Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14154
Geregistreerd: 20-04-16

Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 08:37

Bokt.nl / www.thehorse.com
Afbeelding
Hoofdstel met hoge neusriem. Foto door Amanda

Geschreven door Amanda


Uit recent internationaal onderzoek door Orla Doherty van de Universiteit van Limerick in Ierland blijkt dat bij slechts 7% van de paarden op het wedstrijdterrein de neusriem goed zat. De richtlijn die hierbij werd aangehouden was de welbekende twee vingers tussen de neusriem en de neusbrug. Bij 93% van de deelnemers zat de neusriem te strak.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 750 paarden in drie landen. Onderzoekers hebben met een ISES neusriemmeter gemeten hoe strak de neusriem zat voor én na het rijden van een nationale of internationale wedstrijd in Engeland, Ierland en België. De meter meet objectief de ruimte die er tussen de neusriem en de neusbrug past. Bij eventingpaarden zat de neusriem het strakst, dressuurpaarden kwamen daar dicht achteraan. Bij jachtpaarden zat de neusriem het meest los. Slechts 7% van de onderzochte neusriemen had genoeg ruimte voor twee vingers, 19% had ruimte voor 1,5 vinger en bij 23% kon er één vinger tussen. Bij de overgrote meerderheid van 44% zat de neusriem zo strak dat de punt van de ISES neusriemmeter niet onder de neusriem paste op de bovenkant van de neus.

Het drukniveau van een te strakke neusriem is hoger dan een tourniquet, dat men bijvoorbeeld gebruikt bij een slagaderlijke bloeding om de bloedstroom te beperken. Onderzoekers hebben het drukniveau van tourniquets op mensen onderzocht. De helft van de vrijwilligers van dit onderzoek moest zich terugtrekken omdat de druk te hoog werd en de pijn te ondragelijk, ook al zat deze minder strak dan de gemiddelde neusriem. "In tegenstelling tot die van een tourniquet is de druk van een neusriem pulserend. Er is verder onderzoek nodig om het effect van de neusriem op de weefsels eronder vast te stellen", vertelt Doherty. "De neusriem bevindt zich namelijk op een plek met gevoelige weefsels." Op de neus zit het bot net onder de huid, een bobbel van de tanden, de infraorbitale zenuw die neurologische informatie van en naar de neus uitzendt en vele spieren en bloedvaten. Dit kan pijn veroorzaken. Doherty: "Het is ook waarschijnlijk dat een strakke neusriem het paard beperkt in het openen van het kaakgewricht."

De neusriem heeft een grote invloed op de werking van het bit. Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit. Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.
Er zijn verschillende soorten neusriemen:
  • De lage neusriem of africhtingsneusriem, ook wel Duitse of Hannoveraanse neusriem genoemd.
  • De hoge neusriem, ook wel Engelse neusriem genoemd.
  • De gecombineerde neusriem.
  • De Mexicaanse neusriem.

Voor alle neusriemen geldt de aanbeveling dat er twee vingers tussen neusriem en neusbrug moeten kunnen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:50

Goh.. Niet echt verrassend!

Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:52

Hier zou echt zo streng op gecontroleerd moeten worden! Ik kan het niet aanzien al die strakke neusriemen, zeker niet als ze dan ook nog worden gecombineerd met stang en trens met een strakke kinketting. Vreselijk.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:01

Eigenlijk zou dit net zo streng als het paspoort gecontroleerd moeten worden op wedstrijden. Standaard als je de ring uit komt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:04

Helemaal eraf :j
Dan gaat het plaatje er pas anders uitzien +:)+ Geen idee wat het bezwaar zou moeten zijn om de neusriem eraf te halen... maar dat argument gaat vast komen :D

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:11

Aha!!

Men wordt weer wakker!

Zal eens tijd worden dat al die aansnoer neusriemen verdwijnen en we gewoon terug gaan naar vroeger. Ja vroeger toen men nog 2 vingers tussen een neusriem MOEST aanhouden.

Ook weer 'de vlakke hand tussen de singel" herintroduceren! En de slofjes de prullemand in.

Gaat het weer ergens op lijken en moeten mensen weer leren rijden ipv afdwingen.

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:22

De soort neusriem maakt op zich niet zo veel uit, de correcte manier van gebruik wel.
Heb wel ooit eens een instructeur gehad die vond dat de neusriem zo strak mogelijk moest omdat ze dan rustiger met hun hoofd waren ofzoiets.
Zal best kloppen, maar das natuurlijk niet helemaal het goede voorbeeld dat je als instructeur aan jonge ruiters geeft :D .

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:24

Toch steeds meer berichten waar het paardonvriendelijke deel van de sport naar voren komt... Hopelijk helpt dat en komt paardenwelzijn meer voorop te staan :j

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:29

Aansnoerinstructeurs zijn er zeker, die hebben ook een lesje opzadelen nodig :Y)

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:31

Ik verbaas me er altijd ook zo over dat veel mensen de neusriem ook zo klakkeloos aansnoeren. Je kunt toch gewoon met je boerenverstand bedenken dat dat helemaal niet fijn zit voor je paard?! Ik begrijp dat echt niet hoor.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:37

Shalimar schreef:
Ik verbaas me er altijd ook zo over dat veel mensen de neusriem ook zo klakkeloos aansnoeren. Je kunt toch gewoon met je boerenverstand bedenken dat dat helemaal niet fijn zit voor je paard?! Ik begrijp dat echt niet hoor.


Is maar net waar je de grens trekt denk ik en wat je geleerd hebt. Want... Als ik met mijn boerenverstand nadenk, denk ik dat een paard een bit al niet fijn vind :+

nessinator
Berichten: 1796
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:42

Jennyj01 schreef:
Eigenlijk zou dit net zo streng als het paspoort gecontroleerd moeten worden op wedstrijden. Standaard als je de ring uit komt.

Paspoorten van mijn pony's zijn nog nooit gecontroleerd op wedstrijd :D
Maar helemaal mee eens, en dat gelijk controleren op lengte van zwepen ed

nessinator
Berichten: 1796
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:45

Josien_ schreef:
De soort neusriem maakt op zich niet zo veel uit, de correcte manier van gebruik wel.
Heb wel ooit eens een instructeur gehad die vond dat de neusriem zo strak mogelijk moest omdat ze dan rustiger met hun hoofd waren ofzoiets.
Zal best kloppen, maar das natuurlijk niet helemaal het goede voorbeeld dat je als instructeur aan jonge ruiters geeft :D .

Had ooit een instructeur die vond dat neusriem van het jonge (nou ja groene 12 jarige) paard dat ik reed op standje "kan niet strakker" moest, toen ze niet keek snel weer los gedaan want hij liep met lossere neusriem al netjes zat. Het was ook nog eens een best dunne neusriem.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:46

Foetsji schreef:
Aha!!

Men wordt weer wakker!

Zal eens tijd worden dat al die aansnoer neusriemen verdwijnen en we gewoon terug gaan naar vroeger. Ja vroeger toen men nog 2 vingers tussen een neusriem MOEST aanhouden.

Ook weer 'de vlakke hand tussen de singel" herintroduceren! En de slofjes de prullemand in.

Gaat het weer ergens op lijken en moeten mensen weer leren rijden ipv afdwingen.



Wij gaan samen een gebakje eten :D

Waar is het in de afgelopen 30 jaar fout gegaan?
Ik heb altijd geleerd 2 vingers tussen de neusriem en een hand tussen de singel.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:47

precies Cer... gewoon zonder, net als in de western shows.... mondje open = verzet
Zou een goede actie zijn.... en als argument gebruiken dat het bit niet stabiel in de mond ligt dan.... nou ja, dan moet je er niet aan zitten trekken !

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:49

Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig ;-) (western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd :j

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:55

Vreselijk -O- 7% is echt heel weinig.
Ik vind het ook geen excuus als de mensen zouden zeggen dat ze niet beter wisten, want ik weet zeker dat je het aan het paard kan merken als je de neusriem te strak aansnoert.
Ik heb zelf de neusriem, volgens anderen, altijd vrij 'los'.
Als ik hem strakker doe, of eigenlijk mijn instructrice omdat ze vind dat dat moet, dan merk ik dat zeker wel aan paard dat ze dat niet cool vindt.
Ook merk ik dat de keren daarna wanneer ik het hoofdstel pak, dat ze het alweer ziet aankomen :+

spatter

Berichten: 14460
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:59

Diep triest dat het zover gekomen is en zo weinig ruiters hun eigen handelen met eerlijke ogen bekijken.

Vrees alleen dat het niet snel zal veranderen bij de mensen die dit doen, zonder hebben ze nu eenmaal totaal geen controle meer over hun paard.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:09

Ik hoor van vrienden die engels rijden dat er twee vingers tussen moeten kunnen aan de zijkant van de neus, bij het zachte deel dus. En dat zijn bepaald geen mensen die graag beesten kwellen. Dat die vingers er bovenop het neusbotje tussen zouden moeten is denk ik simpelweg niet goed bekend. Het lijkt me tijd voor een grondige voorlichtingscampagne!

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:26

Tijd dat knhs het dus ook eens gaat checken.
Hier namelijk met fei samengesteld mennen word alles grondig gecheckt. Tuig, singel, staartriem, keelriem, neusriem en mond. Op de 3 daagse elke dag na elk onderdeel.
Ben ik zeker een voorstander voor.
Maar zal voor knhs wel weer te duur zijn..

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:27

Of het vak instructeur weer in ere herstellen.

Gewoon weer old school 4-5 jarige staatsopleiding.
Geen "watjes" opleidingen meer.
Geen diploma geen lesgeven!
Alle selfmade instructeurs op de schop.
En weer theorielessen incl harnachement kennis op maneges.

Zie wat er van alle wildgroei komt...
En van overheid bemoeienis mbt openstellen van opleidingen.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 31-08-16 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:29

In en in triest.

Ze moeten bij elke wedstrijd controleren. Neusriem te strak = gewoon simpelweg gediskwalificeerd.

Zo moeilijk is dat niet te regelen. 1 of 2 vrijwilligers bij de rijbaan die controle uitvoeren voordat ze de losrijbaan/wedstrijdbaan in gaan.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:30

nessinator schreef:
Jennyj01 schreef:
Eigenlijk zou dit net zo streng als het paspoort gecontroleerd moeten worden op wedstrijden. Standaard als je de ring uit komt.

Paspoorten van mijn pony's zijn nog nooit gecontroleerd op wedstrijd :D
Maar helemaal mee eens, en dat gelijk controleren op lengte van zwepen ed


Wat is er mis met een lange zweep?
Als ik nou een regel niet snap is dat ik op een paard van 180 met een kort zweepje zou moeten rijden. Het gaat mij er niet om om met m'n zweep te meppen, maar ik kan er wel hele kleine signaaltjes precies daar bij t achterbeen mee geven en dat lukt met een klein zweepje niet...
Verder het hele neusriem en singel gedoe, helemaal mee eens

Aranel
Berichten: 20206
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:32

Oei oei.. leuk bericht weer :n
Ik ben er helemaal voor dat de paardensport eens goed onder de loep wordt genomen. Ik ben zelf jury en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit specifiek let op de optoming, tenzij er wat opvalt natuurlijk. Bij de volgende keer ga ik eens extra op de neusriemen letten, ben benieuwd of dit in de basis sport ook al zo vaak mis gaat.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:36

nessinator schreef:
Josien_ schreef:
De soort neusriem maakt op zich niet zo veel uit, de correcte manier van gebruik wel.
Heb wel ooit eens een instructeur gehad die vond dat de neusriem zo strak mogelijk moest omdat ze dan rustiger met hun hoofd waren ofzoiets.
Zal best kloppen, maar das natuurlijk niet helemaal het goede voorbeeld dat je als instructeur aan jonge ruiters geeft :D .

Had ooit een instructeur die vond dat neusriem van het jonge (nou ja groene 12 jarige) paard dat ik reed op standje "kan niet strakker" moest, toen ze niet keek snel weer los gedaan want hij liep met lossere neusriem al netjes zat. Het was ook nog eens een best dunne neusriem.

tja, dat kun je toch gewoon zeggen, dat je daaraan niet meewerkt.dat is onderdeel van het probleem, dat men zijn mond maar houdt...