[Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 00:06

Ik heb het een keer gedaan op mijn manege! Eerst op de grond en daarna te paard in stap. Ik vond het een geweldige ervaring en ik schoot nog aardig goed ook :Y)

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:36

KirstenHorse schreef:
Ik heb het een keer gedaan op mijn manege! Eerst op de grond en daarna te paard in stap. Ik vond het een geweldige ervaring en ik schoot nog aardig goed ook :Y)


Ja dat was bij Arno8 en mij ;)

Het is een super sport!
Hopelijk krijgen we deze sport goed van de grond af in Nederland :D

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:00

Wat een gave blog. Ik volg jullie. *\o/*

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:16

Leuke blog! Fijne schrijfstijl en leuk om eens een keer over boogschieten te paard te lezen. :)

arno8 schreef:
Door Mount & Blade heb ik ook met oefenzwaarden een duel te paard gedaan met een vriend. In galop op elkaar af en... tja... niks want je bent bang dat je het paard raakt... Uiteindelijk maar heel flauwtjes elkaars zwaard slaan maar daar gaat de lol ook snel vanaf. Leuke aan boogschieten is dat je je niet in hoeft te houden. Paard loopt echt geen risico, zelfs als je zou proberen hem te raken is dat nog heel moeilijk.


Dit vind ik dan weer jammer, en kort door de bocht. Schermen en zwaardvechten te paard als sport bestaat gewoon, als je dit op een correcte manier doet (met voorkennis van zwaardtechnieken en een technisch wat hoger niveau van rijden) heb je net zoveel kans om een paard te raken als met boogschieten. Het voordeel met boogschieten - lijkt me, nog nooit zelf gedaan - is dat je paard alleen rechtuit hoeft te galopperen.

Bij zwaardvechten daarentegen moet je de zijgangen beheersen (in galop) want die helpen je de schermafstand te controleren. En zelfs als dat niet lukt, moet je gewoon correct aanvallen en pareren en dan raak je ook het paard niet. En op hoog niveau gaat dat echt niet flauwtjes, en wordt er zelfs ook geworsteld en ontwapend (door de echte profs zelfs met stalen zwaarden). Dus daar is zeker lol aan te beleven, het vereist alleen wel wat werk. En niet 'gewoon ff op elkaar af galopperen'. :o

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:40

rider schreef:
Leuke blog! Fijne schrijfstijl en leuk om eens een keer over boogschieten te paard te lezen. :)

arno8 schreef:
Door Mount & Blade heb ik ook met oefenzwaarden een duel te paard gedaan met een vriend. In galop op elkaar af en... tja... niks want je bent bang dat je het paard raakt... Uiteindelijk maar heel flauwtjes elkaars zwaard slaan maar daar gaat de lol ook snel vanaf. Leuke aan boogschieten is dat je je niet in hoeft te houden. Paard loopt echt geen risico, zelfs als je zou proberen hem te raken is dat nog heel moeilijk.


Dit vind ik dan weer jammer, en kort door de bocht. Schermen en zwaardvechten te paard als sport bestaat gewoon, als je dit op een correcte manier doet (met voorkennis van zwaardtechnieken en een technisch wat hoger niveau van rijden) heb je net zoveel kans om een paard te raken als met boogschieten. Het voordeel met boogschieten - lijkt me, nog nooit zelf gedaan - is dat je paard alleen rechtuit hoeft te galopperen.

Bij zwaardvechten daarentegen moet je de zijgangen beheersen (in galop) want die helpen je de schermafstand te controleren. En zelfs als dat niet lukt, moet je gewoon correct aanvallen en pareren en dan raak je ook het paard niet. En op hoog niveau gaat dat echt niet flauwtjes, en wordt er zelfs ook geworsteld en ontwapend (door de echte profs zelfs met stalen zwaarden). Dus daar is zeker lol aan te beleven, het vereist alleen wel wat werk. En niet 'gewoon ff op elkaar af galopperen'. :o


Ik snap je punt, krijgskunsten te paard is zeker een mooie sport en ik wil het zeker niet afkraken want er is enorm veel training nodig om het een beetje goed te kunnen. Maar wat mij persoonlijk dwars zat: je krijgt al snel onrealistische situaties. Als er in mount & blade een paard op iemand te voet af galoppeert, steekt de voetganger zijn speer richting het paard en wacht rustig af.

No way dat je dat in het echt kan doen, zelfs niet met een afgestompte houten stok, want als het paard van de vijand daarin rent (wat je in een situatie op leven en dood eigenlijk zou willen) raakt hij zwaargewond. Ik voelde te veel van dit soort remmingen. Ook als je bijvoorbeeld naast elkaar galoppeert. Zodra je de vijandelijke ruiter niet goed kunt raken, zou je in het 'echt' voor het paard gaan.

Maar goed, dat is wat mij persoonlijk dwars zat en ik snap heel goed dat mensen veel plezier halen uit het beoefenen van deze krijgskunsten.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:42

arno8 schreef:
Door Mount & Blade heb ik ook met oefenzwaarden een duel te paard gedaan met een vriend. In galop op elkaar af en... tja... niks want je bent bang dat je het paard raakt... Uiteindelijk maar heel flauwtjes elkaars zwaard slaan maar daar gaat de lol ook snel vanaf. Leuke aan boogschieten is dat je je niet in hoeft te houden. Paard loopt echt geen risico, zelfs als je zou proberen hem te raken is dat nog heel moeilijk.

Zoals ridder al zei, het kan te paard, en is nog supper ook. Enigste probleem is het niveau van rijden dat vereist is.
Boogschieten te paard is wat zit lastig, maar rijtechnisch minder. Daarom ben ik met zwaardvechten verder gegaan, mijn paard een eind laten galopperen is grappig, maar om met je paard rond anderen heen te manoeuvreren in verkorte galop is zoveel leuker, en je communiceert zoveel meer met je paard. Zeker wat betreft de afstand tot het andere paard overleg je echt met je paard hoeveel die durft en hoeveel jij wil. Dan voer je een een discussie, met je paard terwijl je ondertussen met je zwaard vecht.

Maar ieder zijn ding ! leuk om jou blog te lezen !

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:23

arno8 schreef:
Maar wat mij persoonlijk dwars zat: je krijgt al snel onrealistische situaties. Als er in mount & blade een paard op iemand te voet af galoppeert, steekt de voetganger zijn speer richting het paard en wacht rustig af.


Klopt, piekeniers zijn lastig. Maar infanterie vs cavalerie is ook weer een andere discipline. Overigens zijn speeraanvallen ook wel te pareren, en heeft een ruiter ook andere wapens ter beschikking dan alleen het zwaard (bijv. de lans). Blind op een piek inrijden is ook niet realistisch. ;)

Citaat:
Ook als je bijvoorbeeld naast elkaar galoppeert. Zodra je de vijandelijke ruiter niet goed kunt raken, zou je in het 'echt' voor het paard gaan.


Naast dat je niet naast elkaar zou galopperen (daar hebben we die zijgangen weer, en idealiter ook de arbeidspirouette) kun je zowel met een langwaard als met bijvoorbeeld een cavaleriesabel, het hele paard 'afdekken'. In modern sparren wordt het slaan naar het paard meestal niet toegestaan, i.v.m diervriendelijkheid, maar in principe moet je als ruiter in staat zijn ook aanvallen op het paard te kunnen pareren.

Maar goed, zoals gezegd, als je dat allemaal wilt kost het veel werk, dus daar moet je maar net zin in hebben. :o Verder iedereen z'n eigen discipline.

Boogschieten lijkt me overigens best gaaf om eens te proberen, maar dat lukt me te voet al niet al te best, dus ben bang dat ik te paard helemaal kansloos ben. :+

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:42

Best een interessante discussie zo, maar geloof me rider ik ben nog niemand tegen gekomen die het niet kon!

Maar daardoor doen we ook altijd eerst de basis op de grond, dan kan je je daarop focussen en daarna begin je in stap zodat je het gevoel kan krijgen.

Afhankelijk van de rijervaring kan je daarna relatief snel in vlottere gangen gaan.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:09

Wat een leuke blog! Ik ben benieuwd naar je volgende topics! Dit is een mooie manier om aan NH te doen. Als ik nog zou rijden dan zou ik het denk ik ook wel eens proberen. Dankjewel om dit te delen :-)

@ rider: kan iemand van jullie ook eens een blog schrijven? Het lijkt mij ontzettend interessant om ook iets over jullie sport te lezen. Rijden jullie volgens de doma vaquera stijl of hebben jullie een andere stijl als basis?

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:11

Wat ontzettend gaaf zeg! Dit zou ik ook wel eens willen doen. *\o/*

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:59

Ontzettend gaaf dit! Dit zou ik wel eens willen proberen eigenlijk.
Je hebt ook echt wel een fijne schrijfstijl om te lezen.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:04

Wat een leuke blog Arno!
En voor iedereen: het is echt leuk om eens te proberen! :D

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:08

Ja leuke blog, ben benieuwd naar de volgende!
Zelf binnenkort ook maar opzoek naar een ruiterboog, een longbow te paard is niet zo handig. :+

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:37

Echt superinteressant en super-leuk!
Hoop er meer over te mogen lezen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:42

Hartstikke leuk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:06

@ Silly_woman: het rij-aspect maak ik me niet zo druk om, maar ik krijg last van trillende handen als ik ergens m'n handen voor stil MOET houden. :') Heb een paar keer te voet boogschieten gedaan en dan wordt het wel erg lastig mikken. := Dat kostte trouwens ook wel flink meer kracht dan ik verwacht had, zo'n ding spannen.

@ Riel: wil ik best doen, maar over je andere vragen stuur ik je even pb, anders wordt het zo off-topic. :)

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:49

rider schreef:
@ Silly_woman: het rij-aspect maak ik me niet zo druk om, maar ik krijg last van trillende handen als ik ergens m'n handen voor stil MOET houden. :') Heb een paar keer te voet boogschieten gedaan en dan wordt het wel erg lastig mikken. := Dat kostte trouwens ook wel flink meer kracht dan ik verwacht had, zo'n ding spannen.

@ Riel: wil ik best doen, maar over je andere vragen stuur ik je even pb, anders wordt het zo off-topic. :)


Haha dat kan ik snappen, moet wel zeggen dat onze bogen heel erg licht zijn ivm dat hij te paard zwaarder wordt.

Ik nodig je ook echt van harte uit om het eens te komen proberen!
(Iedereen is welkom wat dat betreft, kunnen we een 'bokt' evenement van maken :') )

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:42

Heel leuk stuk om te lezen maar de discussie die daarna ontstaat is ook erg interressant. Arno ik kijk uit naar je nieuwe blog en vraag me meteen af of Ridder ook eens iets kan laten zien?
Een krijgskunsten te paard topic?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:01

Rossfechten schreef:
Zoals ridder al zei, het kan te paard, en is nog supper ook. Enigste probleem is het niveau van rijden dat vereist is.
Boogschieten te paard is wat zit lastig, maar rijtechnisch minder. Daarom ben ik met zwaardvechten verder gegaan, mijn paard een eind laten galopperen is grappig, maar om met je paard rond anderen heen te manoeuvreren in verkorte galop is zoveel leuker, en je communiceert zoveel meer met je paard. Zeker wat betreft de afstand tot het andere paard overleg je echt met je paard hoeveel die durft en hoeveel jij wil. Dan voer je een een discussie, met je paard terwijl je ondertussen met je zwaard vecht.

Maar ieder zijn ding ! leuk om jou blog te lezen !


De africhting die nodig is, is inderdaad totaal anders. Heb in het verleden wel een poging klassieke dressuur met Volare gedaan maar hij is daar het paard niet voor en ik werd er ook niet vrolijk van.

Maar krijgskunsten te paard lijkt me wel een heel leuke manier om met dressuur aan de slag te gaan. Dan heeft het opeens ook nut dat je paard allerlei dingen kan die je in een gevecht kunt gebruiken :)

Het leuke is ook dat de benadering totaal anders is. Ik heb ooit (weet helaas niet meer waar) gelezen dat ridders neerkeken op die strijders op kleine vlotte halfwilde paardjes. En dat ze daar dan ook nog eens van konden verliezen was natuurlijk helemaal onvoorstelbaar.

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:32

Echt zo gaaf dat je boogschieten en zwaardvechten te paard kan doen! Neem je gewoon je boog en zwaard mee als je in het donker rijdt, kun je jezelf gemakkelijk verdedigen tegen mensen die het grappig vinden om paard aan te vallen :D
Nee joh. Maar als ik een paard had zou ik deze sporten waarschijnlijk wel een keertje uitproberen. Lijkt me erg leuk! Nog twee disciplines erbij! :)

EefkeShanti

Berichten: 37
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:39

Supergaaf! *D
Teveel de Grijze Jager gelezen, dacht ik, toen ik me bedacht dat paardrijden en boogschieten misschien wel samen konden gaan. Maar het bestaat dus echt!

Er rest me nog één klein probleempje... Waar kan je deze sport beoefenen? Eigen paard is de komende 4 jaar nog niet mogelijk, en je manege gebruiken... Daar voel ik niet zo heel erg veel voor, eigenlijk. Tja, waar dan? :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:43

Bij ons natuurlijk :)

We geven op ons eigen weiland in Kaatsheuvel en verschillende locaties door het land les (op eigen paarden en hiervoor getrainde manegepaarden). Gisteren nog les gegeven in Schijf en allemaal nieuwe eigenarenpaarden hieraan laten wennen. Aankomende trainingen zijn in Sint-Annaland (Zeeland) en Arnhem. Ook kunnen we altijd een privéles inplannen op een van onze paarden op ons weiland.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:16

Oh wat gaaf, dat had ik niet begrepen.
Komen jullie ook ooit in de richting van Weert/Sittard?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:37

git schreef:
Heel leuk stuk om te lezen maar de discussie die daarna ontstaat is ook erg interressant. Arno ik kijk uit naar je nieuwe blog en vraag me meteen af of Ridder ook eens iets kan laten zien?
Een krijgskunsten te paard topic?


Wil ik best doen, Git, maar als je het interessant vind, een tijdje terug opende ik dit topic over het Rossfechten Symposium, historische krijgskunsten te paard op top niveau. :)

@Arno: krijgskunsten is zeker leuk om dressuurmatig te werken. Voor de paarden is het ook logischer dan gewoon in een zandbakje rondhuppelen, dus sommige bewegingen zullen ze makkelijker leren omdat het 'nodig' is om bij een ander paard in de buurt te komen.
Misschien kunnen we een keer een kijke bij elkaar in de keuken nemen, haha. :+ Kom ik een keertje boogschieten, komen jullie een keertje historische dressuur doen. :D

EefkeShanti

Berichten: 37
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:48

arno8 schreef:
Bij ons natuurlijk :)

We geven op ons eigen weiland in Kaatsheuvel en verschillende locaties door het land les (op eigen paarden en hiervoor getrainde manegepaarden). Gisteren nog les gegeven in Schijf en allemaal nieuwe eigenarenpaarden hieraan laten wennen. Aankomende trainingen zijn in Sint-Annaland (Zeeland) en Arnhem. Ook kunnen we altijd een privéles inplannen op een van onze paarden op ons weiland.

Zou ik erg gaaf vinden, ik moet dan alleen maar naar Kaatsheuvel zien te komen. Ik denk niet dat mijn ouders daar veel voor voelen.. :(