Van der Vleuten en Smolders foutloos, Vrieling uitgebeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Van der Vleuten en Smolders foutloos, Vrieling uitgebeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 21:21

http://www.bokt.nl / www.ruitersinoranje.nl
Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Verdi



De eerste selectieronde van het springen leverde veel verrassingen op vanmiddag. Het kleurrijke parcours had onder andere een brede waterbak waar met veel impuls naartoe gereden moest worden, gevolgd door een witte open muur waarvoor de ruiters direct na de waterbak de controle weer terug moesten hebben, gevolgd door een lastige bocht naar een oxer. Ook het laatste lijntje was pittig. De springruiters moesten aanrijden op een hindernis bestaande uit zwart-witte planken die als massieve muur voor hen opdoemde, een scherpe bocht naar links maken, gevolgd door een dubbelsprong, met daaropvolgend een laatste hindernis waar ook nog heel wat balken rondvlogen.

Jeroen Dubbeldam mocht voor Nederland de spits afbijten. Hij reed een net, gecontroleerd rondje met Zenith. Helaas zette de 12-jarige ruin net nog een voetje op de band van de waterbak, waardoor de combinatie 4 strafpunten opliep. Op de dubbelsprong reed Dubbeldam vaardig net een beetje toe om er gemakkelijk door te rijden.

Tweede ruiter Maikel van der Vleuten reed een prachtig vloeiend rondje met zijn Verdi. “Gisteren in de warming-up was Verdi nog een beetje speels. Maar nu was hij er echt goed bij, hij spring heel licht. Dan is het beeld ook beter. Dit was gewoon heel goed voor m’n gevoel. Nu is het natuurlijk zaak om dit vol te houden. Er komen nog een heleboel rondes. Ik heb Verdi expres niet heel veel ingezet de laatste maanden, hij heeft om de vier weken een keer een concours gelopen. Springen kan hij wel, maar hij moet er ook plezier in hebben. Hij moet het leuk vinden, vandaag had hij er echt plezier in en dan geeft hij zichzelf ook,” vertelde Maikel van der Vleuten blij.

Jur Vrieling had vandaag niet de beste dag uit zijn springcarrière. Zirocco Blue deed wat traag aan en reageerde duidelijk niet fijn op de hulpen. De Mr. Blue-zoon kwam niet fijn uit in de afstand naar de driesprong en gooide daarna helemaal de handdoek in de ring. Jur Vrieling kreeg zijn hengst niet meer gemotiveerd en na twee weigeringen klonk de bel. Na het parcours gaf Vrieling de schimmel nog enkele tikken met de zweep waarop de ruiter uitgejoeld werd vanaf de tribune. “Op dat moment moedig je hem aan, zo van: Kom op jongen! Dit niet weer doen! Die extra klappen had ik hem niet moeten geven. Stom, maar het gebeurde in de hitte van het moment, maar het zal niet meer gebeuren.” Vrieling is wegens zijn zweepgebruik gediskwalificeerd. Omdat het gaat om enkele tikken mag hij wel nog starten voor de landenwedstrijd.

Laatste ruiter Harrie Smolders maakte met Emerald zijn Olympisch debuut. De brede waterbak was wat nipt, maar de energiek bokkende Emerald sprong simpel foutloos rond. Een mooie start van de strijd om de individuele medailles! "Emerald werd even ietsje kribbig in de lijn na de muur. Daarna kwam hij ietsje tegen me in, dus ik moest wel even heel attent zijn in de laatste lijn, dat hij er goed bij was. Dat gedrag heb je natuurlijk ook met een hengst, maar hij heeft de instelling en de scherpte en de drive in de ring. Daar kan ik alleen maar tevreden over zijn vandaag. Ik wil belangrijk zijn voor het team. Wat er meer bijkomt is alleen maar meegenomen. Maar in eerste instantie wil ik er zijn voor de ploeg en het eerste kleine stapje is gezet.”

De gevoelens van onze Zuiderburen zullen wat gemengd zijn vandaag. Jerome Guery toucheerde de oxer maar reed verder keurig foutloos rond. Landgenoot Nicola Philippaerts maakte geen goede beurt vandaag. De waterbak werd nipt gehaald, maar Zilverstar T kwam wat terug op de zwart-witte planken, kwam daardoor niet lekker uit in de dubbelsprong en weigerde dan ook het tweede element te springen. Na het heropbouwen van de sprong, tikte de schimmel de eerste van de dubbelsprong eraf en weigerde nogmaals op de tweede hindernis. Philippaerts werd gediskwalificeerd wegens overmatig spoorgebruik. Daarmee is het Olympisch avontuur van Philippaerts voor dit jaar ten einde.

Duitsland maakte met drie foutloze ruiters en één vierfouter een uitstekende start voor de individuele medailles. Christian Ahlmann reed een gemakkelijk uitziend foutloos parcours. Meredith Michaels-Beerbaum -die inviel nadat Marcus Ehning zich terug moest trekken omdat Cornado zich had aangetikt- volgde dat voorbeeld. Daniel Deusser moest even wat puzzelen in het laatste lijntje met de dubbel maar kwam ook gemakkelijk door het parcours. Ludger Beerbaum zag op het laatste moment nog een balk rollen op de laatste hindernis.

Ook gastland Brazilië kan uiterst tevreden terugblikken op vandaag. Eduardo Menenez moest de spits afbijten als eerste ruiter van de dag en reed een beheerst rondje met vier strafpunten. Stephan de Freitas Barcha, Alvaro Doda de Miranda en Pedro Veniss reden alledrie een foutloze ronde.

Andere foutloze rondes werden neergezet door Kent Farrington met zijn elastische Voyeur (USA). Zwitserland had twee foutloze ruiters met Janika Sprunger en titelverdediger Steve Guerdat. Philippe Rozier reed een voorwaarts foutloos rondje voor Frankrijk, net als Roger Yves Bost die wederom opviel met zijn aparte springtechniek. De duidelijk aanwezige teamgeest van Qatar betaalde zich uit met foutloze rondes van Sheikh Ali al Thani en Ali Yousef Al Roumaihi. Edwina Tops-Alexander redde de eer van Australië. Zweden zal vandaag blij zijn met ruiters Peder Fredricsson en Henrik von Eckermann. De Egyptische ruiter Karim Elzoghby verraste met de felle merrie Amelia. De oudste ruiter van het Britse team, John Whitaker, liet op 61-jarige leeftijd zien dat hij nog lang niet afgeschreven mag worden met een mooi rondje zeer technisch springen. Eric Lamaze reed strak en foutloos voor Canada en volgde daarmee het voorbeeld van Amy Millar met Heros. De Spanjaard Sergio Alvarez Moya reed foutloos rond met Carlo, die hij overgenomen heeft van de Brit Nick Skelton. René Tebbel en Zipper reden een nulrondje voor de Oekraïne en laatste ruiter van de dag was Nestor Nielsen van Hoff die voor Uruguay verrassend een snel foutloos rondje reed waarbij hij weliswaar stevig inwerkte op zijn paard.

Voor niet iedereen verliep de dag zo vlekkeloos. Cassio Rivetti viel van zijn paard boven de eerste van de dubbelsprong. Ook de andere Oekraiense ruiter, Ferenc Szentirmai, moet forfait geven na twee weigeringen op de driesprong. De meest besproken val van de dag zal ongetwijfeld die van de Franse Penelope Leprevost zijn. Haar paard maakt domweg een struikeling na de sprong en de amazone valt over de schouder op de grond, met uitsluiting tot gevolg.

Morgen is het opnieuw de beurt aan de dressuurruiters in de kür op muziek. Het springen wordt vervolgd op dinsdag, in de eerste omloop van de landenwedstrijd. De behaalde resultaten van vandaag zijn voor de landenwedstrijd onbelangrijk. Ze bepalen slechts de startvolgorde van de landen, verder staan alle scores terug op nul.

Gerelateerde artikelen:
[VN] Rio: Parcoursbouwer belooft een uitdagend parcours
[VN] Rio: Ervaren broers Whitaker gemotiveerd voor Olympisch goud
[VN] [HK] Rio: Springen - dag 1 - kwalificatie
[VN] Rio: Uitzendtijden paardensport Olympische Spelen 2016

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16255
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling klaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:54

Kan ik dit ergens terugzien?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling klaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:57


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16255
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling klaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:04

Dankjewel Hilary!

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:02

Is Vrieling gediskwalificeerd om die drie tikken op het einde?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:03

Theeglas schreef:
Is Vrieling gediskwalificeerd om die drie tikken op het einde?


Hij was al gediskwalificeerd vanwege de weigeringen, en nu dus ook vanwege zweepgebruik.
Hij mag wel nog de landenwedstrijd starten

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:19

Leuk dat mijn Egyptische dorpsgenoot foutloos is met zijn merrie!

Balen van Jur en voor de rest goed gedaan.

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:22

Graffi86 schreef:
Theeglas schreef:
Is Vrieling gediskwalificeerd om die drie tikken op het einde?


Hij was al gediskwalificeerd vanwege de weigeringen, en nu dus ook vanwege zweepgebruik.
Hij mag wel nog de landenwedstrijd starten


Je wordt uitgesloten vanwege weigeringen en niet gediskwalificeerd, de diskwalificatie was dus echt vanwege het zweepgebruik in dit geval. Het verschil tussen die twee is een belangrijk verschil, want normaal gesproken mag je na diskwalificatie het hele evenement niet meer deelnemen. In dit geval mag Jur nog uitkomen voor de landenwedstrijd, maar daar zullen achter de schermen nog wel de nodige woorden over gesproken zijn vermoed ik.

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:28

Oke dank je wel.
Om eerlijk te zijn had ik, na het lezen van de berichten, erger verwacht. Natuurlijk is het niet netjes om die tikken na te geven. Maar als ik hier in de spring-/dressuurbaan kijken wordt de zweep vele malen ernstiger misbruikt.
Nu vind ik het wel een goed voorbeeld dat die al voldoende is tot diskwalificatie. Wel zonde voor hem persoonlijk.

AlwaysH

Berichten: 11283
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:05

Tja, ik schrok wel van het overmatige gebruik, hij gebruikte het duidelijk als straf, aangezien hij sloeg toen hij weer van de hindernis af ging.

Maikel en Harrie hebben een mooie ronde gereden!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16255
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:10

AlwaysH schreef:
Tja, ik schrok wel van het overmatige gebruik, hij gebruikte het duidelijk als straf, aangezien hij sloeg toen hij weer van de hindernis af ging.

Maikel en Harrie hebben een mooie ronde gereden!

Ik ben inderdaad benieuwd hoe dat er in de dagelijkse training uitziet :=

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:35

Geloof me het gaat normaal veel harder aan toe over het algemeen doen veel spring ruiters dit erger bij weigering op de training en sorry dat ik het zeg maar zie liever 4 tikken op ze ass dan die dressuur ruiters met kale plekken van de sporen!! Vind alle olympische spelers echt niet netjea presteren kwa zit en spoor en zweep gebruik!!! Vooral de dressuur ruiters wauw ze stuiteren ze sporen constant aan en dan de spring ruiters die zagen en met de zweep ook stuiteren! Nee sorry denk dat 99% niet zo opgeleid word

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Van der Vleuten en Smolders foutloos rond, Vrieling diskw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:44

Terecht die diskwalificatie en wat mij betreft ook geen landenwedstrijd voor hem.
Die tikken waren niet nodig, zeker niet bij een paard waarvan hij zelf al zegt dat het bang was.
Dit wordt wereldwijd gezien en heel goed dat er gelijk duidelijk wordt gemaakt dat dit niet mag gebeuren.Geen excuses.
En dat het bij trainingen of op nationale parcoursen harder aan toe gaat is natuurlijk helemaal een non-argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:55

LinsxDot schreef:
Geloof me het gaat normaal veel harder aan toe over het algemeen doen veel spring ruiters dit erger bij weigering op de training en sorry dat ik het zeg maar zie liever 4 tikken op ze ass dan die dressuur ruiters met kale plekken van de sporen!! Vind alle olympische spelers echt niet netjea presteren kwa zit en spoor en zweep gebruik!!! Vooral de dressuur ruiters wauw ze stuiteren ze sporen constant aan en dan de spring ruiters die zagen en met de zweep ook stuiteren! Nee sorry denk dat 99% niet zo opgeleid word



fysiek is het allemaal zichtbaar, maar mentaal kwetsen is vele malen erger maar helaas pas veel later zichtbaar
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout aangepast op verzoek