mee om te gaan, maar het lijkt me wel een brug te ver