KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:59

Ik denk ook dat dit weer een gevalletje zelfreflectie is.

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:16

Zal het jureren echt zoveel leden kosten?
En wat er al eerder aangehaald is,
1 bond is toch normaal in de sport?
Andere sporten concureren toch ook niet met elkaar?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:03

maralyn schreef:
Eerlijk?? Te duur en jurering van likmevestje.
Ik start niet!

Moet ik dat niet op kop geven terwijl die slanke voorbeenzwaaiers blazend van stress en spanning met holle rug gereden worden en punten krijgen ondanks dat de ruiter als n zak aardappelen er op zit. Geenstil been heeft. Niet ccorrect rijd maarhet door de vingers gezien wordt omdat het n afstamming van gribaldi of jazz is??
Ik loop voor de grap op wedstrijd tereinen om te kijken. Maar wordt er somber van.
Strakke neusriemen. Tanden zichtbaar. Continu verzet met staart en hoofd.

Heb ook goede ruiters zien rijden. Ook met luxe paarden en terrechte punten.
Maar ook paarden. Klein. Kort. Correct gereden en correcte proef.
En nóg ver achter de aangetrokken oncorrecte beenzwaaiers...

Jammer! En lijkt mij dat ik daarvoor geen vermogen er voor hoef uit te geven om met knol tegen mn zin de ring in te gaan. Maar wél langs de lijnen loop en mijn mening er over mag vellen.

Edit: ik vind dat er nog steeds te veel op het plaatje gejureerd, in samenloop met uiterlijk van het paard (of afstamming) en dat de ontspanning er niet toe doet.
Als de hals een mooi boogje heeft, onderhals er op of niet, en paard laat een leuke pas zien, ondanks spanning? Dan zijn velen al om.

Dat hoort het uitgangspunt niet te zijn van dressuur.
Harmonie, ontspanning en lichtheid, in welk niveau dan ook.
Maar harmonie?? Ontspanning? Uberhaupt lichtheid?? Die open monden, ogen groot, tanden bloot en dat gestaart zwiep?? Nee hoort daar bij mij niet bij!

Springen ben ik niet in thuis.

Klopt helaas wel voor veel van wat je zegt, je ziet proeven waarin zo'n tijdbom 2 of 3 keer afgaat waarmee ze alsnog dikke winst rijden omdat het zo goed door de ruiter is opgelost of omdat ie voor z'n afstamming toch nog wel braaf was
Een ander die netjes zijn ding doet krijgt als enig commentaar: te braaf, in een B proef wel te verstaan...

Ik hoor verschillende mensen hier over zelfreflectie, klopt ook deels wel maar laten we eerlijk zijn: het is toch ook maar net wat de desbetreffende jury vandaag wil zien.
Ik weet wel zeker dat het jureren leden kost, je hoeft echt niet met winstpunten te strooien maar wat heeft het voor zin om ruiters met 145 of 150 punten naar huis te sturen. Dat is gewoon mensen afbranden, je weet niet half hoeveel moeite ze soms moeten doen om hun hobby te kunnen uitoefenen en dan krijg je dit. Geef gewoon een goed onderbouwd commentaar en 170 punten, dan is de boodschap ook duidelijk genoeg, let wel ik heb het nog steeds over B proeven.
In het springen heeft het jureren van de rijstijlwestrijden ook zeker leden gekost, op een gegeven moment kon iemand die twee balken had nog winnen van iemand die foutloos was maar volgens de jury minder netjes reed.
Er word terecht vaak gezegd dat als je niet tegen een jurysport kunt je er beter niet aan mee kunt doen, dat gebeurd dus ook?

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:36

Als je onder de 150 punten rijdt in de B, ben je duidelijk niet klaar om op wedstrijd te gaan.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:41

Nou :D
Er zijn uitzonderingen Electra63. Heb ooit 2 'verliespunten' in de B gereden omdat mijn ruin een lastige dag had. Tussen 2 proeven in even met hem gebabbeld en toen reden we vlotjes winst in de baan ernaast.
Jury in de eerste proef vond het kennelijk niet zo lollig dat mijn ruin met ontblote tanden volledig los van alle hulpen 'even' uitzwaaide richting zijn auto. Vergeet die angstige blikken nooit weer :D

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:53

Dees schreef:
Nou :D
Er zijn uitzonderingen Electra63. Heb ooit 2 'verliespunten' in de B gereden omdat mijn ruin een lastige dag had. Tussen 2 proeven in even met hem gebabbeld en toen reden we vlotjes winst in de baan ernaast.
Jury in de eerste proef vond het kennelijk niet zo lollig dat mijn ruin met ontblote tanden volledig los van alle hulpen 'even' uitzwaaide richting zijn auto. Vergeet die angstige blikken nooit weer :D


_O- Meneer B?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:56

Dees schreef:
Nou :D
Er zijn uitzonderingen Electra63. Heb ooit 2 'verliespunten' in de B gereden omdat mijn ruin een lastige dag had. Tussen 2 proeven in even met hem gebabbeld en toen reden we vlotjes winst in de baan ernaast.
Jury in de eerste proef vond het kennelijk niet zo lollig dat mijn ruin met ontblote tanden volledig los van alle hulpen 'even' uitzwaaide richting zijn auto. Vergeet die angstige blikken nooit weer :D


Haha _O- . Op het moment vast niet grappig maar het levert wel een mooi verhaal op! :)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:26

R12312 schreef:
Ik denk ook dat dit weer een gevalletje zelfreflectie is.


Applaus... ik start niet eens.
Juist om die reden.
Dus wat nu zelfreflectie... :') :')

Ik vind de jurering gewoon om te huilen.
Daarvoor kijk ik alleen nog maar om dat te vinden...!!

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:51

Dees schreef:
Nou :D
Er zijn uitzonderingen Electra63. Heb ooit 2 'verliespunten' in de B gereden omdat mijn ruin een lastige dag had. Tussen 2 proeven in even met hem gebabbeld en toen reden we vlotjes winst in de baan ernaast.
Jury in de eerste proef vond het kennelijk niet zo lollig dat mijn ruin met ontblote tanden volledig los van alle hulpen 'even' uitzwaaide richting zijn auto. Vergeet die angstige blikken nooit weer :D


Ok dan nog een x... Voor de duidelijkheid.... Als je paard zo lastig is dat je verlies rijdt in de B ben je niet klaar om op wedstrijd te gaan :D :D :D

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:28

Het PAARD was niet klaar om op wedstrijd te gaan. Gevalletje 'erg kleine pinda tussen oren'. Al het talent van de wereld maar niet met alle prikkels om kunnen gaan. Heb het na de L1 dan ook opgegeven met hem. Maar hij woont hier nog en ik zou hem geen dag willen missen.
Het zijn geen tennisrackets, ze hebben soms echt ook een eigen mening.

Bovendien - je moet ergens beginnen met een dier. Thuishouden en M2 klaar maken om dan in de B wedstrijdervaring op te kunnen doen is nog geen enkele garantie dat het in de B gaat lukken :=
Plus - er zitten echt wel totaal verzuurde zeurpieten te jureren hoor. Je zult dan maar net pech hebben met zo'n jury.

Wat ik zeggen wilde met mijn anekdote: heel slechte punten in de B hoeft in het geheel niet te liggen aan "niet klaar om op wedstrijd te gaan".

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:41

@dees: in dat geval was het dan een gevalletje slechte dag, maar dat maakt de jurering niet slecht. Uit wat ik van je verhaal opmaak kan ik me de lage punten meer dan goed voorstellen en aangezien jury's alleen het moment van de proef beoordelen klopt dat dan wel, toch?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:43

Knoetje schreef:
Zal het jureren echt zoveel leden kosten?
En wat er al eerder aangehaald is,
1 bond is toch normaal in de sport?
Andere sporten concureren toch ook niet met elkaar?


Ik denk niet dat het jureren zoveel leden kost hoor... Het is gewoon het gebrek aan zelfreflectie. Ligt dat aan de sport? Hmmm... ik denk het niet... Het is iets dat je overal ziet...
Ouders die geen weerwoord van de leraar van hun kind dulden, ze kennen hun kind toch zeker beter dan die leraar?
Het gebrek aan zelfreflectie en respect is een maatschappelijk probleem, je ziet het overal. Kijk naar het amateurvoetbal, hoe scheidsrechters soms letterlijk worden aangevallen omdat de spelers het niet eens zijn met zijn/haar beslissing...

Het is een jurysport, daarin wordt een oordeel over je geveld... Hoeveel mensen kunnen er tegenwoordig nog kritisch naar zichzelf kijken? Kijk maar eens hoeveel peuten, paten er soms langs komen om een structureel terugkomend probleem op te lossen? Of hoeveel instructeurs er weg worden gestuurd totdat er eentje langskomt die de ruiters naar de mond praat...

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:46

@mylittlejoy: Ja hoor :D Ik heb nergens gezegd dat de jurering op dat moment slecht was.
Maar durf wel te stellen dat er een heleboel minder plezierige jury's actief zijn in NL. Durf ook wel te stellen dat er door een heleboel combinaties bizar slechte proeven worden neergezet die je als jury vast direct naar huis zou willen sturen met het advies "probeer het aub nooit weer".
Het is gewoon een heel moeilijke sport. Zowel voor de deelnemer als voor de kant van de organisatie.

Door de bank genomen zou men elkaar wel eens wat meer mogen GUNNEN. Zowel ruiters onderling als de jury als de KNHS zelf. Als ik soms verhalen hoor over hoe men onderling met elkaar omgaat... poeh poeh, dan ben ik hééééél blij dat ik niet meer meedoe.

(al ben ik gestopt met wedstrijden omdat ik daar zelf gewoon geen aardigheid meer aan had en het mede daarom te duur vond, staat verder los van bovenstaande)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:49

aadburg schreef:
Klopt helaas wel voor veel van wat je zegt, je ziet proeven waarin zo'n tijdbom 2 of 3 keer afgaat waarmee ze alsnog dikke winst rijden omdat het zo goed door de ruiter is opgelost of omdat ie voor z'n afstamming toch nog wel braaf was
Een ander die netjes zijn ding doet krijgt als enig commentaar: te braaf, in een B proef wel te verstaan...

Ik hoor verschillende mensen hier over zelfreflectie, klopt ook deels wel maar laten we eerlijk zijn: het is toch ook maar net wat de desbetreffende jury vandaag wil zien.
Ik weet wel zeker dat het jureren leden kost, je hoeft echt niet met winstpunten te strooien maar wat heeft het voor zin om ruiters met 145 of 150 punten naar huis te sturen. Dat is gewoon mensen afbranden, je weet niet half hoeveel moeite ze soms moeten doen om hun hobby te kunnen uitoefenen en dan krijg je dit. Geef gewoon een goed onderbouwd commentaar en 170 punten, dan is de boodschap ook duidelijk genoeg, let wel ik heb het nog steeds over B proeven.
In het springen heeft het jureren van de rijstijlwestrijden ook zeker leden gekost, op een gegeven moment kon iemand die twee balken had nog winnen van iemand die foutloos was maar volgens de jury minder netjes reed.
Er word terecht vaak gezegd dat als je niet tegen een jurysport kunt je er beter niet aan mee kunt doen, dat gebeurd dus ook?


En in welke regio zit jij dat dit regelmatig voorkomt? In mijn regio heb ik de afgelopen 17 jaar (zolang ik daar kom) nog maar 2 keer een verliespunt in de B gezien... En van 1 persoon wist ik hoe ze reed en kon ik me die verliespunt volledig indenken.

Daarbij ben ik geen voorstander van het 5-jes werk in het jureren... Laat de jury maar eens een 1 en een 2 geven, als daar ook maar weer een 8 en een 9 tegenover staat... Je herkent die jury's er meteen uit bij de uitslagen, bovenin hoge punten en onderin een stuk lager (210+-160). Waar de 5-jes jury punten tussen de 195 en 170 geeft...

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:51

Ik heb zelf meer waardering voor een jury die jureert tussen de 2 en de 9, dan voor dat hele leger aan 5-jes en 6-jes schrijvers.
Maar goed, kom je weer terug bij je eerdere reactie, Janine, hoeveel ruiters denk jij dat een 2 op middendraf in de L1 zouden kunnen accepteren?
Kon wel eens gezellig worden op het terrein voor die jury :=

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:54

Ik denk niet dat dit een gevolg is van de jurering.. Dit is toch al jaren hetzelfde? Waarom zou het dan dit jaar ineens zoveel leden kostten..

Als je verlies rijdt dan heb je ook echt wel een slechte proef neergezet hoor, met alleen een te brave proef ga je echt geen verlies rijden dan is er toch wel meer mis.. Maar volgens mij is deze discussie niet echt nieuw dus ik vraag me af of deze hier wel thuis hoort..

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:56

Persoonlijk denk ik niet dat mensen hun lidmaatschap bij KNHS opzeggen omdat ze eens een keer lage punten op een wedstrijd hebben gereden.

Ik denk dat het een combinatie is van geld (paardrijden met wedstrijden is gewoon echt heel duur) en van minder lol. Wat moet je met KNHS als je geen wedstrijden wilt rijden?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:58

Dees schreef:
Ik heb zelf meer waardering voor een jury die jureert tussen de 2 en de 9, dan voor dat hele leger aan 5-jes en 6-jes schrijvers.
Maar goed, kom je weer terug bij je eerdere reactie, Janine, hoeveel ruiters denk jij dat een 2 op middendraf in de L1 zouden kunnen accepteren?
Kon wel eens gezellig worden op het terrein voor die jury :=


:')

Ik gok zomaar niet zoveel :P Maar ja, wat is er nodig voor een 2 op middendraf in het L1? Als ik die krijg terwijl ik gewoon braaf die rechte lijn draaf, dan zou dat raar zijn. Als ik teveel gas geef en in galop over die lijn kletter, tsjah, dan is het een ander verhaal om een 2 te krijgen :P

Maar een 2 op middendraf wegens te weinig verschil, is wel wat raar natuurlijk. Krijg je dan een 4 is het wat mij betreft helder zat.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:01

Dees schreef:
Persoonlijk denk ik niet dat mensen hun lidmaatschap bij KNHS opzeggen omdat ze eens een keer lage punten op een wedstrijd hebben gereden.

Ik denk dat het een combinatie is van geld (paardrijden met wedstrijden is gewoon echt heel duur) en van minder lol. Wat moet je met KNHS als je geen wedstrijden wilt rijden?


Ik vond de reactie van 18 jaar en over naar de paarden ook wel een hele goede bijdrage.

Paardrijden is natuurlijk altijd al een wat luxere hobby geweest, ik heb gedurende de crisis niet heel veel mensen gezien (maar misschien heb ik geluk gehad) die het niet meer konden uitoefenen of verplicht werden hun paard te verkopen. Ontken uiteraard niet dat die gevallen er niet zijn/geweest....
Maar Nederland komt heel erg goed uit de crisis, dus waarom nu?

Als je al in de bijstand zat, was paardrijden en wedstrijden rijden al geen optie natuurlijk.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:23

Hier... is noord nl voor mij.

Een dame had zowel haar paard als proef goed voor elkaar. Écht in harmonie gereden.
Op de letter... en op enkele hoekjes en niet vierkant halthouden na echt netjes.
Mooie zachte aanleuning. Middendraf mocht voor mujn gevoel iets meer.
179. En enkel commentaar... geen wauw gevoel.
Was het enige wat er op stond.

Een man. Met n tuiger... ik was direct fan van zijn rustiek. Beheerst. Geen valse knik.
Mooie proef. Wel wát slordigheden.
172 met als commentaar. 'Paard moet voor de wagen'

Andere wedstrijd. Vrouw met n naam.
Galop bij veruimen. Wijken maar twee meter. En geen vier seconden halthouden. Neus was óf achter de ll of met halsstrekken giraffe. 187 punten... had vanmij wel tien lager. Vrouw blij... natuurlijk.

N mannelijke ruiter. Hard in de mond. Beetje ril paardje. Zat als n zak aardappelen.. middendraf kreeg beest sporen er hard in... en alsnog tweede plek met n dikke winstpunt.

Nehh... dan is er in mijn ogen ook wat mis met de jury... en minder met zelfreflectie.

Maar heb óók de ommekeer gezien.
Vriendelijk rijden werd beloond.
Valse knik of ruw rijden bestraft.

En hoe vaak ik met groomen gehoord heb langs de zijlijn... ohh das die jury... beter weer opladen en naar huis. Hij of zij mag me niet... te vaak...!!

Zou ik er ook klaar mee zijn ja

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:31

Nu is noord nederland best een ruim begrip, maar ik zit daar ook...

179 en geen wauw gevoel... tsjah...
Ik reed op de kampioenschappen in het L1 183 en nog iets in die buurt, commentaar was dat er met wat meer expressie gereden moest worden. Kon ik mij HELEMAAL in vinden!

Maar het is in ieder geval wel duidelijk, maralyn, dat jij best eenzijdig kijkt. Jij kijkt naar het algehele plaatje, niet naar wat de jury moet punten. Vaak genoeg geschreven, combinaties die de jury niet echt konden bekoren, maar die toch dikke punten reden hoor... De jury kon gewoon om de uitvoering van de oefening niet heen. Ook al worden er soms flink de sporen in de buik gestoken, die punten kan je echter niet in die oefening kwijt.

Ik zou je willen aanraden eens mee te gaan schrijven, leer je heel erg veel van!

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:41

Dees schreef:
Wat ik zeggen wilde met mijn anekdote: heel slechte punten in de B hoeft in het geheel niet te liggen aan "niet klaar om op wedstrijd te gaan".


Klopt, paard kan angstig/heet zijn voor iets in/naast de baan of is jong en moet ervaring op doen.
Maar ..... het heeft dan niet met de slechte of oneerlijke jurering te maken.

Ik vind ook niet alle jury's even fijn en ik zie /weet dat er jury's zijn met bepaalde voorkeuren.

Maar zoals hier door sommigen wordt gesteld, ontbreekt het inderdaad aan reflectie :D

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:41

Janine1990 schreef:
Knoetje schreef:
Zal het jureren echt zoveel leden kosten?
En wat er al eerder aangehaald is,
1 bond is toch normaal in de sport?
Andere sporten concureren toch ook niet met elkaar?


Ik denk niet dat het jureren zoveel leden kost hoor... Het is gewoon het gebrek aan zelfreflectie. Ligt dat aan de sport? Hmmm... ik denk het niet... Het is iets dat je overal ziet...
Ouders die geen weerwoord van de leraar van hun kind dulden, ze kennen hun kind toch zeker beter dan die leraar?
Het gebrek aan zelfreflectie en respect is een maatschappelijk probleem, je ziet het overal. Kijk naar het amateurvoetbal, hoe scheidsrechters soms letterlijk worden aangevallen omdat de spelers het niet eens zijn met zijn/haar beslissing...

Het is een jurysport, daarin wordt een oordeel over je geveld... Hoeveel mensen kunnen er tegenwoordig nog kritisch naar zichzelf kijken? Kijk maar eens hoeveel peuten, paten er soms langs komen om een structureel terugkomend probleem op te lossen? Of hoeveel instructeurs er weg worden gestuurd totdat er eentje langskomt die de ruiters naar de mond praat...



Duidelijk!
En inderdaad als je het zo stelt kan ik niet anders concluderen dat ik het met je eens ben.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:59

Ik denk dat het gewoon aan de kosten ligt. Ondanks dat de KNHS het zo mooi dacht te brengen met het veranderen van de P&S naar een kwartaalblad, en dat je dat niet meer hoefde te betalen, klopte er geen hout van. De petitie die daarvan het gevolg was is heel wat keren ondertekend, dus veel ontevreden ruiters. Ook heel veel ruiters die toen hun startkaart opgezegd hebben. Ik denk dus echt dat het daar aan ligt.

Wat de jurering aan gaat, ik zie het zo vaak, het is altijd de schuld van de jury. Maar als ik dan ook daadwerkelijk de betreffende proeven heb gezien is die jury zelfs vaak nog mild geweest. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker de jury de schuld te geven dan bij jezelf te rade te gaan. En die verliespunten in de B, die kosten je niets. Worden niet afgetrokken en je kan niet 'in de min' komen te staan. Volgende keer gewoon beter rijden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:03

Mousmous schreef:
Ik denk dat het gewoon aan de kosten ligt. Ondanks dat de KNHS het zo mooi dacht te brengen met het veranderen van de P&S naar een kwartaalblad, en dat je dat niet meer hoefde te betalen, klopte er geen hout van. De petitie die daarvan het gevolg was is heel wat keren ondertekend, dus veel ontevreden ruiters. Ook heel veel ruiters die toen hun startkaart opgezegd hebben. Ik denk dus echt dat het daar aan ligt.

Wat de jurering aan gaat, ik zie het zo vaak, het is altijd de schuld van de jury. Maar als ik dan ook daadwerkelijk de betreffende proeven heb gezien is die jury zelfs vaak nog mild geweest. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker de jury de schuld te geven dan bij jezelf te rade te gaan. En die verliespunten in de B, die kosten je niets. Worden niet afgetrokken en je kan niet 'in de min' komen te staan. Volgende keer gewoon beter rijden.


Zoals al eerder gezegd, gaat dat om het jaar 2016. Het gaat om 2015 ten opzichte van 2014... Toen er dus nog helemaal geen sprake was van een veranderende kostensamenstelling.

Overigens denk ik dat veel mensen er aan voorbij lopen dat een vereniging verplicht is om een blad uit te geven naar haar leden. En het is natuurlijk oliedom om te denken dat de kosten voor het uitgeven van de P&S niet meer worden begroot en doorgerekend door de KNHS. Het is enkel geen aparte kostenpost meer waardoor het duidelijker is waar je voor betaalt. Je betaalt namelijk 20 euro voor het lidmaatschap van de KNHS en 108 voor je startpas. Als ik me niet vergis is het startpas afhankelijk welke P&S je op de mat krijgt... Nou die 28 euro meer voor een startpas, kan ik prima betalen, want onderaan de streep ben ik als enkelvoudig startpashouder een stuk goedkoper uit dan voorheen.