[Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:51

Meestal is mijn vader of moeder mee (iets met; dol op paarden) maar ik heb hun hulp meestal niet nodig.
Je went er aan, ik denk er eigenlijk niet over na. Als iets niet lukt vraag ik wel om hulp, maar ik heb geen groom nodig oid, haha.

moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:09

Wat een mooi en heftig stuk!

Ook zeker herkenbaar, hier geen hms maar wel onzichtbaar chronisch ziek waarbij het paardrijden maar ook de dingen eromheen behoorlijk zwaar zijn maar ook weer veel opleveren.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:47

Mooi en interessant stuk! Zeker omdat ik hier echt nog nooit bij stil gestaan heb.

Ook een hele fijne blog om te lezen. Voordat ik er over na dacht had ik het al gelezen :D Ben benieuwd naar de volgende!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:05

Mooi geschreven!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:35

Dank jullie wel! :)

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:04

AlwaysH heel knap geschreven!
Ik herken alles wat je schrijft als hms-er.

Ik ben benieuwd Nasr je volgende blog!

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:07

Mooi geschreven AlwaysH. En herkenbaar. Ik heb geen HMS, maar de Ziekte van Bechterew. Ik heb het paardrijden in zijn totaliteit op moeten geven. Continue pijn, stijf, vergroeiingen in mijn bekken en artrose in mijn rug en nek. En daarboven op en dat is echt het ergst, chronisch dodelijk vermoeid.
Mijn paard is nu eigenlijk van mijn bijrijdster. Zij rijdt haar 3 x per week. Dat is voor voorlopig een goede oplossing, maar ik vind dat ze meer heeft verdiend. Ik vind het knap dat je doorzet en nog steeds kunt genieten van je paard. Vooral van blijven genieten!!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:21

Herken baar op zekere hoogte, hier ook een HMS-er.
Gelukkig ijslanders, die zijn niet zo groot, en hebben fijne gangen. dat is alvast een groot pluspunt voor mij. aansingelen, gaat hier gewoon niet strak en opstappen met een krukje is ook standaard.
verder, erg goede ervaringen met CBD olie ( en THC ) zo veel goede ervaringen dat ik mijn pillendoos niet meer nodig heb.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:29

@kvika, ik denk dat ik weet welke stal het is, laten jullie Clusius College langskomen met de paardenklas?
Zelf heb ik ook een paar keer IJslands gereden, volgens mij dus bij jullie en bij een vriendin. (Kan dat kloppen?)
Aansingelen, strak of los is gewoon pijnlijk, dat is jammer genoeg niet minder als ik het losser zou doen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:41

AlwaysH schreef:
@kvika, ik denk dat ik weet welke stal het is, laten jullie Clusius College langskomen met de paardenklas?
Zelf heb ik ook een paar keer IJslands gereden, volgens mij dus bij jullie en bij een vriendin. (Kan dat kloppen?)
Aansingelen, strak of los is gewoon pijnlijk, dat is jammer genoeg niet minder als ik het losser zou doen.


Nee, welke stal is dat dan? ik heb mijn eigen stekkie, waardoor soms lastiger om hulp te vragen, maar ook weer zijn pluspunten als ik eens geen goeie dag heb om poep te scheppen, heb ik met niemand iets te maken en laat ik het die dag voor wat het is.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:06

Geen idee, wad ook een vrouw met een aantal IJslanders, die liet het Clusius een paar keer lessen.
Je had me PB gedaan maar ik denken dat het iets heel anders in dan wat ik zoek, ondanks dat het minder hinderend is.
Ik wist niet dat je ook last had van je gewrichten?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:27

oh, ik ben zo slecht in namen, had geen idee dat we via pb het over verzorgpaard hadden gehad. ik heb niets met clusius, en dat wil ik graag zo houden :P
Ja,helaas wel,maar door het een plekje te geven en er mee te leren leven, gaat het prima hoor.
Ik redt me wel ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:26

moppielover schreef:
Wat een mooi en heftig stuk!

Ook zeker herkenbaar, hier geen hms maar wel onzichtbaar chronisch ziek waarbij het paardrijden maar ook de dingen eromheen behoorlijk zwaar zijn maar ook weer veel opleveren.

Same here. Hulp vragen wil ik vaak ook niet (zag iemand reageren of niemand je dan helpt.). Is toch een stukje trots denk ik. :) En het onbegrip van "kenissen" of mensen rond je. :) Hoe je ziek kan zijn maar wel een paard kan rijden. :=
Denk dat er meer van dit soort "eye openers" zouden mogen komen. Misschien dat er dan wat minder veroordeeld wordt. :)

Mooi en realistisch geschreven AlwaysH! :)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:49

Interessante kijk op HMS, erg mooi beschreven!

Ik merk zelf dat ik het nog niet echt serieus neem, juist omdat zoveel mensen er niets vanaf weten. Gewoon doorgaan en de pijn negeren, waarna je 's avonds de klap krijgt. Als ik uitleg dat ik hypermobiel ben, denken veel mensen dat je 'extra lenig' bent. In zekere zin is dat natuurlijk ook zo, maar de consequenties die daar tegenover staan..
Mij heeft het overigens ook iets moois opgeleverd; ik beleef momenten intenser en maak bewustere keuzes.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:22

Mooi geschreven!
Ik ben even heel nieuwsgierig naar dat krukje van je dat in je zadeltas past. Hoe ziet dat eruit?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:56

Rongyos schreef:
Mooi geschreven!
Ik ben even heel nieuwsgierig naar dat krukje van je dat in je zadeltas past. Hoe ziet dat eruit?


Er staat stalkast :P

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:33

AlwaysH schreef:
Rongyos schreef:
Mooi geschreven!
Ik ben even heel nieuwsgierig naar dat krukje van je dat in je zadeltas past. Hoe ziet dat eruit?


Er staat stalkast :P


Oops, heel verkeerd gelezen ;-)