Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:23

*Bokt.nl / Horse & Hound
Afbeelding
Foto door Amanda



In Groot Brittanniƫ hebben wetenschappers een nieuwe methode ontwikkeld om sporen van paardenvlees te kunnen aantonen in vleesproducten. De nieuwe methode, in de vorm van een test, is gebaseerd op de verschillen in de opbouw van eiwitten in het vlees. Met de test is het eenvoudig te zien wanneer er sprake is van een zeer klein percentage toegevoegd paardenvlees in bijvoorbeeld lam, rund of varkensvlees.

Het verschil in de eiwitten van paardenvlees en andere vleessoorten is terug te vinden in de aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Het eiwit Myoglobine, wat zorgt voor de rode kleur van het vlees, bevat in het geval van paardenvlees achttien aminozuren meer dan in het geval van rundvlees.

De nieuwe test breekt, met hulp van een enzym, de eiwitten in vlees op in aminozuren. Deze aminozuren worden in een spectrometer voor massa doorgemeten. Wanneer er aminozuren uit paardenvlees aanwezig zijn wordt dit zichtbaar in de testresultaten.

De gehele test duurt ongeveer twee uur. Op het moment wordt er, met steun van de Europese Unie en hulp van Poolse en Duitse wetenschapperse, onderzocht of de techniek op grote schaal, voor voedingsmiddelen met veel ingrediƫnten, ingezet kan worden.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:33

Interessant!

Ok wel interessant; de bron word hier als "Horse & Hound" genoemt. Maar de link er achter gaat naar Equnieuws :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:58

Doe dan gelijk een link naar het originele artikel en niet alleen naar nog een overgenomen persbericht. Overigens vind ik de foto bij dit artikel wel een heel vrije interpretatie van 'paardenvlees'.

Anoniem

Re: Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:51

Link was mijn fout, ik was via Equnews op H&H terecht gekomen en had beide tabbladen nog open staan. Per abuis de verkeerde gekopieerd :) ik ga hem aanpassen!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:24

Ik zou liever een doorgedreven test zien naar alle dierenleed dat bedoeld is voor onze maag. Of dat nu paard, koe, kip of een ander dier is ;(

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:15

Jans schreef:
Link was mijn fout, ik was via Equnews op H&H terecht gekomen en had beide tabbladen nog open staan. Per abuis de verkeerde gekopieerd :) ik ga hem aanpassen!

Bedankt! Even kijken of ik ergens het echte onderzoek kan lezen :)


Cambiar schreef:
Ik zou liever een doorgedreven test zien naar alle dierenleed dat bedoeld is voor onze maag. Of dat nu paard, koe, kip of een ander dier is ;(

En dat heeft met dit onderwerp te maken: ...?

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:02

Laatst bijgewerkt door Jet op 02-11-16 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:06

Jet schreef:
Steeph, misschien kom je met dir artikel verder: http://www.horsetalk.co.nz/2016/10/16/n ... z4OsptRwit . Daar wordt de naam van de hoofdonderzoeker genoemd en waarin het gepubliceerd is.


Dankjewel! Ik had via Google al een PDF'je gevonden met het totale verslag, misschien dat ik er binnenkort even voor ga zitten :o

Mochten nog meer mensen het interessant vinden wil ik best proberen het in "normaal Nederlands" uit te leggen :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:16

Steeph schreef:
Jans schreef:
Link was mijn fout, ik was via Equnews op H&H terecht gekomen en had beide tabbladen nog open staan. Per abuis de verkeerde gekopieerd :) ik ga hem aanpassen!

Bedankt! Even kijken of ik ergens het echte onderzoek kan lezen :)


Cambiar schreef:
Ik zou liever een doorgedreven test zien naar alle dierenleed dat bedoeld is voor onze maag. Of dat nu paard, koe, kip of een ander dier is ;(

En dat heeft met dit onderwerp te maken: ...?

Blijkbaar wel als ik op dit onderwerp reageer.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:14

:') wat een kul argument. Dan zou je nog kunnen zeggen dat commentaar over zwarte piet nut heeft wanneer de vraag is waarom Sinterklaas op een haflinger ipv een schimmel zat "omdat je reageert", bij wijze van spreken...

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe manier om paardenvlees te detecteren ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:35

Interessant.
Zou mooi zijn als het ook mogelijk wordt voor andere diersoorten, en inderdaad wat Cambiar zegt om plantaardig voedsel op al het dierlijke weefsel te testen.