Aflevering elf van Bokt TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aflevering elf van Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:06

Bokt.nl

Afbeelding
Foto door bokker Cchanny.
De elfde aflevering van NH Bokt TV, de samenwerking tussen NH en Bokt, is vanaf vandaag te bekijken!

In deze aflevering legt Fiona Volkers je uit waar je op moet letten als je met je paard naar het strand gaat.

Voorgaande afleveringen

Veel plezier met aflevering elf!

Pocca_Locca

Re: Aflevering elf van Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:17

Leuk filmpje hoor!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:20

Ik ga mee met bovenstaande reactie.
Leuk filmpje en super dat je een fijne rit had maar dit vond ik wel het eerste filmpje wat me echt tegenviel, totaal niet informatief deze keer. Maar wel een enorm gave ervaring voor jou!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:26

Wat ik mij vooral nu afvraag... Je moet opletten op muien en drijfzand. Hoe weet je of dat gevaar er is dan?? Want dat word er niet gezegd.

De haflinger lijkt tijdens het weggalopperen weg te glijden in het zand. Best een spannende situatie.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:59

Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die niet weten wat muien zijn, had misschien iets meer toegelicht kunnen worden inderdaad.

Als (ex) buitenritbegeleider waar ik ook strandritten en zwemmen met pony's deed zag ik wel een paar dingen die wij nooit zouden doen (galop naast elkaar, tip voor het remmen etc), maar dat blijft in paardenland.

Wat ik wel positief vond is het stukje over de mest aan de kant schoppen, dat mag er wel iets meer in worden gehamerd.

Erg vrolijk filmpje inderdaad, maar het hangt bij deze een beetje tussen een vlog en informatief in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:04

Oja galop naast elkaar hitst de paarden wel meer op als netjes achter elkaar blijven en de ruiter op het voorste paard bepaald dan het tempo. Dat gaat vaak beter als dat je kans hebt tot inhalen zoals hier wel kan.

Mest aan de kant schoppen is wel top :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:24

Hey wat leuk. Mijn nichtje met haar paard Abel rijd mee.
(grote bruine met brede bles.)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:25

Leuk filmpje! Wat is 'muien' eigenlijk?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:30

Froemel schreef:
Leuk filmpje! Wat is 'muien' eigenlijk?

mui

mui zelfst.naamw. een vaak snelle stroom water die loodrecht op de kust staat Voorbeeld: `Pas op dat je niet in een mui terecht komt bij het zwemmen. ` Bron: WikiWoordenboek. SpellingCorrect gespeld: 'mui' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/mui
mui

De langgerekte strook water tussen twee zandbanken. Er wordt ook wel eenl langgerekt meertje mee bedoeld tussen twee duinen.
Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-v ... toeris.htm
Mui

Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. gedeelte der zee langs het strand waar de bank lager is dan elders.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0016.htm
mui

Def.: verlaging van een bank of diepte tussen twee banken waardoor een sterke zeewaartse trek (muistroom) kan plaatsvinden.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10880
mui

Def.: verbinding tussen twee zwinnen loodrecht op de kust. Toelichting: Veelal gefixeerd naast een strandhoofd. Kan ontstaan tussen strand en vooroever, tussen twee zwinnen of als verlaging van een bank. De mui kan een sterke zeewaartse trek tot gevolg hebben en zich zo in stand houden.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10880
mui

•een vaak snelle stroom water die loodrecht op de kust staat.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/mui
Mui

Stroomgeul tussen strandbanken langs het strand, waar bij laagwater vaak een sterke stroom heerst. Komt voor in sommige plaatsnamen, bijvoorbeeld Arnemuiden, IJmuiden, IJsselmuiden en Muiden. Zie ook Zwin.
Gevonden op http://bellevueholidayrentals.com/nautical/
MUI

1) Diepte tussen twee banken aan de kust 2) Diepte tussen twee zandbanken 3) Diepte tussen zandbanken 4) Diepte tussen twee zeebanken 5) Diepe geul in zee 6) Diepte 7) Draaikolk 8) Geul in strandbank 9) Geul 10) Gevaarlijke plek op zee 11) Naspui 12) Ruimte tussen de banken loodrecht op de kust 13) Smalle ondiepte 14) Stroomgeul tussen zandbanken 1...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/MUI/1
mui

wat dieper deel van de zee bij het strand, met sterkere stroming
Gevonden op http://www.woordpost.nl/archief/mui.html

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:42

Leuk filmpje! Fijne uitleg ook. Maar goeiedag dan wat is die fries dik waar ze op rijdt :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:50

Leuk filmpje wederom, niet zo informatief dat is wel jammer! Julia, was het paard drachtig waar je op reed? :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:57

even voor de duidelijk een mui is een stroming zee in tussen 2 zandbanken, deze zijn met opkomend water het sterkst.
dus wil je gaan zwemmen met of zonder paard let op zandbanken en waar t water er tussen door loopt, blijf zwemmen tussen het stuk strand en zandbank.

kom je in een mui doe dan dit..
Afbeelding

als je op t strand bent is drijfzand helaas NOOIT!!! zichtbaar, dus die kun je helaas niet zien wel goed letten op de afdrukken van je paard dan kun je zien hoe zwak t zand is.
en hoe dichterbij zeewater of pierenbadje hoe sneller kans op drijfzand.

let ook btw goed op welke vlaggen er wapperen bij de strand afgangen, hangt er rood dan mag je absoluut niet zwemmen omdat de zee gevaarlijk is!!

hou er ook rekening mee dat paarden op t strand veel heftiger kunnen zijn, en je dus minstens gevorderd moet wezen om op t strand te rijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:00

Super leuk én informatief.
Ik ben vorig jaar voor het eerst op het strand geweest met mijn pony. :) Wij zijn toen niet voluit gegaan omdat we vooral voor een positieve eerste ervaring gingen. Maar wel enorm genoten! :)

Is de Fries waarop de presentatrice eerst zit drachtig? :=

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:07

Nooooit je paard richting het zware zand sturen in galop! Dan vraag je bijna om een peesblessure... de zee is een betere optie!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:44

Leuk filmpje weer, al was het iets minder informatief. Gelukkig weten andere bokkers dingen aan te vullen in dit topic.
Daarnaast wil ik ook even een compliment geven aan Gladijs, ik vond je in dit filmpje veel meer rust had in je stem. Was erg fijn om naar te luisteren. +:)+

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:52

De Fries is ook niet helemaal gezond er hangt een dikke groene snottebel uit z'n neus erg jammer dat er niet op wordt gelet

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 01:20

Ik begeleid zelf ook strandritten. Het filmpje is leuk maar weinig informatief. Uitleg over drijfzand en muien mist inderdaad. Remmen doe ik ook altijd door naar het water te sturen. Remmen op zwaar zand kan idd een klap zijn voor de pezen.

Verder: op strand vaak vliegers of mensen die aan het strandvissen zijn. Ruim omheen rijden! Anders kans om in de lijnen te komen, dat wil je echt niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:36

Let op je veiligheid, goed punt (cap op) maar waarom even later wel de zee in op slippers(?)
Stel je valt er af, paard staat op je voet, autsj... Laars of johdpurs houdt natuurlijk ook niet alles tegen, maar vind slippers/blote voeten toch wel heel griezelig.

Verder inderdaad achter elkaar rijden, ben niet anders gewend... Anders gaan de paarden onderling wedstrijdje doen en alsmaar harder.

Gezellig filmpje maar weinig info.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:48

Wij maken met zwemmen vaak gebruik van waterschoenen of oude gympen. Is je voet(huid) beschermd, maar help je je (leren) schoeisel niet om zeep door het zoute water.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:09

lindeee_ schreef:
Nooooit je paard richting het zware zand sturen in galop! Dan vraag je bijna om een peesblessure... de zee is een betere optie!

en dit valt ook wel mee ;) of je paard is een watje
Door al die super vlakke bakken en al die peesbeschermers enz. is de kans inderdaad groter dat als je x in mul/zwaar zand komt dat het fout gaat. maar dat komt dan vaak door dat de pezen niet sterk zijn

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:22

Helaas niet te zien:-(. in Duitsland door muziekrechten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:35

Dinopino schreef:
Helaas niet te zien:-(. in Duitsland door muziekrechten

De laadsnelheid is om te huilen maar kan ze wel gewoon bekijken in Frankrijk..

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:49

Ik denk dat de filmpjes een stukje langer zouden mogen worden. Het hoeft natuurlijk niet meteen een filmpje van een half uur te worden, maar met een minuutje extra zou er wellicht tijd over zijn voor een uitleg over muiden en drijfzand. Ik merk dat ik ook in de andere filmpjes steeds een puntje vind waarin er van mij wat dieper op in gegaan zou mogen worden. Verder wordt alles wel genoemd in het topic!

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:55

Ik ga hier altijd heen op vakantie!
Paard is idd behoorlijk bol haha. Freija is ooit drachtig geweest en daarna nooit meer dun geworden.
Althans, dat is wat mij verteld is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:23

Ook een paard dat veulens heeft gehad kan gewoon weer een normaal figuur krijgen hoor. Mijn paard is daar het levende bewijs van.

Na 3 veulens te hebben gehad:

Afbeelding

En hier was ze eigenlijk nog iets te dik. Momenteel is ze nog slanker en vind ik haar echt helemaal top qua gewicht.